
Frank Orsolya
Pszichológus, családi kommunikációs szakértő
Pszichológus, Gordon-instruktor
CSALÁDI KOMMUNIKÁCIÓS TANÁCSADÁS ÉS TRÉNING
Miért nem értek szót a gyerekemmel? Miként őrizhetnénk meg a családi békét és a párkapcsolatunkat? Hogyan csinálhatnám másként, mint a szüleim? És mi az a Gordon-módszer?
Egyéni tanácsadás igény szerint, felmérő beszélgetéssel.
Érdeklődjön, tájékozódjon, jelentkezzen itt:
Elérhetőségeim:
E-mail: posta@arete.hu
Honlap: http://www.szeresdjol.hu
Pszichológus, családi kommunikációs szakértő
Pszichológus, Gordon-instruktor
CSALÁDI KOMMUNIKÁCIÓS TANÁCSADÁS ÉS TRÉNING
Miért nem értek szót a gyerekemmel? Miként őrizhetnénk meg a családi békét és a párkapcsolatunkat? Hogyan csinálhatnám másként, mint a szüleim? És mi az a Gordon-módszer?
Egyéni tanácsadás igény szerint, felmérő beszélgetéssel.
Érdeklődjön, tájékozódjon, jelentkezzen itt:
Elérhetőségeim:
E-mail: posta@arete.hu
Honlap: http://www.szeresdjol.hu
Témakörök ►
összes téma
9 éves
akit aa megcsalás szele megcsapott
alkoholfüggés
anyós
autizmus
birtokló szülõk
büntetés
családi kapcsolatok
családi kommunikáció
családi rendszerek
csecsemõ
dackorszak
daganatos beteg
döntés
döntések
életvezetés
fejlõdés
felelõsségvállalás
felnõtt gyerek
férfi-nõ kommunikáció
gyerekek
gyereknevelés
gyereknyelv
gyerekvállalás
gyermekek félelmei
gyermeki fejlõdés
gyermeknevelés
halál
halálfélelem
hasfájás
házasságcsapda
iskola
iskolakezdés
kamaszkor
kapcsolati gyász
kétéves gyerekek
komfortszoptatás; digitális gyermekvédelem; altatás; testmozgás
kommunikáció
konfliktuskezelés
kötõdés
krízis
megváltozott családi helyzet
mentális egészség
mozaikcsaládok
nagyszülõhöz fûzõdõ viszony
nõi szerep
önismeret
önkielégítés
önsorsrontás
ovis gyerek
ovis kor
ovisok
ovisok gondjai
óvoda
óvodás korú gyerekek
óvodaválasztás
párkapcsolat
patchwork - családok
patchwork családok
pszichiáter
pszichológushoz fordulni
pszichoterápia
ragaszkodás
serdülés
serdülõ
serdülõk
serdülõkor
sorskönyv
stabilitás
személyiségfejlõdés
szeparációs szorongás
szerelem
szexuális fejlõdés
szexualitás
szobatisztaság
szófogadás
teljesítmény-szorongás
terápia
testvér fogadása
testvérféltékenység
titok vagy nem titok a családban
totyogó; alvás; szülõ érzései
válás
Kérdezz-felelek
Kérdezni a gomb megnyomásával tudsz, amennyiben a napi kérdések száma még nem haladta meg a napi limitet.
Kamaszkor kezdete
Kedves Orsolya!Elváltam, egyedül nevelem 9 éves kisfiam. Van egy párom, akivel nem élünk együtt, de sokat vagyunk együtt. Kisfiam elég távolságtartó párommal kapcsolatban. Édesapját nagyon szereti, de keveset látja. Sokszor ígérgeti, hogy elviszi, de ezek a találkozások vagy meg sem valósulnak, vagy nagyon rövidek. Átlagosan havonta 3 nap. Édesapjával nem mondható jónak a kapcsolatunk. Amíg az édesapjával éltünk jó anyagi körülményeink voltak, miután eljöttem tőle, elég szűkösen élünk.
A probléma amiben a segítségét szeretném kérni.
Velem a gyermek illedelmes, szófogadó, mivel ketten vagyunk, teljesen számíthatunk egymásra, megbízató. Én úgy érzem, teljesen rendben van minden vele. Gyerekes csínytevései vannak, de nem kirívóak.
Közvetlen környezetünkből viszont egyre több a visszajelzés, hogy furcsán viselkedik.
Az iskolában társai előtt nagyon "vagánynak" próbál látszani. Olyan dolgokat is megcsinál amit esetleg más nem. Beszólogat nagyobb gyerekeknek. Ez mellett jól tanul, és összességében viselkedni is tud.
A nagyszülőknél is érdekesen viselkedik, ott szemtelen, követelőző.
Olyan mintha nem is az én fiam lenne.
Sokat vagyunk együtt kisfiammal, sok közös programot szervezünk. Van hogy barátokat is meghívunk ezekre a programokra. Más gyerekek szüleivel is vannak közös programjaink.
Ha én ott vagyok, nem mondhatom, hogy gond van a viselkedésével. Viszont ha nem lát, elszabadul a pokol. Mit csinálok rosszul? Mi lehet a hiba?
Teljesen el vagyok keseredve.
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Asszonyom!
Köszönöm levelét - egy ilyen rövid leírásból meglehetősen nehéz megítélni, hogy van-e egyáltalán bármi aggasztó vagy rendellenes a gyerek viselkedésében. Sem megerősíteni, sem kizárni nem lehet. Amint Ön leír, abból azért inkább úgy hangzik, mintha arról lenne szó, hogy a gyerek elérte a 9 éves kort, ami egyfajta mérföldkő - ez még nem a serdülés, de nagyon sok gyereknél éreznek ilyenkor a felnőttek egyfajta hirtelen jött ellenállást, darabosságot - a kisgyerekek természetes bizalma és odaadása itt egy kicsit megtörik és egyfajta óvatosabb, távolságtartóbb, keményebb viselkedés állhat be. A gyerekek egyre jobban reflektálni kezdenek magukra, társaikra, társas viszonyaikra. Kérdezzen meg bármely alsós tanítót, megmondja, mennyire élesen mások a harmadikos, negyedikes gyerekek, mint a kis elsősök. A gyerek viselkedéseinek efféle hullámzásaira jó már most felkészülni. Higgye el, hogy kellő ráhangolódással és megértéssel ezt is, és serdülőkort is nagyon jól lehet kezelni és érteni. Ugyanakkor fontos, hogy a szülő ne azzal foglalkozzék, hogy saját magában keresi a hibát, mert A BŰNTUDAT ÉS A SZORONGÁS NAGYON ROSSZ TANÁCSADÓK, hanem törekedjen minél pontosabban ISMERNI ÉS ÉRTENI A GYEREKET. Ehhez az is kell, hogy olvassunk - pl. Vekerdy Tamás Jól szeretni c. újabb írása sokat segíthet ebben,vagy Kamaszkor körül c. könyve is. A saját gyerek megismerése pedig úgy a legegyszerűbb, ha sokat és jól beszélgetünk vele az életéről, nem a "mi újság az iskolában?" hangnemében (nem volt még gyerek a világon, aki erre ne azt mondta volna: "Semmi.") hanem érdeklődő, nyitott kedves konkrét kérdésekkel azokra a részletekre vonatkozóan, amikről a gyerek előzőleg mesélt; ha vele tanulunk jókedvben és bajtársi szellemben; ha néha a társas helyzeteiből is el-el tudunk csípni pillanatokat (zsúron, iskolaudvaron, kiránduláson, az osztályban, amikor magunkhoz hívjuk meg a barátait, stb.). A gyerekkel való beszélgetésről is vannak jó szakkönyvek (Pl. a Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje című írás).
A gyermeknek Ön a legfontosabb kapcsolata, az érzelmi hátországa, és mivel Ön látja, hogy a gyerek rendben van, ezért az Önök kapcsolata erős, megtartó és tiszta. Ez a legfontosabb. A gyereknek az apjával való kapcsolata abban az értelemben az ő kettejük ügye, hogy Ön nem tudja befolyásolni - amit tehet, az az, hogy érti és tudja a gyerek vágyódását, csalódását, fájdalmát, és mellette áll ennek elviselésében, feldolgozásában. Azt jól érzi, hogy az apjával kapcsolatos kielégületlenség akadályozza abban, hogy a másik férfihoz közeledni tudjon. Ez nem az új társa személyének szól, hanem a státusának. A gyermek érezhet olyasmit, hogy az apját veszítené el még jobban, ha a másik férfihoz közeledne... Ezek irracionális, de a maguk módján teljesen logikus és minden esetre kiirthatatlan érzések, amiket el kell fogadnunk.
Sok sikert!
Frank Orsolya
2014-06-27 20:08:22
Köszönöm levelét - egy ilyen rövid leírásból meglehetősen nehéz megítélni, hogy van-e egyáltalán bármi aggasztó vagy rendellenes a gyerek viselkedésében. Sem megerősíteni, sem kizárni nem lehet. Amint Ön leír, abból azért inkább úgy hangzik, mintha arról lenne szó, hogy a gyerek elérte a 9 éves kort, ami egyfajta mérföldkő - ez még nem a serdülés, de nagyon sok gyereknél éreznek ilyenkor a felnőttek egyfajta hirtelen jött ellenállást, darabosságot - a kisgyerekek természetes bizalma és odaadása itt egy kicsit megtörik és egyfajta óvatosabb, távolságtartóbb, keményebb viselkedés állhat be. A gyerekek egyre jobban reflektálni kezdenek magukra, társaikra, társas viszonyaikra. Kérdezzen meg bármely alsós tanítót, megmondja, mennyire élesen mások a harmadikos, negyedikes gyerekek, mint a kis elsősök. A gyerek viselkedéseinek efféle hullámzásaira jó már most felkészülni. Higgye el, hogy kellő ráhangolódással és megértéssel ezt is, és serdülőkort is nagyon jól lehet kezelni és érteni. Ugyanakkor fontos, hogy a szülő ne azzal foglalkozzék, hogy saját magában keresi a hibát, mert A BŰNTUDAT ÉS A SZORONGÁS NAGYON ROSSZ TANÁCSADÓK, hanem törekedjen minél pontosabban ISMERNI ÉS ÉRTENI A GYEREKET. Ehhez az is kell, hogy olvassunk - pl. Vekerdy Tamás Jól szeretni c. újabb írása sokat segíthet ebben,vagy Kamaszkor körül c. könyve is. A saját gyerek megismerése pedig úgy a legegyszerűbb, ha sokat és jól beszélgetünk vele az életéről, nem a "mi újság az iskolában?" hangnemében (nem volt még gyerek a világon, aki erre ne azt mondta volna: "Semmi.") hanem érdeklődő, nyitott kedves konkrét kérdésekkel azokra a részletekre vonatkozóan, amikről a gyerek előzőleg mesélt; ha vele tanulunk jókedvben és bajtársi szellemben; ha néha a társas helyzeteiből is el-el tudunk csípni pillanatokat (zsúron, iskolaudvaron, kiránduláson, az osztályban, amikor magunkhoz hívjuk meg a barátait, stb.). A gyerekkel való beszélgetésről is vannak jó szakkönyvek (Pl. a Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje című írás).
A gyermeknek Ön a legfontosabb kapcsolata, az érzelmi hátországa, és mivel Ön látja, hogy a gyerek rendben van, ezért az Önök kapcsolata erős, megtartó és tiszta. Ez a legfontosabb. A gyereknek az apjával való kapcsolata abban az értelemben az ő kettejük ügye, hogy Ön nem tudja befolyásolni - amit tehet, az az, hogy érti és tudja a gyerek vágyódását, csalódását, fájdalmát, és mellette áll ennek elviselésében, feldolgozásában. Azt jól érzi, hogy az apjával kapcsolatos kielégületlenség akadályozza abban, hogy a másik férfihoz közeledni tudjon. Ez nem az új társa személyének szól, hanem a státusának. A gyermek érezhet olyasmit, hogy az apját veszítené el még jobban, ha a másik férfihoz közeledne... Ezek irracionális, de a maguk módján teljesen logikus és minden esetre kiirthatatlan érzések, amiket el kell fogadnunk.
Sok sikert!
Frank Orsolya
2014-06-27 20:08:22
Olvasói értékelés: 5/5