SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Nekem is van barátom

Családinet [cikkei] - 2006-03-02
A gyerekek életében a kortársakkal való együttlét éppolyan fontos, mint a felnőttekében, csak éppen "a barát" kiválasztásának szempontjai változnak meg gyökeresen az évek múlásával.

Az óvodás még nem tesz különbséget barát és játszótárs között. A lényeg az, hogy jókat lehessen játszani a másikkal. Ő a barátom, mondja büszkén a gyermek, holott csak néhány perce találkoztak életükben először a játszótéren. Egy nappal később pedig már másvalakivel játszik a homokozóban, tegnapi barátját egy pillantásra sem méltatja. A kicsik sűrűn összekapnak valami apróságon, kisvödrön, mászókán, de ugyanilyen gyorsan el is párolog a mérgük, felszáradnak a könnyek. A szülőknek nem szabad beleszólniuk ezekbe a vitákba, nem tanácsos asszisztálni a "megmondalak az anyukámnak" színházhoz. (Már csak azért sem, mert fölösleges egy kis hiszti miatt összerúgni a port a többi anyukával.)

A kisiskolás már érti, hogy az akaratával, gondolataival, érzéseivel befolyásolni tudja társait, szüleit. De még nem képes a játszópajtás helyébe képzelni magát, nem tudja elfogadni a másik véleményét. Szerinte a barát egy olyan valaki, aki ugyanazt szeretné játszani, amit ő. Az idő múlásával a baráttal szemben támasztott követelmények egyre nagyobbak lesznek: már megválogatják a gyerekek, kivel barátkoznak, és kivel nem. Ebben a korban is előfordulnak hatalmas veszekedések (felnőtt szemmel) csip-csup ügyek miatt, de már készek a kompromisszumra, mert tudják, hogy a legmenőbb játék is értéktelen, ha nincs kivel megosztani.

A felső tagozatos már el tudja fogadni a kritikát anélkül, hogy megsértődne, és tudja, meddig mehet el a bírálatban, hogy ne bántsa meg a másikat. A barátság ebben a korban jóval tartósabb, mint korábban: közös élményeken, tapasztalatokon alapul - akárcsak a felnőtteké. Ismerik egymás jó és rossz tulajdonságait, megtanulják kezelni azokat. Tudják, hogy a barátságért tenni kell, ki kell vívni a másik szeretetét. Előszeretettel próbálják kisajátítani a másikat, a féltékenység rendkívül erős ebben a korban. Fiúk és lányok nem barátkoznak egymással. A (négyosztályos) középiskola elkezdése a vízválasztó, rendszerint ekkor kezdenek majd ismét közeledni egymás felé. A tíz év körüli lányok kisebb csoportokba rendeződnek, létrejönnek az úgynevezett klikkek, amelyeknek kamaszkorban is nagy a jelentőségük, de a kamaszklikkekben fiúk és lányok is vannak vegyesen. A fiúk távolságtartóbbak, nem pletykálnak, csevegnek annyit, mint a lányok, szívesebben fociznak, sportolnak együtt, itt a szabályok adottak, mindenki ismeri őket, és a pályán a tudás és az erő számít.

A kamaszoknak a szülők, tanárok értékítélete már kevéssé számít: míg kisiskolásként elsősorban a felnőttek elvárásainak akartak megfelelni, és szomjazták a dicséretet, addig a kamaszok mindenáron kortársaik elismerését, rokonszenvét akarják kivívni. Ezért idomulnak egymáshoz öltözködésben, hajviseletben, ezért hallgatják ugyanazt a zenét, ezért "bandáznak". És ez az a kor, amikor megtanulják, milyen jó érzés önzetlenül segíteni a másiknak. Már képesek együtt küzdeni egy cél eléréséért, összedolgoznak a puskázásnál, és a kamaszok körében ciki az árulkodás: rendkívül szolidárisak egymással, főként, ha egy "gonosz" felnőtt ellen kell összefogniuk.

Hogyan választ barátot?
- A születés pillanatától szükségünk van társas kapcsolatokra. Igaz, akkor még nem barátot keresünk, hanem az édesanyánk biztonságot adó melegét - mondja dr. Boros Vera pszichológus, a Szent János Kórház gyermekosztályának vezetője. - A harmonikus anya-gyerek kapcsolat nagyban befolyásolja később emberi kapcsolataink alakulását. A gyerekek a második életévüktől igénylik a hasonló korúak társaságát. Klasszikus értelemben vett barátságról serdülő-, illetve tinédzserkortól beszélhetünk. Az óvodás és a kisiskolás befolyásolható a barátválasztásban, számára a körülötte lévő felnőttek értékítélete a döntő. Általában azzal a gyerekkel van jóban, akit a szülei is kedvelnek, akit a tanító néni dicsér, vagy aki kimagasló sportteljesítményt nyújt. De ugyanez vonatkozik a negatív hatásokra is. Ha például valakit a tanító néni többször megszid, azt a többiek hajlamosak kiközösíteni. Előfordulhat, hogy a gyerek sírva megy haza az iskolából, mert a többiek kiközösítették, nem akarnak vele szóba állni. Vagy ő az egyetlen, akit nem hívtak meg az osztályból egy szülinapi zsúrra. A szülőnek minden esetben lépnie kell. Derítse ki, miért közösítik ki a gyereket. Beszéljen a tanárral, osztályfőnökkel. Ők kapcsolatban vannak a közösséggel, jó megfigyelők, biztos tudnak tanácsot adni. Ha rájött az okokra, tegyen meg mindent, hogy megszüntesse azokat. Ha szükséges, kérje ki szakember véleményét is. Tinédzserkorban a kortárs kapcsolatoknak sorsdöntő szerepük van. Az a legfontosabb, hogy a gyerek ne veszítse el a bizalmát a szüleivel szemben. Ha őszinte hozzájuk, ha mer őszintén beszélni az érzéseiről, kevésbé kell tartani attól, hogy - úgymond - rossz társaságba keveredik. Ha bízik bennünk, meg tudjuk őt észérvekkel győzni arról, miért nem jó az a társaság. De nem tanácsos eltiltani a gyereket senkitől. Pont az ellenkező hatást fogjuk elérni, mint szeretnénk.

www.holgyvilag.hu

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

Egyszerű hátfájásnak gondolta az anyuka, amíg rá nem jött: 3. stádiumú rák volt

Amikor Courtney Liniewski hátfájásra panaszkodott, azt hitte, túl sokat ül az íróasztalánál. 34 évesen, két kisgyerek anyukájaként, krízistanácsadóként dolgozott egy pszichiátriai kórházban Milwaukee mellett - észre sem vette, hogy valami sokkal komolyabb dolog zajlik a testében. És ami a legfélelmetesebb: a tünetek olyan hétköznapiak voltak, hogy bármelyikünk figyelmen kívül hagyhatja őket.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja