SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Szabálygyűjtemény

Baka Sándorné [cikkei] - 2016-11-17
Amikor óvodába kerül egy kisgyermek, különféle szokások, készségek, képességek birtokában érkezik hozzánk. A beilleszkedés, a szocializáció mindannyiunk számára komoly feladat - a 20-30 különféle környezetből érkező kis apróság megismertetése, megtanítása az óvodai szabályok - szokások sokaságával együtt.

"Azt, hogy hogyan éljek, mit tegyek, mind az óvodában tanultam meg. Az egyetemen a bölcsesség nem volt különösebb érték, az óvodában azonban annál inkább. Íme amit ott tanultam: Ossz meg mindent másokkal! Ne csalj a játékban! Ne bántsd a másikat! Mindent oda tégy vissza, ahonnét elvetted! Rakj rendet magad után! Ne vedd el a másét! Kérj bocsánatot, ha valakinek fájdalmat okoztál! Evés előtt moss kezet! Húzd le a vécét! A frissen sült sütemény és a hideg tej tápláló! Élj mértékkel! Mindennap tanulj, gondolkodj, rajzolj, fess, énekelj, táncolj, játssz és dolgozz egy keveset! Délutánonként szundíts egyet! A nagyvilágban óvatosan közlekedj, fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól! Ismerd fel a csodát!"
Robert Fulgrum

Amikor óvodába kerül egy kisgyermek, különféle szokások, készségek, képességek birtokában érkezik hozzánk. A beilleszkedés, a szocializáció mindannyiunk számára komoly feladat – a 20-30 különféle környezetből érkező kis apróság megismertetése, megtanítása az óvodai szabályok  -  szokások sokaságával együtt. A szabályok a közösségek elvárt viselkedési normáinak alapelvei. Ahhoz, hogy egy óvodai csoport megfelelően működjön, szükség van ezekre a „viselkedés csiszoló” magatartásformákra.

Csoportunkban a közösen kialakított szabályainkban gyenge pontok mutatkoztak. A már megfelelően funkcionáló szabályokra építettem. Differenciáltam, megvalósítottam a különbözőségekhez való illeszkedést is, ám a folyamat nem úgy fejlődött, ahogy terveztem. Az alapvető szabályok áthágása napi rutinná vált. A leesett játékok a földön maradtak, a „varázsszavakat” (kérem, köszönöm) kis százalékban használták, a gyerek-gyerek közötti kommunikáció nem volt megfelelő. Egy rendhagyó módját választottam célom pozitív irányba történő előmozdítására.

Szabálygyűjteményt készítettünk kapcsos kis könyv formában. Az auditív tudástartalmat vizuális információkkal motiváltam. A „saját készítésű kiadvány” képi formában jeleníti meg az egyes szokások-szabályok megvalósítási lehetőségeit. Természetesen közösen készült, folyamatosan bővítettük az igényeknek, elvárásoknak megfelelően. Nagy hangsúlyt fektettem arra a szólásra, mely azt sugallja „a tiltás olaj a tűzre…”. Ennek figyelembe vételével a könyvben nem szerepeltek „nem” a „ne” szavak, helyettük a megfelelő attitűd kiemelése kapott helyet: pl. „a játékot nem hagyom szanaszét” helyett „a játékot mindig elrakom magam után” A gyerekek örömmel forgatták, mert nemcsak szóban, képi módon is megtanulták a helyes viselkedés és együttélés szabályait, elősegítve őket arra, hogy az életben megfelelően tudjanak eligazodni a szabályok útvesztőjében.

A szabálygyűjteményünk a következő magatartásformákat alakította, csiszolgatta:

  • a társakkal és a felnőttekkel való együttműködést
  • a másikra figyelést
  • az alkalmazkodást
  • az alapvető udvariassági formulákat (a gyerekek nyelvén „varázsszavak”)
  • a gyermek-gyermek, gyermek-felnőtt közötti viselkedési normákat, a kooperációt, a másokkal való együttműködést
  • a tevékenységek közben tanúsított viselkedésformákat

A szabályok alakítása mindig közösen történt. Rugalmasan alkalmazkodott  a csoporthoz, figyelembe vette az eltérő kulturális, ill. társadalmi háttérből adódó sajátosságokat.

Néhány példa a közösségi élet szokásai terén, melyeket elvárunk a gyerekektől:

  • a leesett játékokat a földről felvesszük
  • amivel nem játszunk, azt a helyére rakjuk
  • távozáskor, érkezéskor köszönünk
  • a csoportszobában normál hangerővel beszélgetünk
  • segítünk egymásnak
  • a játékot elkérjük a társunktól, és türelmesen megvárjuk, amíg megkapjuk
  • az udvariassági formulákat (kérem, köszönöm) adekvátan használjuk
  • étkezésnél nyugodtan, csendesen beszélgetünk
  • tisztelettudóan viselkedünk a felnőttekkel

A mindennapok alkalmait, lehetőségeit kihasználtuk  arra, hogy gyakoroltassuk:

  • a köszönést
  • a bemutatkozást
  • kérdezést, tudakozást,
  • kérést
  • segítségadást, segítségnyújtást
  • előzékenységet (lányok, kisebbek)
  • mások végighallgatását

Több témához is kapcsolódtak:

  • udvariassági szabályok, formulák: megköszönünk, kérünk, elkérünk.
  • étkezési szabályok: esztétikus terítés, adekvát evőeszköz használat, kulturált étkezési szokások
  • nyugodt, balesetmentes játékhoz, tevékenységhez kapcsolódó szabályok: amivel nem játszunk, eltesszük, a leesett játékokat felvesszük, stb.
     

Sikerült elérni, hogy a társas érintkezés apró, de mégis alapvető szabályait már itt az óvodában elsajátítsák a gyerekek, a kialakult viselkedési szabályok pedig belülről jövő barátságos magatartássá lényegültek. Hiszem, hogy az illem és a jó modor elsajátítása és gyakorlása révén könnyebben elfogadják majd óvodásainkat, szívesebben veszik társaságukat.


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

A ferde testhelyzetben való alvás előnyei

A ferde testhelyzetben való alvás egy enyhén döntött fekvőfelület révén hasznosítja a gravitációt. Az ötlet nem újkeletű: bizonyos állatfajok és már az ókori egyiptomiak is felismerték, hogy a fej kissé megemelt helyzete sokszor előnyösebb. A modern tudomány pedig megerősíti, hogy a 3,5-5 fokos szöggel megemelt ágy segítheti a jobb alvást, a regenerációt és a méreganyagok eltávolítását.

Életmentés-Elsősegély Egészségügyi vészhelyzetben

Az elsősegélynyújtás és az életmentő beavatkozások kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy "Miért kellene ezt tudnom? Nem vagyok egészségügyi szakember!" Erre a válasz egyszerű: a váratlan események nem válogatnak szakmai háttér vagy felkészültségi szint szerint.

Szaunában pihentek a szülők, miközben gyermeküket újraélesztették a siklósi fürdőben

Sokk és döbbenet uralkodott el a siklósi fürdőben, amikor egy 6 éves kisfiút kellett újraéleszteni - szülei eközben éppen a szaunában tartózkodtak. A majdnem tragédiába torkolló eset a Siklósi Hírek beszámolója szerint komoly következményeket vonhat maga után.

Jól szeretni - Vekerdy Tamás 10 legfontosabb tanácsa, amiket minden anyuka imádni fog, ha boldog és kiegyensúlyozott gyereket szeretne

Sokszor érezzük magunkat elveszettnek a gyereknevelés útvesztőjében. Vajon jól csináljuk? Elég jó szülők vagyunk? Mitől lesz boldog, önbizalommal teli, kiegyensúlyozott a gyerekünk? Vekerdy Tamás, a magyar gyermeklélektan legendás alakja, több évtizedes tapasztalatával és végtelen emberségével segít eligazodni ezekben a kérdésekben. "Jól szeretni - Tudod-e, hogy milyen a gyermeked?" című könyve nemcsak gyakorlatias tanácsokat ad, hanem megnyugtat, bátorít és felszabadít: nem kell tökéletesnek lennünk, csak jelen kell lennünk - és jól szeretni.

Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után

Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.​

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja