A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Írás és rajzolás: miért nem megy? - Játékos feladatok az óvónőtől a finommotorika fejlesztésére, melyektől ügyesebb lesz a kicsi keze

Teszáry Nikolett - 2017-05-02
Az óvodás, kisiskolás gyermekek szülei gyakran idegeskednek azon, hogy csemetéjük szemlátomást nem lesz a rajzvászon ördöge, mert "csúnyán" rajzol, és minden gyakorlás ellenére csak nem akar alakot ölteni az a házikó, cicus, vagy "török basa". A fejlesztendő terület valóban fontos, de feleannyira sem ijesztő, mint maga a szó: finommotorika.
Írás és rajzolás: miért nem megy? - Játékos feladatok az óvónőtől a finommotorika fejlesztésére, melyektől ügyesebb lesz a kicsi keze

A szakkifejezés a kéz és az ujjak finom mozgásait fedi. Azokat az apró, kiszámolt mozdulatokat, melyekkel apróbb tárgyakat megfogunk, összenyomjuk a csipeszt, megvakarjuk az orrunk, csipetnyi sót szórunk az ételbe és – ami az ilyen korú gyermekeknél a legfontosabb - irányítjuk a ceruzát, tollat a papíron.

Az iskolába készülők, nagycsoportosok szülei gyakran megriadnak, hogy gyermekük még mindig nem szeret rajzolni, nem is tud, szinte felismerhetetlenek a művek, amiket az óvodai hirdetőtáblára tűznek az óvó nénik.
Ahogy tavaszodik, egyre kétségbeesettebbek az anyukák, hiszen aggódnak, vajon hogy lesz iskolás nebuló ebből a gyerekből, és betűvetés a firkákból? S minél erősebben biztatják csemetéjüket, hogy üljenek le, rajzoljanak, annál nagyobb ellenállásba ütköznek - különösen a kisfiúkkal szemben -, hiszen kinek van türelme egy asztal mellett üldögélni, amikor odakint motorozni, homokozni is lehet?

Szerencsére nem csak ceruza fogással fejleszthető a ceruzafogás. Az alábbi néhány játékos, hétköznapi feladattal sokat tehetünk azért, hogy gyermekünk ügyesebben boldoguljon az apró mozdulatokkal.
 

Kanálfogás:

Az óvó nénik rendszerint nem győzik eleget hangsúlyozni, mennyire fontos előszobája a ceruzafogásnak és írásnak az, hogy a gyermek ne marokra fogja a kanalat. A két tárgy helyes tartása között nagy a hasonlóság, csippentő fogással tartunk, a többi ujjunkkal pedig alátámasztunk. Ha a gyermek nem is szeret rajzolni, de enni biztosan szokott. Ha a helyes fogással megtanulja irányítani a kanalat, úgy enni a levest, hogy ne boruljon rá, máris közelebb kerül az íráshoz is.
 

Gyufaszedő:

A háztartási ollóval „lefejezett” gyufák kiválóan alkalmasak fejlesztésre. Használhatók apró építőjátékként, de képeket is kirakosgathatunk belőlük. A dobozból kiborított gyufa összeszedése jó feladat, versenyezhet is a gyermek velünk, vagy testvéreivel. Mellesleg ezzel a módszerrel kiderülhet az is, milyen kezes a gyermek: ha egy-egy alkalommal „félkezes” versenyt rendezünk, és titkon mérjük az időt, megfigyelhetjük, melyik kezével végez hamarabb.
A gyűjtögetős játék szabályaként kössük ki, hogy csak egyesével szabad fölszedni a gyufákat, hiszen marékkal nem olyan szórakoztató és nem is olyan hasznos. Próbáljuk ki szőnyegen, kövön, akár az udvaron, a fűben is. A marokkó játékot az eredeti eszközzel is, de akár a gyufákkal is játszhatjuk, kifejezetten fejleszti a finom mozgásokat.
 

Hamupipőkés:

Keverj a bab, lencse, mák közé szembeszökően eltérő, rikító színű, méretben közel azonos gyöngyöket. A gyermek feladata, hogy kiválogassa ezeket. A sikeres feladatmegoldást persze jutalom kövesse, ahogy Hamupipőke is elmehetett a bálba.
 

Felhúzós játékok:

A felhúzós kiskocsik, ugráló figurák apró kezekbe illő felhúzói kiválóan alkalmasak arra, hogy erősítsék a kis ujjakat, fogásuk pont tökéletes. Arra ügyeljünk, hogy a felhúzó mérete megfelelő legyen, a túl kicsit nem fogja tudni megfogni a gyermek, a túl nagy pedig nem segít hozzá minket az elsődleges célhoz. Az alkalmas körülbelüli méret: borsónál nem lehet kisebb, cseresznyénél pedig ne legyen nagyobb.
 

Bábok:

Az ujjra húzható, apró darabok, illetve a kesztyűbábok is mozgásra ösztönzik a kis kezeket, segítenek a pontos mozdulatok elsajátításában. A kedvenc meséket, versikéket bábozzátok el együtt rendszeresen.
Hívd fel a gyermek figyelmét a finomabb mozgásokra, hogy ne csak karból lengesse a bábot. Mutasd meg, hogy tud a báb bólogatni, a fejét rázni, kezeivel integetni, sőt még fogni is. Épp csak meg kell tanulni hozzá a megfelelő mozdulatot.
 

Kotorászó:

Egy cipősdoboz oldalába vágjunk lyukat és tegyünk bele mindenfélét. A feladat lényege, hogy a gyermeknek ki kell találnia tapogatással, vajon mi akadt a kezébe. Részleteiben a feladat nagyon színessé tehető. Pl.:

  • különböző anyagok összevegyítése-azonosítása;
  • kedvenc kinder-figura megtalálása az üveggolyók, vattacsomók közt;
  • tapintással megállapítani, miféle édesség akadt a kezébe, és csak akkor eheti meg, ha eltalálja…

Csak a fantáziánk szabhat határt. Hasonló hatású, izgalmas játék, ha egy nagy befőttes üveget megtöltünk homokkal, rizzsel, vagy gyöngyökkel, és egy abban elrejtett apró tárgyat, cukrot kell megtalálni.
 

Gombolyító:

Egy-egy gombolyag fonál is csodákra képes, ha „véletlenül” letekeredik, végig az egész lakáson. A szál feltekerése ugyanis szintén egy fejlesztő mozgásforma. Jókora kincsvadászatot is lehet a feladat köré szervezni, a fonál egy-egy pontjára köthetünk egy-egy apró meglepetést, vagy vezethet olyan helyre, ahol megbújik egy kisebb tárgy, vagy édesség. Versenyt is rendezhetünk, vajon kinek sikerül előbb felgombolyítani a fonalát?
 

Gyúrás:

A gyurmán kívül számtalan anyaggal gyakorolható feladat, mely edzi a kéz izmait. Liszt, homok, sógyurma, vagy akár anyának való segítés közben a kenyértészta is lehet az az anyag, melyet jó nyomkodni, tapicskolni, átlyukasztani, széttépni, gömbölyíteni és így tovább. Biztosítsunk minél több lehetőséget az ilyesfajta játékra, lakásban és udvaron egyaránt.
 

+1: A rajzolásról

Könnyebben felkelthetjük gyermekünk érdeklődését a rajzolás iránt, ha mi magunk sem ragadunk korlátok közé, hiszen rajzolni nem csak egy szál ceruzával, papírra lehet. Ceruza mellett próbáljunk ki mást: kavicskrétát, a saját ujjunkat, filctollakat, festékeket. A színezők mellett nyugodtan rajzolhatunk a földbe botokkal, a homokozóba, de akár a fent említett tésztába is megpróbálhatunk varázsolni egy mosolygó arcot. A szépíráshoz határozottan hozzásegíti az írni még csak tanuló gyereket, ha nagy, függőleges felületen (pl. az ajtóra ragasztott csomagolópapíron) is rajzolhat és gyakorolhatja a betűk formálását.

A különféle felületektől, anyagoktól, méretektől mozdulatai magabiztosak, kéz-izmai edzettek lesznek, arról nem is beszélve, milyen nagy móka egy kicsit másképp játszani, mint máskor. Legyünk kreatívak és formabontók, hamar meglátszik majd, milyen jól fejlődik gyermekünk, és lesz egyre ügyesebb! 
Ha szeretnéd igazán élvezetessé tenni számára a rajzolást, próbáljatok ki egy-egy rajzoltató mondókát is!

Ez is érdekelhet: Nehezen érthető a gyerek beszéde, rosszul ejt egyes hangokat? - Játékos fejlesztő feladatok a logopédustól

Fotó: StockSnap / Pixabay

Közösségi hozzászólások:
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja