SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Többet vásárolunk, ha kisebb a gépjárműforgalom

Családinet [cikkei] - 2021-12-13
Miközben az európaiak egy újabb "Covid-karácsony" kockázatával néznek szembe, egy új tanulmány szerint az autóforgalom csökkentése mentőövet dobhat a járvány által sújtott helyi kereskedőknek.

Koppenhága: Európa leghosszabb sétálóutcája egy májusi hétköznapon
(fotó: Lukács András)

A „Tiszta Városok Kampány” keretében végzett és az elmúlt napokban nyilvánosságra hozott elemzés kimutatta, hogy többet vásárolnak az emberek azokon a városi területeken, ahol visszaszorították a gépjárműforgalmat. Madridban az alacsony kibocsátású övezetben (vagyis ahová csak korszerű autókkal lehet behajtani) a 2018-as karácsonyi időszakban 8,6 százalékkal nőttek az üzletek bevételei, míg a város egészében csak 3,3 százalékkal. Miután pedig Londonban a főutcákon és a városközpontokban gyalogos és kerékpáros fejlesztéseket hajtottak végre, a bezárt üzletek aránya 17 százalékkal kisebb lett, mint a szomszédos területeken, ahol nem történtek ilyen fejlesztések. A londoni bevásárlónegyedekben a gyalogosan érkező vásárlók havi szinten 4,3 százalékkal több pénzt adnak ki, mint az autósok. Bernben az autós parkolóhelyek kerékpáros parkolóvá alakítása azt eredményezte, hogy a vásárlók bolti négyzetméterenként 13 százalékkal többet költöttek, mint korábban. Berlinben, ahol az elmúlt időszakban komoly intézkedéseket hoztak a környezetkímélő közlekedési módok elterjesztésére, a gyalogos, kerékpáros és tömegközlekedést használó vásárlók költik el az összes vásárlási kiadás 91 százalékát.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta: „A neves dán várostervező, Lars Gemzøe már 2005-ös nemzetközi konferenciánkon beszámolt arról, hogy annak idején a helyi kereskedők élénken tiltakoztak az ellen, hogy a koppenhágai belváros egyik fő autós útvonalát Európa leghosszabb sétalóutcájává alakítsák át. Miután viszont a város vezetése megvalósította az átalakítást, a kereskedők vagyonokat kerestek. A mostani tanulmány ismét megerősítette, hogy az autóforgalom csökkentése nemcsak a környezetnek, hanem egy város gazdaságának is előnyös.”

Vargha Márton, a szervezet közlekedési témafelelőse hozzátette: „A járvány felfutása idején különösen fontos, hogy minél kevésbé szennyezzük a levegőt, hiszen egy nemzetközi kutatás megállapította: Magyarországon a légszennyezés a felelős a koronavírusos halálozások 25 százalékáért. Számos vizsgálat mutatta ki viszont azt, hogy a maszkviselés és egyéb higiéniai előírások betartásával a tömegközlekedési járműveken szinte elenyésző a fertőződés kockázata. A legjobb persze az, ha aki teheti, gyalog vagy kerékpárral megy vásárolni. Arra is ügyeljünk, hogy amit vásárolunk, annak minél kisebb legyen a környezetterhelése az előállítás, szállítás, illetve használat során.”

A Tiszta Városok Kampány számos európai ország civil szerveződéseinek – köztük a Levegő Munkacsoportnak – a közös kezdeményezése, amely azt kívánja elérni, hogy 2030-ban a városainkban a közlekedés már ne szennyezze a levegőt.

A Levegő Munkacsoport 1988-ban alakult környezetvédő civil szervezet. Tevékenységének főbb területei az államháztartás és az uniós költségvetés zöld reformja, a közlekedés környezetbarátabbá tétele, valamint az éghajlatváltozást lassító és környezetünket élhetőbbé tévő energiapolitika és településfejlesztés. Tanácsadó Irodája minden évben több ezer embernek nyújt segítséget.

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

Egyszerű hátfájásnak gondolta az anyuka, amíg rá nem jött: 3. stádiumú rák volt

Amikor Courtney Liniewski hátfájásra panaszkodott, azt hitte, túl sokat ül az íróasztalánál. 34 évesen, két kisgyerek anyukájaként, krízistanácsadóként dolgozott egy pszichiátriai kórházban Milwaukee mellett - észre sem vette, hogy valami sokkal komolyabb dolog zajlik a testében. És ami a legfélelmetesebb: a tünetek olyan hétköznapiak voltak, hogy bármelyikünk figyelmen kívül hagyhatja őket.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja