SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

"Arany János: A Fülemüle" - esetleg másképpen?

Dr. Geréb Péter [cikkei] - 2006-06-19
...azaz mi is az a MEDIÁCIÓ, avagy KÖZVETÍTÉS?
"Arany János: A Fülemüle" - esetleg másképpen?

"Hajdanában, amikor még
Így beszélt a magyar ember:
Ha per, úgymond, hadd legyen per!...",

sőt sokkal régebben, voltak népek,  ahol a dolgok egészen másképp mentek − és ez a vers sosem íródott volna meg.


Ott - bizonyos törzsi társadalmakban - a vitás kérdésekben nem bíró hozott ítéletet, hanem a falu bölcse előtt zajló megbeszélés során jutottak megállapodásra.

Amit ezek a társadalmak biztosan elvesztettek, az az ő Arany Jánosuk egy remekbe szabott verse. És mit nyertek cserébe?

Nézzük, Pál és tőszomszédja Péter hogyan haladtak végig a konfliktusuk fejlődésének szakaszain és jutottak el odáig - ahova szinte minden, spontán romló, magára hagyott konfliktus eljut - hogy mindketten vesztesként voltak kénytelenek elhagyni a küzdőteret.

A fülemile megjelenését megelőző időket ugorjuk át, csak annyit jegyezzünk meg, hogy

"Rossz szomszédság: török átok,
S ők nem igen jó barátok."

Mint tudjuk

"Emberemlékezet óta
Állott egy magas diófa,
Díszeűl a Pál kertjének.
A szomszédba nyúlt egy ága,
Melyet Péter, minthogy róla
A dió is odahulla,
Bölcsen eltűrt, le nem vága."

Nos, a fönt jelzett ágra letelepedett ama bizonyos fülemile és torkából fölzengett az ének, mely forrása lett a legújabb konfliktusnak.

A felek rögvest egymás tudomására is hozták ezt a konfliktust (1. fázis):

Pál gazda ...
Így kiáltott örömében:
"Istenem, uram
Beh szépen
Fütyöl ez az én madaram!"
Kendé bizony az árnyéka!
Mert olyat mondok, hogy még a..."
Hangzik átal a sövényen
Egy goromba szó keményen.

Azzal rögtön a 2. fázisba léptek: közvetlen kommunikáció révén konkrétan megfogalmazták álláspontjukat, emígyen:

"Hát kié - pattogja Pál -
Mikor az én fámra száll?"
"De az én portámon zengett:
Hogy illetné a fütty kendet!"

A 3. fázis − a konfliktus polarizációja, az álláspontok megmerevedése − sem váratott magára és szinte egy lendületből a 4-esbe, az elkülönülés, és az 5‑ösbe, a gyűlölet fázisába is belesodródtak:

"Pál nem hagyja: őtet uccse!
Péter ordít: ő meg úgyse!
Többrül többre, szórul szóra,
Majd szitokra, majd karóra,
Majd mogorván
Átugorván
Ölre mennek, hajba kapnak;
Örömére a szent napnak
Egymást ugyan vérbe-fagyba, -
Hanem a just mégsem hagyva."

Természetes, hogy ezután nem is maradt más lehetőség, mint olyan fórumhoz fordulni, amelyik valamiféle hatalmi szóval, kényszerrel ad majd valamelyiküknek igazat.

Ebben a pillanatban mindkét fél kiengedte kezéből a döntést, önként lemondott arról a lehetőségről, hogy a dolgok további lefolyására hatással lehessen, bár − mindannyian emlékszünk − tettek kísérletet rá egy-egy tallér erejéig. A bíró pedig, a dolog súlyához mért igyekezettel, próbálta megtalálni a megoldást, amely azonban nem a két peres fél, hanem valaki más érdekét szolgálta:

"Ráütvén a két zsebére
S rámutatván a két félre,
Törvényt monda e szavakkal
A szegény fülemilére:
Hallja kendtek!
Se ide nem, se oda nem
Fütyöl a madárka, hanem
(Jobb felől üt) nekem fütyöl,
(Bal felől üt) s nekem fütyöl:
Elmehetnek."

Nos, bár nem mindig kerül ki mindkét fél ennyire vesztesen az ehhez hasonló ügyekből, az egyik félre azonban minden esetben hasonló sors vár.

Hogyan zajlott másképpen az ügy a korábban említett törzseknél?

A vitatkozók a konfliktus még kezelhető szakaszában (1-4) a falu bölcse köré telepedtek.

A bölcs nem keresett volna megoldást a problémára, hanem

  • elmondatta előbb az egyik, majd a másik féllel az esetet;
  • az érzelmeket letisztítva a vitáról - segített kihámozni kinek-kinek a valós érdekeit;
  • a múlt eseményeiről a jövő lehetőségei felé terelte az ellenfelek figyelmét;
  • a vita mederbenntartásával elérte, hogy a felek megoldásokat keressenek;
  • ezek közül kirostálják azokat, amelyek egyikük, vagy másikuk számára elfogadhatatlannak tűnnek;
  • segített összeszedni − esetleg rangsorolva − a mindkét fél számára elfogadható megoldás változatokat, majd a végén
  • segített megállapodássá formálni ezeket, amit fennszóval kihirdetett.

Ezt követően a felek

saját megoldásaikban megnyugodva,

az egymás közötti további kapcsolatok lehetőségét megőrizve,

elégedetten távoztak.

Ami nagyon fontos: valódi megoldás született, amely mindkét fél szándékaival jelentős mértékben megegyezik és ezért mindkét fél érdekeit szolgálja a betartása, megvalósítása. Ezzel a Nyertes-Vesztes (vagy Vesztes-Vesztes) szereposztás Nyertes-Nyertessé alakult át.

Ma már ez az eljárás - a mediáció, vagy közvetítés - mind az Európai Unió számos országában, mind az Egyesült Államokban a konfliktus kezelés és a jogrendszer elengedhetetlen része. Ennek segítségével rendeződnek családi viták, iskolák berkein belül generálódó tanár-tanár, tanár-diák, iskola(tanár)‑szülő  ellentétek, gazdasági természetű viták és általában számos, nálunk még a peres eljárások kényszerpályájára futó konfliktus.

Magyarországon is létre jött már a mediációs eljárások jogi alapja és számos szakember végzi a közvetítés munkáját.

Sajnos a peres ügyekhez viszonyítva ma még elenyészően kevés a közvetítői eljárások száma, de az így született megoldások sokkal nagyobb arányban valósulnak meg, mint a bírósági ítéletek.

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja