SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Gesztusok nyelvén, avagy a kéz néha fityiszt mutat

- 2017-11-14
Egy miskolci szakközépiskolában (lánykori nevén szakiskolában) tanítok kommunikáció - magyar nyelv és irodalom tárgyat. A 9. osztályos hegesztő szakmát tanuló, csak fiúkból álló csoportommal ezekben a hetekben a nonverbális kommunikációval ismerkedünk. Noha ebben a témakörben a gyerekeknek jókora tapasztalata van (facebookoznak, vibereznek, youtubeoznak stb.), én most mégis (az előbbiek túlsúlyának mintegy ellenpontjaként) a személyes kapcsolaton alapuló feladatokkal készültem.

II.

Egy miskolci szakközépiskolában (lánykori nevén szakiskolában) tanítok kommunikáció – magyar nyelv és irodalom tárgyat. A 9. osztályos hegesztő szakmát tanuló, csak fiúkból álló csoportommal ezekben a hetekben a nonverbális kommunikációval ismerkedünk. Noha ebben a témakörben a gyerekeknek jókora tapasztalata van (facebookoznak, vibereznek, youtubeoznak stb.), én most mégis (az előbbiek túlsúlyának mintegy ellenpontjaként) a személyes kapcsolaton alapuló feladatokkal készültem, amelyekben (némi közhellyel élve) felszínre kerülhet kreativitásuk, az amúgy is jó kiállású gyerekek új szerepekben erősödhetnek meg, a folyamatos mozgásigényük is viszonylag kontrollált körülmények közé kerül.   

Több olyan elemet alkalmazok a tanórán, amely valamilyen szempontból lebontja a hagyományos kereteket. A kereteket és a padokat félretéve tehát a székeket a frontális helyzetet feloldva kör alakban rendezzük el. A szokásos kötelező formulák helyett itt és most megadom a választási lehetőséget a csatlakozásra, azaz aki nem akar, annak nem kötelező beülni a körbe (viszont bármikor beszállhat). Mindenki papírlapot kap és a Hogy érzed ma magad?-ra adott válaszként egy hangulatjelet rajzolnak fel, amely az aktuális érzelmi állapotukat megközelítőleg tükrözi, majd ezt verbálisan is megfogalmazzák. Ezt követően testbeszéddel, gesztusokkal különféle érzelmi állapotokat jelenítenek meg (érdeklődés – unalom, tetszés – nemtetszés, feszültség – nyugalom, agresszió – meghunyászkodás stb.) és aztán megpróbálják verbálisan is jellemezni egymás gesztusait. A barátságos viselkedés legtipikusabb nonverbális megjelenési formáit, valamint a csak a nőket és csak a férfiakat jellemző gesztusokat, s végezetül egymás gyakran használt testbeszédét mutatják be és értel­mezik.

III.

Az ideális tanóra rövid összegzését követően a realitás az, hogy a gyerekekkel az első feladat második részében elakadtunk, a többség figyelme ugyanis folyamatosan elkalandozott. A csoportomban a legtöbb gyerek valamilyen szempontból hátrányos helyzetű, hátrányt szenved érzelmi, lelki, anyagi oldalról. A külső szemmel kezelhetetlennek tűnő, nemérdekelsemmi gyerekeken látom és tapasztalom, hogy valójában jó kiállásúak, gondolkodók, mernek kérdezni, kreatívak, többen zenélnek, rajzolnak.

A szakiskolákban a kommunikáció-magyar nyelv és irodalom nem feltétlenül kerül fókuszba, hiszen a szakmai tudás a preferált terület. Más oldalról viszont a kifejezésmód, a megnyilvánulás szolgál alapjául az előbbieknek. Tudomásul kell vennünk azt, nem csak elitiskolák, nem csak „könnyű” esetek vannak. Közismert, hogy a magyar iskola nem képes ledolgozni azt a hátrányt, amely a gyerekek eltérő hátteréből adódik. Én hiszek abban, hogy ebből a helyzetből igenis el lehet mozdulni.

A kérdés az, hogy hogyan lehet velük máshogyan csinálni. Hogy aktívabbak legyenek, hogy motiváltabbak legyenek, hogy a saját életüket tekintve fokozatosan tudatosabbak legyenek. Hogy legyenek. Legyenek. Legyenek. Én egyelőre nem tudom a választ. Csak most indultam el ezen az úton.

Próbálkozom.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Hátborzongató tragédia: Négyen is meghaltak, miután egy csecsemőt magára hagytak a tűző napon egy ház előtti füvön

Drámai mentés, megrázó családi tragédia, hatalmas összefogás - szívszorító eseménysorozat egy kisvárosban.

Tragédia az uszodában: egy 10 éves fiú 5 méterről ugrott a vízbe, rázuhant egy 67 éves férfira, aki a helyszínen elhunyt

Egy szomorú baleset rázta meg azt az uszodát, ahol egy 10 éves fiú az 5 méteres ugrótoronyról ugrott a medencébe, és egy 67 éves férfire zuhant. A férfi a helyszínen életét vesztette, miközben a gyermek is eltűnt a rendőrség elől. Az eset rávilágít a medencehasználat biztonsági szabályainak fontosságára.

20 év után újra találkozhatott szüleivel a vonatról 4 évesen eltűnt kislány

1999-ben, egy átlagosnak tűnő napon történt a megmagyarázhatatlan: egy négyéves kislány eltűnt egy vonatról, amely Minszkből Aszipovicsiba (Asypovichi) tartott. Yulia Gorina családjával utazott, amikor nyomtalanul eltűnt a vagonból, miközben édesapja egy rövid időre elszundított, kislánya nyomtalanul eltűnt.

Kétéves fiú halt meg, miután az orvosok sűrített levegővel próbálták eltávolítani az orrába szorult pattogatott kukoricát

Egy rendkívül felkavaró eset rázta meg Brazíliát, amikor egy két éves kisfiú vesztette életét azután, hogy az orvosok súlyos hibát követtek el egy egyszerű orrdugulás kezelése során. A fiú orrába szorult pattogatott kukoricaszem eltávolítása közben alkalmazott sűrített levegős eljárás következtében a gyermek tüdeje és gyomra is megrepedt, ami végzetesnek bizonyult.

Hathetes csecsemőt menet közben kivettek a gyerekülésből, frontális karambol következtében kirepült az ablakon - újra kellett éleszteni

Egy hathetes csecsemő életveszélyes állapotba került, amikor családja autójában frontális ütközés történt Balatonendréd és Lulla között hétfőn. A baleset előtt a kicsit kivették a gyerekülésből, így a baleset pillanatában már nem volt biztonságosan rögzítve - ez a döntés nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a baba kirepüljön az autóból és újraélesztésre volt szükség a helyszínen.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja