SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Ami a Turista Magazinból kimaradt - Párizs kerékpáros szemmel

Buzás Károly [cikkei] - 2004-03-04
Megjelent egy cikkem a februári Turista Magazinban. Érdekes összehasonlítani az eredeti cikket a megjelenttel.
Akinek nincs meg az újság, annak is ajánlom.
Párizsi utazás kerékpáros szemmel / szubjektív élmények /

Ami a Turista Magazinból kimaradt - Párizs kerékpáros szemmel

A TUTI Egyesület elnökeként Párizsban, a VeloCity konferencián vettem részt. A kerékpáros élményeimet szeretném másokkal is megosztani.

Sokáig töprengtem, mivel utazzak. A legkényelmesebb a repülős út, de a súlyhatárba nem fért volna bele az én camping kerékpárom az elcipelt magyarországi ismertető anyagok mellett.

A legdrágább - meglepő módon - a vonat lett volna. Szerencsére alig 1/3 áron találtam egy utazási irodát Pesten, akik rendszeresen, hetente járnak Párizsba kisbusszal. Így velük utaztam.

Kitűnően szervezve 22 óra alatt, folyamatos utazással, hajnali 5 órára Párizsban, a Lyoni Pályaudvar előtt voltunk. Párizsban sem minden tökéletes, mert csak reggel 7-kor nyitott az első WC ... Az első élmény a pályaudvar előtt parkoló rengeteg motor és kerékpár látványa volt. Több száz kétkerekű töltötte az éjszakát itt parkolva, ami - mint később kiderült - nem meglepő látvány a városban. A mindenütt található kerékpáros parkolóhelyeken sorakozó kétkerekűek bizony hozzátartoznak a mindennapokhoz. Volt térképem, így eljutottam a bringámon az előre kiválasztott ifjúsági szálláshelyre. Könnyen ment, mert általában igaz, hogy az utcatáblák jól láthatóan, a közlekedők számára is olvashatóan vannak elhelyezve.

A ‘Dartagnan-ról elnevezett szállás 20,5 Euro-ba került naponta, ami párizsi viszonylatban olcsónak számít. Az automata csomagmegőrzőben 3 Euro-ért várakozott a csomagom estig, míg a szállást elfoglalhattam. A pályaudvaron nem találtam csomagmegőrzőt. A 4 ágyas szoba bejárata naponta változó kóddal volt nyitható. Sokszor izgultam, hogy ne hagyjam bent a kódot tartalmazó papírt. A szállás emeletes ágyakkal volt felszerelve. Éjfél után érkezett egy angol, hajnalban indult el a japán, de néha volt időm népszerűsíteni hazánk tájait és a kerékpáros programokat is. A bringa tárolását csak a szobában tudtam megoldani. A szálás ár tartalmazta a reggelit is ami önkiszolgáló rendszerben - éppen csak érzékelhető mennyiségű - sonkát, sajtot, vajat, lekvárt tartalmazott. Lehetett még joghurtot, almát is enni. A menü a 7 nap alatt semmit sem változott, ami valószínűleg az idők végezetéig így lesz ...

A dombon lévő szálláshelyről minden nap kellemesen begurultam a 10 km-re lévő konferencia központig. Menet közben sok helyi kerékpárossal találkoztam. Voltak jól öltözött hölgyek, fiatalok és idősebbek is. Az álló kocsisort jobbról, balról előzték, sőt néha a járdát választották a gyorsabb haladás érdekében. Ez itt nem okozott meglepetést. Az autósok részéről is éreztem az odafigyelést, az udvariasságot, ami általában jellemző az itteni forgalomra.

A város közlekedése meglepően rugalmas. Ebben - véleményem szerint - nagy szerepe van annak, hogy 32 híd vezet át a várost kettészelő Szajna folyón. A sok széles sugárút képes a nagy forgalmat elvezetni. Néha egyirányúak ezek, de a tömegközlekedés és a kerékpáros ellentétesen is, megfelelően elválasztva haladhat. A 6-7 sávnyi körforgalmú csomópontokban az autók folyamatosan haladtak, és “pesti mintájú önzáró dugót” nem láttam. Érdekes ez azért, mert sávok nincsenek felfestve, de mégis alig akadt probléma a haladással. Eleinte nekem is furcsa volt a forgalom közepén tekerni, de meglepően gyorsan és zökkenőmentesen lehetett haladni. Egy gyengébb idegzetű magyar kerékpárosnak viszont valószínűleg lejár az útlevele mire el mer indulni a kereszteződésben. A reggeli csúcsforgalmat művészi ügyességgel irányítják a rendőrök a kritikus helyeken. A mentőautók és a rendőrségi autók is csak akkor szirénáznak mikor a kereszteződéshez érkeznek. Érzékelhetően nyugodtabb és kultúráltabb a közlekedés. Persze ehhez néhány egyéb dolog is kell. Az utakon alig találtam kátyút és nem kellett állandóan a gödröket figyelnem. Nem láttam egyetlen nagy kamiont sem a belvárosban, melyek tönkretehetik az aszfaltot. Ezek az elkerülő úton közlekedhetnek.

- 2 -

Párizsi embert alig láttam az utcán dohányozni, ezért nem volt tele csikkel minden. Sokkal kevesebb kövér embert látni, mint nálunk. Ez valószínűleg a másfajta táplálkozásnak és életmódnak köszönhető. Napközben a nagyszámú és szépen gondozott közparkokban rengetegen ültek, napoztak, olvasgattak. Volt idejük a regenerálódásra. Nem láttam összefirkált falakat, pedig a 8 nap alatt tekertem 300 km-t a városban. Kevesebb kutyát és még kevesebb kutyapiszkot találtam utamon. A felszíni tömegközlekedés folyamatos volt, köszönhetően főleg a mindenütt elsőbbséget élvező buszoknak, buszsávoknak. Az embereket mégis a föld alatt meglévő 12 metróvonal szállítja el igazán. Átjárók, lépcsők, vízszintes és függőleges mozgójárdák között kellet a túravezetői tudásommal megtalálni a megfelelő irányt a nagy, és többszintes labirintusban. Lehet szállítani kerékpárt is a metrón, de nem mindenhol fér be a bejáraton. Természetesen gyorsan leküzdhető a probléma egy edzett bringás számára. A felszínen nem találtam koldust, kéregetőt. Állítólag lent előfordulnak, bár én nem találkoztam velük.

Volt kevésbé jó élményem is. A több ezer szabadban éjszakázó kerékpár között előfordult olyan is amelynek már csak a kereke vagy a váza volt lekötve. Nem okozott élményt a modern Pompidou központ sem, ahova biztonsági őrök vizsgálata után juthattunk be. Láttam egy dobozlakót és egy részeg embert. A nagy mulatók környéke nem az úri negyedre emlékeztetett. Egy kevésbé elegáns környéken, ahol repedezett volt a járda, és nem volt akkora tisztaság mint máshol, megpihentem. Elolvastam a tér nevét: Budapest ...

Természetesen megcsodáltam Párizs műemlékeit, és voltam az Eiffel torony tetején is. Tényleg nagy élmény. Fentről jobban érzékelhető, hogy egységesen, kb: 3-4 emeletnyi magasak a házak a belvárosban. Nincs foghíjas terület és romos ház. Párizs egy lüktető, dinamikus város, a mindenütt megtalálható kis vendéglők előtt reggeltől estig sziesztázó emberekkel. Megértettem miért vágynak a művészek Párizsba. A hangulatáért, melyet én is magammal hoztam.

Kora reggel érkeztem haza Budapestre. Bepótoltam az egy heti rázás mennyiséget míg hazaértem az utakon. Közelről érzékeltem a különbséget a két város között látványban és tartalomban is. Én úgy gondolom van mit tanulni, és nem csak nekünk, kerékpárosoknak ...

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok.
Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

A 21 éves lány két szívtranszplantáción is átesett, harmadik szíve pedig hétfő este feladta a harcot. A lány tudta, hogy csak hónapjai vannak hátra, ezért bakancslistát írt - a halála előtt több álma is valóra vált.
Egyre több Magyarországon az oltásellenes szülő, már tömegesen perelnek be háziorvosokat

A Covid-vakcinák megjelenése óta már nem új keletű jelenség az oltásellenes hozzáállás. A kicsit is szkeptikus szülők könnyen meggyőzhetőek arról, hogy egy-egy vakcina milyen károkat okozhat a gyermek szervezetében. Ezáltal az olyan, több évtizede használt oltások sem kerülnek beadásra, amelyek a gyermekek életét egyszerűen megmenthetnék. Tömegesen lépnek fel szülők háziorvosok ellen, akik, ha el akarják kerülni a bírósági tárgyalást, kénytelenek igazolást adni.
Így tartsd kordában a nassolást! - 5 tipp, ami segíthet, hogy elkerüld a hízást

A nassolás, vagyis az étkezések közötti kisebb ételek fogyasztása gyakori szokás, amely sokak számára okoz gondot, különösen akkor, ha egészséges életmódot szeretnénk folytatni. Azonban néhány egyszerű trükk és változtatás segítségével könnyen kordában tarthatjuk a nassolási szokásainkat, anélkül hogy megfosztanánk magunkat az étkezés örömétől. Íme 5 hasznos tipp, amely segíthet ebben.
8 tipp szemünk egészségéért tavasszal

Aligha akad olyan közöttünk, aki a téli hideg napok után ne várta volna a tavaszi nap melegítő sugarait, ezzel együtt pedig a kerti munkálatokat, a szabadtéri sportokat, játékokat, kirándulásokat. A zöldellő természet, a virágba boruló fák azonban sokaknak egyet jelentenek a tavaszi allergiaszezonnal. Dr. Nagy Angéla, a Budai Szemészeti Központ szemorvosa összeszedte azokat a tanácsokat, amelyek segítségével ebben az időszakban gondoskodhatunk szemünk egészségéről.