SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Freinet-módszer: a gyerek által irányított tanulás

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2019-10-03
Freinet nevét hazánkban kevesen ismerik, pedig az általa meghonosított technikák egy része - mint a gyermekek által készített dekorációk vagy az iskolaújság szerkesztése - a mai magyar oktatásnak is szerves részét képezik.

Lehet, hogy az egész módszer nem jött volna létre akkor, ha Celestin Freinet francia tanító nem kap tüdőlövést az I. világháborúban, a verduni csatában. Onnantól csak keveset és halkan tudott beszélni, így a frontról visszatérve nem tudott kiállni a katedrára, és hosszú előadásokat tartani a kisdiákjainak. Ehelyett kivitte őket a természetbe, maga köré ültette őket, hogy jobban hallják őt, és sok tapasztaláson alapuló foglalkozást épített be az iskolai életükbe. Ebből fejlődött ki a saját reformpedagógiai módszere.
 

Tanítás a gyerek érdeklődése szerint

Freinet jelmondata az volt, hogy „Ha egy ló nem szomjas, nem lehet megitatni”. Úgy tartotta, hogy nem érdemes az előre meghatározott tudásanyagot tölcsérrel a tanulók fejébe tömni, inkább oda kell rá figyelni, mi érdekli őket, és hagyni, hogy spontán alakítsák a tananyagot.

Hogy kiderüljön a pedagógus számára, mi foglalkoztatja a gyerekeket, a legjobb módszer a reggeli beszélgetőkör. Ekkor az egész óvodai csoport vagy osztály leül egy körbe, és kötetlenül beszélgetnek a pedagógussal. Ilyenkor kiderül, kivel történt valami érdekes, és a hallottakat beépítik a tanulnivalók közé. Ha például valaki elmondja, hogy horgászni volt, és ez az osztály többi részét is láthatóan érdekli, az egész hét témája a horgászat és a halak lehetnek.

A beszélgetőkör arra is kiváló lehetőséget biztosít, hogy a gyerekek megtanulják meghallgatni egymást, és tiszteletben tartani egymás véleményét. Ezt szolgája a projekt alapú oktatás is, amikor a tanulók csoportokban dolgozva merülnek el mélyen egy-egy témában napokon vagy heteken keresztül.
 

Freinet intézmények Magyarországon

Hazánkban nagyon kevés kimondott Freinet-óvoda és iskola működik, a módszer bizonyos elemei azonban a legtöbb intézményben megtalálhatóak.

Freinet egyik legfontosabb gyakorlati újítása a gyerekek munkáival díszített faliújság volt, amely nélkül ma már nehéz elképzelni egy hagyományos óvodai csoportszobát vagy általános iskolai osztálytermet is. Az ő ötlete nyomán indultak el az első nyomtatott iskolaújságok és a diákok által szerkesztett iskolarádiók is.

Míg külföldön gyakori, hogy az egész alapfokú oktatás Freinet módszere alapján zajlik, Magyarországon inkább óvodai körülmények között valósítható meg, és sok óvópedagógus örömmel is alkalmazza bizonyos elemeit. Az ebben a szellemben berendezett csoportszoba kis fakkokra oszlik, ahol könnyen lehet fúrni-faragni, máshol festeni vagy egyéb módokon alkotni. Kell, hogy legyen egy csendes kis sarok is, ahol puha párnák között van lehetőség olvasgatni vagy éppen pihenni. A kevésbé strukturált óvodai napba illeszthető be a beszélgetőkör és a gyerek érdeklődése által vezetett foglalkozás is.

Léteznek azonban általános iskolák, ahol ha nem is száz százalékban, de többé-kevésbé megpróbálják a gyakorlatba átültetni Freinet elképzeléseit. Alsó tagozatban, ahol jellemzően két tanító van egész nap a gyerekekkel, még megvalósítható ez a fajta viszonylagos szabadság.

Mivel a módszer egyik fontos eleme az önreflexió, az így tanuló gyerekek saját magukat is értékelik, és ezt összevetik a pedagógus értékelésével, hogy lássák, mennyire egyezik a véleményük. A szöveges értékelést a tanító nem a szülőknek, hanem magának a gyereknek címzi, ezzel is elősegítve az őszinte, természetes kommunikációt.

Kapcsolódó cikkeink:

Kép: YAKOBCHUK VIACHESLAV / shutterstock

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Jól szeretni - Vekerdy Tamás 10 legfontosabb tanácsa, amiket minden anyuka imádni fog, ha boldog és kiegyensúlyozott gyereket szeretne

Sokszor érezzük magunkat elveszettnek a gyereknevelés útvesztőjében. Vajon jól csináljuk? Elég jó szülők vagyunk? Mitől lesz boldog, önbizalommal teli, kiegyensúlyozott a gyerekünk? Vekerdy Tamás, a magyar gyermeklélektan legendás alakja, több évtizedes tapasztalatával és végtelen emberségével segít eligazodni ezekben a kérdésekben. "Jól szeretni - Tudod-e, hogy milyen a gyermeked?" című könyve nemcsak gyakorlatias tanácsokat ad, hanem megnyugtat, bátorít és felszabadít: nem kell tökéletesnek lennünk, csak jelen kell lennünk - és jól szeretni.

Életmentés-Elsősegély Egészségügyi vészhelyzetben

Az elsősegélynyújtás és az életmentő beavatkozások kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy "Miért kellene ezt tudnom? Nem vagyok egészségügyi szakember!" Erre a válasz egyszerű: a váratlan események nem válogatnak szakmai háttér vagy felkészültségi szint szerint.

Szaunában pihentek a szülők, miközben gyermeküket újraélesztették a siklósi fürdőben

Sokk és döbbenet uralkodott el a siklósi fürdőben, amikor egy 6 éves kisfiút kellett újraéleszteni - szülei eközben éppen a szaunában tartózkodtak. A majdnem tragédiába torkolló eset a Siklósi Hírek beszámolója szerint komoly következményeket vonhat maga után.

Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után

Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.​

Szakrendeléseket szüneteltetnek több vidéki kórházban

Több vidéki és fővárosi egészségügyi intézményben is szünetelnek bizonyos szakrendelések, amelyek különösen a nőket és családokat érintik. A változások hátterében humánerőforrás-hiány és szakmai feltételek hiánya áll.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja