SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Utazás a Kincses szigetre

Juhászné Csrefkó Rita [cikkei] - 2016-11-15
A nevem Juhászné Csrefkó Rita. 20 éve dolgozom óvónőként az Emődi Gyermekálom Óvodában, Emődön. Egy dramatikus játékot írtam le, amely a jobb- bal differenciálást hivatott elősegíteni.
Utazás a Kincses szigetre

Borsod Abaúj Zemplén megyében, Miskolctól 20 km-re helyezkedik el Emőd város. Városunkban 1 óvoda működik, 2 épületben. Minőségi szakmai munka folyik és nyugodt, derűs légkör uralkodik az óvodánkban. Én Juhászné Csrefkó Rita vagyok, 20 éve dolgozom itt, mint óvó néni.
Fontosnak tartom, hogy a gyermekeknek minél több lehetőséget adjak a tapasztalatszerzésre. Kreatív, laterális gondolkodtatásra, a kreatív problémamegoldásra nagy hangsúlyt fektetünk a kolléganőmmel közösen. Szem előtt tartjuk a csoport fejletségi szintjét, és a differenciálás elvét. Változatos, játékos, élményekben gazdag tevékenységet tervezünk.

Sok a hátrányos helyzetű gyermek a csoportban, ezért minél több oldalról, komplexen tervezünk és így valósítjuk meg a feladatainkat, amelyek a következők: a hátrányos helyzetből fakadó lemaradások csökkentése, az önbizalom erősítése pozitív visszajelzésekkel, az önértékelés alakítása, a reális énkép kialakítása.
A  gyermekeket sikerélményhez juttatjuk a fejlesztő játékok sokoldalú felhasználásával. Ezek a mindennapi életünk során valósulnak meg, minden tevékenységben lehetőséget biztosítunk a gyermekek fejlesztésére.

Csoportunk létszáma 29 fő és az utóbbi 4 évben megfigyelhető az a tény, hogy a fiúk aránya nagyobb, mint a lányoké. Különböző tanulást segítő didaktikai módszereket alkalmazunk, mint például a drámajátékok, melyek közül egyet meg szeretnék itt osztani. Több éves tapasztalatom, hogy a gyermekek a jobb- baloldal differenciálását nagyon nehezen sajátítják el ezért találtam ki ezt a játékot. Nagyon szeretik ezt a tevékenységet, azóta is gyakran kérik, hogy utazzunk el a "Kincses szigetre." Így játékosan elsajátítják, gyakorolják a jobb- bal differenciálását és a téri tájékozódást.

A tevékenység irányítója: Juhászné Csrefkó Rita
A tevékenység helye és ideje: Szivárvány csoport, 2016.10.18
Korcsoport: Osztatlan, vegyes életkorú
A tevékenység megnevezése: Matematikai tartalmú tapasztalatok
A tevékenység témája, tartalma: A test oldaliságának gyakorlása, jobb- bal differenciálása térben, testséma, reális énkép alakítása, téri tájékozódás fejlesztése, irányok, névutók.
A tevékenység célja: Testséma fejlesztés, jobb-bal differenciálás, téri tájékozódás, gondolkodás, figyelem fejlesztése.
Képesség és készségfejlesztés: Vizuális, auditív figyelem fejlesztése, tolerancia fejlesztés, szem-kéz, szem-láb koordináció fejlesztés.
A tevékenység feladatai: Térben a mozgások fejlesztése, test oldaliságának gyakorlása, kommunikáció, metakommunikáció fejlesztése.
Nevelési feladat: Egymáson való segítés, közösségi érzés fejlesztése, csoportkohézió erősítése.
A tevékenység előzménye: Reggeli játékidőben, közösen egy nagy kalóz papagáj bábot készítettünk.
Szervezeti keret: Kötetlen.
Munkaforma: Mikrocsoportos, egyéni.
Módszerek: beszélgetés, dicséret, ellenőrzés, értékelés, ellenőrzés, drámajáték, szituációs játék.
Eszközök: Kincsesláda tele kinderfigurákkal,  papagájbáb, székek, kendők, színes nyomda (testre alkalmazható),kalóz kapitány sapka.
 

Előkészületek:

Szervezés: Kiszellőztettem a csoportszobát, előkészítettem az eszközöket. Szőnyegen nagy helyet biztosítottam /hely, légkör, eszköz biztosítása/.

Motiváció: Szőnyegen játszó gyerekek körébe mentem a közösen elkészített papagáj bábbal /figyelemfelkeltés, pozitív élmény felhasználása: ők készítették a madarat/. Kálózokról beszélgettünk.
Játék: Hova száll a madár? Melyik testrészedet érinti? (Differenciálás: 3-4 éveseknek segítséget adtam a testrészek megnevezésénél.) /szókincsbővítés: testrészek ismerete, neveinek gyakorlása, fantázia, beleélő képesség fejlesztése./
 

Megvalósítás:

1. Felajánlottam nekik, hogy utazzunk el a "Kincses szigetre", miután a madár mindenki egy-egy testrészét végig "repülte" és üdvözölte őket! /szervezés: székek körbehelyezése a szőnyegen, kalózkapitány sapka fölvétele/ Közösségi nevelés: Egymásnak segítsenek a székek rakásában.

2. "Hajóra szállás! Megpecsételem a kalózokat!"
Jobb kézre mindenkinek 1 pecsét (a jobb kézfejre)
"Add a jobb kezed, így szállhatsz föl a hajóra!" 
"Elindulunk, hullámzik a tenger! Ha azt mondom, mint kalózkapitány, hogy hullám jobbra, akkor átülsz a jobb kezed felé lévő székre (ami pecsétes). Ha azt mondom, hogy hullám balra akkor átülsz a bal kezed felől lévő székre (amin nincs semmi). Ha azt kiáltom, hogy özönvíz, akkor mindenki, mindenkivel helyet cserél."

Többször eljátszottuk, majd átadtam a kalózkapitány sapkát a legügyesebb kalóznak, aki nem tévesztett. Ezután ő adta az utasításokat.

3. Megérkeztünk a "Kincses szigetre." Kikötöttünk. /szervezés: kincsesláda elhelyezése/
"Ki kell szállni egyenként a hajóból és a saját kincsedet meg kell keresned." - Átveszem az irányítást (kalózsapka). Minden gyermeknek ki kellett menni a csoportból. Ekkor elrejtettem a kincseket a csoportszobában.
Amikor bejöttek (a többiek hívó jelszavára, amit előzetetsen megbeszéltünk), én mint kalózkapitány utasításokat adtam nekik, hogy mere menjenek, mennyit lépjenek a kincsig. Aki megszerezte a kincsét, visszaült a kalózhajóra és segített a társainak megszerezni a kincset, miután mindenki megtalálta azt, visszautaztunk a hajónkkal.

4. Visszautazás. Nagy hajóval jöttünk át... c. dal eléneklésével visszaérkeztünk az óvodába. A dal éneklése közben kézfogással jobbra, balra dőltünk.

Tevékenység lezárása, átvezetés, továbblépés: Felajánlottam nekik, hogy készítsen mindenki magának egy - egy kalózmadarat, aki vigyáz a kincsére.
- Ujjbáb készítése /finommotorika, kézügyesség fejlesztése, esztétikai érzékük, fantázia fejlesztése a báb készítése során/.

Összegzés, reflexió:

A tervezésemnél a csoportom fejlettségi szintjét figyelembe vettem, ez alapján választottam a módszereket. A motivációm felkeltette a gyerekek figyelmét, mivel a csoportom nagyrészt fiúkból áll, érdekli őket a "kalózos" téma.
Előzőleg egy "kalóz madarat" készítettünk a gyerekekkel és a testséma fejlesztése érdekében a "Hova száll a kalózmadár" játékot játszottuk. Testrészek neveinek gyakorlása volt a célom. Miután mindenki testrészét érintette a madár, felajánlottam nekik, hogy utazzunk el a "Szigetre".
A gyermekek érdeklődőek voltak, differenciáltam a jobb kezük pecsételésénél, és a kicsiknek segítettek a nagyok a jobb kéz kiválasztásában. A bizonytalan gyermekeknek még kendőt is kötöttem a jobb kezére, hogy feltűnőbb legyen a jobb irány.

A fokozatosság, az egyéni bánásmód elvét végig szem előtt tartottam. Nagyon tetszett nekik, hogy jobbra, vagy balra kellett ülniük a hullámzás közben. Az özönvíz miatt mindig jókedv kerekedett.
Ellenőriztem, értékeltem, dicsértem őket, ezzel is fönntartva a játékkedvet, a legjobban teljesítő kisgyermek jutalma pedig a kalózsapka volt. Utána ő irányította  a játékot. Majd amikor odaértünk a "Szigetre", megbeszéltük a jelszót, amire bejönnek a gyerekek, majd a játékszabályokat tisztáztuk.
A kincs elrejtése után irányítottam őket, irány és lépésszám megadásával, pl.: Fordulj balra és lépj előre ötöt. Aki megszerezte a kincset, az segített vagy szurkolt a többieknek, miután leült a hajóra a helyére. A közösségi érzékük, a csoportkohézió erősödött.

Differenciáltam a gyengébben teljesítőknél és a 3-4 éveseknél, ők párosával mehettek a kincset keresni. Természetesen ők két kincset találtak. A dal éneklése után felajánlottam nekik az ujjbáb készítését. Örömmel elfogadták és együtt készítettünk "kalóz madarat", aki vigyáz a kincseikre. A tervezett célokat, feladatokat, fejlesztéseket megvalósítottam. Nagyon tartalmas tevékenységet folytattunk le. Nagy élmény volt a gyermek számára, hiszen a héten, több napon is kérték ezt a játékot, szívesen, örömmel játszották. Volt olyan kisfiú is, aki nem engedte lemosni az anyukájának a pecsétet, mert ő még otthon is kalóz maradt.

 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

A homályos látás gyakori szemészeti panasz. Fiataloknál leggyakrabban a korrigálatlan fénytörési hiba okozza, 40-45 felett pedig a közeli látás elhomályosodása, mely egy természetes fiziológiás folyamat része. A homályos látás ugyanakkor komolyabb szemészeti problémák tünete is lehet. Íme, a homályos látás kilenc lehetséges oka, és kezelési lehetőségei.
"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

A Fenntarthatósági Témahét alkalmából "Kukába az élelmiszerpazarlással" címmel indít plakáttervező pályázatot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Maradék nélkül programja. Az április 25-től június 21-ig tartó pályázat során olyan műveket várnak, amelyek figyelemfelkeltő módon szemléltetik az élelmiszerpazarlás problémakörét, hangsúlyozva a fogyasztók egyéni felelősségét. A legérdekesebb alkotások készítőit értékes nyereményekkel díjazzák, valamint műveik a tervek szerint oktatási intézményekben jelennek majd meg országszerte a következő tanévtől.
Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

A diák súlyosan megsérült, mentőhelikopterrel szállították kórházba.
A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

Az elmúlt húsz évben folyamatosan nőtt Magyarországon a bőrrákos esetek száma. A bőrdaganatok közül a melanóma az egyik legagresszívebb típus, ezért különösen fontos a betegség korai felismerése. Ráadásul a globális felmelegedés jelentősen növeli a kialakulás kockázatát, mivel ennek következtében tartósan egyre több UV-sugárzás éri a bőrünket. A szoláriumban pedig már akár egyetlen alkalom is tartós bőrkárosodást okozhat. A Budai Egészségközpont a rendszeres önellenőrzésre és a bőrgyógyászati szűrővizsgálat fontosságára, valamint a megelőzésre hívja fel a figyelmet a május 7-ei melanóma világnap alkalmából.
A szerkesztő ajánlja