SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Madarak és fák napja a projektmódszer fényében

Pentelényi Jakab [cikkei] - 2016-11-05
A projektmódszer alkalmazásával a gyermek képes számos dolgot megtanulni azáltal, hogy aktív résztvevője és nem "csak" befogadója az anyagnak. E módszer használatával ismerkedtek meg a madarakkal a Babaház óvoda gyerekei.

Pentelényi Jakabnak hívnak és a budapesti zuglói Babaház óvodában dolgozom. Óvodánk heti váltakozásban különböző, az adott időszakra aktuális témákat dolgoz fel a gyerekekkel projekt módszer segítségével. Az idei év május 10-ei hetén a Madarak és Fák napját dolgoztuk fel a gyerekekkel mindenféle megközelítésből. Mielőtt bemutatnám a projektünket, előtte olvasunk pár sort arról, hogy mi is az a projekt módszer.

A projekt módszert egy amerikai pedagógus John Dewey alkalmazta először. A módszer a gyerekek tevékenység központúságára épít. Ez azt jelenti, hogy a pedagógus a nem, mint passzív hallgatóként, hanem aktív cselekvőként tekint a gyermekre, vagy is bevonja a tanulásba azzal, hogy az óvodás vagy az iskolás feladatot választ a téma feldolgozása érdekében és a csoport közösen dolgozza fel az információkat. Ez a tanítási mód azért nagyon jó, mert minden területről körbejárható, mely az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjában (ONOAP) szerepelnek. Ennek a módszernek több fajtája van, a mi projektünk, amit a következőkben olvashatnak két kategóriába is sorolható: technikai vagy kutatási projekt.

Magyarországon először 1902-ben volt madarak és fák napja, melyet később (1906) törvény szabályozott, hogy a tanító/óvodapedagógus évente legalább egy napot a madaraknak szenteljen a diákokkal. Így Magyarországon a 110. Madarak és fák napját a Babaház Óvoda gyermekei a következőképen tartotta meg. A projekt céljának azt tűztük ki, hogy elkészítsünk egy háromdimenziós fát madarakkal levelekkel együtt, amely közben megismerkedünk a fa részeivel és a madarak tulajdonságaival. A hetet az ONOAP szerinti területek alapján – külső világ tevékeny megismerése (környezeti tartalom); mese-vers; rajzolás, mintázás, kézimunka; mozgás; ének, zene, énekes játék; külső világ tevékeny megismerése – osztottuk fel és dolgoztuk fel a témát.

A napok következőképpen alakultak:

  1. Hétfőn megbeszéltük, hogyan néz ki a fa és kik a lakói (madarak), illetve lefestettük a fát.
  2. Kedden A kóró és a kismadár elbábozása után készítettük el a fa leveleit.
  3. Szerdán mondókázás, verselés közben elkészítettük a madarakat és elhelyeztük őket a fán.
  4. Csütörtökön a mozgás alkalmával ismerkedtünk meg a madarak illetve fák mozgásával, mely mozgásokat utánzással rögzítettünk (szökdelés, karhajlítás, stb.).
  5. Pénteken különböző halmazokat alakítottunk ki a fáknál hosszúság szerint (alacsony-magas), madaraknál szín alapján (színes-egy színű), tojások nagysága szerint (kicsi-nagy). Az énekek segítségével is fejlődött ismeretünk a madarakról, fákról.

A napok során napról napra bővült a gyerekek ismerete a madarakkal és fákkal kapcsolatban.

A külső világ tevékeny megismerése során ismereteket szerezhettek különböző fajta madarakról, azok hangjairól, tulajdonságairól. A mese – vers tevékenység alkalmával több olyan mondókát, mesét hallottak – délutáni alvás előtt olvasott mesék, szabad játék során felajánlott mesék, versek, stb. mondásakor, olvasásakor. A vizuális nevelés során a madárhajtogatás, fafestés, fészek készítés kapcsán megismerkedhettek a madarak kinézetével, a fa külsejével és, hogy a madarak miből készítik lakóhelyüket. A mozgás során megismerkedtek, hogyan tudja a szél megmozgatni a fákat illetve milyen mozgásokra képesek a madarak. Az ének, zene énekes játékok alkalmával ismerkedtek a madaras, fás énekekkel, mondókákkal, melyet a tevékenységek során folyamatosan énekeltünk, mondtuk. A külső világ tevékeny megismerése során ismerkedtünk meg a madarak tojásaival, hogyan néznek ki, miben különböznek a többitől (kisebb-nagyobb), párosítottuk a madarakat (hím - tojó), hasonlítottuk össze magasság szerint a fákat.

Összegezve láthatjuk, hogy egy témát felölelve milyen sok területen tudjuk/tudtuk fejleszteni a gyerekeket, úgy hogy azt ők észre se vették.

A héten fejlesztettük:

  • a megfigyelő képességet: madarak, fák megfigyelése képeken
  • a gondolkodást: összehasonlítás, párosítás, halmazalkotás
  • a verbális képességeket: szókincs (madár nevek, madarak részei, fák nevek, fák részei, stb.), beszédkedv
  • finommotorikát: szem-kézkoordináció (festés, hajtogatás), írás előkészítés (ecsetfogás)
  • figyelmet
  • kreativitást
  • nagymozgásokat
  • auditív képességet: madárhangok felismerése
  • vizuális képességet
  • ritmusérzékelés: énekek, mondókák
  • emlékezet: énekek, mondókák, stb.
  • kognitív képességek: halmazalkotás, párosítás, stb.


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felfoghatatlan tragédia: egy hatéves fiú okozta egy újszülött halálát a kórház szülészeti osztályán

Egy hatéves kisfiú felügyelet nélkül kószált egy francia kórház neonatológiai osztályán, ahol halálos baleset történt: leejtett egy koraszülött babát, aki néhány nappal később belehalt sérüléseibe. A kórház, a család és a hatóságok most próbálják feltárni, hogyan történhetett meg mindez.

Dráma a horvát aquaparkban: tragédia egy vízi csúszdán

Egy békésnek induló családi nyaralás végzetes tragédiába torkollott a horvátországi Rab szigetén, amikor egy 21 hónapos kislány kicsúszott édesapja karjaiból egy vízi csúszdán.

Hátborzongató tragédia: Négyen is meghaltak, miután egy csecsemőt magára hagytak a tűző napon egy ház előtti füvön

Drámai mentés, megrázó családi tragédia, hatalmas összefogás - szívszorító eseménysorozat egy kisvárosban.

"MINDEN NŐI MELL ALKALMAS A SZOPTATÁSRA" - Ez a videó megváltoztatja, amit a szoptatásról gondoltál

Ha te is azok közé tartozol, akik éjjelente azon izgulnak, hogy "mi van, ha nem lesz elég tej", "mi van, ha nem megy", vagy "mi van, ha pont úgy járok, mint anyukám"... akkor Bocskainé Irci üzenete mindent megváltoztat.

Ha ilyen popcornt vettél, ne fogyaszd el, rákkeltő lehet!

A Nébih kéri a vásárlókat, hogy az alábbi azonosító adatokkal megegyező termékeket ne fogyasszák el!

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja