A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Miért nem vették fel a gyerekemet az óvodába/iskolába?

Teszáry Nikolett - 2018-07-10
Ezt a kérdést sok szülő tehette fel a múlt hónapban, amikor az értesítéseket kézhez kapták.
Miért nem vették fel a gyerekemet az óvodába/iskolába?

Bizonyára sok gondolat fordult meg mindenki fejében ezzel kapcsolatban, azonban arra csak kevesen látnak rá, mi a valódi ok: nincs, aki tanítsa a gyerekeket.
 

Óriási bajban van a magyar közoktatás

...és ez most nem a "sürgős módosításra van szükség, melynek eredményeit majd 10 év múlva meglátjuk" típusú baj, ettől sokkal égetőbb a probléma.

Amikor egy gyermek nem fér be egy közösségbe, a szülők fejében sok minden megfordul, attól kezdve, hogy biztos valaki jobban szerepelt a felvételin, egész odáig, hogy biztos valami csókosát vette fel az igazgató. Ezek a mögöttes indokok azonban csak az esetek elenyésző részében igazak. Főként az idei tanévben az az igazság, hogy ténylegesen nincs hely.
Ez sok éve probléma, főként a fővárosban jellemző, hogy nincs elég intézmény, mely képes lenne befogadni az összes helyi gyermeket. Most azonban akkor is bajban lennénk, ha varázsütésre minden településen kinőne a földből néhány plusz iskola és óvoda. Elég körülnézni a kozigallas.gov.hu-n - ez a közalkalmazottak állásportálja, melyre kötelező feltölteni minden megüresedett státuszt -, hogy észrevegyük, milyen mértékű a vészhelyzet. Ha ugyanis rákeresünk a különböző pedagógus állásokra, a következőt találjuk:

  • 817 óvodapedagógus állás (ebből 120 Budapesten)
  • 673 tanítói állás (ebből 152 Budapesten)
  • 2435 tanári állás (ebből 534 Budapesten)

betöltetlen.


Azaz több mint 400 óvodai csoport, közel 700 kisiskolás osztály, és meg sem határozható, hány felsős és középiskolai osztály áll jelenleg pedagógus nélkül.

Ha kivonjuk az átfedéseket (pl. tanító-földrajz szakos tanárt is keresnek) ezek akkor is rettenetesen nagy számok - és a közalkalmazotti állásportál még csak nem is tartalmazza a magánintézmények álláshirdetéseit, ezek pusztán az állami szférában lévő üres álláshelyek. Ha valamennyi, az idén végzett friss diplomás pedagógus munkába áll szeptemberben, talán sikerülne betölteni az űrt, azonban ez várhatóan nem így lesz, hiszen a számok hónapok óta csak nőnek.
A helyzet tehát az, hogy számos településen és fővárosi kerületben fizikai hely van a gyermekek számára, azonban - jelen állás szerint - üresen fognak kongani a tantermek, óvodai csoportszobák, hiszen nincs szakember, aki el tudná indítani az adott osztályt/csoportot.

Bár sok éve "fogy a magyar", a jelek szerint a jövő generációjának nevelői még gyorsabban fogynak. A nyugdíjba menők helyét nem veszik át a fiatalok, és nagyon sok a pályaelhagyó is. Emögött számos ok húzódhat meg:

  • Eleve kevesebben vállalkoznak erre a pályára:
    A gyermekekhez és sokszor a szülőkhöz is igen nagy türelem szükséges, ami a mai, rohanó világban felnövő fiatalokból egyre jobban hiányzik. Ráadásul a pályához nem társul magasra ívelő karrier vagy csillagászati fizetés lehetősége, így vajmi kevéssé vonzó az ambiciózus ifjúság számára.
     
  • El sem kezdik a munkát a frissen végzett pedagógusok:
    Sokan elvégzik ugyan a főiskolát/egyetemet, azonban a diplomát követően azonnal külföldre indulnak, más irányú tapasztalatot szereznek és azon a területen ragadnak. Mások egyszerűen szembesülnek vele, hogy hazánkban mennyi fizetést kapnának tanárként és mennyit egy multinál, vagy akár egy élelmiszerüzletben, és a kedvezőbb mellett döntenek.
     
  • Sokan hagyják el idő előtt a pályát, mikor rájönnek, mire vállalkoztak:
    Bár a fejekben számos romantikus elképzelés él arról, hogy pedagógusnak lenni álommunka hatórás műszakokkal és három hónap fizetett szabadsággal, a valóság természetesen nem erről szól - ha tényleg így lenne, tumultus lenne a pályán, nem kétségbeejtő munkaerőhiány.
    Valójában a jelenlegi előírások olyan mennyiségű adminisztrációval terhelik a pedagógusokat - még az óvodapedagógusokat is -, amit még 8-10 óra alatt is képtelenség elvégezni. A dolgozatok emellett nem javítják ki magukat és a kartonpapír bábok sem öltenek alakot önerőből.
    A 10-12 órás tényleges munkaidő, mely felőrli a pedagógust és családját is - nem beszélve a kötelező minősítési rendszer embert próbáló mivoltáról -, hamarabb juttatja el a kiégéshez a fiatal tanárokat és óvó néniket/bácsikat, mint régen.


Az index.hu szerint olyan hirdetés is van, mely "bármely" szakos tanári állást kínál

Némely kistelepülésen gyakorlatilag egész tantestületeket keresnek. Országosan nagyon sok intézményben hiányos a csatársor, és ha minden így marad, remény sincs rá, hogy az összes hely betöltésre kerül szeptemberig, tehát az idei tanévkezdés izgalmas lesz és sajnos nem pozitív értelemben.

Indexkép: pixabaycoyot

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja