SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A szakértő tanácsai: így nevelj okos gyereket!

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2017-12-13
Mi a tehetség? Velünk született ajándék, amelynek megléte kizárólag a szerencse dolga, vagy egy olyan készség, amely odafigyelő neveléssel bárkiben kifejlesztető? A kérdés régóta megosztja a szakembereket, Deborah Eyre amerikai kutató azonban egyértelműen az utóbbi mellett teszi le a voksát.

Amerikában nemrég megjelent könyvében, amely a Gerat Minds and How to Grow Them (Nagyszerű elmék, és hogyan fejlesszük őket) címet viseli, Eyre kifejti abbéli meggyőződését, hogy kellő odafigyeléssel bármelyik gyerekből lángész nevelhető. Az elgondolás nem példa nélküli, elég csak Polgár Lászlóra gondolnunk, aki a nyolcvanas években mindhárom lányából sakkzsenit faragott, ám Eyre szerint ennél barátságosabb módszerekkel is kinyithatjuk gyermekeink értelmét.

Benjamin Bloom annak idején három szakaszra osztotta a tanulási folyamatot. A kisgyermek még játszva sajátítja el a dolgokat, ebben az időszakban a szülő dolga leginkább a támogatás. Kisiskolás korban kezdődik a készségek – matematika, írás, olvasás vagy akár a hangszeren való játék – direkt módon történő elsajátítása. Ez által kellő megalapozottságot szerzünk a legélvezetesebb, legtöbb sikerélményt nyújtó szakaszhoz, amikor már önmagunk fedezzük fel a világot, és jövünk rá a mélyebb összefüggésekre. Az igazi nagy felfedezések nem kósza ötletekből származnak, hanem egy-egy téma alapos ismeretéből, és az így feltett kérdésekből.

A szülő Eyre szerint igen sokat tehet azért, hogy gyermeke eljusson arra a szintre, ahol már maga képes új dolgokat felfedezni. Ha a gyermeknek kérdése van, egyszerű válaszadás helyett gondolkozzon vele együtt, és vezesse rá a megoldásra. Adjon neki megoldandó feladatokat – nem kell nagy dolgokra gondolni, mondjuk egy torony felépítését, vagy a kabátja felvételét – és ne segítsen neki a végrehajtásában. Mint fogalmaz: a cél nem az, hogy minél előbb felépüljön a torony, hanem az, hogy a gyermek legközelebb is képes legyen megcsinálni – ez pedig csak úgy lehetséges, ha ő maga birkózott meg a feladattal.

Örök kérdés, hogy mennyit segítsen a szülő a házi feladatban. Mindenhonnan azt halljuk, hogy lehetőleg semennyit, mert az a gyerek dolga, sok szülő mégis szeretné tudni, miről tanul a gyerek, és szívesen része lenne a folyamatnak. Ezt azonban elérhetjük a témához kapcsolódó beszélgetéssel, kérdések feltevésével, a véleménye kikérésével is, anélkül, hogy a feladatát elvégeznénk helyette.

Visszatérve a kabát felvételére: a legtöbb szülő elméletben tisztában van vele, hogy hagyni kéne a gyereket egyedül boldogulni, ám a reggeli kapkodásban egyszerűen nincs idő a kísérletezésre. Mégis jó lenne kivitelezni. Próbálkozás közben ugyanis a kicsi egy igen fontos készséget fejleszt: a kitartást. Rájön, hogy a legtöbb dolog nem megy elsőre könnyen, ám ha nem adja fel, egyre jobb és jobb lesz benne. Ha azonban az első sikertelen kísérlet után jön az anyai segítség, valami egész mást tanul meg – azt, hogy ha valami nem megy, akkor más majd elvégzi helyette.

És még egy fontos készség: a hallgatás. Szülőként tanuljunk meg hallgatni! Nem elég, ha kérdezünk a gyerektől, legyen türelmünk végighallgatni is. Rohanó világunkban talán ez az a képesség, amelyet a leginkább elfelejtettünk.

Fotó: davorkrajinovic / pixabay

LEGOLVASOTTABB

Súlyos mérgezést okozhat - egyre több kamasz használ ilyet

Bár tüdőrákot nem, de gyors nikotinmérgezést okozhat a snüssz. Egyre többen használják, miközben a rövid- és hosszú távú veszélyek sokak előtt ismeretlenek.

5 mondat, amit minden fiúnak hallania kell a szüleitől: így lesz belőle empatikus és magabiztos férfi

Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke bátor, önazonos és kiegyensúlyozott felnőtté váljon — ám a fiúgyermekek nevelésében is sok beidegződés él, amelyek az érzések elfojtását, a teljesítménykényszert vagy a hibák kerülését erősítik. Pedig a fiúk is vágyják, hogy megértsék, szerethetőek önmagukért, nem csak az eredményeikért vagy erősségükért. Ezek a szülői mondatok idővel belső hanggá válnak, és meghatározhatják, hogyan látják önmagukat egész életük során.

Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei

"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni?

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

A 4 leggyakoribb dolog, amit a legtöbben megbánnak a haláluk előtt - tanulságok egy hospice nővértől

Milyen gondolatok fogalmazódnak meg az emberekben életük utolsó szakaszában? Mit sajnálnak a leggyakrabban, mit csinálnának másképp, ha újrakezdhetnék? Egy amerikai hospice nővér, Julie tapasztalatai alapján bemutatjuk, melyek azok a visszatérő megbánások, amelyek segíthetnek nekünk is tudatosabban, teljesebb életet élni.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja