A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Lábfájás a cipőtől?

Családinet - 2016-07-29
Százból kevesebb, mint tíz embernek egészséges a lába, ehhez pedig erősen hozzájárul a nem megfelelő cipő viselése. Dr. Dobos Márta, az Oxygen Medical ortopédusa a lábfájás, a derék- és gerincfájdalom és a nem megfelelő cipőviselet közti összefüggésről beszélt.
Lábfájás a cipőtől?

Az első lépések

Nagyon fontos, hogy a baba lábára már születésétől kezdve nagy figyelmet fordítsanak a szülők, hiszen rengeteg probléma forrása lehet a nem egészséges láb. Mivel 6-8 éves korig nincs kialakult lábboltozat, egészen addig, amíg a gyerek fel nem áll, elég a mamusz vagy a textiltalpú cipő, ami hagyja a lábacskákat dolgozni. Amikor már önállóan jár, a cipőválasztásnál az egyik döntő szempont a sarkak kidolgozása, ugyanis ezek támasztják az alsó végtagot és a gerincoszlopot, stabilizálják is az Achilles-ínat és a bokaízületet. Válasszunk puha gumitalppal és sarokkal rendelkező lábbelit! Amennyiben már látszik egy kis kifelé dőlő sarok, a cipő belső megemelt sarka optimális viseletet biztosíthat. Ahol azonban a szülőknek haránt- vagy bokasüllyedése, lúdtalpa van, a gyereknek megelőzésképpen is hasznos lehet az ilyen cipő.


Fotó: Fledermaeusin/pixabay.com

- A mezítláb járásról sokan tudják, hogy egészséges, de csakis természetes, homokos, kavicsos, füves talajon. Tehát ha otthon, a padlón járunk mezítláb, az nem segíti a láb fejlődését, sőt, következtében akár lábfájás is kialakulhat – mondja dr. Dobos Márta, az Oxygen Medical ortopédusa. - Tartós lábfájás, gerincfájdalom, látható deformitások esetén nagyon fontos lehet az ortopédus által ajánlott betét, és az előírt kezelés, torna.  
 

Lábfájás és cipőtípusok
 

Balerina cipő

Stabil, kényelmes a balerinacipő, de nincs kellő rugalmas alátámasztása. A néhány centis sarok hiánya miatt a sarok túlságosan lent van. Az Achilles-ín tartós használat során túlságosan feszül, a párnázottság nélkülözése sarok- és lábközépcsont fájdalmat, lábfájást okozhat - főként lúdtalpasoknál.



Fotó: Jerneja Varsek/FREEIMAGES

Edzőcipő

Sokan járnak télen-nyáron edzőcipőben, ami egészséges lábnak nem jelent gondot, ha nem egész nap használják. Problémás lábnál azonban jobban kell figyelni, megoldás lehet, ha a cipőből kiszedik az eredeti, nem ortopédiailag kialakított betétet, és kicserélik egy kifejezetten sportoláshoz gyártott betétre. De az adott lábra méretezett, puha betét is jó szolgálatot tehet.


Fotó: MabelAmber/pixabay.com
 

Magas sarkú cipő

Ha napi 2-3 órát hordjuk, nem feltétlenül káros a magas sarkú cipő. Mivel jól megdolgoztatja az izomzatot, még mellette is szólhat, hogy javítja az izomtónust (és persze szép vádlit „csinál”). Magas sarkúban a medence előrebillen, azaz fokozódik a deréktáji lordosis és így a porckorongokra ható nyomás is, vagyis már rövid távon is jelentkezhet derékfájdalom. Tartós használat esetén pedig mindenképpen több érv szól a magas sarok ellen. Az egyik, hogy a térd ízületekre aránytalanul nagyobb terhelés jut, ezért túlterheléses panaszok, lábfájás alakulhat ki, amelyek akár 30-40 éves korban már enyhe vagy középsúlyos kopáshoz, meszesedéshez vezethetnek. A másik veszélyforrás a szűk orr, ami összenyomja a lábujjakat, és így alakulhat ki a kalapácsujj, a bütyök és a lábközépcsont-fájdalom. Az izomzat túlterhelése szintén sokrétű panaszt, fájdalmat okozhat, amelyek jellemzően nem 20-30 éves korban jelennek meg, jóval inkább 40 fölött.


Fotó: stokpic/pixabay.com
 

Lapos talpú cipő

A lapos, vékony talpak legfőbb problémája, hogy nincsenek alábélelve, tehát a földdel való ütközés járáskor erősen megterhelik a lábat. Ez hamar megjelenő sarok- és talpfájdalmat eredményez. A puha sarkú papucsok a sarkat nem terhelik túlzottan, de itt is fontos, hogy a talp megfelelő vastagságú legyen. Ha nem ilyen, az érzékeny csonthártya terhelése komoly fájdalomhoz vezethet. A papucs kiválasztásánál szempont lehet még, hogy ne csupán egy egyetlen hajszálvékony pánt tartsa meg a lábat, hanem lehetőleg stabilabb legyen a kiképzés.


Fotó: Rakin/pixabay.com
 

Az ideális sarokmagasság bármilyen cipő esetében 3-4 centi.

Forrás: http://www.oxygenmedical.hu
Indexkép: ValyaChernomorets/pixabay.com

Közösségi hozzászólások:
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja