SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kisütöttük a fogalmazást

Családinet [cikkei] - 2009-10-27
Folyamatleírás gyakorlása a konyhában

Egy 8-10 éves gyermeket már nem kell attól félteni, hogy megvágja, megégeti magát. Ne fosszuk meg őt a sikerélményektől, pláne akkor, ha többszörösen is tanul a háztartási munka alkalmával. A kisiskolás így saját élményen keresztül tanul meg fogalmazást írni és mellékesen a tésztasütés rejtelmeibe is bevezetjük őt.

 

A „gyakorlat” lépései:

1. A hozzávalók előkészítése
A gyermekkel közösen készítsünk ki a konyhapultra 200 g túrót, 100 g cukrot, 8 ek olajat, 6 ek tejet, 1 tojás sárgáját, 1 csomag vaníliás cukrot, csipetnyi sót,1 csomag sütőport és mazsolát a liba szemének. Szerezzünk be egy libaformájú sablont, vagy szaggatót.
Minél több tevékenységet végezzen önállóan gyermekünk, mert akkor a munkafolyamatot jobban le tudja majd írni: vegye ki ő a szekrényből az összetevőket, közben el is olvassa a csomagoláson lévő feliratot. A hozzávalók lemérése fejleszti az arányérzéket, a súly becslését, stb.

2. A sütés
Szóban magyarázzuk el a gyermeknek lépésről-lépésre, hogyan fog elkészülni a sütemény. Közben ő követi az utasításainkat.
Lehetőleg keveset segítsünk neki, hogy minél több dolgot meg tudjon jegyezni.
  Helyezd bele egy tálba a tejet, olajat, cukrot, sót.
  Keverd össze a liszttel a sütőport, vaníliáscukrot, sót.
  Utóbbiakat tedd a tálba és add hozzá a túrót, majd alaposan gyúrd össze a masszát.
  Nyújtsd ki a tésztát és szaggass ki belőle libaformákat. 
  Ezeket tedd bele  egy kivajazott vagy sütőpapírral kibélelt tepsibe, majd kend be tojássárgájával.
  A mazsolákat nyomd bele a tésztába, ez lesz a liba szeme.
  Süsd kb. 20 percig 200 fokon.

3. A folyamat megbeszélése
A gyermek a cselekvéssor által teljes figyelmével jelen van a sütés folyamatában.
Bizonyára fel tudja majd sorolni lépésről-lépésre, hogyan készült el a Márton napi sütemény és ezt le is fogja tudni írni. Figyeljünk rá oda, hogy csemeténk lehetőség szerint részletesen mondja el a sütés folyamatát egész mondatokkal. Úgy fogalmazzon, mintha eredetileg is ő találta volna ki az egészet.
Figyeljünk oda, hogy csemeténk betartsa az időbeli sorrendet, ezért közben tegyünk fel kérdéseket: Mikor kapcsoltad be a sütőt? Mikor tetted a lisztet a túróhoz? Mikor díszítetted ki a süteményt?

4. A mondatok rendezése
Mielőtt hozzákezdenénk a sütéshez, írjuk fel cédulákra egy-egy rövid mondattal a munkafolyamat egyes lépéseit. Erre mintát ad a szóbeli utasítások fenti leírása. Adjuk a cetliket összekeverve a gyerek kezébe, ő pedig rakja helyes sorrendbe ezeket. A tésztasütés cselekvéssora és az ezt követő megbeszélés alapján ez biztosan sikerülni fog. Ezután keressünk a gyermekkel közösen olyan mondatkezdő szavakat, mint: (először, azután, ezt követően, most, következő, végül, befejezésül), melyek gördülékenyebbé teszik a folyamat leírását.

5. A Folyamat leírása
A fogalmazáshoz most már készen áll a sütemény elkészítésének pontos leírása.
Címnek ilyen mondatokat lehetne választani:
„Süteményt készítünk anyuval” vagy „így készítsd el a Márton napi süteményt”.
Ezt követően felsoroljuk a hozzávalókat bevezető mondatrész: (Szükségünk/szükséged lesz hozzá...). Már csak az előkészített mondatkezdő szavakat kell beilleszteni és pillanatok alatt kész a fogalmazás. Jutalom gyanánt az ügyes kis cukrász nagy élvezettel fog falatozni a saját készítésű süteményből!

Egy ötlet: Más egyszerűbb ételeket is készíthetünk együtt gyermekünkkel, ilyenek pl. a gyümölcssaláta, karácsonyi aprósütemények,  rakott krumpli.
Idővel, amikor gyakorlottabb lesz, a mondatok rendezésekor ne előre megfogalmazott mondatokat írjunk a cédulákra
, csak egy-egy emlékeztető szót.

 

 

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

Egyszerű hátfájásnak gondolta az anyuka, amíg rá nem jött: 3. stádiumú rák volt

Amikor Courtney Liniewski hátfájásra panaszkodott, azt hitte, túl sokat ül az íróasztalánál. 34 évesen, két kisgyerek anyukájaként, krízistanácsadóként dolgozott egy pszichiátriai kórházban Milwaukee mellett - észre sem vette, hogy valami sokkal komolyabb dolog zajlik a testében. És ami a legfélelmetesebb: a tünetek olyan hétköznapiak voltak, hogy bármelyikünk figyelmen kívül hagyhatja őket.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja