SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

10+1 szempont az iskolaválasztáshoz

Rónainé Bodnár Judit [cikkei] - 2022-01-13
Hogyan válasszunk általános iskolát nagycsoportos gyermekünk számára? Milyen legyen a tanító?
Íme 10+1 ajánlás:

A „mi időnkben” – ahogy mondani szoktuk – még szinte egyértelmű volt, hogy a lakcímünkhöz közeli iskolába fogunk járni, mert oda tartoztunk. Az elsősök jelentős részét a szintén körzetes nagycsoport tette ki, így az osztálytársak között kevés új arcot lehetett látni. Ez ma már másként van, hisz a szülők szabadabb kezet kapnak az iskolaválasztás terén is, s ezzel a lehetőséggel érdemes élni. Ez azonban okoz némi fejtörést a nagycsoportos gyermekeket nevelők körében, hisz mindenki a legjobbat szeretné csemetéjének.

Tanítóként pontosan tudom, látom, tapasztalom, hogy milyen kérdések foglalkoztatják a szülőket az iskolaválasztás terén (is), ezért fontosnak tartom, hogy néhány szempont megadásával segítséget nyújtsak a téma iránt érdeklődőknek. Íme 10+1 tanítói javaslat:

  1. Elsősorban azt kell eldöntenünk, hogy milyen típusú iskolába szeretnénk beiratni gyermekünket: állami iskola, egyházi fenntartású iskola, speciális iskola, magániskola, alternatív iskola, tanulócsoport!
  2. A legelső információforrásunk az intézmény honlapja. Olvassuk el az iskola történetéről, múltjáról szóló bejegyzést, valamint a Pedagógiai Programot is! Ez utóbbiból ismerjük meg az iskola módszereit, valamint az első osztályos olvasástanítás alkalmazott módszerét is.
  3. Nézzük meg a tanév rendjét, mert ebből az is kiderül, hogy milyen sajátos programokat szokott szervezni az iskola, milyen hagyományaik vannak!
  4. Járjunk utána, hogy kik lesznek a leendő elsős tanítók, próbáljunk hozzájuk arcokat társítani! Ha személyesen ezt nem tudjuk megtenni, valószínűleg az iskola gondoskodik a virtuális bemutatásukról - egy kép, videó formájában. Szokták mondani, hogy nem iskolát, tanítót választanak a szülők. Valóban jól érzékelik ennek a jelentőségét, hiszen a tanító személyisége rendkívül fontos. Az, hogy a gyermekünk számára milyen személyiségű tanító lenne a legideálisabb, gyermekünket ismerve el tudjuk dönteni. Itt még annyit megjegyeznék, hogy nem véletlenül fogalmazok úgy, hogy tanító, és nem tanító néni, hisz vannak tanító bácsik is. Hogyha azt látjuk az iskola repertoárjában, hogy tanító bácsi is indul leendő elsős osztállyal, akkor cseppet se legyenek fenntartásaink, mert nagyon lelkesek, kreatívak, és gondoljunk csak bele, hogy a régi időkben nagyon sok tanító úr volt.
  5. Milyen szakkörök, sportolási, tehetséggondozó, felzárkóztató lehetőségek vannak? Milyen napközis ellátást biztosít az iskola, s lesz-e állandó napközis pedagógusa az osztálynak?
  6. Ha fontos számunkra az, hogy gyermekünk középiskolásként is ugyanabban az intézményben tanuljon, akkor érdemes megnézni a továbbtanulási mutatókat is!
  7. Milyen szakemberek segítik a pedagógus munkáját (van-e fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus, logopédus, iskolapszichológus, stb.)? Ma már minden osztályon belül találkozunk legalább egy, valamilyen nehézséggel küzdő gyermekkel. Ha tudjuk vagy még csak sejtjük - mert a vizsgálat folyamatban van -, hogy gyermekünk valamilyen nehézséggel küzd, akkor érdemes olyan intézményt választani, ahol ott helyben megkaphatja a segítséget, a fejlesztést.
  8. Nem utolsó szempont a közlekedés sem. Milyen messze van? Ha gyalog nem megközelíthető, és autóval sem tudjuk/szeretnénk vinni csemeténket, akkor milyen tömegközlekedési eszközzel tud eljutni gyermekünk - később akár önállóan is az iskolába?
  9. Gyakran felmerül a kérdés, hogy érdemes-e olyan osztályba iratni a gyermeket, ahova esetleg volt ovistársak is járnak majd, hogy mégse legyen teljesen idegen a környezet. Ebben akkor érdemes gondolkodni, ha gyermekünk visszahúzódó személyiség, nehezen barátkozik, így legalább biztonságot ad neki az a néhány ismerős arc jelenléte. Ha azonban gyermekünk egy vagányabb, belevalóbb személyiséggel rendelkezik, akkor ott nem feltétlenül szükséges, hogy volt ovistársak legyenek jelen, hisz valószínűleg gyorsan szerez majd új barátokat.
  10. Kérjük ki az óvodapedagógusok véleményét is! Lehet, hogy konkrét ajánlást tesz, s gyermekünk számára pl. egy sport tagozatos iskolát javasol, mert nagy a mozgásigénye csemeténknek.

10+1. Gyakran tartanak az iskolák iskolanyitogató, iskolakóstolgató foglalkozásokat. Ez lehet egy vagy több alkalom, melye(ke)n a leendő elsősöket várják különféle programokkal. Ha van lehetőségünk vigyük el gyermekünket ilyen foglalkozás(ok)ra, mi magunk pedig vegyünk részt nyílt napokon, szülői tájékoztatón. További hasznos információ beiskolázással, iskolakezdéssel kapcsolatban: Iskolakezdésről Szülőknek | Cseperedik.hu , az iskolaválasztáshoz pedig még több szempontot hallhatnak ebben az előadásban: HOGYAN VÁLASSZUNK ISKOLÁT? - YouTube

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Őrizetbe vettek egy 13 éves fiút, miután játszótéri balesetben meghalt egy 12 éves gyerek

Tragédia történt egy játszótéren: egy 12 éves fiú életét vesztette, miután leesett a körhintáról, amelyet egy elektromos kerékpár segítségével hajtottak meg. A rendőrség egy 13 éves fiút gyanúsítottként vett őrizetbe.

Kettős tragédia: egy édesapa a fia temetésén halt meg

Egy brit család szívszorító veszteségen ment keresztül, amikor Norman "Nosha" White, egy szerető apa meghalt szívrohamban fia temetésén Middlesbrough-ban. A család már amúgy is egy mély gyásszal küzdött, hiszen a fiút, David Beilickit temették augusztus 21-én, amikor az újabb tragédia lecsapott rájuk. Ez a kettős gyász mély emberi fájdalmat és összetartást mutat fel, amely mindenki szívét megérinti.

Kétéves fiú halt meg, miután az orvosok sűrített levegővel próbálták eltávolítani az orrába szorult pattogatott kukoricát

Egy rendkívül felkavaró eset rázta meg Brazíliát, amikor egy két éves kisfiú vesztette életét azután, hogy az orvosok súlyos hibát követtek el egy egyszerű orrdugulás kezelése során. A fiú orrába szorult pattogatott kukoricaszem eltávolítása közben alkalmazott sűrített levegős eljárás következtében a gyermek tüdeje és gyomra is megrepedt, ami végzetesnek bizonyult.

A szérum irizinszint és pajzsmirigyfunkció kapcsolata - újonnan felfedezett összefüggés?

Korábban már írtam arról, hogy az irizin egy sajátos hormon, amelyet az izomszövet állít elő és lényeges szerepe van a testsúly szabályozásában. Az ülő életmód ugyanis összefüggésben áll a különféle egészségügyi rendellenességekkel, mint például az elhízás, a cukorbetegség, a szívbetegségek, bizonyos rákos megbetegedések. A legújabb kutatások kiemelték az irizin számos jótékony hatását, beleértve a zsírsejtek barnulását, az anyagcsere-folyamatok modulálását és a csontanyagcsere szabályozását.

Szívszorító tragédia: Egy anyuka lelőtte halálos beteg férjét és két gyermeküket - a legkisebb gyermekük árván maradt

Egy szívszorító tragédia történt New Hampshire-ben, ahol Emily Long, 34 éves anyuka lelőtte a halálos agydaganatban szenvedő férjét, két gyermeküket, majd végül önmagával is végzett. A tragédia után a legkisebb gyermekük, egy hároméves kisfiú árván maradt - ő sértetlenül került egy család gondozásába.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja