SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Új módszerekre van szükség a gyereknevelésben és az iskolában - Ez jellemzi az Alfa-generációt

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2018-11-27
Iskolások lettek a digitális bennszülöttek: már alsó tagozatosok azok a gyerekek, akik elsőként születtek bele a közösségi média világába; akik gyakran már az anyaméhben jelentős mértékű digitális lábnyommal rendelkeztek; akik számára az azonnali információszerzés és az érintőképernyő éppolyan természetes, mint a levegővétel. Miben más ez a nemzedék az előzőekhez képest, és milyen újfajta megközelítést igényelnek? Valóban reménytelen őket a hagyományos tanítási módszerekkel lekötni?
Új módszerekre van szükség a gyereknevelésben és az iskolában - Ez jellemzi az Alfa-generációt

A generációkutatók szerint a világ felgyorsulása miatt a 20. század második fele óta nagyjából 15 évente újfajta nemzedék tűnik fel.

  • Az első volt közülük a II. világháború után született Nagy Generáció, amelynek tagjai fenekestül forgatták fel a világot a hatvanas évek végén.
  • Az ő gyermekeik az 1965-1979 között született X-generáció, amely elnevezést ők először egyfajta gúnynévként aggatták rájuk: a szülők valahol sérelmezték, hogy míg ők mindenért megküzdöttek, a gyermekeik látszólag csak „beleültek a készbe”, és habozás nélkül vették át az idősebbek értékrendjét. Így lettek ők X, vagy „láthatatlan” nemzedék.
  • Ezen a nyomvonalon haladva nevezték el a következő, 1980-1994 között született korosztályt Y-generációnak. Angol nyelvű szakirodalomban gyakran emlegetik őket millenals azaz „ezredfordulós” néven, amellyel arra utalnak, hogy ez a nemzedék az ezredforduló környékén vált felnőtté. Ők még – Tari Annamária szavaival élve – „a könyvespolcok alá születtek”, kamaszkorukban azonban megtanultak otthonosan mozogni a digitális világban is.
  • Az 1995-2009 közötti Z generációra ez fokozottabban igaz, ők a mai kamaszok, akik már nem tudnának internet nélkül élni.

A valódi digitális bennszülöttek mégsem ők, hanem a legfiatalabb, 2010-től napvilágot látó korosztály: az alfa-generáció. Őket jórészt az Y-ok nevelik: fogyasztói szemlélettel, „mert megérdemlem” hozzáállással. Ők azok, akiknek már az ultrahangképeit is feltöltötték a büszke szülők a Facebookra, akiknek arról, hogy „Anya a barátnőjével beszélget”, az a kép ugrik be, hogy anyjuk a telefonján nyomkodja a Messengert, és akik érdeklődő kérdéseire édesapjuk azt feleli, hogy „Nézzünk utána a Google-ben.”

Nem csoda, hogy ezek a gyerekek már egészen fiatal korukban a technológia aktív felhasználóivá válnak. Különböző felmérések azt mutatják, hogy az európai óvodások 50-70 százaléka internetezik napi szinten. Egy magyar vizsgálat szerint a 6 évesek 80 százaléka használ rendszeresen valamilyen digitális eszközt, felük pedig mindezt másfél éves kora előtt kezdte. Általában mesét néznek rajta vagy valamilyen szórakoztató játékkal játszanak.

Mindezek a jelenségek már az óvodában éreztetik a hatásukat. A gyermek nyelvi fejlődésére a szülői beszéd van a legjobb hatással: a mégoly fejlesztőnek szánt műsorok is inkább hátráltatják ezt a folyamatot, ha 3 éves kor alatt ültetik eléjük a gyerekeket. A sok mesefilmet néző kicsik nyelvi készségei kimutathatóan elmaradnak az ilyet ritkán vagy egyáltalán nem látó kortársaikéhoz képest. Az érintőképernyő annyira új jelenség, hogy a hatásait egyelőre csak találgatni lehet, de sejthető, hogy bizonyos érzékelési funkciókat megváltoztathat. Mindenképpen érdekes azonban annak a másfél éves kisgyermeknek az esete, aki boldogan játszott memóriajátékot a tableten, ezért édesanyja lehozta neki a padlásról a régi, „klasszikus” változatot. A gyermek dührohamot kapott, mert hiába nyomkodta a kártyák tetejét, azok csak nem akartak felfordulni…

Az újfajta szórakozás a régi játékok eltűnését, és bizonyos alapvető kompetenciák kialakulásának nehézségét is magával hozza. Háttérbe szorulnak a megszokott, együttműködésen és szabálykövetésen alapuló csapat- és társasjátékok, és hangsúlyosabbá válnak az egyedül játszható online játékok. A magányos elfoglaltság térhódításával a gyerekeknek egyre inkább nehézséget okoz a társas életben való eligazodás és a szabályok önkéntes elfogadása.

A matematikai készségek elsajátítását késlelteti, hogy ma már egyre ritkábbak a hagyományos dobókockás játékok és a dominó – a megkérdezett gyermekek fele soha nem játszott ilyennel, és a többiek is csak ritkán. 43 százalékuk számára volt ismeretlen a memóriajáték, pedig az még tableten is elérhető. 63 százalék soha életében nem kártyázott. Ugyanakkor közel 90 százalékuk rendszeresen játszott valamilyen összeépítős játékkal – vélhetően azért, mert a szüleik számára a Lego meghatározó élmény volt, amit mindenképpen szeretnének átörökíteni a gyermekeik számára.

Mindezekkel a jelenségekkel az iskolának is számolnia kell, amikor ezek a gyerekek megkezdik a tanulást. Lehet, hogy a mai 6-8 évesek kicsit másfajta megközelítést igényelnek, mint a régebbi generációk tagjai, lehet, hogy türelmetlenebbek, önállótlanabbak, rövidebb ideig tudnak koncentrálni – de ők is tele vannak tudásszomjjal és nagyon vágynak a szeretetre és az elfogadásra. A pedagógus ma már nem tetszeleghet a mindentudó bölcs szerepében, hiszen az állításait azonnal le lehet ellenőrizni az interneten, de ha szeretettel és megértéssel fordul a gyerekekhez, az eredmény nem marad el. Ezek a gyerek is éppúgy igénylik, hogy tisztelhessék és szerethessék a tanítót, mint az idősebbek – legfeljebb a „tiszteletreméltóságról” van tapasztalataik alapján kicsit más elképzelésük.

Az idő kerekét nem tudjuk visszafordítani. A szüleink mások voltak, mint a nagyszüleink, mi mások voltunk, mint a szüleink, és most a mi gyerekeink is mások. Terelgetésre persze szükségük van, de közben azért próbáljuk meg megérteni a világukat – azt a világot, amelyet mégis csak mi hoztunk létre a számukra.

Indexkép: Pexels

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja