SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

SNI-s gyermekekkel az óvodákban

Kun Dóra Noémi [cikkei] - 2016-11-25
Sajátos nevelési igényű gyermekekkel az óvodai élet sem minden esetben egyszerű, és gördülékeny.

A nevem Kun Dóra Noémi, óvodapedagógus vagyok. A diploma átvétele után egy állami óvodában helyezkedtem el, ahol két évig láttam el az óvónői feladatokat. Jelenleg harmadik éve vagyok óvodapedagógus a Dr. Illyés Sándor EGYMI, Magyarbánhegyesi tagintézményben, a Micimackó csoportban. A csoportunkba, csak sajátos nevelési igényű gyermekek járhatnak, akik speciális keretek között érhetik el az egyéni fejlődésüket.

Azért választottam ezt cikkem témájaként, mert napjainkban egyre több gyermeknél diagnosztizálnak valamilyen problémát. Például autizmus spektrum zavart, kevert specifikus fejlődési zavart, értelmileg akadályozottak, pszichomotoros fejlődés elmaradását, valamint beszédértés és verbális kommunikáció késését.

Mi is az az SNI? Ez egy mozaik szó, ami sajátos nevelési igényt jelent. Ezeknek a gyermekeknek külön odafigyelésre és egyéni bánásmódra van szükségük.

Cikkemben olyan módszereket szeretnék ismertetni, amit a mindennapok során alkalmazok. Ezek a módszerek nagyban megkönnyítik a zökkenőmentes kezdeményezéseket, mind az én szemszögemből, valamint a gyermekek szempontjából. Segítve a beilleszkedést, illetve az önkifejezés gyakorlását, elősegítését is.

Heti tábla:

A heti táblánk egy jól látható helyen van elhelyezve. Itt a gyermekek láthatják, hogy melyik nap milyen kezdeményezés van hétfőtől – péntekig. Mivel nálunk elég sok fejlesztést kapnak a gyermekek, így a fejlesztések is fel vannak tűntetve egy – egy képpel. (SZIT terem, logopédia terem..).
A táblán a gyerekek jelei láthatóak, ki – mikor – milyen fejlesztésre megy. Az is fel van tüntetve rajta, hogy milyen mikrocsoportot alakítunk ki a kezdeményezésekkor. Minden reggel közösen megnézzük, megbeszéljük az éppen aznapi feladatokat, csoportokat. A Heti táblát és a képes napirendet azért használom, mert ezek a gyermekek ragaszkodnak egyes tárgyakhoz, napirendjükhöz. Megkönnyíti az új helyzetek elfogadását. 

Óvodánkban vizuális napirenddel dolgozunk. Az asztalokra és a székekre is felragasztottam a gyermekek jeleit, ezzel elősegítve a tér megfelelő strukturálását.

Az új- illetve ismert ismeretek közlésekor, vizuális segítséget használok minden tevékenységnél, világossá téve, hogy mettől – meddig mit fogunk csinálni.

 

A gyermekek néhány tevékenységéből hiányzik a fantáziadús játék, illetve a kreativitás, ezért úgy döntöttem készítek, a gyerekekkel közösen egy képes könyvet. ( „Megérkeztem az óvodába” címmel)



Ebben a kiskönyvben minden oldalon a napirendünk egyes részeit lebontva találhatjuk meg. A lapok tetején látható egy részlet (mint például az öltöző, szabadjáték, tízórai, kezdeményezés, levegőzés, ebéd, csendes pihenő, uzsonna, hazautazás). A lap alján egy tasakban kártyák vannak. A napirendünk haladásával megnézzük, megbeszéljük ezeket a részeket. Ezután a gyerekeknek kell kiválasztani, bele tépőzárazni, vagy patentolni az aktuális lépésekről készített képeket. A vizuális segítségek által megtanulják a feladat önálló elvégzésének menetét, önállóságát.

Törekszem mai napig a minél többféle mintaadásra, ezáltal elősegítve gyermekek fantáziáját az egyes tevékenységekben. Úgy vélem ezek a módszerek segítik az elfogadást, a családias légkör kialakítását, az egyes készségek – képességek fejlesztését is.

A mai világban inkluzív, integrált nevelésről beszélünk, így fontos odafigyelnünk egymásra, egymás segítésére. Fontos, hogy a tehetséggondozás mellett, a sajátos nevelési igényre is nagy hangsúlyt fektessünk, mert még ha körülményesebb, időigényesebb is, de biztosan állíthatom, minden perce megéri. A sikerélmény nem marad el.
 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

LEGOLVASOTTABB

Súlyos mérgezést okozhat - egyre több kamasz használ ilyet

Bár tüdőrákot nem, de gyors nikotinmérgezést okozhat a snüssz. Egyre többen használják, miközben a rövid- és hosszú távú veszélyek sokak előtt ismeretlenek.

Egy ötéves kislány dobta ki újszülött testvérét az ablakon - a baba életét vesztette

Megrázó tragédia történt Oroszországban – egy háromhetes kisbaba kizuhant egy negyedik emeleti ablakból, miközben otthon volt az ötéves nővérével. A hatóságok vizsgálják, hogy szülői felelőtlenség, baleset vagy féltékenység vezetett a végzetes eseményhez.

Visszatért a rettegett gyerekbetegség, és most a legkisebbeket fenyegeti

Újra felütötte a fejét Magyarországon a szamárköhögés: a betegség fuldokló, görcsös köhögési rohamokkal, sőt, akár az ajkak elszíneződésével is járhat. A fertőzés főként a csecsemők és kisgyermekek körében terjed, az elmúlt évben 365 beteg szorult kórházi kezelésre, és több mint százan életüket vesztették a kór következtében. A háziorvosok arra figyelmeztetnek, hogy akik kisbabák közelébe készülnek, feltétlenül oltassák be magukat.

5 mondat, amit minden fiúnak hallania kell a szüleitől: így lesz belőle empatikus és magabiztos férfi

Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke bátor, önazonos és kiegyensúlyozott felnőtté váljon — ám a fiúgyermekek nevelésében is sok beidegződés él, amelyek az érzések elfojtását, a teljesítménykényszert vagy a hibák kerülését erősítik. Pedig a fiúk is vágyják, hogy megértsék, szerethetőek önmagukért, nem csak az eredményeikért vagy erősségükért. Ezek a szülői mondatok idővel belső hanggá válnak, és meghatározhatják, hogyan látják önmagukat egész életük során.

Szebben és hamarabb kezd beszélni a gyerek, ha ezzel játszik

Fillérekbe kerül, mégis csodákra képes a beszédtanulásban.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja