SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A jutalmazás olyan, mint a büntetés

Skita Erika-Turáni Szabolcs [cikkei] - 2014-03-24
Sokszor felmerül a kérdés hétköznapi baráti beszélgetések közben éppúgy, mint az általunk vezetett tréningeken: mi a helyzet a jutalmazással?

Már az együttműködés témakörénél előkerül, amikor arról beszélünk, ki hogyan veszi rá most a gyerekét vagy gyerekeit az együttműködésre - vagy inkább szófogadásra. Itt jönnek a különböző matricával, édességgel, beváltható pontokkal, számítógéppel tölthető játékidővel való manipulációk. Rendben, lehet, hogy írhatnék alkudozást is.

Mi bajom ezzel a rendszerrel?

Elsősorban az, hogy külső kontrollra nevel. Nem a gyerek határozza meg saját vagy cselekedetei értékét, hanem kívülről, egy mesterséges értékmérő lép működésbe. Nem kap valódi visszajelzést, hanem jutalomfalatokat adunk és „megveregetjük a fejét”. Néha a pavlovi reflexhez szoktam ezt hasonlítani, megteszel valamit, jön a jutalom (rendben, itt nem csengetünk…). Kialakul a rendszer és mindenért várja az ellentételezést.

Mi történik akkor, amikor olyan dologról van szó, ami egész egyszerűen úgy természetes, ahogy van? Elpakolok magam után, megmosom a fogam, fürdés után felveszem a pizsamám. Ezeket jutalmazással elérni olyan küzdelmekbe viszik a szülőket, amelyekből nagyon nehéz kiszállni. Eljöhet az a nap, amikor mosogatni, szobát takarítani is csak díjazás ellenében hajlandó. Mi pedig széttárjuk a karunkat és forgatjuk a szemeinket, hogy mit képzel ez a gyerek?

Már a bilire szoktatásnál is olvastam a matrica-jutalomról. Számomra fura dolog egy fizikai érettséget kívánó folyamatot külső eszközökkel siettetni. Az én nézőpontomból a gyerek készen áll a szobatisztaságra, ha fizikálisan érett rá. Nem akkor, amikor annak a szülő szerint itt van az ideje. Tegyük hozzá, lehet, hogy a gyerekünk nagyon szeretné azt a matricát, és tényleg meg is tesz minden tőle telhetőt, ám még nem érett a dologra. Két okból is csalódni fog magában: nem sikerült, amit anya annyira szeretne, és nem kapja meg a matricát sem, amit ő szeretne nagyon…

Szóval a külső kontrollnak csak egyik megjelenése az, hogy kívülről jövő visszajelzések határozzák meg a gyerek és cselekedetei értékét. A másik az, hogy a gyerek nem önmagáért tesz meg valamit, nem azért készít pl. ajándékot a nagymamának, mert örömet akar vele szerezni, hanem, mert kap érte valamit. Jutalmat vár a cselekedeteiért még azokért is, amelyek egyébként általában elvárhatóak. Itt pedig elvész az önmagáért, az élményért való cselekvés. Azért jó összepakolni, mert utána megtalálja a dolgait, és nem esik át mindenen, éjszaka pedig nem lép legóba. Nem azért, mert akkor anya megengedi, hogy x percet játsszon a gépen, vagy megveszi neki azt, amit már rég kinézett.

Az önmagáért való tevékenység az, hogy tudjon örülni magának a ténynek, hogy képes volt megtenni, létrehozni, alkotni, kitalálni valamit, fontos önbizalom-építő, amely a jutalmazással kimarad a gyerek életéből. Ha nem szerez információkat a saját képességeiről ezekkel az önmagukért való tevékenységekkel, nehezebben tudja kezelni az őt ért kritikát, vagy az ilyen helyzetekkel kapcsolatos negatív érzéseket.

A gyerekek pontosan le tudják másolni a szülők által mutatott példát. „Manipulálni próbálnak a szüleim? Hát én is manipulálom őket! Ha nekik valami fontos, úgyis kitalálnak valamit, hogy rávegyenek, én pedig tudom emelni a tétet.”

Kölcsönösen próbáljuk rávenni egymást, hogy azt tegyük, amit elvárnak tőlünk. A jutalmazás kétségkívül hatékony módszer lehet rövid távon, hiszen a gyerekek általában jól motiválhatóak ajándékokkal, meglepetéssekkel. Ám eljön az idő, amikor már nem tudunk elég nagy jutalmat ígérni akkor, ha valamihez nincs kedve. (Mint a büntetés kifordítva. Vannak dolgok, amelyekhez már nem tudjuk tovább emelni a büntetés mértékét…)

Fontos lépés lehet a jutalmazás módosításában, ha megjegyezzük, amíg csak nekünk a szülőnek fontos valami, addig jutalmazással ugyan átmenetileg elérjük, amit szeretnénk, ám a jutalmak egy idő után túlnövik az eredeti szándékot.

Fotó: www.foter.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felfoghatatlan tragédia: egy hatéves fiú okozta egy újszülött halálát a kórház szülészeti osztályán

Egy hatéves kisfiú felügyelet nélkül kószált egy francia kórház neonatológiai osztályán, ahol halálos baleset történt: leejtett egy koraszülött babát, aki néhány nappal később belehalt sérüléseibe. A kórház, a család és a hatóságok most próbálják feltárni, hogyan történhetett meg mindez.

Dráma a horvát aquaparkban: tragédia egy vízi csúszdán

Egy békésnek induló családi nyaralás végzetes tragédiába torkollott a horvátországi Rab szigetén, amikor egy 21 hónapos kislány kicsúszott édesapja karjaiból egy vízi csúszdán.

Hátborzongató tragédia: Négyen is meghaltak, miután egy csecsemőt magára hagytak a tűző napon egy ház előtti füvön

Drámai mentés, megrázó családi tragédia, hatalmas összefogás - szívszorító eseménysorozat egy kisvárosban.

"MINDEN NŐI MELL ALKALMAS A SZOPTATÁSRA" - Ez a videó megváltoztatja, amit a szoptatásról gondoltál

Ha te is azok közé tartozol, akik éjjelente azon izgulnak, hogy "mi van, ha nem lesz elég tej", "mi van, ha nem megy", vagy "mi van, ha pont úgy járok, mint anyukám"... akkor Bocskainé Irci üzenete mindent megváltoztat.

20 év után újra találkozhatott szüleivel a vonatról 4 évesen eltűnt kislány

1999-ben, egy átlagosnak tűnő napon történt a megmagyarázhatatlan: egy négyéves kislány eltűnt egy vonatról, amely Minszkből Aszipovicsiba (Asypovichi) tartott. Yulia Gorina családjával utazott, amikor nyomtalanul eltűnt a vagonból, miközben édesapja egy rövid időre elszundított, kislánya nyomtalanul eltűnt.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja