SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Miért küldi az óvó néni nevelési tanácsadóba a gyerekem?

Farkas-Cseh Lívia (szabadságon) [cikkei] - 2011-03-28
A gondolat, hogy erről írnom kell, egyrészt onnan jött, hogy a saját gyerekemmel megélt tapasztalatokat szívesen megosztanám más anyukákkal, másrészt a minap a fiam volt óvónőjével beszélgettünk erről egy, a CsaládiNeten nekem feltett kérdés kapcsán.

A kérdés egy hiperaktív kisgyermekre vonatkozott, akit az óvodában nem tudnak kezelni a gondozók, a pszichológus pszichiáterhez küldte, aki gyógyszert írt fel neki. A „levelezésből” kiderült, hogy fejlesztő pedagógus nem látta, nem is foglalkozik vele (itt most nem részletezném, miért).

Nem maradt más hátra, minthogy a saját tapasztalataimból merítve leírjak néhány tanácsot. Miközben a választ fogalmaztam, újra megerősítést nyert, hogy a fiam milyen jó kezekben van, és milyen jó, hogy ő minden lehetőséget megkap, s mi ki is használjuk az összes fejlesztési lehetőséget.

Sok olyan szülővel találkozom, akik szégyellik, titkolják, hogy az ő gyerekük fejlesztésre szorul, és olyanok is vannak, akik egyenesen elutasítják ezeket a foglalkozásokat. Azt gondoltam, hogy talán segítséget jelenthet, ha összegyűjtöm (saját tapasztalatok alapján is) a szakvéleménnyel kapcsolatos tudnivalókat, procedúrát, stb., valamint megosztom annak a bizonyos óvónőnek a véleményét is erről.


A fiunk tökéletes!

Egészen középső csoportos koráig abban a szent meggyőződésben éltünk a férjemmel, hogy Attila fiunk tökéletes. Szerintünk szépen fejlődött, okosodott. Na jó… Láttuk, hogy kicsit lassabb, kicsit sutább a mozgása az átlagnál, és ami nem érdekli, arra képtelen odafigyelni, de hát mivel a mi gyerekünk, így természetesen szép, okos és tökéletes.

Majd jött a hideg zuhany, a sokk! Az óvó nénik átadták a beutalót a helyi nevelési tanácsadóba (egyes helyeken Pedagógiai Szakszolgálat) szakvéleményezés céljából. Az indokok röviden: nem figyel, nem mondja vissza a verseket, mozgása, egyensúlya bizonytalan, stb. Mit volt mit tenni, megkezdtük pályafutásunkat a nevelési tanácsadónál, a fejlesztő pedagógusoknál. És jól tettük, mert hamar elszállt ez a bizonyos sokkhatás. Ettől kezdve minden lehetséges módot kihasználtunk.


Elindul a folyamat

A szakvélemény kérésének első lépése tehát, az hogy a gyermek óvónője rögzíti észrevételeit egy erre szolgáló adatlapon, amit természetesen ismertet a szülővel. A szülő az aláírásával jóváhagyja ezt a kérelmet. Ezután a nevelési tanácsadóból egy pszichológus felveszi a kapcsolatot a szülőkkel, és az anyával egy amolyan „felnőtt” beszélgetésre egyeztet időpontot.

A felnőtt elbeszélgetésen gyakorlatilag egy anamnézis felvétele folyik. A szakember minden, a gyermekkel kapcsolatos körülményt megkérdez: várandósság tervezése, menete, szülés, gyermekágyas időszak, első év, betegségek, fejlődési szakaszok, mit mikor csinált a gyermek először, stb. Ezután a gyermeket kell elvinni az adott szakemberhez, általában 2-3 alkalomról van szó. A gyermekkel fejlesztő pedagógus és szükség esetén egyéb szakember (pl. logopédus) is foglalkozik, hogy „felmérje” a gyermeket.


Folyt. köv.

A vizsgálatok, foglalkozások, felmérések után a nevelési tanácsadó szakemberei leírják véleményüket a gyermek fejlődési állapotáról, javaslatot tesznek a fejlesztés módjára, majd a szülővel megbeszélik a jellemzést és a javaslatokat. A szülő aláírásával elfogadja a szakvéleményt, beleegyezik a fejlesztésbe.

A Nevelési Tanácsadó által készített szakvélemény képezi a további óvodai fejlesztés alapját, tehát ebben az esetben a szakvéleményt írásba foglalják, és megküldik az óvoda és a szülő részére is. A szakvéleményt természetesen a szülő is kérvényezheti, ha úgy látja, hogy gyermeke fejlődésében zavar támadt, viselkedési, tanulási, beilleszkedési nehézségei vannak. Ebben az esetben a szakvéleményt csak akkor foglalják írásba, ha azt a szülő kifejezetten kéri, vagy, ha a gyermek problémájának megoldásához az óvodai pedagógusokat is be kell vonni.
 

Közös munka

A gyermek fejlesztése a továbbiakban a tanácsadó, az óvoda és a szülő közös munkája.
Az óvodánkban három óvó nénit kérdeztem meg arról, hogy mikor, milyen problémákkal küldi el a gyermeket nevelési tanácsadóba. Az egyik óvónő fejlesztő pedagógus is, aki sérült gyermekek fejlesztésével is foglalkozik csoporton belül (integráló óvoda vagyunk).

Mindhárom óvónő azt mondta, hogy minél korábban elküldik a gyermeket a problémával, annál jobb, hiszen annál több ideje van a gyermeknek is, a szülőknek is és a pedagógusnak is felkészülni a kemény iskolaévekre. Régi és kényelmes szemlélet az, hogy csak az utolsó óvodai évben kell a tanulási, beilleszkedési, viselkedési problémákkal foglalkozni.

Van, aki már kiscsoportosként beutalja a gyermeket a tanácsadóba. Itt megjegyezte az óvónő, hogy elsősorban akkor van ilyen kis korban szükség erre, ha a szülő nem hajlandó együttműködni a pedagógussal a gyermek fejlesztését illetően (nem járul hozzá az óvodai fejlesztéshez), vagy pl. beszédmegindításnál, súlyos beszédhibáknál, súlyos viselkedési zavaroknál.


Nem szégyen!

Azt is megjegyezték az óvónők, hogy a problémás gyermekeket már csak azért is elküldik szakvélemény kérésére, mert a szakvéleménnyel rendelkező gyermek "kettőt ér" az óvodai létszámban. Ez nem azt jelenti, hogy dupla pénzt kap utána az óvoda, hanem, azt hogy a csoportlétszámban két főnek számít a gyermek. Ez pedig azért fontos, mert így nem töltik fel a csoportot ténylegesen 30 főre, hanem „csak” 24-25-en vannak, tehát az óvónőknek van esélye a csoporton belül is fejleszteni a gyermeket.

Az óvodai/tanácsadói fejlesztés tehát nem szégyen, hanem igenis segítség, amit kérni kell, ki kell használni. Megfelelő pedagógussal, megfelelő szülői hozzájárulással és segítséggel gyorsabban dolgozhatja le a gyermekünk az esetleges hátrányát, hogy mire iskolába megy, már egy ügyes, nyugodt, érett kisgyermek legyen. Az én fiam már jó úton jár. Köszönet minden ebben részt vevő pedagógusnak érte.


Fotó: Depositphotos.com

Farkas-Cseh Lívia (szabadságon)


Farkas-Cseh Lívia (szabadságon)
Természetgyógyász - fitoterapeuta

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-30/416-76-62
Skype: putzlivi
Blog: www.holisztikusgyogyulas.blogspot.com
www.ortomolekularis-medicina.blogspot.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Őrizetbe vettek egy 13 éves fiút, miután játszótéri balesetben meghalt egy 12 éves gyerek

Tragédia történt egy játszótéren: egy 12 éves fiú életét vesztette, miután leesett a körhintáról, amelyet egy elektromos kerékpár segítségével hajtottak meg. A rendőrség egy 13 éves fiút gyanúsítottként vett őrizetbe.

Kettős tragédia: egy édesapa a fia temetésén halt meg

Egy brit család szívszorító veszteségen ment keresztül, amikor Norman "Nosha" White, egy szerető apa meghalt szívrohamban fia temetésén Middlesbrough-ban. A család már amúgy is egy mély gyásszal küzdött, hiszen a fiút, David Beilickit temették augusztus 21-én, amikor az újabb tragédia lecsapott rájuk. Ez a kettős gyász mély emberi fájdalmat és összetartást mutat fel, amely mindenki szívét megérinti.

Kétéves fiú halt meg, miután az orvosok sűrített levegővel próbálták eltávolítani az orrába szorult pattogatott kukoricát

Egy rendkívül felkavaró eset rázta meg Brazíliát, amikor egy két éves kisfiú vesztette életét azután, hogy az orvosok súlyos hibát követtek el egy egyszerű orrdugulás kezelése során. A fiú orrába szorult pattogatott kukoricaszem eltávolítása közben alkalmazott sűrített levegős eljárás következtében a gyermek tüdeje és gyomra is megrepedt, ami végzetesnek bizonyult.

A szérum irizinszint és pajzsmirigyfunkció kapcsolata - újonnan felfedezett összefüggés?

Korábban már írtam arról, hogy az irizin egy sajátos hormon, amelyet az izomszövet állít elő és lényeges szerepe van a testsúly szabályozásában. Az ülő életmód ugyanis összefüggésben áll a különféle egészségügyi rendellenességekkel, mint például az elhízás, a cukorbetegség, a szívbetegségek, bizonyos rákos megbetegedések. A legújabb kutatások kiemelték az irizin számos jótékony hatását, beleértve a zsírsejtek barnulását, az anyagcsere-folyamatok modulálását és a csontanyagcsere szabályozását.

Szívszorító tragédia: Egy anyuka lelőtte halálos beteg férjét és két gyermeküket - a legkisebb gyermekük árván maradt

Egy szívszorító tragédia történt New Hampshire-ben, ahol Emily Long, 34 éves anyuka lelőtte a halálos agydaganatban szenvedő férjét, két gyermeküket, majd végül önmagával is végzett. A tragédia után a legkisebb gyermekük, egy hároméves kisfiú árván maradt - ő sértetlenül került egy család gondozásába.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja