SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Oktatási rendszerünk hibakereső funkcióban működik!

Pribránszki Marianna [cikkei] - 2017-11-21
Sajnos nem új keletű a probléma, hiszen ez már generációk óta így zajlik.
Természetesen ez nem csak az iskolai oktatásra vonatkozik, ez a szemlélet áthatja már az óvodát, de még a bölcsődét is!
Oktatási rendszerünk hibakereső funkcióban működik!

Nem csoda!

Így nőttek fel a generációk, ebben a szellemben, és amíg ezen nem változtatunk, amíg valaki azt nem mondja, hogy állj és ne tovább, addig marad minden a megszokott, ám hibás módon.

Sőt!

Ezt visszük tovább a magánéletünkbe is!

Mire is gondolok konkrétan?

Elsőre vegyük az óvodát:

Sokkal, de sokkal többször hallod az óvónőtől, hogy gyermeked valamit nem csinált jól, nem ette meg az ebédet, szaladgált, nem rakta el a játékát…, minthogy szépen megmosta a fogát, összeszedte a szemetet, segített a társának az öltözésben.

Ám az iskolában sem jobb a helyzet:

Még a kitűnő tanulónak is keresnek valamit, amire panaszkodni lehet!

Hát igen, aki keres, az talál!

Szeretünk mi magyarok panaszkodni, siránkozni, hiszen ezt tanultuk meg!

A 22-es csapdája: ezt kaptuk, ezt tudjuk továbbadni! Amíg valaki vagy valakik meg nem szakítják a láncot!

A következő mondat tud leginkább bosszantani:

5-ös, de!

Amikor az egyik év végi – egy egész hetet felölelő – magántanulói vizsga után leültünk a vizsgáztató tanárokkal, hogy meghallgassuk az értékelést, (ahol kiderült, hogy Gergely mindenből 5-ösre vizsgázott) magunkba roskadva, rosszkedvűen léptünk ki. Férjem fogadott minket, aki azonnal azt kérdezte, hogy mi a baj, mi történt. Percekig soroltuk a bent hallott negatív kritikákat, amikor kinyitotta a bizonyítványt és értetlenül csak ennyit kérdezett:

De hát minden 5-ös, mire kell javítani, 6-osra?

A következő évben az értékelés előtt felálltam és a következőt kértem:

Szívesen meghallgatom a hiányosságokat, ha Gergely nem teljesített 5-ösre. Viszont, ha 5-ös, akkor nincs de!

Elárulom, hogy innentől kezdve rövid volt az értékelés, hiszen minden évben 5-ösre teljesített az összes tantárgyból.

Miért tartom ezt a hibakereső funkciót rossznak?

Hol is kezdjem?

  • Mert nem azt erősítjük egy gyermekben, hogy Ő bizony ebben vagy abban jó, hanem folyamatosan az önbizalmát romboljuk. Vagyis, ha jó is valamiben, még csírájában elfojtjuk, nem hogy erősítenénk.
  • Tehát esélye sem lesz egy gyermeknek, de még a szülőnek sem, hogy meg tudják találni, drága, féltett kincsük miben lesz kiváló, miben találja meg felnőttként azt a hivatást, melyet szeretve végez.
  • A gyermeki mindennapokat nem a vidámság és önfeledt öröm fogja jellemezni, hanem úgy tűnik el a gyerkőcök arcáról már 8-10-14 évesen a mosoly, mintha ez természetes lenne. Nincs ennél szomorúbb!
  • Nem utolsó sorban pedig bevisszük ezt a szemléletet a családunkba is és az állandó elégedetlenség érzése megkeseríti az együtt töltött perceket felnőttnek, gyermeknek egyaránt.

Ha a nyugati oktatási rendszerben egy gyerkőc mindenből 3-as, de egy valamiből 5-ös, akkor a pedagógus kéri a szülőket, hogy keressenek külön tanárt abból a tantárgyból, amiben ilyen jó eredményt produkált, hogy még kiválóbbá válhasson.

Nálunk, ha egy gyerkőc mindenből 5-ös, de egy tantárgyból 4-es, akkor szólnak a szülőknek, hogy keressen egy korrepetáló tanárt, aki abból is 5-ös eredményre viszi.

Tehát egy fantasztikus gyerkőc önbizalmát romboljuk, hogy nem vagy elég jó valamiben! Nem arról beszélünk, hogy milyen csodálatos vagy, mert ennyi tantárgyból kitűnő eredménnyel rendelkezel!

Mondjátok, hogy ez nem hibakereső funkció?

De miért olyan nagy probléma ez számomra?

Mert 13-20 évet oktatási rendszerben töltünk. Ezeket a normákat, értékrendeket sajátítjuk el, ezt visszük át az otthonainkba, majd párkapcsolatainkba, családunkba!

És, mint egy mókuskerékben, csapdába esünk!

Pedig csak meg kellene végre szakítanunk a láncot az óvodákban, iskolákban, hogy végre egy önbizalommal teli, munkáját, hivatását szerető nemzedéket tudjunk útjára bocsátani.

Első lépésként talán kezdhetnénk ott, hogy újra, mint a világ nagyon nagy részén, végre tényleg 6 évesen kezdenék a gyerkőcök az iskolát! Mert tetszik vagy sem, nagy törés egy gyerkőc számára, ha a vele egyidős társai kezdhetik az iskolát, de ő még nem.

Kedves Pedagógusok, kedves Szülők!

Tudom, hogy számotokra sem jó ez a helyzet. Ti is szívesebben mondanátok és hallanátok a pozitív dolgokról, amikor a gyermekek kerülnek a beszéd központjába. Tisztában vagyok azzal is, hogy nem söpörhetjük a szőnyeg alá a problémákat sem! Én csak annyit kérek, hogy rangsoroljunk. Legyen fontosabb, hogy miben jó valaki és nem az, hogy miben nem.

Hiszem és vallom:

„Minden gyerkőc tehetséges valamiben, csak azt a valamit meg kell találni!”

Kezdjük el most, minden szinten: bölcsődében, óvodában, iskolában és természetesen otthon!

Képesek vagyunk rá, meg tudjuk csinálni!

Üdvözlettel: Gyerkőcökkel Suttogó

Pribránszki Marianna
Viselkedéspedagógus, Tehetséggondozó
Telefon: +36-30/429-5960
E-mail: info@gyerkocokkelsuttogo.hu
Facebook: Gyerkőcökkel Suttogó
Honlap: www.gyerkocokkelsuttogo.hu

Fotó: Alexas_Fotos / pixabay

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

A homályos látás gyakori szemészeti panasz. Fiataloknál leggyakrabban a korrigálatlan fénytörési hiba okozza, 40-45 felett pedig a közeli látás elhomályosodása, mely egy természetes fiziológiás folyamat része. A homályos látás ugyanakkor komolyabb szemészeti problémák tünete is lehet. Íme, a homályos látás kilenc lehetséges oka, és kezelési lehetőségei.
"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

A Fenntarthatósági Témahét alkalmából "Kukába az élelmiszerpazarlással" címmel indít plakáttervező pályázatot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Maradék nélkül programja. Az április 25-től június 21-ig tartó pályázat során olyan műveket várnak, amelyek figyelemfelkeltő módon szemléltetik az élelmiszerpazarlás problémakörét, hangsúlyozva a fogyasztók egyéni felelősségét. A legérdekesebb alkotások készítőit értékes nyereményekkel díjazzák, valamint műveik a tervek szerint oktatási intézményekben jelennek majd meg országszerte a következő tanévtől.
Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

A diák súlyosan megsérült, mentőhelikopterrel szállították kórházba.
A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

Az elmúlt húsz évben folyamatosan nőtt Magyarországon a bőrrákos esetek száma. A bőrdaganatok közül a melanóma az egyik legagresszívebb típus, ezért különösen fontos a betegség korai felismerése. Ráadásul a globális felmelegedés jelentősen növeli a kialakulás kockázatát, mivel ennek következtében tartósan egyre több UV-sugárzás éri a bőrünket. A szoláriumban pedig már akár egyetlen alkalom is tartós bőrkárosodást okozhat. A Budai Egészségközpont a rendszeres önellenőrzésre és a bőrgyógyászati szűrővizsgálat fontosságára, valamint a megelőzésre hívja fel a figyelmet a május 7-ei melanóma világnap alkalmából.
A szerkesztő ajánlja