A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Az érzelmi tolerancia kialakítása a művészetek eszközeivel, óvodás korban

Tari Zsuzsanna - 2016-11-27
Az érzelmi tolerancia, a mai társadalmunkban alacsony szintű, ezért nehezen tudjuk közvetíteni gyermekeink felé. Az "érzelmi éhező" gyermek nem tud mit kezdeni sem saját, sem környezete érzéseivel. Ezt a frusztrációt, érzelmi labilitást agresszivitással, közönnyel, cinizmussal, vagy bohóckodással kivívott figyelemben igyekszik feloldani. Indíttatásom a téma választásában tehát az, hogy megoldást találjak a problémák gyökerének feltárására, az érzelmi tolerancia megalapozására, a szeretetnyelv megismertetésére.
Az érzelmi tolerancia kialakítása a művészetek eszközeivel, óvodás korban

Tari Zsuzsanna vagyok a pécsi Nyugati Városrészi Óvoda, Radnóti Miklós úti tagóvodájának óvónője.  Számomra óvodapedagógusnak lenni, nem csak szakma, hivatásomnak tekintem, és lelkesen innovatívan igyekszem helyt állni, immár 35 éve. Munkámat mindig a gyermekek szeretete motiválta, és a gyermeki személyiség tisztelete jellemezte. Elvem, hogy csak szeretve lehet jól nevelni.

Az évek során a vizuális nevelésen keresztül, a művészetek eszközeivel, komplex módon igyekeztem gyermekeimet fejleszteni. Olyan értékeket közvetíteni feléjük, mely által gazdag érzelemvilágú, nyitott, az új befogadására képes, érdeklődő, kreatív emberekké válnak.

Óvodánkban éveken át végeztük kutatómunkánkat, a vizuális nevelés megújítása témakörében, mivel meggyőződésünk, hogy hatékony önkifejezési eszközrendszert biztosít a gyereknek, és módszerek tárházát adja a pedagógus kezébe ahhoz, hogy a különleges bánásmódot igénylő gyermekek kompenzációját, fejlesztését is megoldhassuk.

Jelenlegi csoportom, a Pillangó csoport 24 fős, 5-6 éves gyerekekből tevődik össze, akik rendkívül fogékonyak, kreatívak, igazi egyéniségek, és mint ilyenek, elsősorban saját érdekeiket preferálják,  ami sokszor okoz konfliktusig menő ellentétet is.

Indíttatásom a téma választásában tehát az, hogy megoldást találjak a problémák gyökerének feltárására, az érzelmi tolerancia megalapozására, a szeretetnyelv megismertetésére.

Szakértők szerint, az érzelmi tolerancia, a mai   társadalmunkban alacsony szintű, ezért nehezen tudjuk közvetíteni  gyermekeink felé.  Az „érzelmi éhező” gyermek nem tud mit kezdeni sem saját, sem környezete érzéseivel. Ezt a frusztrációt, érzelmi labilitást agresszivitással, közönnyel, cinizmussal, vagy bohóckodással kivívott figyelemben igyekszik feloldani.

Ha tisztában vagyunk a frusztráció, agresszió, félelem, zárkózottság, konfliktus fogalmával akkor arra a következtetésre jutunk, hogy a negatív érzelmek oldásához, a szeretet, bizalom, biztonság és az elfogadás megalapozása az elsődleges.

Egyre inkább szükségesnek érzem a mindennapi cselekedeteken kívül is hangsúlyozottabban foglalkozni a témával, hiszen egy nagy létszámú gyermek csoportban nagyon nehéz, szinte lehetetlen konfliktus mentesen élni, pedig ez negatívan befolyásolja az egyén fejlődését, elveszi az értékes időt a tapasztalatszerzésben, játéktevékenységben való elmélyüléstől. Meggyőződésem, hogy csak biztonságot, szeretetet sugárzó gyermekcsoportban alakulnak ki, a társadalomban szükséges szokások,  illemszabályok, a másik tisztelete, megbecsülése, elfogadása, a megbízhatóság, és az alkalmazkodó készség. A gyermeknek szüksége van ugyan akkor arra a következetes fegyelemre,  ami  az alapja az egészséges érzelmi, értelmi,  akarati élet fejlődésének, és biztosítja a rendet, nyugalmat, és a biztonságot.

Ezek a gondolatok vezettek arra, hogy kitaláljak egy olyan projektet,  mely segítheti a gyerekeket az érzelmi tolerancia megértésében, elsajátításában. Eszközként a művészeteket hívtam segítségül, hiszen leginkább ebben lehet kifejezni belső állapotunkat, kivetíteni érzéseinket  és lehetőséget biztosít az érzések, indulatok szabad áramlásának.

A lelki egészség jegyében egy ” Érzelemhetet” terveztem, mely során igyekeztem a gyerekek érzelmi hőmérője lenni, hogy az adott érzelmi állapotukra alapozva segíthessem őket abban, hogy mentális sérülés nélkül tudják megélni, megérteni , levezetni  és feldolgozni érzelmeiket,majd  azt használhassák nap, mint nap, és ez által,  a személyiségfejlődésük szolgálatába állíthassák.

Az érzelemhét során, felépítettük és gazdagítottuk az; „Érzelmi Ládavárunkat.”

A hét során játszott játékok jelmondatai:

ÉLD ÁT!_MONDD KI!_RAJZOLD LE!_JÁTSZD EL!_KIABÁLD BELE!_IDD KI!_ÉNEKELD EL!_HALLGASD MEG!

A projekt folyamatának  leírása:

1.nap Inspiráló zenehallgatás közben megfestettük a faládákat, különböző  színekkel, miközben arra ösztönöztem gyermekeimet, hogy mondják el színválasztásuk okát, mely képet adhat aktuális lelki állapotukról, illetve arra, hogy  próbálják megfogalmazni, milyen érzéseket váltanak ki belőlük a színek, több szempontú megközelítésben. Pl.

A felépített ládavárat, az egész hét során, a  megnevezett érzelmek szerint arra használjuk, hogy majd elhelyezzük bennük az elfogadás, elengedés, átélés, megbocsájtás jelképeit, melyeket együtt határozunk meg.

A barna ládába a szeretet rajzait, szavait, a piros ládába a félelem színkártyáit, illetve egy általuk választott féleleműző dalt teszünk. A  zöld ládába sok simogatást és vigasztaló rajzokat, a kék ládába, a harag szavait helyezzük, ebbe nagyon indokolt esetben bele lehet kiabálni a feldolgozhatatlan dühöt is, valamint,  egy zárható dobozban helyezzük bele, a nap folyamán elhangzott csúnya szavakat.  A fehér ládában egy üveg van, melybe csodálatos gyógyvizet töltünk.  Ez programozható a düh elengedésére, a harag kezelésére, a szomorúság  elűzésére, a félelem kordában tartására az öröm átadására, és az elfogadás, megbocsájtás megélésére. Három sorban gumira fűzött gyöngyökkel a minta alapján lehet beprogramozni, az előre elkészített mátrix szerint.

 


A szivárvány színű ládába, jelképesen sok mosolyt, dalt, zenét töltünk, illetve  bármit, ami a nap folyamán  örömmel töltött el minket. Ezeket bármikor elő lehet venni, és fel lehet tölteni vele, a  szeretetenergiákat.

2. nap Színes lufikra felrajzolják az aktuális érzelmi állapotukat jelző arcmimikát, és meghallgatjuk, mi ennek az oka, „azért vagyok szomorú (örülök, félek…)  mert…”

 „ Szeretet tűzet” rakunk (piros égőket, és piros, sárga áttetsző anyagot használok) körül üljük, feltesszük a varázs szemüvegünket, melyen keresztül mindenkiben meglátjuk a jót!

„Azért  szeretlek mert..” játékot játsszuk, ahol mindenki elmondhatja társának egy  pozitív tulajdonságát. A szavakat felírom egy öntapadós papírszalagra, és ezt felragaszthatják a lufira hajként.
 

A „ Szeretet tűz” körül ülve az azonos érzelmeket jelző gyerekek beülnek egy-egy  karikába, úgy hogy szorosan egymáshoz érjenek, átölelik egymást,  majd a másik karikában ülők közül választanak egy párt, akivel Bizalomjátékot játszanak.

Bizalom játék: Bekötjük a pár egyikének a szemét, aki azt mondja társának, vezetőjének, hogy „szükségem van rád!” és őt át kell vezetni egy fantázia szerint épített pályán  úgy,  hogy biztonságban eljusson a szeretettűztől a várig, ahol a barna ládából választanak egymásnak egy-egy szeretet szót, ami szív alakú matricapapírra van írva, ezt felragaszthatják ruhájukra.

3. nap Kialakítok egy nyugalom sarkot, ahol kényelmesen lehet relaxációs, vagy egyéb  zenét hallgatni fejhallgatóval, addig, amíg azt valaki szükségesnek érzi.

 A konfliktusok megoldására a szeretet tűzhöz ülve megbeszélést kezdeményezek a felek között, megpróbálom feltárni az okokat,  majd a megbocsátás tábláról választhatnak egy-egy szeretetjel matricát a másik számára.

 A szomorúság, félelem ellen meghallgatjuk Halász Judit: Mit tehetnék érted, hogy elűzzem a bánatod?  kezdetű  dalát, és nagyméretű papírra vidám színeket viszünk fel tenyérrel mázolva, illetve vigasztaló  rajzokat készíthetnek elképzelésük szerint.

4. nap Közös mese kitalálása, az érzelmek megszemélyesítésével. Pl: Örömmanó, Bánatapó, könnytenger, Haragkópé, Boldogság herceg, félelmek erdeje, Dühös törpe, Mogorva Óriás.  A mesét el is játsszuk, beöltözéssel, arcfestéssel kiegészítve. Egy varázsceruzával lerajzolhatják a szereplőket fantáziájuk szerint.

 5.nap A hét végén egy Szivárvány montázst készítünk a ládákban gyűlő alkotásokból.  Ennek alapja a nagyméretű papírra festett színkép, erre kerülnek a vigasztaló rajzok, szeretet szavak, és a Mogorva Óriás tátott szája, mely képletesen megeszi a héten összegyűlt csúnya szavakat rejtő dobozkát .Az egészet beszórjuk   harag, félelem, szomorúság űző aranyporral. Ez lesz a mi  Szivárványos Szeretet  tablónk.


„Ha jóra akarjuk nevelni a gyermekeinket, akkor a jót meg kell szerettetni velük”

Ez a tervezet egy nyitott könyv, melybe mindenki gyermekei ismeretében, saját egyéniségének megfelelően szőhet új tartalmakat.

 


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

Közösségi hozzászólások:
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja