SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

10+1 szempont az iskolaválasztáshoz

Rónainé Bodnár Judit [cikkei] - 2022-01-13
Hogyan válasszunk általános iskolát nagycsoportos gyermekünk számára? Milyen legyen a tanító?
Íme 10+1 ajánlás:

A „mi időnkben” – ahogy mondani szoktuk – még szinte egyértelmű volt, hogy a lakcímünkhöz közeli iskolába fogunk járni, mert oda tartoztunk. Az elsősök jelentős részét a szintén körzetes nagycsoport tette ki, így az osztálytársak között kevés új arcot lehetett látni. Ez ma már másként van, hisz a szülők szabadabb kezet kapnak az iskolaválasztás terén is, s ezzel a lehetőséggel érdemes élni. Ez azonban okoz némi fejtörést a nagycsoportos gyermekeket nevelők körében, hisz mindenki a legjobbat szeretné csemetéjének.

Tanítóként pontosan tudom, látom, tapasztalom, hogy milyen kérdések foglalkoztatják a szülőket az iskolaválasztás terén (is), ezért fontosnak tartom, hogy néhány szempont megadásával segítséget nyújtsak a téma iránt érdeklődőknek. Íme 10+1 tanítói javaslat:

  1. Elsősorban azt kell eldöntenünk, hogy milyen típusú iskolába szeretnénk beiratni gyermekünket: állami iskola, egyházi fenntartású iskola, speciális iskola, magániskola, alternatív iskola, tanulócsoport!
  2. A legelső információforrásunk az intézmény honlapja. Olvassuk el az iskola történetéről, múltjáról szóló bejegyzést, valamint a Pedagógiai Programot is! Ez utóbbiból ismerjük meg az iskola módszereit, valamint az első osztályos olvasástanítás alkalmazott módszerét is.
  3. Nézzük meg a tanév rendjét, mert ebből az is kiderül, hogy milyen sajátos programokat szokott szervezni az iskola, milyen hagyományaik vannak!
  4. Járjunk utána, hogy kik lesznek a leendő elsős tanítók, próbáljunk hozzájuk arcokat társítani! Ha személyesen ezt nem tudjuk megtenni, valószínűleg az iskola gondoskodik a virtuális bemutatásukról - egy kép, videó formájában. Szokták mondani, hogy nem iskolát, tanítót választanak a szülők. Valóban jól érzékelik ennek a jelentőségét, hiszen a tanító személyisége rendkívül fontos. Az, hogy a gyermekünk számára milyen személyiségű tanító lenne a legideálisabb, gyermekünket ismerve el tudjuk dönteni. Itt még annyit megjegyeznék, hogy nem véletlenül fogalmazok úgy, hogy tanító, és nem tanító néni, hisz vannak tanító bácsik is. Hogyha azt látjuk az iskola repertoárjában, hogy tanító bácsi is indul leendő elsős osztállyal, akkor cseppet se legyenek fenntartásaink, mert nagyon lelkesek, kreatívak, és gondoljunk csak bele, hogy a régi időkben nagyon sok tanító úr volt.
  5. Milyen szakkörök, sportolási, tehetséggondozó, felzárkóztató lehetőségek vannak? Milyen napközis ellátást biztosít az iskola, s lesz-e állandó napközis pedagógusa az osztálynak?
  6. Ha fontos számunkra az, hogy gyermekünk középiskolásként is ugyanabban az intézményben tanuljon, akkor érdemes megnézni a továbbtanulási mutatókat is!
  7. Milyen szakemberek segítik a pedagógus munkáját (van-e fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus, logopédus, iskolapszichológus, stb.)? Ma már minden osztályon belül találkozunk legalább egy, valamilyen nehézséggel küzdő gyermekkel. Ha tudjuk vagy még csak sejtjük - mert a vizsgálat folyamatban van -, hogy gyermekünk valamilyen nehézséggel küzd, akkor érdemes olyan intézményt választani, ahol ott helyben megkaphatja a segítséget, a fejlesztést.
  8. Nem utolsó szempont a közlekedés sem. Milyen messze van? Ha gyalog nem megközelíthető, és autóval sem tudjuk/szeretnénk vinni csemeténket, akkor milyen tömegközlekedési eszközzel tud eljutni gyermekünk - később akár önállóan is az iskolába?
  9. Gyakran felmerül a kérdés, hogy érdemes-e olyan osztályba iratni a gyermeket, ahova esetleg volt ovistársak is járnak majd, hogy mégse legyen teljesen idegen a környezet. Ebben akkor érdemes gondolkodni, ha gyermekünk visszahúzódó személyiség, nehezen barátkozik, így legalább biztonságot ad neki az a néhány ismerős arc jelenléte. Ha azonban gyermekünk egy vagányabb, belevalóbb személyiséggel rendelkezik, akkor ott nem feltétlenül szükséges, hogy volt ovistársak legyenek jelen, hisz valószínűleg gyorsan szerez majd új barátokat.
  10. Kérjük ki az óvodapedagógusok véleményét is! Lehet, hogy konkrét ajánlást tesz, s gyermekünk számára pl. egy sport tagozatos iskolát javasol, mert nagy a mozgásigénye csemeténknek.

10+1. Gyakran tartanak az iskolák iskolanyitogató, iskolakóstolgató foglalkozásokat. Ez lehet egy vagy több alkalom, melye(ke)n a leendő elsősöket várják különféle programokkal. Ha van lehetőségünk vigyük el gyermekünket ilyen foglalkozás(ok)ra, mi magunk pedig vegyünk részt nyílt napokon, szülői tájékoztatón. További hasznos információ beiskolázással, iskolakezdéssel kapcsolatban: Iskolakezdésről Szülőknek | Cseperedik.hu , az iskolaválasztáshoz pedig még több szempontot hallhatnak ebben az előadásban: HOGYAN VÁLASSZUNK ISKOLÁT? - YouTube

 

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Egészséges mosoly 40 felett - modern megoldások a tartós fogpótláshoz

Ahogy belépünk a negyvenes éveinkbe, a fogak állapota egyre inkább összefügg a mindennapi szokásainkkal, az életmódunkkal és a szervezet természetes változásaival. Sokaknál megjelenik problémaként a foghiány, az íny visszahúzódása vagy gyulladása, amelyek nemcsak az étkezést, hanem a magabiztosságot is jelentősen befolyásolják. A jó hír az, hogy ma már olyan korszerű fogászati megoldások érhetők el, amelyekkel a szájüregi egészség hosszú távon is megőrizhető. Akár implantációra, akár csontpótlásra van szükség, a modern technológiák pontos, természetes hatású és tartós eredményt biztosítanak.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja