Ezekről a mindennapi dilemmákról a KidSpirit Pszichológiai és Fejlesztőközpont szakemberei is gyakran kapnak kérdéseket.
- „Miért nem jelzi?”
- „Más gyerekek már rég nem hord pelenkát.”
- „Az óvodába csak szobatisztán mehet…”
De mi lenne, ha a fókusz nem azon lenne, mit nem tud még, hanem azon, miben fejlődik éppen?
Mi lenne, ha a szobatisztaság nem „teljesítmény”, hanem egy önállósodási és testtudati tanulási folyamat lenne, amelyben a gyermek érzékszervi tapasztalatai, érzelmei és biztonságérzete vezetnek – és mi, szülők, pozitív, támogató kísérőként vagyunk mellette?
Pozitív nevelés: kapcsolat a kontroll helyett
A pozitív nevelés egyik alapelve, hogy a gyermek akkor fejlődik kiegyensúlyozottan, ha a kapcsolataiban érzelmi biztonságra, tiszteletre és együttműködésre építünk, nem pedig félelemre, szégyenre vagy büntetésre.
Ez különösen fontos a szobatisztaság kapcsán, mert ez a folyamat:
- érzékenyen érinti a gyermek autonómiáját (a saját teste feletti irányítás),
- nagyon személyes, intim jellegű, és
- gyakran szenzorosan intenzív élmény, különösen SNI esetén.
A pozitív nevelés segít abban, hogy:
- nem sürgetjük, hanem támogatjuk,
- nem a „sikerre” figyelünk, hanem a belső folyamatokra,
- nem hibáztatunk, hanem megerősítünk és tükrözünk.
A szobatisztaság érzékelésalapú tanulás is – fókuszban a szaglás és tapintás
Tapintás, bőrérzékelés (taktilis érzékelés)
- Sok SNI-s gyermek túlérzékeny vagy alulérzékeny a bőrén keresztül érkező ingerekre.
- A pelenka anyaga, a nedvességérzet, a hideg nedves törlőkendő, a bilin ülés – mind intenzív taktilis ingerek, amelyek ellenállást válthatnak ki.
- A bilin ülés közbeni csúszás, hidegség, vagy a WC peremének érintése lehet zavaró, akár fájdalmasan kellemetlen is.
Tipp: Próbáljátok ki, hogy a gyermek magát törli, vagy ő választhatja meg, milyen ülőkét, bugyit használ. A kontroll visszaadása segíti a test feletti bizalom építését.
Szaglás – amikor a kaki szaga több, mint kellemetlen élmény
A kaki szaga a legtöbb felnőtt számára is intenzív inger – de egy sajátos nevelési igényű gyermek számára még erősebb reakciókat válthat ki.
Fontos észrevennünk, hogy teljesen más szagélmény társul a pelenkába ürítéshez, mint amikor a kaki a bilibe vagy a WC-be kerül. A hanghatások is megváltoznak – és ezek együttesen meghatározzák, milyen érzés a gyermek számára ez a helyzet.
Szülő reakciója számít!
Ha a felnőtt gyakran reagál undorral – „Pfujj, de büdös!” – a gyermek megtanulhatja, hogy amit a teste csinál, az helytelen, ciki vagy „büdös dolog”. Ez könnyen vezethet szégyenérzethez vagy akár szorongáshoz a kakilással kapcsolatban.
Étkezés és ürítés – ne keverjük az eszközöket
A nedves törlőkendők gyakran felbukkannak nemcsak tisztába tevésnél, hanem étkezési helyzetekben is (pl. száj törlésére). Ez a szagok és tapasztalatok összekeveredéséhez vezethet, ami zavart okozhat a gyermekben, és negatív hatással lehet az étvágyra is.
Tipp a mindennapokhoz: Ha lehet, különítsük el a tisztálkodáshoz és az étkezéshez kapcsolódó eszközöket (pl. más illatú kendő, másik helyiség).
Mit tehetsz szülőként, ha pozitív nevelési alapokon szeretnéd támogatni gyermekedet a szobatisztaság felé?
- Légy megfigyelő, ne irányító!
- Adj neki döntési lehetőséget!
- Ismerd el az apró lépéseket is!
- Ne ijedj meg az ellenállástól vagy visszaeséstől!
- Beszélj róla egyszerűen, természetesen!
- Ne a kaki köré szerveződjön a családi élet!
A szobatisztaság nem különálló cél – hanem része az önállósodásnak és a kapcsolódásnak
A pozitív nevelés szemlélete segít abban, hogy a szobatisztaság ne stresszforrás, hanem egy közös tanulási folyamat legyen:
- a gyermek a testéről tanul,
- a szülő pedig arról, hogyan tud a gyermekére hangolódni,
- miközben megerősödik a kapcsolat, az együttműködés és a bizalom.
Haladjunk a gyermek ütemében – ne a társadalmi elvárásoknak
A társadalmi elvárások sokszor nem hagynak teret a valódi fejlődésnek. Az SNI-s gyermekek különösen érintettek ebben:
- később, más módon vagy teljesen eltérő ritmusban válnak szobatisztává,
- sokuknál az önérzékelés, az időbeliség vagy a szociális motiváció máshogy fejlődik,
- ezért nemcsak a „hogyan”, hanem a „mikor” is más lehet.
Ez nem hiba. Ez az egyéni fejlődési út.
Zárás – Miért számít a bizalom és a türelem?
Mert a gyermek nemcsak a bilit tanulja, hanem önmagát.
És te, mint szülő, nemcsak a szobatisztaságot tanítod, hanem azt, hogy a testérzetei rendben vannak, bízhat bennük, és nem kell szégyellnie magát.
Ha úgy érzed, jól esne a támogatás...
A szobatisztaság – különösen sajátos nevelési igényű gyermeknél – nemcsak egy fejlődési mérföldkő, hanem egy érzelmekkel, kérdésekkel és gyakran kételyekkel teli út is.
Ha úgy érzed, jól esne a támogatás, a KidSpirit Pszichológiai és Fejlesztőközpont szakemberei konzultáció keretében is segítenek.
Emellett az SNI Summit 2025 programjában is lehetőség lesz szülői kérdések megbeszélésére – hiszen nem vagy egyedül ezen az úton.
Gyertek el az eseményre, ahol szakértői előadások, interaktív beszélgetések és támogató közösség vár minden érdeklődőt.
https://kidspirit.hu/sni-summit-2025/
Egyéni konzultációkra is van lehetőség, ahol együtt kereshetjük a gyermekhez és hozzád illő lépéseket.
https://kidspirit.hu/pszichologiai-es-fejlesztokozpont/szakembereink/fulop-kata/
Fülöp Kata
pszichológus, csecsemő-szülő kapcsolatdiagnoszta és konzulens, képzésben lévő család- és párterapeuta, DSZIT terapeuta-jelölt
![]() |
![]() Fülöp KataPszichológus és csecsemő-szülő konzultánsElérhetőségeim: Email: fejlesztohaz@kidspirit.hu Honlap: https://kidspirit.hu/ Facebook oldal: https://www.facebook.com/KidSpirit/ Telefonszám: 06-30/2299-686 Cím: 1123 Budapest, Kék Golyó u. 10. |
Bemutatkozás | Megjelent cikkek | Kérdezz-felelek |
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)