SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Varázsparaván

Gál Zsanett Eszter [cikkei] - 2016-11-16
Új utak, módszerek és eszközök kipróbálásával az óvodai bábjáték minél változatosabb formában, a szabad játékban hangsúlyosabb szerepet kaphat.

Mindenekelőtt szeretnék bemutatkozni: a nevem Gál Zsanett Eszter. Kislány korom óta nagy álmom volt, hogy „óvónéni” lehessek. Az álmom teljesült, mikor 2016 nyarán tanulmányaimmal végeztem a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, óvodapedagógia szakán. Az álmom folytatódott, mikor felvételt nyertem a szülővárosomban a Szeghalmi Napköziotthonos Óvoda és Bölcsőde intézményébe. Bár még csak négy hónapja vagyok az Újtelepi tagintézmény Mókus csoportjának óvónénije, mégis eme varázslatos hivatást tekintve, számtalan tapasztalattal bővült a kincsestáram.

Az óvodánkba járó gyermekek nagy része hátrányos helyzetű, akik nap, mint nap ingerszegény környezetből érkeznek közösségünkbe. Véleményem szerint, manapság a gyermekek kevés mesét hallgatnak, inkább a televízióban lévő rajzfilmeket nézve szereznek új ismereteket a világ dolgairól. Mi, óvodapedagógusok igyekszünk ezt kompenzálva, minél változatosabb módszerek és eszközök segítségével fejleszteni a csoportunkba érkező gyermekeket, ennek eszközéül pedig sokoldalú lehetőséget kínál a báb. Segítségével a kisgyermek játékos módon sajátítja el az ismereteit és a világról kialakított képe is formálódik. A báb mesés világának megalkotásához egyaránt szükséges a képzelet és a kreativitás. A bábjáték során a gyermek kognitív és anyanyelvi képessége fejlődik.  Bábozás közben a gyermek egy másik szerepbe helyezkedik bele, így önmaga háttérbe szorul és elszemélytelenedik azáltal, hogy az önbizalmát növeli, a szorongást és a gátlásokat pedig oldja. A gyermek lelkében elnyomott érzéseket, fel nem dolgozott sérelmeket, kudarcokat a felszínre hozza játéka során. Erre építi a lélektani alapját a bábterápia is.

Megfigyeléseim szerint, általában az óvodapedagógusok, az irodalmi tartalmú foglalkozások keretén belül használják legtöbbet a bábot. Véleményem szerint, a komplex pedagógiai nevelés hatására más tevékenységekben is teret hódíthatna a báb, mely játékossá tehetné a foglalkozás menetét, továbbá a gyermek figyelmét jobban felkelti és leköti, ha a megszokott pedagógus személyének jelenlétén túl egy új bábu is részt vesz a tevékenységben. A játszva tanulás és a könnyebb megértés egyik lehetőségét biztosítja a bábbal való feladatvégzés. Véleményem szerint, új utak, módszerek és eszközök kipróbálásával az óvodai bábjáték minél változatosabb formában, a szabad játékban hangsúlyosabb szerepet kaphatna.

Ennek támogatására elsődlegesen a szakdolgozati kutatásomhoz készítettem el egy Magyarországon új és egyedülálló eszközt, a Varázsparavánt: egy báb központú foglalkoztató és fejlesztő könyvet, más néven „Quite book”-ot, melyet a gyermekek a mindennapok során akár önállóan is forgathatnak. Az angol elnevezés pontos fordításban csöndes könyvet jelent, melynek lényege, hogy a gyermeket csöndben elfoglalja és fejlessze. A csöndes könyv ötletére az internet segítségével találtam rá, ahol számos kreatív édesanya által készített ilyen könyvre bukkantam angol nyelven az egyik videó megosztó oldalán. Ma már szinte kultusza lett a varrt játékkönyveknek a külföldi, szabadidővel rendelkező, kisgyermekes és varrni tudó anyukák körében, melyek többnyire otthon is elkészíthetőek filcből és textilből. A könyv minden oldalán valamilyen feladat található pl. számolás, puzzle, színek párosítása, amely segítségével játékosan tanulhatnak a gyermekek, miközben számos élménnyel is gazdagodhatnak. Az általam megalkotott könyv is hasonló a csendes könyvek kivitelezéséhez, kiegészülve azzal, hogy saját munkámban hangsúlyt kap a mesék és a bábok fejlesztő és szórakoztató szerepe is. Mindemellett a gyermekek gyakorolhatják az ismert mesék általi feladatokon keresztül a tépőzár, gomb, patent, cipzár, fűzés és kötés helyes alkalmazását is.

A bábbal kiegészített csöndes könyvek Oroszországban jelentek meg először. Ezen a bábbal való komplex felhasználás inspirált arra, hogy elkészítsem az első magyar, óvodában is használható csöndes báb könyvet, melynek a Varázsparaván nevet adtam. Az elnevezés tükrözi az eszköz sokrétű felhasználási módját, emellett a mesevilág varázslatos kreativitást fejlesztő erejét is kifejezi. A könyv elkészítéséhez segítségül kértem Csiki Margit varrónő közreműködését. Az eszköz - textilek felhasználása által - egy puha, könnyen tisztítható játékos könyvet alkot, mely teljes nagyságában bábparavánként is szolgálhat, ha egy nagyobb csoport előtt szeretnénk bábozni. Választásom az ujjbábra esett, mivel ez a legkönnyebben, legegyszerűbben megmozgatható és életre kelthető bábtípus, melyek megalkotása során törekedtem azok mese-hű megvalósítására. Véleményem szerint a könyv ujjbáb szereplői alkalmasak lehetnek arra is, hogy a könyvtől elvonatkoztatva az óvodapedagógusok használatukkal spontán módon felkeltsék a gyermekek érdeklődését és motiválják őket a helyes feladatvégzésre tehát, hogy általuk alkalmazzák a pedagógiai bábjátékot.

A könyv négy népmesét tartalmaz, melyek mindegyke a négy évszak valamelyikéhez köthető, így az állandóság és az élet körforgásának megismerését és elsajátítását elősegíthetjük általa. A magyar népmesék között szerepel egy orosz származású népmese is mivel lényegesnek tartom, hogy a gyermekek már egészen fiatal korban megismerkedjenek más népek mondavilágával. A gondosan kiválasztott négy népmese kellően illeszkedik az óvodás korosztályú 3-4 éves gyermekek fejlettségi szintjéhez. Úgy vélem, már kiscsoportos korban fontos megismertetni és megszerettetni a gyermekekkel a mesélés és a bábozás varázslatos világát. A mesék kevés szereplővel, néhány - könnyen követhető - helyszínen játszódnak. A történet pedig, mind a négy mesét tekintve egyszerű, egy cselekményszálon futó eseménysorozatot ábrázol. Az ujjbábok könnyed megmozgatása az ismert népmeséken keresztül lehetőséget biztosíthat a gyermek pozitív szemléletmódjának és világképének alakulásában.

Fontosnak tartom a Varázsparaván használata során, hogy először ismertessük a gyermekekkel a mesét, majd csak ezt követően végezhessék el a feladatokat, hogy ne vonja el a gyermek figyelmét a mese varázslatos élményéről. A feladatok kiosztása során az óvodapedagógusok könnyeden differenciálhatnak, a feladatok nehézségét és összetettségét figyelembe véve. A meséhez fűződő feladatok végzése során a gyermekek számos képessége fejlődik. A Varázsparavánnal való tevékenykedés során fejlődik a gyermek motoros képességei közül a szem-kéz koordinációs képesség. A gyermek értelmi képességeit tekintve javul az emlékezet, érzékelés és észlelés, a figyelem, képzelet, gondolkodás és a számolási képesség is. Az érzelmi és akarati, továbbá az anyanyelvi képességei is fejlődnek, mint például a beszédprodukció, beszédpercepció, kifejezőképesség, kommunikációs kapcsolatteremtő és kapcsolattartó képességek. Végül, de nem utolsó sorban a könyv többféle felhasználása során fejlődnek a gyermek szociális képességei is, hiszen alkalmuk van a tevékenykedés során az egymáshoz alkalmazkodás, a segítés, a kivárás, az udvarias magatartás gyakorlására.

Fontos célom, hogy a mese, báb és a feladatok kiegészítve egymást egységes és komplex módon fejlesszék a gyermekeket. A Varázsparaván komplexitását tekintve mind az öt tevékenységbe bevonható. A könyvben szereplő feladatok átvezethetőek a Verselés, mesélés tevékenységen túl, az Ének, zene, énekes játék gyermektánc / Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka / Mozgás / A külső világ tevékeny megismerése. Kiváló például a számoláshoz, csoportosításhoz, szín-forma szerinti halmazképzéshez.

A Varázsparaván felhasználásának lehetősége sokrétű, a foglalkozások közötti komplexitás és a differenciálás - a feladatok nehézségi szintjeit tekintve az egyéni képességekhez mérten - könnyedén megvalósíthatóak. Azt a kérdést, hogy „mely korosztály számára ajánlanám a Varázsparavánt” nyitva hagynám, mivel ez az eszköz nem csak óvódás korban, hanem a későbbiekben is használható lehet, míg a gyermekek örömmel és érdeklődve fordulnak a mese és a játékos feladatok irányába. 

 

 


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Tragédia az uszodában: egy 10 éves fiú 5 méterről ugrott a vízbe, rázuhant egy 67 éves férfira, aki a helyszínen elhunyt

Egy szomorú baleset rázta meg azt az uszodát, ahol egy 10 éves fiú az 5 méteres ugrótoronyról ugrott a medencébe, és egy 67 éves férfire zuhant. A férfi a helyszínen életét vesztette, miközben a gyermek is eltűnt a rendőrség elől. Az eset rávilágít a medencehasználat biztonsági szabályainak fontosságára.

Ne féljünk a természetes édességektől, együnk gyümölcsöt!

Gyakori táplálkozási tévhit, hogy a gyümölcsökben található természetes cukrok (azok közül is a fruktóz) hizlalnak, megemelik a vércukor- és inzulinszintet, ezért egészségtelenek. Az igazság ezzel szemben az, hogy a gyümölcsökben található rostok, vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok kulcsszerepet játszanak a daganatos betegségek megelőzésében, az immunrendszer erősítésében és az anyagcsere szabályozásában - mondja Szabó Adrienn dietetikus, a Semmelweis Egyetem Szakrendelő Intézetének munkatársa.

Kétéves fiú halt meg, miután az orvosok sűrített levegővel próbálták eltávolítani az orrába szorult pattogatott kukoricát

Egy rendkívül felkavaró eset rázta meg Brazíliát, amikor egy két éves kisfiú vesztette életét azután, hogy az orvosok súlyos hibát követtek el egy egyszerű orrdugulás kezelése során. A fiú orrába szorult pattogatott kukoricaszem eltávolítása közben alkalmazott sűrített levegős eljárás következtében a gyermek tüdeje és gyomra is megrepedt, ami végzetesnek bizonyult.

Megdöbbentő eset: Egy nő császármetszést hajtott végre saját magán - Ő és a babája is túlélte

Egy mexikói asszony hihetetlen története járta be a világot: saját magán végzett császármetszést, miután nem tudott orvosi segítséget kérni. A nő és gyermeke is túlélte a drámai beavatkozást, amelyet azóta az orvostudomány is vizsgál.

Szívszorító tragédia: Egy anyuka lelőtte halálos beteg férjét és két gyermeküket - a legkisebb gyermekük árván maradt

Egy szívszorító tragédia történt New Hampshire-ben, ahol Emily Long, 34 éves anyuka lelőtte a halálos agydaganatban szenvedő férjét, két gyermeküket, majd végül önmagával is végzett. A tragédia után a legkisebb gyermekük, egy hároméves kisfiú árván maradt - ő sértetlenül került egy család gondozásába.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja