SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Zsebpénz - mikor, mennyit adjunk a gyereknek?

Családinet [cikkei] - 2009-11-02
A zsebpénz gyakran az egyetlen anyagi eszköz a gyermekek és tinédzserek kezében, mellyel elérhetik személyes kívánságaikat. Egyesek rögtön elverik, amint megkapják, mások hónapokig rakosgatják félre. Az egyik gyermek mindig pénzhiányban szenved, a másik ügyesen beosztja.
A zsebpénz a későbbi gazdasági "életre" nevel.
Zsebpénz - mikor, mennyit adjunk a gyereknek?

Mit tanulhat a gyermek a zsebpénz kezelése közben?
Egy német gyermekpszichológus véleménye szerint „Amikor pénzt adunk a gyermek kezébe, fontos, hogy betartsunk bizonyos alapszabályokat.” Semmi esetre se adjuk neki rendszertelen időközökben, vagy csak néha-néha. Ne dugjuk titokban az orra elé pénztárcánkat, miközben ezt mondjuk neki: „na, vegyél csak ki magadnak valamennyit”. Ha komolysággal adjuk a pénzt a kezébe, akkor a gyermek is komolyan fog bánni vele”. A szakember elengedhetetlenül fontosnak tartja, hogy a gyermek minden körülmények között megkapja azt az összeget, melyben szülőjével megegyezett. Ő csak azt a pénzt fogja igazán a sajátjának tekinteni, amit mindenféle „akkor, ha” feltétel nélkül megkap: Ha örökké azt kell néznie, milyen meghagyások, korlátozások kíséretében juthat zsebpénzhez, akkor állandóan a kérvényező pozíciójában marad, így aztán nem fog felelősséggel, átgondoltan bánni „vagyonával”.

Ne vonjuk meg a zsebpénzt
A fenti okokra való tekintettel számunkra legyen tabu az összeg csökkentése vagy megvonása büntetésként. Hasonlóan negatív eredményt érünk el, ha meghatározzuk, mit vehet, mit nem. Ezzel a kikötéssel ugyan megóvhatjuk csemeténket néhány haszontalan holmi beszerzésétől, egyidejűleg azonban megfosztjuk őt attól a lehetőségtől, hogy saját hibájából tanulhasson.
Ez nem jelenti azt, hogy ne nyújtsunk segítséget, ugyanis Kezdetben sokszor nagyobb összeget is elpocsékolhat a zsebpénz kezelésekor, - számolnunk kell vele. A gyermekpszichológus hangsúlyozza: „kezdetben sok gyermeknek gondot okoz kiadásainak áttekintése. Ilyenkor megengedett a tanácsadó szándékkal történő beavatkozás, javaslatokat tehetünk az „ifjú gazdálkodónak” problémái megoldására.

A könyvelés hasznos lehet a költségek kezeléséhez
A költségek áttekinthetősége érdekében érdemes megtanítani gyermekünket, hogyan vezessen naplót a kiadásairól. Igen fontos, hogy ezt saját elhatározásából tegye és ne a számonkérést érezze benne.
A „kifizetés” gyakoriságának megváltoztatása is hasznos lehet, közös megbeszélés alapján. Egy meggondolatlan költekezés után nem érdemes a zsebpénzt felduzzasztani, mert akkor a tanulási mechanizmus a visszájára fordul: a tanulság helyett, miszerint korlátozott a felhasználható pénz mennyisége, azt fogja leszűrni csemeténk, hogy mindig lesz tőkeinjekció, ami kimenti szorult helyzetéből.
A zsebpénz bevezetését már ötéves kortól elkezdhetjük, a szakember szerint. „a korábban megtanultak tovább megmaradnak és mire a gyermekek iskolába kerülnek, legyen fogalmuk róla, hogyan működik a pénz, mint az árucsere eszköze.”

Ismertessük meg a kisgyermekeket a pénzzel
Éppen az egészen kicsiknél javasolható pl. az érmék tanulmányozása a szülők segítségével. Hétköznapi példákon keresztül rávezethetjük őket, mi az ellenértékük. „Ha az elején még arra tereljük a beszélgetést, mire is költötte csemeténk a zsebpénzt, az rendben is van, feltéve, ha maradunk az ötletadásnál, mit vásároljon, és tartózkodunk a vásárlás minősítéséről”, mondja a gyermekpszichológus.
Megtakarítás témában is adhatunk tippeket gyermekünknek: elmondhatjuk neki, miért hasznos, ha félreteszi zsebpénzének egy részét, vásárolhat magának egy különlegesebb dolgot, vagy ínséges időkben marad vésztartaléka. Különösen kisebbek esetében ajánlatos nem megfeledkezni a jó öreg perselyről sem:
A bankszámlának ugyan van értelme, ha nagyobb összegű pénzajándékot kívánunk tartalékolni a gyermek számára. Szerezzünk örömet a takarékoskodás kézzelfogható megélése által: egy ígéretesen csörgő kincs mégiscsak összehasonlíthatatlanul többet jelent számára, mint a számlakivonat csupasz adatai.

A tudatos pénzkezelés
Ne szabjuk túlságosan szűkre a zsebpénzt, hogy félre lehessen tenni belőle. A gyermeknek mindemellett úgy kell tudni mozognia saját csoportjában, hogy ne érezze folyton szegényebbnek magát a másiknál. A kifizetésekkor ne legyünk túlzottan nagyvonalúak, hiszen a kis „tőketulajdonosnak” meg kell tanulni, hogyan ossza be pénzét. Ez egy állandó kötélhúzás, amiből leginkább a többi szülővel való irányértékekre vonatkozó konzultáció alapján kerülhetünk ki győztesen. „Gyakran élem meg, amint szülők nem mernek nyilatkozni, mennyi pénzt adnak gyermeküknek – attól való félelmükben, hogy teljesen másként járnak el, mint a többiek”. Ezt a gátlást azért is le kellene győzni, mert a gyermekek egyébként is összehasonlítják „jövedelmeiket”.

A szülők szerepe
Fontos, hogy mindkét szülő egyet értsen zsebpénz dolgában, hogy ne lehessen kicselezni őket. A szakember szerint: „fontos az előzetes megbeszélés alapján kialakított közös álláspont megléte, mert ha két malomban őrölnek, akkor félő, hogy elmosódnak a zsebpénzzel kapcsolatos eddig lefektetett egyértelmű szabályok.”
Természetesen annak is döntő jelentősége van, milyen példát mutatunk mi szülők, hogyan bánunk a pénzzel. Utódaink általában igen pontosan nyomon követik, a család mire adja ki pénzét. Magyarázzuk el egyszer csemeténknek, hogyan döntünk a vásárlásokról, hogyan teszünk félre a nyaralásra. Egy megélt példa sokkal többet ér, mint sok jó tanács. 

Miért hasznos a zsebpénz?
-  A gyermek megismerkedik a pénz értékével. Amikor megvásárol valamit, kialakul benne a  becslés képessége, mi a sok, kevés, drága, olcsó.
-  Megtanulja önállóan meghozni döntéseit. Mit is veszek? Szükségem van erre, vagy csak haszontalan cucc?
-  Rendszerező képesség. Ha nem osztom be a pénzt, hamar elfogy.
-  Összehasonlítás. Hogyan is rendezik az anyagiakat a családomban, hogy van ez barátaimnál? Tehát: ha valaki már fiatalon megtanulja mi is az a pénz, hogyan bánjon vele, az jobban fog boldogulni felnőtt korában.

Összegzés: Az optimális tanulás
-  A kifizetések rendszeresen és mindig ugyanabban az időpontban történjenek, hogy tudjon tervezni a gyerek.
-  Mindig fizessük ki, ami jár neki, függetlenül attól, hogy jól, vagy rosszul viselkedett. A megvonás nem jó büntetési módszer.
-  A kifizetéskor ne emlékeztessük gyermekünket az elkövetett hibákra. Ne hagyjuk őt koldulni.
-  Hadd döntse el csemeténk önállóan és szabadon, mit vásárol. Ha kikéri véleményünket, mondjuk meg neki, azonban magának kell eldönteni, mi legyen.
-  Ne adjunk túl sokat. Bármennyire is szeretjük - a nagyösszegű zsebpénztől elveszti helyes ítélőképességét. Ez mértéktelen kívánságokat és költekezéseket von maga után.
-  Ne adjunk még egy pár százast, mielőtt eljönne a kifizetés ideje és látjuk, hogy üres a kassza. Beszéljük meg gyermekünkkel, hogyan is jutott idáig, milyen módon kerülheti el a jövőben a hasonló „vészhelyzeteket”.
 
A legfontosabb szabály pedig a következő: a pénz soha se legyen a nevelés eszköze!
Lehetőleg ne kövessük el az alábbi hibákat: 
-  Jutalmazás a zsebpénz megemelésével.
-  Büntetés az összeg megvonása vagy csökkentése által.
-  A ráfordítások könyvelése, a blokkok gyűjtése.  
-  Az önálló vásárlások ilyetén bírálása: „ezt megérte”, „ez felesleges volt.”
-  Extrakifizetések, ill. a gyermek kisegítése, ha elfogy a pénze.
-  Ha túl alacsonyra szabjuk a rátát, nem adunk lehetőséget a megtakarításra.
-  Ha túl magas a rendszeresen kifizetett összeg, vagy (csemeténk minden kérését teljesítjük), el fogja veszíteni realitásérzékét.
-  Ha megfosztjuk a zsebpénzt eredeti rendeltetésétől, (pl. taneszközöket veszünk rajta).
-  Kötelezővé tesszük a takarékoskodást. 
 
Ennyit adjunkZsebpénz

Már 4-5 éves korban is adhatunk, mondjuk heti 200 Ft-ot.
A heti kifizetéseket folytassuk egészen kilencéves korig. A tíz évesnél fiatalabb gyermekeknél nagy nehézséget jelent egy hónapra tervezni. Tízéves kortól mindenesetre elkezdhetjük a havi kifizetést. Most már lassan itt az ideje, hogy csemeténk megtanulja a pénzgazdálkodás alapjait. Egyezzünk meg vele a zsebpénz összegében. Tájékozódjunk más szülőktől is: pl. átlagosan mennyit adnak a barátok szülei?

 

Indexkép: www.foter.com

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Így irányítja az életed egy manipulatív szülő

Így irányítja az életed egy manipulatív szülő

"A manipulatív szülők annyira ügyesen leplezik igazi szándékaikat, hogy gyerekeik állandó zavarodottságban élnek. Tudják, hogy becsapják őket, de nem tudnak rájönni, hogy hogyan."
Így mondj szépen és eredményesen nemet a gyerekednek - nagy szükség van erre időnként

Így mondj szépen és eredményesen nemet a gyerekednek - nagy szükség van erre időnként

Nemet mondani nem könnyű, főleg nem a gyerekünknek, mégis elengedhetetlen része a szülői szerepnek ez is: hiszen felelősségre, önkontrollra és érzelmi szabályozásra tanítja a kicsit. A következetes és szeretetteljes nevelés hatására a gyerekek biztonságban érzik magukat, és magabiztos, felelős felnőttekké válhatnak. De hogyan mondjunk nekik nemet?
Egy betegség, amelyet félreértések és előítéletek kísérnek - május 24. a Szkizofrénia Világnapja

Egy betegség, amelyet félreértések és előítéletek kísérnek - május 24. a Szkizofrénia Világnapja

A Szkizofrénia Világnapjának célja, hogy felhívja a figyelmet e komoly mentális betegséggel küzdők gondjaira, csökkentse a velük szembeni megbélyegzést, és elősegítse irányukba a társadalom megértését és támogatását.
Számoljunk le a szívelégtelenséget övező leggyakoribb tévhitekkel!

Számoljunk le a szívelégtelenséget övező leggyakoribb tévhitekkel!

A szívelégtelenség több mint 64 millió embert érint világszerte1, és ahhoz képest, mennyire gyakori betegség, rengeteg hiedelem és félelem övezi. Hamis feltételezésekre hagyatkozni azonban rendkívül veszélyes lehet, amelyek mind a betegség megelőzését, mind pedig a páciensek gyógyulását, illetve partnerként történő együttműködését hátráltathatják. Az alábbiakban összegyűjtött néhány fontos tévhit megcáfolásával mindezt elkerülhetjük.
Egyre nyitottabbak vagyunk a digitális egészségügyi megoldásokra egy új kutatás szerint

Egyre nyitottabbak vagyunk a digitális egészségügyi megoldásokra egy új kutatás szerint

Magyarországon öt emberből négy használja az e-receptet, a páciensek kétharmada pedig kért már online vizsgálati időpontot, beutalót. 2021-ben a koronavírus-járvány alatt a lakosság egyharmada vett igénybe okoseszközöket, egészséggel kapcsolatos szenzorokat, applikációkat, jelenleg ez a szám 50 százalék, derül ki a Semmelweis Egyetem Digitális Egészség kutatócsoportjának legújabb felméréséből. A mesterséges intelligencia (AI) alapú egészségügyi megoldások is egyre ismertebbek.
A szerkesztő ajánlja