A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Így ültetheti el a gyerekekben az előítéleteket az új nyolcadikos földrajz munkafüzet

Németh Noémi - 2020-09-07
Szinte minden szeptemberben találkozhatunk olyan posztokkal, melyek az új tankönyvekből kifotózott részleteket mutatnak, és sokak nemtetszését váltják ki. Idén már több problémás témát is kiszúrtak a szülők.
Így ültetheti el a gyerekekben az előítéleteket az új nyolcadikos földrajz munkafüzet

Viharosan indul ez a tanév is: a koronavírus miatti bizonytalanság és új iskolai szabályok mellett a már-már elmaradhatatlan szeptemberi tankönyvi fényképek is borzolják a szülők kedélyét.

A nyolcadikos földrajz tankönyvből és munkafüzetből már több részlet is megjelent a közösségi oldalakon. Az egyik feladat során a menekültekkel kapcsolatos állításokat kell megvizsgálniuk a tanulóknak, és meg kell vitatniuk, melyek alapulnak előítéleteken, és melyek mögött állhat valós ok.

Menekültek: Előítélet, vagy valós ok?

kép forrása: https://www.tankonyvkatalogus.hu/pdf/FI-506010802_1__teljes.pdf

A felsorolt hat állítás közül azonban öt erősen rosszindulatúra, megbélyegzőre, vagy épp kirekesztőre sikeredett:

  • Elveszik előlünk a munkahelyeket.
  • Bűnöző életmódot fognak folytatni.
  • Betegségeket terjesztenek.
  • Erkölcsi kötelességünk segíteni azokon az embertársainkon, akik a legkiszolgáltatottabb helyzetben vannak.
  • Európa maradjon az európaiaké!
  • Azért jönnek ide, mert itt nem kell dolgozniuk.

A feladat ráadásul így szól: “Mely érvek alapulnak előítéleteken? Színezd kékre!
Melyeknek lehet valós okuk? Színezd sárgára!" - a szöveg tehát arra utal, hogy legalább két állításnak lehet valós alapja.


Még el sem ült a vihar, máris megjelent a következő fénykép, szintén a nyolcadikos anyagból. A fotót Péterfy-Novák Éva írónő osztotta meg:

A kép azóta több csoportban is megjelent és heves tiltakozást váltott ki. A legtöbben azt kifogásolták a feladattal kapcsolatban, hogy előítéleteket ültet el - vagy már meglévőknek ad igazat, mélyíti el őket - a gyerekek fejében például a következőhöz hasonló állításokon keresztül: "A roma népességre általában jellemző az országos átlagnál alacsonyabb iskolázottság". Hogy még szembetűnőbb legyen a különbség, a feladat részeként a tanulóknak össze kell hasonlítaniuk egy átlagos 25 éves budapesti nőt egy átlagos 25 éves miskolci roma nővel családi állapot, iskolázottság, gyermekek száma és gazdasági aktivitás szempontjából.

Bár a téma fontos és beszélni kell róla, kérdés, hogy a pedagógusok mennyire tudják majd olyan mederbe terelni ezeket a beszélgetéseket, hogy hatásukra ne essenek a kirekesztés áldozatává az osztályok roma származású tanulói?
Az érintetteket már maga a feladat szövege is érzékenyen érintheti. Vajon hogy eshet egy nyolcadikos, roma diáknak, ha azt látja: az előítéleteket, amikkel naponta szembe kell néznie, már a tankönyveken keresztül szívhatják magukba a tanulók? Mit érezhet akkor, ha a saját családjában fontos a tanulás, esetleg ő maga is céltudatos? A feladat során azzal kell szembesülnie: hiába próbál kitörni, a származása miatti megbélyegzést így sem kerülheti el.

Sokan az ellen emeltek hangot, hogy a feladat által nem magát a népcsoportot ismerhetik meg a tanulók, hanem csak egy-egy kiragadott, negatív jelenséget. Hogy a probléma gyökere valóságos, azzal nem lehet vitatkozni, ám “a felemelésüknek nem ez az általánosító megbélyegzés a módja” - írja egy hozzászóló.

Mások szerint ez a téma egyáltalán nem nyolcadikosok számára való, az ilyen kérdésekre pedig pláne nem várhatunk tőlük választ: “Képzeld el, hogy te vagy Magyarország gazdasági minisztere! Milyen intézkedésekkel növelnéd a foglalkoztatottságot?”

A következő kérdés pedig még az előzőnél is nagyobb port kavart a kommentelők körében: “Tegyetek javaslatokat a nők fiatalabbkori gyermekvállalását segítő intézkedésekre!”. Sokan nem értik, miért került ilyen megosztó téma a 8. osztályos tankönyvbe, miért kellene arra ösztönözniük a nőket, hogy minél hamarabb vállaljanak gyermeket. A roma népcsoporttal foglalkozó anyagon belül ez a kérdés pláne meglepő - az ellentmondásra egy hozzászóló hívja fel a figyelmet: “Vázolja, hogy az iskolázatlanság miatt élnek emberek nyomorban, majd mielőbbi szülésre buzdít. Végülis logikus. Ja, nem.”

Mivel - a korábbi évekkel ellentétben - ma már a legtöbb iskolában csak állami tankönyvből tanítanak a pedagógusok, a problémás tananyagokkal valószínűleg a legtöbb nyolcadik osztályos találkozni fog a tanév során.

A 12. évfolyam történelem könyvében lévő Molotov-koktél recepten sokan már meg sem lepődnek - hisz ugyanilyen leírást az interneten is megtalálhatnának a diákok -, mások azonban érthetetlennek tartják, miért kell pontos elkészítési útmutatóval színesíteni a tankönyveket.

Molotov-koktél
kép forrása: Facebook

Te mit gondolsz ezekről a feladatokról? Megbeszélitek ezeket a témákat otthon a gyerekekkel, mielőtt az adott részhez érnének az osztállyal?

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja