SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mindenki másképpen tanul – a tanulótípusokról, I. rész

Beck Hajnalka [cikkei] - 2005-11-24
-„Egy órája ülök a könyv fölött, és mégse tudok semmit az anyagból!”
-„Miért mászkálsz kisfiam fel s alá a lakásban könyvvel a kezedben? Nem tudsz nyugodtan ülni a fenekeden tanulás közben?!”
-„Te nem tanulsz, hanem magolsz! Különben mi másért mormolnád a szöveget magad elé?

Ha Önök sem tudnak az asztalnál ülve, jó „gyerek” módjára csendben tanulni, akkor talán már Önök is hallották a fenti mondatokat, mivel a „tanulás” a közfelfogásban egyenlő a „csendes, hasznos tevékenységgel”. Pedig a tanulás munka, komoly szellemi tevékenység, amely néha bizony se nem csendes, se nem nyugodt.

Hogy miért nem?

Azért nem, mert különbözőek vagyunk, különbözően tanulunk. Agyunk más és más impulzusokra reagál érzékenyen, egyéntől függően más-más csatornán keresztül fogadja be leggyorsabban az információt. Hogy melyik út a legjárhatóbb alapvetően az egyéntől függ, de gyakran az életkor is befolyásolja.

Attól függően, hogy az egyén mely csatornákon veszi fel leghatékonyabban az információt, a szakirodalom 4 tanulótípust különböztet meg.

1.Az első típusba azok tartoznak, akik úgy tanulnak leghatékonyabban, ha közben valamiféle cselekvést végeznek. Ők azok, akik ahelyett, hogy hosszú bevezetőket, és elméleteket olvasnának, vagy hallgatnának – inkább kipróbálják a dolgokat. Értékelik, ha egy tanár (vagy bárki, aki meg akar nekik valamit tanítani) gyakorlatban mutatja meg a dolgokat, és engedi, hogy ők maguk is kipróbálják azokat. Azt ilyen típusú tanulók jobban, és szívesebben tanulnak, ha a megtanulandó anyagot saját tapasztalataikhoz köthetik – játszhatnak, kísérletezhetnek, csoportban dolgozhatnak. Előnyben részesítik a teszteket, és azokat a feladatokat, amelyek lehetővé teszik az önálló tanulást. Ha nem vehetnek részt aktívan a tanulási folyamatban, nem mozoghatnak, „nem csinálhatnak semmit”, akkor türelmetlenné válnak. A gyerekek rendetlenkedni kezdenek az órán, a felnőttek pedig „nem bírnak ülni a fenekükön”, és felállnak az asztaltól enélkül, hogy megtanulták volna, amit akartak.


Hogyan segíthetünk az ilyen típusú tanulóknak, és hogyan segíthetnek ők magukon?

Segítenek az iskolai munkában a ritmusos, mozgással egybekötött gyakorlatok, az utánzás, a csoportmunka, a szerepjátékok. Az ilyen típusú tanulónak segíthet például, ha tanulás közben sétál, rajzol (az anyaggal összefüggő ábrákat) – néha már az is segít, ha egyszerűen rágógumit rág.





Beck Hajnalka

Beck Hajnalka
Nyelvtanár, online tutor

Elérhetőségeim:
Honlap: http://www.lingvico.hu/hajninyelviskolaja
http://nemetmunka.lap.hu/bemutatkozas/

LEGOLVASOTTABB

Súlyos mérgezést okozhat - egyre több kamasz használ ilyet

Bár tüdőrákot nem, de gyors nikotinmérgezést okozhat a snüssz. Egyre többen használják, miközben a rövid- és hosszú távú veszélyek sokak előtt ismeretlenek.

Visszatért a rettegett gyerekbetegség, és most a legkisebbeket fenyegeti

Újra felütötte a fejét Magyarországon a szamárköhögés: a betegség fuldokló, görcsös köhögési rohamokkal, sőt, akár az ajkak elszíneződésével is járhat. A fertőzés főként a csecsemők és kisgyermekek körében terjed, az elmúlt évben 365 beteg szorult kórházi kezelésre, és több mint százan életüket vesztették a kór következtében. A háziorvosok arra figyelmeztetnek, hogy akik kisbabák közelébe készülnek, feltétlenül oltassák be magukat.

5 mondat, amit minden fiúnak hallania kell a szüleitől: így lesz belőle empatikus és magabiztos férfi

Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke bátor, önazonos és kiegyensúlyozott felnőtté váljon — ám a fiúgyermekek nevelésében is sok beidegződés él, amelyek az érzések elfojtását, a teljesítménykényszert vagy a hibák kerülését erősítik. Pedig a fiúk is vágyják, hogy megértsék, szerethetőek önmagukért, nem csak az eredményeikért vagy erősségükért. Ezek a szülői mondatok idővel belső hanggá válnak, és meghatározhatják, hogyan látják önmagukat egész életük során.

Szebben és hamarabb kezd beszélni a gyerek, ha ezzel játszik

Fillérekbe kerül, mégis csodákra képes a beszédtanulásban.

Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei

"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni?

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja