A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Tedd meg ezt a 7 dolgot, ha nem akarod, hogy a koronavírus tönkretegye a házasságodat

Wadolowski-Balogh Orsolya - 2021-01-26
"Az első dolog, amit a járvány után akartam, a válás volt". "A Covid véget vetett a házasságunknak." - ilyenek és ezekhez hasonló posztokat olvasni a járvány kitörése óta. A tavalyi évben drámaian megemelkedett a válások száma.

Tedd meg ezt a 7 dolgot, ha nem akarod, hogy a koronavírus tönkretegye a házasságodat

Kínában a duplájára nőtt a válások száma már az első hullám után a Global Times szerint. A Co-op Legal Services brit ügyvédi iroda tavaly szeptemberben 300%-kal több válási szándékkal kapcsolatos megkeresést kapott. 2019 óta 34%-kal emelkedett a válások száma az Egyesült Államokban 2020 második negyedévében. Magyarországon 15-20 %-kal nőtt a válóperek száma. Mindezzel együtt a családon belül erőszak száma is folyamatosan növekszik.

Nyilvánvaló, hogy a járvány nem kíméli a család intézményét, amely világszerte darabjaira hullóban van. Hiába vagyunk túl a második hullámon, a szakértők egy harmadik hullámról beszélnek. A koronavírus önmagában nem képes romba dönteni a házasságunkat, ezért csak rajtunk múlik, hogy engedjük-e neki. A járvány idején nemcsak a válások száma nőtt meg, hanem a párterápiás üléseké is. Ezek összességéből egyértelműen kiderül, miért döntöttek egyesek a válás mellett, illetve mi a legfőbb problémájuk a házasságukkal. A válóokok közé tartozik az eltitkolt szerető, az egyik fél szenvedélybetegsége és számos olyan ok, amikre a következő tanácsok épülnek. Ugyanis ezekből az esetekből van lehetőségünk okulni.

Ha neked is fontos a házasságod és válás helyett inkább erősebbé tennéd, akkor a következő 7 dologra kell odafigyelned:
 

1. Igyekezzetek teret adni egymásnak!

A válások egyik fő oka az összezártság volt. A friss házaspároknál elmúlt a rózsaszín köd, míg a tartós kapcsolatban élők felfedezték párjuk bosszantó szokásait vagy legalábbis a mindennapi stressz és egyéb körülmények miatt nehezebben viselték el. Akárhogy is legyen, ha karanténban kell lennetek, mindketten home office-ban dolgoztok vagy egyszerűen túl sokat vagytok együtt: próbáljatok meg elegendő teret biztosítani egymás számára. Sajnos sokan nem tehetik meg, hogy elvonulnak a ház túlsó végébe és bezárkóznak a vendégszobába. De, igyekezzetek biztosítani egymás számára elegendő én-időt. Egy kis lakásban is érdemes néha külön-külön helységekbe elvonulni, néhány óra erejéig.
 

2. Figyeljetek oda egymás igényeire!

Elengedhetetlen a megértés és türelem gyakorlása. Azt gondolnád: ez nyilvánvaló. Ellenben nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy ebben az időszakban mennyire nélkülözhetetlen a megértés. Manapság szinte mindenkinek felborult a napi rutinja. Amennyire csak lehet, célszerű ehhez tartanotok magatokat vagy akár új napi tervezetet felállítani. Ha a társunk attól érzi magát jobban, hogy elvonul a hálóba egy órát játszani a telefonján, akkor biztosítsunk számára erre lehetőséget. Amennyiben te vagy az, akinek szüksége van egy óra ázásra a kádban, akkor jelezd nyugodtan a kedvesednek. Muszáj, hogy nyíltan és őszintén beszéljetek az igényeitekről és lehetőség szerint teljesítsétek is a másik kérését.
 

3. Teremtsetek élményeket!

Az állandó bezártság szörnyen ingerszegény helyzetet teremthet. De ennek sem kell feltétlenül így lennie! Egy kis kreativitással még az otthon töltött napokba is lehet színt vinni. Gondoskodjatok arról, hogy rendszeresen legyen részetek új élményekben! Ha nincs semmi akadálya, hétvégente menjetek el kirándulni, vagy legalább sétáljatok kicsit. Amikor csak tehetitek, mozduljatok ki otthonról. Amennyiben házon belül vagytok, akkor is rengeteg lehetőségetek van arra, miként dobjátok fel az együtt töltött időt. Társasozzatok, nézzetek filmet, tanuljatok együtt nyelveket, vagy jógázzatok. Itt a lehetőség, hogy építsétek a kapcsolatotokat!

4. Osszátok meg a házi munkát és gyerekekkel történő foglalkozást!

Dr. Marni Feuerman, floridai pszichoterapeuta – és egyébként több más szakértő szerint is – a munkamegosztás az egyik legkiemelkedőbb gondja a házaspároknak. Így, hogy több időt tartózkodik otthon mindkét fél, érthető az elvárás, miszerint ugyanolyan mennyiségben kellene kivenniük a részüket a házimunkából, illetve a gyerekekkel történő foglalkozásból. Bölcs dolog lehet akár heti rendet készíteni és felosztani a feladatokat egymás között. Sokkal kényelmesebb megoldás erről higgadtan beszélni és kitalálni valami olyan megoldást, ami mindkét félnek megfelel, semmint azon vitatkozni, miért nem tudja a férj levinni a szemetet, vagy miért nem képes kicsit játszani a gyerekekkel.
 

5. Beszéljetek az aggodalmaitokról!

Egy másik kirívó tényező, ami a válásokhoz vagy éppen a párterapeutához vezetett azok a financiális problémák. Hiszen a pandémia miatt egyik vagy akár mindkét fél elvesztette az állását, tönkrement a vállalkozásuk, elúszott a megtakarításuk, egyszóval súlyos csapás érte őket anyagi szinten. Ez pedig járvány nélkül is hatalmas stresszforrás egy pár életében. Ezért rendkívül fontos, hogy akiknek anyagi gondjaik vannak, vagy legalábbis aggódnak a pénzügyek miatt: beszéljenek a problémáról és akár szedjenek össze mentőötleteket, terveket arra vonatkozóan, ha rosszabbodna a helyzet.

De nemcsak a pénzügyi problémák adhatnak stresszelési lehetőséget, hanem a félelem a munkahely elvesztésétől, vagy mi lesz, ha megbetegszik a gyerek vagy az idős rokon. Az is elfogadható, ha valaki amiatt aggódik, hogy nem talál munkát. Ezekről mind-mind beszélni kell, mert aki magában tartja, abban felgyülemlik a feszültség és előbb-utóbb kiborul vagy a partnerén tölti ki a mérgét. Itt is az mondható el, ami már korábban: kellő megértéssel kell fordulni a másik irányába, nem lekicsinyelni az aggodalmait, hanem türelmesen meghallgatni.

Nem szabad elfelejteni: a párunk nem az ellenségünk. A házasság csapatjáték, együtt kell tudni játszani!
 

6. Ne hagyjátok veszni az intimitást!

Nem véletlenül mondják: háborúzás helyett inkább szeretkezzetek. Persze érhető, ha a kirívóan stresszes napokon nincs hozzá kedvetek – pedig remek feszültséglevezető! – vagy három gyerek mellett nem könnyű kivitelezni napközben. De ettől függetlenül forrón ajánlott odafigyelni arra, hogy az intimitás ne szűnjön meg az életetekben és nem csak a szexről van szó! Egy csók, egy ölelés, egy kedves szó már rengeteget segíthet abban, hogy az ember jól érezze magát a bőrében. Néha elég egy bók vagy homlokpuszi is ahhoz, hogy a rossz kedv elpárologjon. Törődjetek egymás testével és lelkével!

7. Mentőövnek ott az online párterápia!

Ha úgy érzitek, nálatok már igencsak kezdenek elharapózni a dolgok és már a partner lélegzetvétele is zavaró, akkor még mindig van lehetőségetek segítséget kérni. Sokan nem fogadnak személyesen pácienseket, de a legtöbb szakember kihasználta a virtuális lehetőségeket. Szóval, ha már nagyon szakad a cérna nálatok, akkor mindenféle szégyen nélkül, de forduljatok egy párterapeutához, aki a távolból segíthet nektek átvészelni a jelenlegi helyzetet és megoldást kínálhat a gondjaitokra.

Elhihetitek: a szenvedésnél minden jobb, akár csendes, akár minden szomszéd számára hallható.

Egyáltalán nem lehetetlen az, hogy a házasságodat a koronavírus ne tönkretegye, hanem megerősítse! Csupán dolgoznotok kell rajta!

Képek: Jonathan Borba krakenimages az Unsplash és Andrea Piacquadio a Pexels oldaláról

Közösségi hozzászólások:
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja