SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreatív képességfejlesztés Katica módra

Szabó Katalin Tünde [cikkei] - 2016-11-24
Speciális óvodánkban a sajátos nevelési igényű gyermekek a pedagógusok segítségével minden kreatív tevékenységet kipróbálhatnak fejlődésük érdekében.

A kaposvári Bárczi Gusztáv Módszertani Központ speciális óvodájában, a Katica csoportban 12 kisgyermeket nevelünk az egyéni szükségleteiknek megfelelően. Óvodánk bemenet-szabályozott intézmény, a pedagógiai szakszolgálat javaslata alapján kerülnek hozzánk a gyermekek. Ebben a nevelési évben kilenc autista, két mozgásfogyatékos és egy enyhén sérült kisgyermek jár a csoportba. A csoportba járó gyermekek nagy része nem beszél, általában vokalizál, echolál. A gyermekek összetételéből adódóan sokkal körültekintőbben kell megterveznünk számukra a napi tevékenységeket. Nálunk is megtalálhatóak azok a tevékenységi formák, amelyek a többségi óvodákban és a kompetencia alapú óvodai programcsomag elemeit is adaptáltuk: a gyermekeink sérülésének megfelelően, differenciáltan alkalmazzuk azokat.

Óvodánkban a gyermekek, biztonságot nyújtó, elfogadó, befogadó környezetben nevelkednek úgy, hogy a gyermekek egyéni képességének, sajátosságuknak megfelelően biztosítjuk a személyiségük teljes kibontakozását. Speciális módszerek alkalmazásával, tevékenységek megtapasztalásával segítjük az észlelést, fejlesztjük a figyelmet, a gondolkodást, az emlékezetet, elősegítjük a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását. Anyanyelvi nevelés és a zenei nevelés során a mondókák, versek, énekek feldolgozását saját készítésű folyamatábrák alkalmazásával támogatom meg. A nem beszélő vagy megkésett beszédfejlődésű gyermekeket az ábrák segítik a feldolgozásban, az emlékek felidézésében. Az élményt nyújtó közös mondókázás, verselés, ének-zenei tevékenységek során a gyermekek felfedezik a dallam, a ritmus, a mozgás szépségét, a közös tevékenység örömét.

A sajátos nevelési igényből fakadó különbségek csökkentése, a részképességek minél előbbi fejlesztése, az egyéni képességek kibontakoztatása, a differenciált fejlesztés, az esélyegyenlőség és a sikerélmény biztosítása érdekében anyanyelvi segédanyagot, projektnapokat és témaheteket dolgoztam ki kollégáimmal közösen.

Az általunk kidolgozott, és szerkesztett „Mondóka, vers, mese és kapcsolódó kreatív tevékenységek gyűjtemény” megkönnyíti a pedagógusok mindennapi felkészülését a foglalkozásokra, tevékenységekre és egyben ajánlást is ad a heti ütemtervben megtalálható vizuomotoros tevékenységek megvalósításához.

Adventi témahetünk a „Négy kis gyertya fényes lángja, szeretetet hoz a házba”. A várakozás időszakában - az átélt élmények segítségével, a közösség formálásával, az óvodai csoport „ünnepi ruhába” öltöztetésével, a szeretet, az összetartozás, a béke, a család pozitív érzelmeinek átélésével, az óvoda és család kapcsolatának erősítésével - fontos állomása az ünnepi előkészületeknek.
„Nyuszi fülét hegyezi”, húsvétváró témahetünk az ünnepi hangulat kialakítására törekszik. Célja a húsvét előtti időszak hagyományainak ápolása, a várakozás időszakában a közös élmények segítségével a szociális kapcsolatok formálása. Környezetvédelmi témahetünk a „Tavaszi szél vizet áraszt”. A közvetlen és tágabb természeti környezethez való viszonyulás és a környezet-tudatosság fejlesztése érdekében tevékenykedtető, élményszerű, játékos, tapasztalatszerző, kooperatív munkában dolgozzuk fel. Kiemelt célunk a gyermekek élőlényekkel kapcsolatos viszonyának fejlesztése, növények tulajdonságainak megfigyelése, érzékszervi tapasztalatszerzés.
 


Víz Világnapja projekt és a „Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?” nevezetű Föld napja projektünk célja a gyermekek környezet-tudatos magatartásának alakítása, fejlesztése, alapvető környezet és természetvédelmi szabályokkal való megismertetése. A vízhez és a Földhöz, a természet védelméhez való pozitív hozzáállás, felelősség érzet alakítása, életkornak, értelmi képességeknek megfelelő információk átadása, tevékenykedtető, élményszerző, játékos tapasztalatszerzés biztosításával.
 

A biztonságos közlekedés érdekében a „Taníts meg engem is okosan közlekedni!” című projektnapunk egy nevelési évben kétszer is megjelenik a tevékenységek között. Fő célunk, hogy a gyermekek megismerjék a közlekedési környezetet, egyszerű szabályokat sajátítsanak el és lehetőség szerint tartsák is be azokat.
 

A Katica csoportban a pedagógusok, gyermekfelügyelők a kreativitásuknak köszönhetően mindent megtesznek a gyermekek megfelelő fejlődése, fejlesztése érdekében. 
 


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.


 

LEGOLVASOTTABB

Súlyos mérgezést okozhat - egyre több kamasz használ ilyet

Bár tüdőrákot nem, de gyors nikotinmérgezést okozhat a snüssz. Egyre többen használják, miközben a rövid- és hosszú távú veszélyek sokak előtt ismeretlenek.

Visszatért a rettegett gyerekbetegség, és most a legkisebbeket fenyegeti

Újra felütötte a fejét Magyarországon a szamárköhögés: a betegség fuldokló, görcsös köhögési rohamokkal, sőt, akár az ajkak elszíneződésével is járhat. A fertőzés főként a csecsemők és kisgyermekek körében terjed, az elmúlt évben 365 beteg szorult kórházi kezelésre, és több mint százan életüket vesztették a kór következtében. A háziorvosok arra figyelmeztetnek, hogy akik kisbabák közelébe készülnek, feltétlenül oltassák be magukat.

5 mondat, amit minden fiúnak hallania kell a szüleitől: így lesz belőle empatikus és magabiztos férfi

Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke bátor, önazonos és kiegyensúlyozott felnőtté váljon — ám a fiúgyermekek nevelésében is sok beidegződés él, amelyek az érzések elfojtását, a teljesítménykényszert vagy a hibák kerülését erősítik. Pedig a fiúk is vágyják, hogy megértsék, szerethetőek önmagukért, nem csak az eredményeikért vagy erősségükért. Ezek a szülői mondatok idővel belső hanggá válnak, és meghatározhatják, hogyan látják önmagukat egész életük során.

Szebben és hamarabb kezd beszélni a gyerek, ha ezzel játszik

Fillérekbe kerül, mégis csodákra képes a beszédtanulásban.

Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei

"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni?

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja