SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Checklista a bölcsődés- és az óvodáskori nyelvelsajátításhoz

Szabóné Vékony Andrea [cikkei] - 2021-01-27
A nyelvfejlődésnek meghatározott fázisai vannak, azonban a gyermekek anyanyelv-nyelvelsajátítása között mégis különféle eltéréseket tapasztalhatunk. Az eltérés lehet időbeli - amikor a gyermeknél előbb vagy később jelennek meg egyes nyelvfejlődési stádiumok - de lehet mennyiségi és minőségi is. Az anyanyelv elsajátítás esetén az elmaradás korai felismerésének és a célzott beavatkozásnak kiemelkedő fontossága van, mert az elsődleges tünetekre hamarosan másodlagos, majd harmadlagos tünetek épülhetnek.
Az alábbiakban egy olyan checklistát ismertetek, amiben nyomon követhető a beszédprodukció és beszédmegértés fejlődése 1-7 éves korig.
Checklista a bölcsődés- és az óvodáskori nyelvelsajátításhoz

 

A beszédmegértés és a beszédprodukció jellemzői életkor szerint:

 

1 éves korban

 

Beszédmegértés:

Egyéves kor körül az ún. globális beszédmegértés a jellemző, vagyis a gyermek a beszéd egy részét képes felismerni. A megértést még nagyban segítik a különféle külső tényezők is (pl. beszédszituáció, gesztus, mimika) (Gósy, 1997).

 

Beszédprodukció:

Körülbelül egyéves korban jelennek meg az első szavak. Jellemző lehet, hogy a gyermekek szótagokat, hangokat hagynak ki az általuk ejtett szavakból, illetve sokszor az első szótagot, vagy az első két hangot „megduplázzák”, pl.: „Peti” helyett „Pepe”, illetve „medve” helyett „meme” szó ejtése. Az első szavak többnyire a következő kategóriákra tartoznak: pl. ételek, testrészek, ruházat, játék, ember, állat. Más szavak cselekvéseket, mozgásokat, napi rutinokat jelölnek meg, illetve vannak olyanok is, amelyek gyakran használatosak a mindennapi társadalmi kapcsolatokban (pl. igen, nem, akar, szia stb.). A szavak 60 százalékának megnevezési funkciója van (főnevek), míg kb. 20 százalékuk cselekvést fejez ki (igék). Emellett más szófajok is előfordulhatnak beszédükben, leginkább melléknevek, számnevek.

A szókincsgyarapodás tempója ekkor még egyenetlen. Az első időszakban nagyon lassú, majd az egyszavas periódus utolsó hónapjaiban hirtelen felgyorsul. Ezt az ún. szókincsobbanás időszakának nevezik a szakirodalomban. A szókincsrobbanás jelenségének meglétét támasztják alá a MacArthur-Bates Communicative Development Inventory, szülői kikérdezésen alapuló korai nyelvi diagnosztikai eszköz angol nyelvterületen végzett vizsgálatainak eredményei is. Az alábbi grafikonon jól látható, hogy a szókincs növekedése átlagosan a 13. hónap tájától kezdve gyorsul fel jelentős mértékben (Fenson et al., 1994).

A szókincs növekedése 8-16 hónapos korig1. ábra: A szókincs növekedése 8–16 hónapos korig

Tizennyolc hónapos kor tájékán a nyelv igazi fejlődésnek indul. Megkezdődik a mondattani fejlődés is, megjelennek a kétszavas mondatok (pl. Apa el. Anya nincs. Ott kutya.).


2 éves korban

 

Beszédmegértés:

Kétéves korban az ún. kulcsszó stratégia váltja fel az addigi globális beszédmegértést. Ez azt jelenti, hogy a gyermek egy, vagy néhány szót ért meg az általa hallott közlésből, és ezek alapján következtet az információ többi részére (Gósy, 1997). A passzív szókincsben ebben az életkorban alapvetően a hétköznapi, gyakori kifejezések szerepelnek.

 

Beszédprodukció:

Az aktív szókincs ekkor már meghaladja akár a 200-300 szót is (Fenson et al., 1993):

A szókincs növekedése 16-tól 30 hónapos korig
2. ábra: A szókincs növekedése 16-tól 30 hónapos korig

Ezzel párhuzamban gyorsan halad a megnyilatkozások átlagos hosszának (MÁH) növekedése is. 

A megnyilatkozások átlagos hosszának növekedése 12-48 hónapos kor között
3. ábra: A megnyilatkozások átlagos hosszának növekedése 12-48 hónapos kor között

 

3 éves korban

 

Beszédmegértés:

A jelentések ebben az időszakban már elhatárolódnak a szituációktól, valamint a konkrétumoktól, így fokozatosan kialakul az egyre elvonatkoztatottabb beszédmegértés. Háromévesen a gyermekek már bonyolultabb utasításokat is megértenek.

 

Beszédprodukció:

Hároméves korra a gyermekek nagyrészt elsajátítják a társalgási stratégiai elemeket. A beszédükben a mellérendelő mondatok mellett megjelennek az alárendelő szerkezetek is. Ekkor a gyermek nagy következetességgel tartja be a nyelvtani szabályokat. „A hároméves gyermek tehát nyelvzseni – mestere szinte minden lehetséges nyelvi szerkezetnek, messze többször tartja be a szabályokat, mint ahányszor megsérti őket…” (Pinker, 2006, p. 275.) Az egyik legszembetűnőbb gyermeki hibázás az ún. túláltalánosítás. Emellett gyakran követnek el hibát a rendhagyó alakok használata során is. Ezek a hibák azonban sohasem véletlenszerű tévesztések. A gyermekek nagyon ragaszkodnak a nyelvtanilag előírt szabályszerű alakokhoz, a hibák szépen követik a nyelvtan logikáját. Minden olyan esetben, amikor a gyermek rendhagyó igealakot szeretne használni egy mondatban, ám nem tudja előhívni a megfelelő alakot a memóriájából, a szabályszerű alakkal helyettesíti azt. A harmadik életév végén az alkalmazott mondatok egyre bonyolultabbá válnak, a gyermekek pontosabban használják a ragokat és a végződéseket, megtaláljuk beszédükben az összehasonlító szerkezeteket és a kötőszavas kapcsolatokat. A gyermekek aktív szókincse ekkor körülbelül 1000 szó körüli (Owens 2008, Rothweiler & Kauschke 2007). Ismerik már az alapszíneket és megjelenik az ún. „Miért?” korszak. 


4 éves korban

 

Beszédmegértés:

A gyermekek négyéves korban már bonyolult, összetett utasításokat is megértenek, pl.: „Vedd ki a kék ceruzát a dobozból és tedd az asztalra!”

 

Beszédprodukció:

Négyévesen a nyelvtani hibák fokozatosan megszűnnek, a gyermekek egyre több rendhagyó alakot is elsajátítanak, memorizálnak. Ebben az életkorban már minden szófaj előfordul a beszédükben. Az aktív szókincs mérete kb. 2000 szó. (Günther 1991; Owens 2008).

A mondatszerkesztés árnyaltabbá válik. 4,5-5 éves kor körül a gyermek az adott nyelv fonémáit már megfelelően ejti. Amennyiben ekkor még nem jó a hangok ejtése, akkor már beszédhanghibáról beszélünk. A beszédhanghiba érinthet egy és több hangot egyaránt, tünete lehet pl. hangkihagyás, hangok felcserélése, hangok torz ejtése.

Három-négyéves kor táján több esetben is találkozhatunk az ún. nem folyamatos beszéddel, melynek jellemzője, hogy a gyermek mondatrészeket, szavakat, szótagokat ismétel. Ez még nem „igazi dadogás”, de mindenképpen odafigyelést igényel.


5 éves korban

 

Beszédmegértés:

Az ötéves gyermek megérti a hallott meséket, elmondja a történetek lényegét.

 

Beszédprodukció:

A mondatok hossza növekszik, gyakran használnak és, hogy, mert kötőszavakat.

Az ötéves gyermek már alkalmaz absztrakt fogalmakat (pl.: szerencse…) és főfogalmakat (p.: bútor, virág…) egyaránt. Elszámlál 10-ig, biztosan ismeri a kiegészítő színeket is. Szívesen kezdeményezi és vezeti is a beszélgetést. Az aktív szókincs folyamatosan bővül, ebben az időszakban, kb. 2000 szóval lesz gazdagabb.

 

6 éves korban

 

Beszédmegértés:

A hatéves gyermek megért hosszabb meséket, történeteket, a tartalmukat jól visszaadja.

 

Beszédprodukció:

Hatévesen a hangtani tudatosság egyre fejlettebb, a gyermekek képesek a szavakat szótagokra szegmentálni, adott hangokat a szavakból kiemelni (pl. kezdőhang). Szeretik a nyelvi játékokat; egyre jobban érdeklődnek az írott nyelv iránt; felismernek és leírnak nagybetűket, valamint számokat. Megkezdődik a spontán írásfejlődés. Iskolakezdésre a hatéves gyermekek kb. 5000 szavas aktív szókinccsel rendelkeznek. Az alkalmazott mondatstruktúrák már nagyon hasonlítanak a felnőttek által használtakhoz. Gyakoriak a többszörösen összetett mondatok. A gyermekek beszédében érvényesülnek a nyelvre jellemző szintaktikai szabályok. Megjelennek a felnőttek nyelvhasználatára jellemző pragmatikai sajátosságok, a felnőtteknél jellegzetes legtöbb társalgási készségnek is birtokában vannak.

 

Összegzés

Az anyanyelv-elsajátítás terén mutatkozó elmaradás közvetett módon hat a gyermek fejlődésének minden területére. Befolyásolja a megismerő tevékenységet, az ismeretszerzés folyamatát, a kognitív-, a szociális- és a személyiségfejlődést egyaránt.

Az anyanyelv elsajátítás esetén ezért az eltérés(ek) korai felismerésének és a beavatkozásnak kiemelkedő fontossága van, mert az elsődleges tünetekre hamarosan másodlagos, majd harmadlagos tünetek is épülhetnek.

Az írott nyelv elsajátítása, az iskolai beválás egyik igen fontos tényezője a gyermek megfelelő nyelvi fejlettsége és nyelvi tudatossága. A gyermekek iskolai pályafutásának sikere szempontjából tehát kiemelkedő jelentősége van a korai fejlesztésnek, mely a bölcsődei és az óvodai környezetben kezdődhet meg. A didaktikusan felépített, jól működő bölcsődei és óvodai programok alkalmasak a nyelvfejlődési elmaradás terápiájának támogatásához és ezáltal jelentős mértékben hozzájárulhatnak a nyelvi hátrányból adódó egyenlőtlenségek csökkentéséhez.


Irodalomjegyzék:

  1. Bates, E. – Goodman, J. C. (2001): On the inseparability of grammar and the lexicon: evidence from acquisition. In Tomasello, M. and Bates, E. (eds.) Language Development-The Essential Readings. Oxford: Blackwell
  2. Fenson, L. – Dale, P. S. – Reznick, J. S. – Thal, D. – Bates, E. – Hartung, J. P. – Rethick, S. – Reilly, J. S. (1993): MacArthur Communicative Development Inventories; San Diego, CA: Singular Publishing Group;
  3. Gósy Mária (1997): Beszéd és óvoda. Bp., Nikol GMK
  4. Günther K. B. (1991): Probleme der Diagnostik semantisch-lexikalischer Störungen. In: Grohnfeldt, M. (Hrsg.): Handbuch der Sprachtherapie Band 3: Störungen der Semantik. Berlin: Spiess, 167-195.
  5. Owens, R. E. (2008): Language Development. An Introduction. Boston: Pearson.
  6. Pinker, S. (1999, 2006): A nyelvi ösztön. Budapest, Typotex Kiadó.
  7. Rothweiler, M.; Kauschke, C.(2007): Lexikalischer Erwerb. In: Schöler, H.; Welling, A. (Hrsg.): Handbuch Sonderpädagogik, Band 1. Sonderpädagogik der Sprache. Göttingen: Hogrefe, 42-57.

Illusztráció: James Timothy Peters képe a Pixabay -en.

Szabóné Vékony Andrea


Szabóné Vékony Andrea
Okleveles gyógypedagógus - logopédus

Elérhetőségeim:
Munkahely:
Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye
             1221 Budapest, Szent István tér 1.
Honlap:
  • Logopédiai: http://logopédia.hu

  • SzóL-E? Szűrőeljárás óvodások logopédiai ellátására: http://szole.hu

  • Kérjük, támogasd munkánkat!

    Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

    Banki átutalással:
    Magnet Bank 16200106-11697987
    Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
    Közlemény: Média támogatás

    Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

     

    (A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

    LEGOLVASOTTABB

    "Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

    "Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

    Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
    Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

    Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

    Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
    "Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

    "Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

    Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
    Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

    Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

    Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
    Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

    Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

    Szakértők szerint a legrosszabb, amit ilyenkor tehetünk, ha folyamatosan tiltjuk őt mindentől. Egy kamasznak szüksége van egy biztonságos helyre, szabadságra, útmutatásra, biztatásra és persze arra, hogy bármennyire is felbosszant, érezze, hogy szereted őt.
    A szerkesztő ajánlja