SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK
Frank Orsolya


Frank Orsolya
Pszichológus, családi kommunikációs szakértő

Pszichológus, Gordon-instruktor
CSALÁDI KOMMUNIKÁCIÓS TANÁCSADÁS ÉS TRÉNING

Miért nem értek szót a gyerekemmel? Miként őrizhetnénk meg a családi békét és a párkapcsolatunkat? Hogyan csinálhatnám másként, mint a szüleim? És mi az a Gordon-módszer?

Egyéni tanácsadás igény szerint, felmérő beszélgetéssel.
Érdeklődjön, tájékozódjon, jelentkezzen itt:
Elérhetőségeim:
E-mail: posta@arete.hu
Honlap: http://www.szeresdjol.hu

Frank Orsolya eddig megjelent cikkei

Kommunikáljunk pozitívan! - Kommunikációs tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 1. rész

Kommunikáljunk pozitívan! - Kommunikációs tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 1. rész

Nehéz témához nyúlok itt, mert mindig nehéz, ha attól kell tartani, hogy valaki megbántódik. Pedig istenigazából nem is "az Anyuról" meg "az Apuról" lesz itt szó, hanem arról a kommunikációs eszköztárról, amelyet ők is úgy örököltek a saját szüleiktől, nagyszüleiktől, és amelytől talán ők maguk szenvednek a legsúlyosabban.
Kirekesztés az óvodában, iskolában, avagy mi a dolgunk az ösztöneinkkel? - Csoportdinamikai gyorstalpaló szülőknek, nevelőknek

Kirekesztés az óvodában, iskolában, avagy mi a dolgunk az ösztöneinkkel? - Csoportdinamikai gyorstalpaló szülőknek, nevelőknek

A szülők egyik legnagyobb félelme, mikor közösségbe engedik a gyermeküket, az, hogy a többiek kipécézik, és áldozattá válik a kicsi. A klikkesedés az emberi faj génjeibe van kódolva, azt felszámolni soha nem fogjuk tudni. A helyes mederbe terelés azonban kiemelt feladata a családnak és az oktatási intézményeknek.
Mitől lesz ünnep a tanévkezdés? - "Oké vagyok, oké vagy" az iskola és a család viszonyában

Mitől lesz ünnep a tanévkezdés? - "Oké vagyok, oké vagy" az iskola és a család viszonyában

Hogyan tudjuk megkönnyíteni gyerekünk dolgát, jó hangulattal övezni az iskolakezdést és maximális esélyt adni arra, hogy a tanév jó startot vegyen? Mit tehetünk azért, hogy a pihenésből a teljesítésbe való átmenet, az iskolai társadalomba való megérkezés jó élmény legyen, és a tanulásra, a munkára való ráhangolódást szolgálja? Hogyan erősíthetjük ezzel a gyerek önbecsülését és az iskolához, illetve a saját családjához való kötődését? Minden azon múlik, milyen pozitív üzeneteket, milyen "pszichológiai engedélyeket" közvetítünk mi szülők - a viselkedésünkkel éppúgy, mint kimondott szavainkkal. Tudjuk-e azt sugározni: az iskola is oké, a gyerek is oké és a családunk is oké.
"Jaj, anyám, add el a házat, vegyél rajta tehenet!" - Hogyan szoktuk aláásni saját anyagi biztonságunkat – és hogyan kerülhetjük el ezt...

"Jaj, anyám, add el a házat, vegyél rajta tehenet!" - Hogyan szoktuk aláásni saját anyagi biztonságunkat – és hogyan kerülhetjük el ezt...

Az előző részből láthattuk: már a Maslow-féle szükségleti rangsor első lépcsőjén elég könnyű megakadni, megállni és eltöprengni: jól vagyok ebben a konkrét pillanatban? Mit tehetnék magamért és esetleg a velem élőkért, hogy így legyen? Nagyon fontos, hogy amíg az elemi testi jólétünk szintjén meg nem tettük az elégséges állapotért azt, ami az adott pillanatban megtehető, addig ne lépjünk magasabb emeletre. Míg a Maslow I. a pillanatnyi testi jóllét fontosságára figyelmeztet, a második szinten a biztonsággal kapcsolatos szükségletek szerepelnek: fontos tudni, hogy jövő hónapban, jövő évben is lesz-e fedél a fejünk fölött, lesz-e mit aprítani a tejbe, lesz-e fűtés, víz, villany; váratlan baj esetén lesz-e mihez nyúlni. Anyagiakra lefordítva: van-e körülöttünk egy biztonságos pufferzóna, fennáll-e ama bizonyos "nincs hátralék, van tartalék" állapot, amitől éjszaka jól alszik az ember. Vajon melyikünk ne esett volna kísértésbe, hogy szintet ugorjon és hanyagolja a biztonságot valamely más, magasabb rendű vagy egyszerűen vonzóbb cél érdekében?
Ha így kéred, megkapod! Szükségleteink és azok hatékony közlése

Ha így kéred, megkapod! Szükségleteink és azok hatékony közlése

Az ember azt hinné, hogy saját vágyait, hiányérzeteit, szükségleteit mindennél jobban ismeri. Pedig általában inkább érzéseink zavaros gomolyagában élünk és nem is olyan könnyű kibogozni, mi hiányzik az egyensúlyunkhoz, mitől lennénk jobban. Még nehezebb rászánni magunkat, hogy ezt közöljük, és tudni, hogyan lehet kulturáltan, kapcsolatkímélő módon kérni azt, amire szükségünk van.
A család mint rendszer - avagy: kapcsolati sudoku?

A család mint rendszer - avagy: kapcsolati sudoku?

A legtöbb család egy nyüzsgő méhkas, amelyben ki-ki próbálja élni a maga életét, és közben szeretnénk, hogy a kapcsolataink is rendben legyenek, mindenkinek mindenkivel, keresztbe-kasul; hogy kijöjjön a sudoku függőlegesen is, meg vízszintesen is... Na de hogy lehet ebben eligazodni?
Életszínvonalat akarsz vagy életminőséget? Avagy: hogyan ajándékozzunk családunknak boldogabb életet...

Életszínvonalat akarsz vagy életminőséget? Avagy: hogyan ajándékozzunk családunknak boldogabb életet...

Mert ugye mi a szokásos berendezkedés? Az, hogy elhatározzuk, megálmodjuk, belőjük, milyen életszínvonalat akarnánk elérni, ezt aztán kitűzzük magunk elé célul, majd ennek minden mást alárendelünk. Érdemes elgondolkodni azon, ezzel milyen életminőségre fizetünk be hosszú-hosszú évekre: amelyek sokszor egybeesnek gyermekeink gyerekkorával...
Az introvertált gyermek erényei - ritka kincs az egyre felszínesebbé váló világban

Az introvertált gyermek erényei - ritka kincs az egyre felszínesebbé váló világban

A gyerek fejlődésének is, és a szülő-gyerek kapcsolatnak is az tesz jót, ha a szülő őszintén felkészült arra, hogy a gyermeke nem az ő egyenes folytatása, hanem egy különálló lény - és ennek megfelelő elfogulatlan kíváncsisággal figyeli és engedi kibontakozását.
Mit ad a TESTmozgás a LELKI fejlődésnek?

Mit ad a TESTmozgás a LELKI fejlődésnek?

A szeresdjol.hu szülőképző rendszer alapgondolata az, hogy a szülőség tanulható. Kár minden napért, amikor úgy nevelünk, hogy nem tudjuk, mi zajlik a gyermek lelkében és agyában. Amikor egyik nap így próbálkozunk, a másik nap amúgy, és közben nem leljük benne örömünket. Nincs fájóbb, mint a félresiklott szeretet nyomai - a szereteté, amely túlfélt és fojtogat, amely túlszabályoz és uralkodik, vagy túl sok jót ad és nem tanít meg helytállni. Ebben a 18-20 évben megformálunk egy (kettő, három, négy...) embert. Kialakul a személyisége, az önképe, a szokásai, eldőlnek kibontakozásának, testi-lelki egészségének alapbeállításai.
Óvodai trauma: mit tehet a szülő, ha úgy érzi, gyermeke sérül az óvodában?

Óvodai trauma: mit tehet a szülő, ha úgy érzi, gyermeke sérül az óvodában?

Ép lelkű gyerekekkel vidámabb az élet.

Hogyan legyek szeretve várt anyós és nagymama?

Hasznos útmutató szülőknek, 12 pontban....

Csigabiga, gyere ki! - Hogyan őrizd meg kamasz kölköd bizalmát?

Igen, bizony, ne tessék megsértődni! A kamasz bizalmáért már nekünk ke......

Ha elengeded, visszajön

Amikor a kamasz és szülője között döcög a viszony, tízből kilencszer a......

Szeresd jól!

A szülőket csak hibáztatni szokták, képezni nem. Ezt Thomas Gordon mon......

Nevelj embert a gyermekedből!

Édesapám mindig azt mondogatta: a gyermek isten áldása a házon. Ezt ér......

Csak csínján azzal a bölcsivel! Néhány szóban kicsinyeink fejlődési menetrendjéről

Kezd divatba jönni a bölcsőde. Egyre többen döntenek úgy, hogy másfél-......

Tehetségesnek vagy értéktelennek hiszi magát a szavaidtól? - a pozitív kommunikáció hatásai a gyerekekre

A csapból is ez dől manapság: légy pozitív, gondolkodj pozitívan és ko......

Az önmegvalósító pályaválasztás

A serdülőkor egyik életkori feladata a pályaválasztás. Van azonban eme......

Tanítsd tanulni!

A szakemberek megosztottak azzal kapcsolatban, tanuljunk-e a gyermekün......

Kiből lesz a jó tanuló?

Mi az, amit a szülő az iskolába kerülést megelőzően megadhat gyermekén......

Anya ne kiabálj! 2. rész: Benned hányan laknak?

A családi boldogságot, emberi kapcsolatainkat semmi nem építi úgy, min......

Anya, ne kiabálj!! Megoldások családi kommunikációra

"Lesz csend, vagy én hallgassak??!" - rikácsolta anyám, ha valamiért s......

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 9. rész: A tágabb család, mint erőforrás

Nem szabad azt hinnünk, hogy a fiatal és a nagyszülői nemzedék között ......

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működések és zavarok 8. rész: Játszma, szerződés és határok

Ki ne ismerné életünknek azokat a helyzeteit, amikor egyszeriben benne......

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 7. rész: Sorskönyv és átírás a generációs konfliktus

A nagyszülői generáció közelsége különösen kellemetlen lehet a levált ......

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 6. rész: A "beteg" kapcsolat

Nem feltétlenül ok az örömre, ha felnőtt gyermek és szülei között fenn......

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 5. rész: A szülő gyásza II.

Jóval fájdalmasabb helyzetet teremt a kudarcos leválás. Ha a viszony p......

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 4. rész: A szülő gyásza I.

Vegyük komolyan a szülő krízisét! A középkort taposó és húsz év körüli......

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 3. rész: Mire vevő a fiatal felnőtt?

Láttam harminc éves nőt sírni, amiért az apja nem segített neki a költ......

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 2. rész: A felnőttségi bizonyítvány

A felnőtt gyermekkel fenntartott kapcsolat előzményeiről szólva elmond......

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 1. rész: Az előzmények

Persze az az idős szülő gyakorta egyáltalán nem is idős, és nem is érz......

Mégis kinek a gyereke? - szakértői szemmel - 3. rész

A Mégis kinek a gyereke? címmel a Családineten ismertetett ügyet egyet......

Ragyogó kamaszok

A kamaszokat nagyon lehet szeretni. Telis teli vannak nyitottsággal, i......
A szerkesztő ajánlja