SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A hangtani tudatosság szerepe óvodáskorban

Szabóné Vékony Andrea [cikkei] - 2020-10-19
Az olvasástanulás pozitív élménye és a jó olvasási teljesítmény hosszú távon kihat a gyermekek személyiségfejlődésére, a tanulási sikerességére, az új ismeretek megszerzésének ütemére, valamint azok feldolgozásának pontosságára. Az olvasástanítás óvodáskorban megalapozható különféle nyelvi játékokkal, amelyek a gyermekek számára örömet okoznak.
Hang-lépcső kiadványunkkal olyan játékos segédeszközt kívánunk adni az 5-7 éves gyermekekkel foglalkozó pedagógusok, valamint szüleik kezébe, amelynek alkalmazásával játékos módon fejleszthetik a gyermekek hangtani tudatosságát, elősegítve ezzel az olvasás-írás tanulásának megalapozását.
A hangtani tudatosság szerepe óvodáskorban

 

Bevezetés

Az olvasástanulás pozitív élménye és a jó olvasási teljesítmény hosszú távon kihat a gyermekek személyiségfejlődésére, a tanulási sikerességére, az új ismeretek megszerzésének ütemére, valamint azok feldolgozásának pontosságára. Tágabb értelmezésben tehát az olvasási teljesítmény hatással van a felnövő generáció önérvényesítő képességére, a tudás felértékelődésére, illetőleg ebből következően a munkaerő-piaci sikerességre, az önálló egzisztencia megteremtésének esélyére.

Kiemelten fontos ezért segíteni a jövő nemzedékét úgy, hogy olyan tudás birtokába jusson, amely alkalmassá teszi az olvasás által történő információszerzés és -feldolgozás folyamatára. Az olvasástanítás óvodáskorban megalapozható különféle nyelvi játékokkal, amelyek a gyermekek számára örömet okoznak.

 

Mit is jelent a hangtani tudatosság?

Az olvasás/írás elsajátításához szükséges képességek, készségek közül kiemelkedik az ún. hangtani/fonológiai tudatosság. De vajon mi rejlik e fogalom mögött? A hangtani tudatosság nem más, mint a nyelv különböző egységeinek megtapasztalása, felismerése, azokkal való manipuláció, játék. Elemeit, alapvető feladatait megtaláljuk minden anyanyelvi fejlesztésben, csak sokszor nem feltétlenül tudatosan, szisztematikusan, egymásra épülve alkalmazzuk azokat.

A hangtani tudatosság tehát az a képesség, mellyel a mondatok szavakra, a szavak szótagokra, azok pedig hangokra bonthatók vagy éppen összerakhatók szótagokká, szavakká, mondatokká. Ez a képesség teszi lehetővé a hangokkal való kreatív játékot.

Az utóbbi évek kutatásai arra mutattak rá, hogy a hangtani tudatosság fejlettségének szintje meghatározó az írás és az olvasás elsajátítása szempontjából. Amennyiben a gyermek hangtani tudatosságának fejlődése nem megfelelő, mind az olvasás, mind pedig az írás elsajátítása nehézségekbe fog ütközni.

 

A hangtani tudatosság fejlesztése a Hang-lépcső című tréningprogrammal

Szerzőtársaimmal, Magyarné Várbíró Zitával és Szatmáriné Mályi Nórával közösen készített kiadványunkkal olyan játékos segédeszközt kívánunk adni az 5–7 éves gyermekekkel foglalkozó pedagógusok, valamint szüleik kezébe, amelynek alkalmazásával játékos módon fejleszthetik a gyermekek hangtani tudatosságát, elősegítve ezzel az olvasás-írás tanulásának megalapozását.

A gyermekek ugyanis eltérő ismeretekkel, tapasztalatokkal érkeznek az iskolába, tehát nem azonos szintről kezdik meg az írás és olvasás elsajátítását. Ezeket a különbségeket az óvodai évek alatt jól kompenzálhatjuk. A családra és az óvodára is nagyon fontos szerep hárul az írásbeliséggel kapcsolatos modell-nyújtásban, valamint a későbbi olvasás-írás elsajátításához szükséges különféle képességek, készségek fejlesztésében.

Tréningprogramunkban elméleti megalapozással és rendszerezett, konkrét gyakorlatsorok párhuzamában mutatjuk be a hangtani tudatosság fejlesztésének lehetséges módozatait.

Játékos feladatokat tartalmazó könyvünket ajánljuk családok, óvodák, fejlesztő foglalkozásokat tartó szakemberek számára.

Tréningprogramunkban a hangtani tudatosságot 7 bázisterületen fejlesztjük:

  1. hallási figyelem és hallási észlelés
  2. mondatszintű tudatosság
  3. szószintű tudatosság
  4. szótagszintű tudatosság
  5. fonémaszint 1. (kezdőhang)
  6. fonémaszint 2. (műveletek)
  7. rímek

A tréningprogram egyes szakaszaihoz jól használhatók a „Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajátékok”. Jelenleg 4 típusa áll rendelkezésre.

Memóriajátékok

Ez a kártyajáték azért különleges, mert nem az azonos képek alkotnak párt, hanem az azonos nyelvi elemekkel, mint a szó kezdő hanggal, az utolsó hanggal, vagy az első és utolsó szótaggal állnak össze párokká. A játék abban segíti majd a gyermeket, hogy a hangtani tudatossága fejlődjön.

A nyelvi kreativitáson túl élvezetes játék formájában fejleszti a kombinációs készséget.

A játék szóanyagát úgy állítottuk össze, hogy a párok ne tartozzanak egy kategóriába/főfogalom alá, ne hasonlítsanak vizuálisan egymáshoz, törekedtünk az eltérő szótagszámra, ezáltal a gyermek a döntései során kifejezetten a hangtani tudatosságára, beszéde megfigyelésére tud támaszkodni. A gyermekek számára ismeretlen szavak elmagyarázásával a szókincs bővíthető.

Szükség esetén a játék felfordított/látható képekkel is játszható, ilyenkor mindvégig látják a gyermekek a képeket, így keresik a párokat.

A játékot akár egy játékos is játszhatja, ebben az esetben csak ő forgatja fel a kártyákat.

Felfordított memóriakártyák

Bővebb információ a Hang-lépcső tréningprogramról, valamint a kártyajátékokról a www.logopédia.hu weboldalon található (kapcsolat: info@logotech.hu).

 

Irodalom:

  • Első szótag azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020), Logotech Kft
  • Utolsó szótag azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020),  Logotech Kft
  • Első hang azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020), Logotech Kft
  • Utolsó hang azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020), Logotech Kft
  • Hang-lépcső. A Hangtani tudatosság fejlesztése 5-7 éves gyermekeknél. Magyarné Várbíró Zita–Szabóné Vékony Andrea–Szatmáriné Mályi Nóra (2019), Logotech Kft

 

Szabóné Vékony Andrea


Szabóné Vékony Andrea
Okleveles gyógypedagógus - logopédus

Elérhetőségeim:
Munkahely:
Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye
             1221 Budapest, Szent István tér 1.
Honlap:
  • Logopédiai: http://logopédia.hu

  • SzóL-E? Szűrőeljárás óvodások logopédiai ellátására: http://szole.hu

  • Kérjük, támogasd munkánkat!

    Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

    Banki átutalással:
    Magnet Bank 16200106-11697987
    Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
    Közlemény: Média támogatás

    Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

     

    (A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

    LEGOLVASOTTABB

    Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

    Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

    A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
    9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

    9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

    A homályos látás gyakori szemészeti panasz. Fiataloknál leggyakrabban a korrigálatlan fénytörési hiba okozza, 40-45 felett pedig a közeli látás elhomályosodása, mely egy természetes fiziológiás folyamat része. A homályos látás ugyanakkor komolyabb szemészeti problémák tünete is lehet. Íme, a homályos látás kilenc lehetséges oka, és kezelési lehetőségei.
    Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

    Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

    A diák súlyosan megsérült, mentőhelikopterrel szállították kórházba.
    A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

    A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

    Az elmúlt húsz évben folyamatosan nőtt Magyarországon a bőrrákos esetek száma. A bőrdaganatok közül a melanóma az egyik legagresszívebb típus, ezért különösen fontos a betegség korai felismerése. Ráadásul a globális felmelegedés jelentősen növeli a kialakulás kockázatát, mivel ennek következtében tartósan egyre több UV-sugárzás éri a bőrünket. A szoláriumban pedig már akár egyetlen alkalom is tartós bőrkárosodást okozhat. A Budai Egészségközpont a rendszeres önellenőrzésre és a bőrgyógyászati szűrővizsgálat fontosságára, valamint a megelőzésre hívja fel a figyelmet a május 7-ei melanóma világnap alkalmából.
    Megugrott a szamárköhögéses esetek száma hazánkban

    Megugrott a szamárköhögéses esetek száma hazánkban

    Már a Semmelweis Egyetem Gyermekgyógyászati Klinikáján is kezeltek idén súlyosan beteg gyermeket szamárköhögéssel. Míg a korábbi években maximum egy-két megbetegedést tapasztaltak éves szinten Magyarországon, addig az idei első negyedévben már 12 esetet regisztráltak. A betegség ellen létezik védőoltás, amit a gyerekek kötelező oltásként kapnak meg, de a kisbabákra különösen veszélyes lehet, ha a védettség kialakulása előtt fertőződnek meg a kórral.
    A szerkesztő ajánlja