SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Szuper az új emeletes vonat, csak a MÁV a régi

Janecskó Katalin [cikkei] - 2020-08-25
Kipróbáltuk egy háromévessel a váci vonalon felbukkant újdonságot: a KISS emeletes motorvonatot. A vadonatúj járműre nem lehet panasz, de az élményt lerontják a megszokott kiábrándító körülmények: késés, szemét, babakocsival járhatatlan állomás.
Szuper az új emeletes vonat, csak a MÁV a régi

A koronavírus miatt a tavasszal indult próbaüzemet félbe kellett szakítani, ezért a vonatrajongók várakozása a reméltnél hosszabbra nyúlt, de augusztus 24-től, hétfőtől végre újra bárki kipróbálhatja, milyen a KISS emeletes motorvonat. A vadonatúj, 600 férőhelyes járművet egyelőre csak a váci vonalon lehet elcsípni, Budapest és Vác között utazhatunk vele. A MÁV úgy tervezi, hogy szeptember közepétől már a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon is találkozni lehet majd egy ilyennel, év végéig pedig még nyolc kezdi meg a próbaüzemet.

KISS emeletes motorvonat

Az emeletes vonatnak van jópár hasznos, és magyar viszonylatban sajnos nem alapnak számító tulajdonsága azon túl is, hogy sokan elférnek rajta, és csökken általa a zsúfoltság. Például ilyen az, hogy van benne klíma, ezért nyáron nem fő meg rajta az ember, vagy ami még fontosabb, hogy alacsonypadlós, ezért olyanok is utazni tudnak rajta, akiknek a magas lépcsőkre esélyük sincs felkapaszkodni. De a hétfői forgalomba állítás délelőttjén úgy tűnt: a legjobban a gyerekek örülnek neki, legalábbis rengetegen kíváncsiak rá. 

lépcső a vonaton

A hároméves fiammal azt a vonatot néztük ki magunknak, amely a menetrend szerint 9:32-kor indult Vácról, és 9:42-re volt várható a felsőgödi állomásra, ahol felszállni készültünk. 9:21-re már odaértünk az állomásra, ahol feltűnően sokan gyűltek össze, de mint kiderült, emögött még nem az újdonság varázsa volt, csak a normál ügymenet: késett az előző, 9:20-as, Budapestre tartó vonat. Miután 9:27-kor, hét perces késéssel elhúzott a régi típusú, légkondi nélküli vonat a főváros irányába, lassan látványossá vált a gyerekek túlsúlya a várakozók között, kétszer annyian voltak, mint a felnőttek, óvodástól kiskamasz korosztályig, és elcsípett beszélgetésfoszlányok alapján mind azért jöttek a szüleikkel, mint mi, hogy kipróbálják az új, emeletes vonatot.

Induló vonatok információ

Amikor bemondták, hogy a mi vonatunk is késik, és a háromévesnek már fogytán volt a türelme, életmentőnek tűntek az állomás padjai köré lehullott makkok, de amikor az első elhajított műanyag kávékeverőt megpillantottam a kezében, megbántam, hogy elhamarkodottan kalapos makkok gyűjtésére biztattam a kisfiam. Ha az ember kicsit jobban megnézi a földet az állomáson: a makkok mellett tele van szeméttel, főleg cigarettacsikkel. És nem a makkok vannak többségben. 

Szemetes állomás

Mire sikerült a műanyaghulladékot elszednem a fiamtól, meg is jött a KISS vonat. Szemétszedéssel csak úgy repül az idő. A záródó ajtók szokatlan hangú sípolásától egy kicsit megszeppent, de csak egy pillanatra. Mivel eleve rövid próbautat terveztünk Dunakeszi-Gyártelepig, célba vettük rögtön az emeletet. Az esernyőre csukott bababkocsit betoltam az ajtó melletti ülések alá, hogy ne legyen útjában senkinek, így indultunk neki, gyalog a lépcsőnek.

összecsukott babakocsi

A kisfiamat föl kellett venni, kiderült, ő még túl kicsi ahhoz, hogy a mozgásba lendülő vonaton tartsa az egyensúlyát lépcsőzés közben. Az emeletre összesen 11 lépcsőfok vezet, félúton van egy forduló, ott a vécé. Fent a délelőtti, amúgy nem túl forgalmas időponthoz képest sokan ültek, úgy látszik, az utasok többsége ki akarta próbálta, milyen az emeleti kilátás, ha már egyszer adott a lehetőség. A kisfiamat amúgy nagyjából fél percre kötötte le a szokatlan látvány fentről, azután már jobban érdekelte, hogy pontosan hova is megyünk, és ott milyen játszótér lesz. 

Utasok az emeleten

A KISS vonaton minden kényelmes, szép, új és tiszta: még az ajtó előtti, takaríthatóság szempontjából kicsit érthetetlen döntésnek tűnő, szőnyegpadlószerű burkolat is. Dunakeszi-Gyártelepre végül 5 perces késéssel futottunk be: nehézség és a kisfiam részéről különösebb szívfájdalom nélkül leszálltunk, és ezzel egy időre újra el is búcsúztunk a vonatozás 21. századi élményétől. 

Itt is cigarettacsikkek fogadtak, néhány eldobált felesüveg, de ami kisgyerekkel a szemétnél is kellemetlenebb: hiába a jól használható, alacsonypadlós vonat, ha egyszer babakocsival képtelenség kijutni normálisan az állomásról. Nincs se lift, se rámpa, se semmi, csak a hosszú lépcsősor: azon kell lemenni, máshogy nem lehet átjutni a síneken túli városba. Úgyhogy az ember, ha segítség nem akad, kénytelen a gyereket kiszállítva lecipelni a babakocsit, és - a nyűgösség fokától függően - a másik kezében esetleg még a gyereket is. Ezen a bosszúságon pedig csak keveset segít, hogy odalent - dunakesziek lelkesedésének köszönhetően - mesefigurákkal telerajzolt fal várja. 

Mesefigurák az aluljáróban

Hazafelé pedig megismétlődött a cipekedős, lépcsőzős macera. Az állomáson még pont hallottam, ahogy bemondták, hogy ma az ellenkező irányba tartó utasok által várt vonat sajnos nem közlekedik, én meg ezek után annak is örültem, hogy a miénk legalább időben jött, még ha régi típusú, a hőségben katlanná alakuló fajta is volt. És amikor még épségben le is jutottunk mindannyian a meredek lépcsőkön: a karomon ülő, 16 kilós fiam, a másik kezemmel magam után rángatott, legrosszabbkor nyitott állásba pattanó esernyős kocsi és ráadásként még én is: az maga volt a felhőtlen boldogság. 

Nem akadálymentes aluljáró

Az emeletes vonatról szóló, hétfői MÁV-közlemény alapján pár éves távlatban van rá remény, hogy a vonatozás összességében kicsit kellemesebb élmény legyen, és átfogóbb javulást lehessen látni a mostani alapproblémákban, legalább Budapest környékén. Azt ígérik ebben, hogy Budapest elővárosi forgalmát 2022 végére szinte teljes egészében korszerű KISS, FLIRT és DESIRO járművek szolgálják majd ki. "A felújítások és a modern motorvonatok forgalomba állítása hozzájárul a menetrend javításához, a pontosabb közlekedéshez, az elővárosi vonalakra jellemző fokozott terhelés kiegyensúlyozottabb eloszlásához is" - írták.

A KISS emeletes vonat az első héten, kedd és szombat között naponta ötször indul Vácról és hatszor a Nyugatiból. A menetrendjét, a pontos indulási időpontokat itt lehet megnézni.

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

A homályos látás gyakori szemészeti panasz. Fiataloknál leggyakrabban a korrigálatlan fénytörési hiba okozza, 40-45 felett pedig a közeli látás elhomályosodása, mely egy természetes fiziológiás folyamat része. A homályos látás ugyanakkor komolyabb szemészeti problémák tünete is lehet. Íme, a homályos látás kilenc lehetséges oka, és kezelési lehetőségei.
"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

A Fenntarthatósági Témahét alkalmából "Kukába az élelmiszerpazarlással" címmel indít plakáttervező pályázatot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Maradék nélkül programja. Az április 25-től június 21-ig tartó pályázat során olyan műveket várnak, amelyek figyelemfelkeltő módon szemléltetik az élelmiszerpazarlás problémakörét, hangsúlyozva a fogyasztók egyéni felelősségét. A legérdekesebb alkotások készítőit értékes nyereményekkel díjazzák, valamint műveik a tervek szerint oktatási intézményekben jelennek majd meg országszerte a következő tanévtől.
Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

A diák súlyosan megsérült, mentőhelikopterrel szállították kórházba.
A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

Az elmúlt húsz évben folyamatosan nőtt Magyarországon a bőrrákos esetek száma. A bőrdaganatok közül a melanóma az egyik legagresszívebb típus, ezért különösen fontos a betegség korai felismerése. Ráadásul a globális felmelegedés jelentősen növeli a kialakulás kockázatát, mivel ennek következtében tartósan egyre több UV-sugárzás éri a bőrünket. A szoláriumban pedig már akár egyetlen alkalom is tartós bőrkárosodást okozhat. A Budai Egészségközpont a rendszeres önellenőrzésre és a bőrgyógyászati szűrővizsgálat fontosságára, valamint a megelőzésre hívja fel a figyelmet a május 7-ei melanóma világnap alkalmából.
A szerkesztő ajánlja