A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

5 mondat, amit soha nem mondj egy szorongó gyereknek

Martincsevicsné Jenei Gizella [cikkei] - 2021-02-11
A szorongás nemcsak a felnőttek életében lehet jelen, hanem a gyerekekében is. A kicsik azonban sokkal nehezebb helyzetben vannak, mert még nem tudják megfogalmazni, hogy mi bántja őket. Csak érzik, hogy valami nem jó. Nekünk felnőtteknek pedig figyelembe kell vennünk, hogy egy szorongó kisgyerek teljesen másképp gondolkodik, mint az átlag.
5 mondat, amit soha nem mondj egy szorongó gyereknek

Melyek lehetnek a szorongás tünetei?

A szorongó gyermekről néha ki sem derül, hogy szorong valami miatt. Az iskolában csendes, szerény, sokszor még azt is mondják rá, hogy mintagyerek. Az egyetlen jel, ami arra utalhat, hogy valami miatt szorong, az a félénkség.

Ezek a kisgyerekek általában otthon is csendesek. A szülők abból érezhetik, hogy valami nincs rendben a gyermekükkel, hogy nem mer egyedül maradni, egyedül aludni, esetleg sokszor felébred éjszaka.

Mivel ezeket más dolgok is okozhatják, a szülők nem gondolnak egyből szorongásra. Azonban ha a gyermek viselkedésében jelentős változást észlelsz, akkor érdemes gyanakodni. Mindig a korábbi állapothoz kell viszonyítani. Egy kicsi korától fogva csendes gyermeknél nem furcsa, ha nagyobb korában is csendes marad. Ezzel szemben egy folyton kacagó, cserfes apróság esetén érdemes aggódni, ha túlságosan csendessé, visszahúzódóvá válik.

Szakemberek szerint a szorongó gyermek másképp gondolkodik, mint az átlag. Éppen emiatt valószínűleg nem is használnak azok a bátorító mondatok, amik először a szülők eszébe jutnak.
 

Melyik az az 5 mondat, amit soha nem mondj egy szorongó gyereknek?
 

1.Nincs mitől félned! Ne félj!

Aki eleve fél valamitől, az nem fogja csak úgy elfelejteni a félelmeit egy ilyen mondattól. Sőt! Ezzel inkább csak azt erősíted benne, hogy nem jól cselekszik. Ehelyett inkább beszélgess vele. Szépen apránként, türelmesen próbáld megtudni, hogy mitől fél, illetve mitől alakult ki benne a félelem. Fontos lenne megtudni, hogy mi okozott nála olyan traumát, ami a szorongást kiváltotta. Vigyázz, hogy ne erőltesd, mert azzal azt érheted el, hogy még inkább befele fordul. Helyette nyugtasd meg, mondd el neki, hogy ott vagy mellette és vigyázol rá, amíg megnyugszik.

Ha kiderül, hogy mitől fél valójában, akkor arról is beszélgess vele. Ha olyan dolog, amitől sok ember tart, akkor mondd el neki, hogy nincs vele egyedül. Ha tudsz, akkor vázolj fel neki néhány ötletet, ami segíthet legyőzni a félelmét.
 

2. Nem igaz, hogy nem tudod! Ne legyél már ilyen szerencsétlen!

Ha egy kisgyerek hosszabb ideig, többszöri próbálkozásra is elutasít valamit, akkor hajlamos lehetsz arra, hogy türelmetlenné válj. Még az is előfordulhat, hogy azt feltételezed róla, hogy direkt nem akarja megpróbálni/megkóstolni stb.

Ha sokat mondogatod neki ezeket a mondatokat, akkor előbb-utóbb rögződni fog benne, és elhiszi magáról, hogy azért nem tud megtenni valamit, mert például szerencsétlen. Ennek eredményeképpen nem segítesz neki, inkább még hátráltatod is.

Ehelyett légy vele türelmes. Bíztasd arra, hogy nem baj, ha most nem próbálta ki, majd legközelebb megteheti. Bátorítsd, növeld az önbizalmát azzal, hogy megmutatod neki, te bízol és hiszel benne.
 

3. Szedd már össze magad!

Ez egy olyan mondat, ami sok szülő száját elhagyja nap mint nap. De vajon honnan kellene tudnia a gyermeknek, hogy mit is jelent valójában. Mit jelent összeszedni magát?

Ehelyett a mondat helyett is válaszd inkább a bátorítást, a pozitív dolgok kihangsúlyozását. Hívhatsz segítségül különböző eszközöket, mint például egy szeretet kavicsot. Ha úgy érzed, hogy a gyermekednek napközben is szüksége van a pozitív megerősítésekre, akkor keressetek egy akkora kavicsot, ami belefér a markába, fessétek le, majd rajzoljatok rá egy szivecskét (vagy bármi mást, amit szeretne). Mielőtt reggel elindul, vedd a kezedbe a kis követ és mondd el neki, hogy most feltöltöd a kavicsot szeretettel és bátorsággal. Csukd be a szemed és vegyél egy mély lélegzetet. Mondd el neki, hogy napközben, amikor úgy érzi, hogy szüksége van rá, akkor vegye ő is kezébe a követ, gondoljon arra, hogy árad belőle a bátorság és a szeretet, és közben lélegezzen mélyeket. A mély levegő segít neki megnyugodni, a kő pedig a te szeretetedre emlékezteti.
 

4. Jajj, ne rágódj már ezen annyit!

A legrosszabb, amit mondhatsz egy olyan gyereknek, aki nehezen teszi magát túl a dolgokon, hogy ne rágódjon rajta. Képtelen rá, hiszen nem olyan a természete. Ő csak azt szeretné, ha meghallgatnád, ha elmondhatná, hogy mi jár a fejében. Lehet, hogy azzal, hogy kimondja, már meg is születik benne a megoldás.

Ha legyintesz rá, és azt mondod neki, hogy butaság ennyit rágódni egy dolgon, akkor azzal egy plusz terhet is raksz rá. Onnantól kezdve ugyanis nem csak azon fog szorongani, ami eredetileg bántotta, hanem azon is, hogy nem tud megfelelni neked, és felbosszant téged a viselkedésével.
 

5. Így aztán semmire nem mész majd az oviban/iskolában!

Szakemberek szerint azok a mondatok, amik a jövőre vonatkozó aggodalmakat fejezik ki, gyakran öbeteljesítő jóslatokká válnak. Ez azt jelenti, hogy ha egy gyerek azt hallgatja magáról, hogy ő olyan kis gyámoltalan, ő mindig félénk volt, soha nem mert semmit kipróbálni, akkor ezek olyan mélyen elraktározódnak benne, hogy el is fogja hinni magáról, hogy ilyen.

Ha a gyermeked hajlamos a szorongásra, akkor törekedj arra, hogy erősítsd az önbizalmát. Ne mondogasd neki, hogy majd az óvodában/iskolában nem csinálhatja ezt, mert megszidják, hanem helyette bátorítsd. Mondd neki, hogy nem baj, ha elsőre nem sikerült valami, ettől még ő is ügyes, te hiszel és bízol benne.

Ha van rá lehetőséged, akkor keress olyan közösséget, ahol sikerélmények érik. Figyeld meg őt, tudd meg, hogy milyen tevékenység közben oldódik fel. Ha megtaláljátok, akkor az apró kis örömök, sikerélmények sokat segítenek neki a szorongás oldásában.

Kép forrása: Amina Filkins fotója a Pexels oldaláról

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja