SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Papírcsodák a hétköznapokban

Szalmásiné Racsek Ágnes [cikkei] - 2016-11-21
Szalmásiné Racsek Ágnes vagyok, az Erdőtelki Kerekerdő Óvoda, Napocska csoportjának óvodapedagógusa. A vizuális tevékenység óvodai életünk szerves része, ahol a gyerekek, fejlettségi szintjüket szem előtt tartva, fejleszthetik kreativitásukat.

Ez a technika lehetőséget nyújt a differenciált feladatadásra és feladatvégzésre. A gyermek maga döntheti el, hogy egy közös alkotásból mi az amit ő „bevállal”, amit ő el tud készíteni. Lehetőség nyílik arra, hogy a gyerekek segítsenek egymásnak, fejlődjenek társas kapcsolataik. E módszer alkalmazása során kiemelt szerepet kap az egyéni bánásmód, hiszen tehetségük, gyakorlottságuk, élményanyaguk, érzelmi életük alapján rendkívül eltérő szinten alkotnak. Arra törekszem – és ez a technika lehetőséget ad erre - hogy önmagához képest fejlődjön, lépjen előre minden gyermek. Fontos, hogy nyitott, egymást segítő közösség alakuljon ki, amely tiszteletben tartja az életkori sajátosságok mellett az egyéni különbözőségeket, és ezeket kiaknázva biztosítja az egyén és a közösség fejlődését.
 


Az általam alkalmazott vizuális tevékenység sarkalatos pontja, a családokkal való együttműködés. A szülők bevonása a teatasakok, szórólapok, címkék gyűjtésébe napi kapcsolatot biztosít a családokkal. A környezettudatos neveléshez szervesen hozzátartozik az újrahasznosítás fontosságának tudatosítása a gyermekekben. Ezt leghatékonyabban akkor érhetem el, ha a gyerekeken keresztül a szülők szemléletére is próbálok hatást gyakorolni. Ezzel hozzájárulok a családok környezettudatos életvitelének kialakulásához.
 


Amennyiben gyűjtő munkát végzünk, a gyereknek feladatot adok, és a család segít, hogy minél több anyagot sikerüljön behozni az óvodába. Mielőtt bármit is a szemétbe dobnánk, nézzük meg mire jó még, mit tudunk belőle kihozni, hogyan tudunk vele játszani.

E tevékenység megköveteli a speciális finommozgásokat, az elgondolások minél pontosabb kivitelezését. Észrevétlenül fejlődik gondolkodásuk, szépérzékük, gazdagodik fantáziájuk, gyarapodik szókincsük, hiszen a számukra idegen kifejezések cselekvéssel párosulnak. Nemcsak hajtogatnak, hanem az elkészült figurákból képet is alkothatnak kreativitásuk segítségével. Segíti egyéni kezdeményező készségük kibontakozását és megvalósulását, bevonja őket környezetük, a csoportszobák, a folyosók esztétikus berendezésébe, díszítésébe. Közben a gyerekek egyre több tulajdonságát ismerik meg a papírnak. A kis vakond a mesében megjavít egy szemétdombra kidobott esernyőt, ami meghálálja a gondoskodást és nagyszerű játéka lesz kis gazdájának.
 


Szükséges anyagok, eszközök, kellékek:

  1. Szórólapok
  2. Címkék
  3. Teatasakok
  4. Színes kartonok
  5. Olló
  6. Ragasztó


I. fejlettségi szint

  • Figyelembe véve a gyerekek képességeit, a siker érdekében célszerű nagyobb méretű szórólapokat használni. Legalább 12 – 15cm legyen a négyzetek oldala /a későbbiekben lehet a négyzetek méretét csökkenteni/.  A tevékenységet megelőzően előkészületekre van szükség. A válogatásba, rendszerezésbe a gyerekek bevonhatók. Rendelkezésünkre álló anyagból négyzet alakú lapokat vágunk.
  • Fontos! A négyzeteket úgy vágjuk ki, hogy a mintázata teljesen egyforma legyen. A későbbiekben az összeállításoknál ez lényeges esztétikai elem.
  • A hátsó oldalon, a szemben lévő csúcsokat jelöljük meg, így könnyebb lesz a kicsiknek elmagyarázni a hajtás menetét: „A jelet illesszétek egymásra, egyik kezeddel szorítsd az asztalhoz, a másikkal simogassuk meg a négyzet átlóját többször is, így kendőcskét kapunk!”/átló hajtás/
  • Fontos! A négyzet mintáját figyelembe véve, mindig ugyanarra a két csúcsra tegyük a jelet. Annyi „kendőcskét” hajtogassunk, ahány elem szükséges a képünk elkészítéséhez                                                      

 

II. fejlettségi szint

  • Az I. fejlettségi szintre alapozva, ugyan azt a technikát alkalmazva kisebb négyzeteket készítünk.
  • Ezen a szinten már próbálkozhatunk a tölcsérhajtással. Meghajtjuk az átlót, majd egyik csúcsból kiinduló oldalakat az átlóra hajtjuk.
  • Fontos! Mindig azonos csúcsból induljunk ki, hiszen így kapjuk meg a kívánt mintát.
  • „Hajtsuk ketté a lapot a szokott módon / jelölt csücsköket egymáshoz illesztünk/, majd újra nyissuk ki! Közepén látsz egy hajtásvonalat. A lapod jobb és bal oldalát illeszd pontosan erre a vonalra! Milyen a formája a lapodnak? / fagyi tölcsér, papír sárkány stb./
  • Fontos! Jelöljük meg az átlónak azt a végét ahol a „tölcsér” csúcsa lesz, vagy a mintázat alapján határozzuk meg. Pl: „Mindig ott legyen a tölcsér csúcsa, ahol a világoskék széle van!” Ha a „tölcsérünket” a felső csúcsánál ismét behajtjuk, újabb elemet kapunk.

     
     
     


    A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.


 

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

Egyszerű hátfájásnak gondolta az anyuka, amíg rá nem jött: 3. stádiumú rák volt

Amikor Courtney Liniewski hátfájásra panaszkodott, azt hitte, túl sokat ül az íróasztalánál. 34 évesen, két kisgyerek anyukájaként, krízistanácsadóként dolgozott egy pszichiátriai kórházban Milwaukee mellett - észre sem vette, hogy valami sokkal komolyabb dolog zajlik a testében. És ami a legfélelmetesebb: a tünetek olyan hétköznapiak voltak, hogy bármelyikünk figyelmen kívül hagyhatja őket.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja