SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Szexuális felvilágosítás alsósoknak, avagy "Anya, nem is a gólya hozza..."

Daruné Oláh Dorottya [cikkei] - 2017-04-06
Az elmúlt hetekben nagy port kavart egy elsősöknek készült kifestő, mikor a szülők szembesültek vele, hogy a kiadványban igen natúr és részletgazdag képeken ábrázolják a szeretkezést, vagy épp a baba születését. Rendben, ha így nem szeretnénk beszélni a szexualitásról 6-7-8 éves gyermekünkkel, akkor mégis hogy? Mert akárhogy is, a gyerekeket érdekli a szexualitás, tele vannak kérdéssel, és a válaszokat tőlünk várják.
Szexuális felvilágosítás alsósoknak, avagy "Anya, nem is a gólya hozza..."

Mielőtt fejest ugranánk a témába és átgondolnánk, hogy mit és mennyit mondjuk a gyerekeknek az aktusról, vagy a születésről, kezdjük azzal, hogy a szexuális felvilágosítás nem egyenlő azzal, hogy a gyermek megérti, hogyan működik az emberi test. Ez csak az egyik fontos része a szexualitásnak, az érzelmi, a lelki és az evolúciós tényezők mellett.

Arról szoktam beszélgetni a szülőkkel, hogy az a legjobb, mikor a gyermek úgy ismerkedik valamivel, hogy igazából belenő. Tudja és érzékeli a környezetében az adott dolgot, ahogy nő, úgy gyarapodik a tudása is. A szexuális felvilágosítással kapcsolatban azonban van egy érdekes dolog. Míg mondjuk a közlekedésről, a természeti jelenségekről folyamatosan - és fokozatosan - bővítjük a gyermekek ismeretét, van egy időszak, mikor - ha nem muszáj - nem nagyon bonyolódnánk bele a szexuális témák boncolgatásába gyermekünkkel. Amikor elkezdett cseperedni és tanulgatta a szavakat, akkor még minden rendben volt. Megtanítottuk neki nevén nevezni a nemi szervét, szépen ismerkedett a testrészeivel, a meztelenséggel. Az elhíresült zaklatások és molesztálások miatt már egyre többen beszélnek otthon a fehérnemű szabályról is, de aztán mégis hajlamosak vagyunk diszkréten hallgatásba burkolózni.  
„Kicsi vagy még, majd megérted, ha nagyobb leszel”. „Nem kellene még, hogy ezen járjon az eszed. Az a dolgod, hogy a tanulással foglalkozz!”
– mondogathatjuk. Aztán egyszer csak arra kapjuk fel a fejünket, hogy iskolás gyermekünk az társaitól hallott kifejezéseket használja, gyakran nem is ismerve a szavak valódi jelentését.

 

Milyen szexuális ingerekkel találkoznak a gyerekek, amikre fel kell készítenünk őket?
 

  • A tévében (filmekben/reklámokban) látott női és férfi nemi szerepek. (Nézd, „így” viselkednek a nők és így a férfiak. Próbáljuk ki, hogy a reklámok alatt lehalkítjuk a tévét és megnézzük, hogy milyen üzenetek érkeznek a nemiségről gyermekünkhöz.)
  • A különböző videóklipek, slágerek szövegei szexről, szerelemről.  
  • A trágár beszéd. (Ezt gyakran nem is értik, vagy félreértik gyerekeink.)
  • Az otthon, vagy olykor máshol észrevett, különböző szexuális megnyilvánulások.
  • Interneten terjedő tartalmak. Akár főbb hírcsatornákon is megjelenhetnek olyan tartalmak, amelyek felzaklathatják gyermekünket.

Korábban Freud nyomán úgy tartották, hogy 6 éves kor körül a gyermekben elhalványodik az érdeklődés a szexualitás felé, és az értelemi fejlődésére koncentrál. Ma már a különböző vizsgálatok alapján tudjuk, hogy nem egészen pontos ez a megállapítás, mert a kisiskolás gyermekek igenis továbbra is élénken érdeklődnek a szexualitás iránt.  Az iskolában a hasonló korú és azonos nemű gyerekek nemcsak sokat beszélgetnek egymással a szexualitásról, a nemi életről, hanem az innen-onnan felszedett ismeretmorzsákkal fel is világosítják egymást. Ez persze gyakran félrevezető és felzaklató. (Például mikor pornográf képeket, trágár szövegeket mutatnak meg egymásnak. Mindezzel valójában az a céljuk, hogy bővítsék a saját tájékozottságukat, foglalkozzanak a saját nemi identitásukkal.
 

Hogyan erősíthetjük gyermekünk szexuális tájékozottságát?

Ahogy nyílik a gyermek értelme, úgy szeretne egyre több mindent megtudni. A szexualitásról is. De mi lenne az ő szintje 6-7 évesen? És honnan kezdjük? Azt szoktam javasolni a szülőknek, hogy a szexualitás minden szintjével foglalkozzanak és mindegyiket tanítsák a gyermeknek, ne csak az egyik, vagy a másik szintre korlátozódjanak a beszélgetések.
 

A szexuális felvilágosítás nagy területei

 

  • Szexualitással kapcsolatos érzelmi felvilágosítás. (Szerelem, a másikba vetett bizalom és odaadás, anyasággal és apasággal kapcsolatos érzések, szeretet.)
  • A szexualitás testi jellemzői. (Hogyan működik a testünk? Hogyan fogan a baba, hogyan növekszik és végül hogy születik meg?)
  • A szexualitás szerepe az emberiség életében. (Emberiség fennmaradása, öröklődés.)
  • Lelki felvilágosítás a szexualitásról. (Tisztelet, kölcsönösség, a másik (beleértve a baba) igényeinek, örömeinek a keresése. A különböző vallású családok a lelki felvilágosítás során mondják el hitük nemiséggel kapcsolatos értékeit is. 
     

De honnan tudhatom, hogy mennyi információ a megfelelő gyermekemnek?

Vegyük például most a szexualitás evolúciós szerepét. Ha a nagycsoportos gyermekünknek erről szeretnék beszélni, biztos vagyok benne, hogy a legtöbben annyit mondunk a szexualitásról, hogy azáltal születnek újabb és újabb emberek a földre, így születtél te is, mi is és a mi szüleink is.
Abban is biztos vagyok, hogy 6-7 éves gyermekünknek sem kezdjük el magyarázni a Mendeli törvényeket a gének öröklődéséről, vagy a kromoszómák felépítését. Valahogy ilyenkor könnyebben ráérzünk arra, hogy mi az az információ, ami a gyermek számára még befogadható és könnyen érthető, mint mikor például a testiségről beszélünk.  Sokszor látom aggódni azért a szülőket, hogy esetleg ártanak a gyermeknek azzal, ha túl korán felvilágosítják, ha olyasvalamire hívják fel a figyelmét, amire még éretlen.
Azt tapasztalom, ha gyerek fokozatosan belenő a szexualitással kapcsolatos tudásba, akkor elkerülhetjük, hogy hirtelen túl sok információval terheljük meg, vagy már túl késő legyen leülni beszélgetni.
 

Biztos nem teszünk rosszat gyermekünkkel a szexualitás felvilágosítás során, ha pár apró szabályra figyelünk.

 

  • Igyekezzünk a szexualitás minden szintjéről beszélgetni vele. Ne hanyagoljuk és emeljük ki egyiket sem. Ráadásul a beszélgetés közben így azt is meglátjuk, hogy milyen mértékű tudása van gyermekünknek a nemiség különböző részeiről, mielőtt még azon kellene gondolkoznunk, hogy mennyit mondjuk a kényesebbnek tartott témákról.
  • Ne lepődjünk meg, ha gyermekünk foglalkozik a szexualitással! Ez egy természetes része a fejlődésének. Óvakodjunk attól, hogy kritizáljuk, vagy viccelődjünk ezen!
  • Ha a gyermek kérdez, ne próbáljuk meg magunkon segíteni, ”Ráérsz még ezen gondolkodni drágám!” felkiáltással. Ezzel csak elvágjuk annak lehetőségét, hogy mi segítsünk neki eligazodni az őt érő nemiséggel kapcsolatos információk között. A gyerekünk továbbra is keresni fogja a válaszokat osztálytársaknál, interneten, stb.
  • Ha bizonytalanok vagyunk, hogy mennyit mondjunk, kérdezzünk vissza, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy valójában mi foglalkoztatja gyermekünket. „Te mit gondolsz? Szerinted, hogy/mi lehet...? stb.)
  • Adhatunk a gyerekeknek szóló könyvet a szexualitásról. Számos kiadvány készült (kihajthatós könyvek, elbeszélések) a témáról. Olvassuk el előtte a kiválasztott könyvet és csak utána adjuk a gyermek kezébe, ha mi már ismerjük.  

Az a bizonyos színező:

A napokban, mikor erre a cikkre készültem, próbáltam beszerezni ezt az új kifestőt, de nem kaptam sehol, mivel időközben lekerültek a polcokról. Az interneten azonban elég sok részlet fent van. Nekem első olvasásra úgy tűnt, hogy több és gazdagabb információt tartalmaz, mint amit egy 6 éves gyermek befogadni képes. Hiszem, hogy ha szülőként kezébe vesz majd egy gyerekeknek készült könyvet a szexualitásról, akkor jó érzéssel el tudja majd dönteni, hogy ez az a könyv-e, amit szívesen odaadna neki, amiről szívesen beszélgetne vele. Mert bármit is lát, vagy olvas majd a gyermek a nemiséggel kapcsolatban, az lesz igazán fontos, hogy tudjon azokról beszélni velünk szülőkkel.

Fotó: AdinaVoicu/pixabay

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja