SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Barátkozni tanítják az autista gyerekeket

- 2019-01-08
A dühevő kukaszörny megeszi az autista gyerekek haragját, a papír pizza feltéteiből megtanulják, hogy mi kell ahhoz, hogy barátaik legyenek. Barátkozást, érzelemkimutatást, dühkezelést tanítanak autista gyerekeknek a Symbo Alapítványnál. A gyerekek olyan fogásokat sajátítatnak el, amelyekkel az iskolában is könnyebben beilleszkedhetnek.
Barátkozni tanítják az autista gyerekeket

Az autista emberek sokszor azért tudnak csak nehezen szociális kapcsolatokat kialakítani a körülöttük lévőkkel, mert nem ismerik fel azokat a technikákat, íratlan szabályokat, amikkel például barátkozni lehet. Az alapítvány különböző tanfolyamain a gyerekek kis csoportokban tanulnak meg az érzelmeikről beszélni, felismerni mások érzéseit, figyelni másokra és együttműködni velük, hogy ezekkel a stratégiákkal az iskolában és más közösségekben is könnyebben integrálódhassanak. Több, autistákkal foglalkozó alapítvány is indít programokat az integrációra, az egyik ilyenről mi is írtunk, de a Symbo Alapítvány módszerében különbözik ezektől: az autista gyerekeket készíti fel az integrációra saját eszközeivel.

Megbeszélik kivel mi történt a megelőző héten. / Fotó: Hajdú D. András

Mi történt veled Lotti, hogy ilyen szomorúan jöttél vissza? – kérdezi az egyik kisfiú, mikor Lotti lehajtott fejjel jön vissza a mosdóból a csoportterembe. A két gyógypedagógus nagyon megdicséri a kisfiút, amiért ilyen figyelmes volt és kedves.

"Az autizmussal élő gyerekeknek az érzelemfelismerés, az érzelmekkel való munka nehezen megy. Ez nem azt jelenti, hogy nem éreznek semmit, hanem azt, hogy ezt nehezen tudják kommunikálni, nem tudják összekötni a fiziológiai érzésekkel és szituációkkal. Mi ezekhez adunk stratégiákat" – magyarázza Farkas Gyöngyi, aki Faragó Melindával közösen hozta létre az alapítványt.

A Symbóba 94 öt és tizenkét év közötti gyerek jár, közöttük a legtöbb aspergeres és autista, de van ADHD-s és olyan is, akinek nincs diagnózisa, de nehezen boldogul a szociális érintkezések során. Az alapítvány több tanfolyamot is kínál, amelyek 12 héten keresztül folynak házi feladatokkal és a szülők bevonásával.

Az Érzelmeink nyomában tanfolyamon olyan feladatokat rendeznek tizenkét, többnyire alapérzelem köré, amivel a gyerekek megtapasztalhatják, hogy milyen, amikor valaki boldog, fél vagy szorong. Ez az alapja a többi tanfolyamnak, amik már komplexebbek.

_HD59659

Az Egy csapat vagyunk tanfolyamon a gyerekek csapatkészségeket tanulnak, hogy hogyan kell türelmesen várakozni egymásra, segíteni a másiknak, együttműködni. Az Érzelmeink eszköztára kifejezetten az olyan gyerekeknek szól, akik gyakran szoronganak vagy dühkitörésektől szenvednek. Az alapítványnál dolgozó gyógypedagógusok stratégiákat tanítanak ezeknek a kezelésére, ilyen stratégia például az, ha a gyerekek megetetik a dühüket a dühevő kukaszörnnyel. A gyerekek lerajzolják a dühüket, amit aztán összegyűrve a szörny szájába dobnak. Ezeket a technikákat egy idő után otthon vagy az iskolában is maguktól alkalmazzák, például egy kisfiú egy régi tejfölös dobozból csinált magának szörnyet, amit mindenhova elcipelt.

Faragó Melinda és Farkas Gyöngyi az alapítvány létehozói a dühevő kukaszörnnyel. / Fotó: Hajdú D. András

,,Tanítjuk a rugalmas gondolkodást, ami az autizmusban jellemzően nehezen megy. Voltak olyan visszajelzéseink, hogy egy kisgyerek, aki mindig ugyanazt reggelizte, egy reggel azt mondta: anya, én ma kipróbálok valami újat, mert rugalmas gondolkodó vagyok” – mesél Gyöngyi az elért eredményekről.

Olyan is volt, hogy nézőpontváltásról beszélgettek a foglalkozáson: az egyik kisfiú korábban bosszantotta az édesanyját azzal, hogy reggelente nagyon lassan öltözött fel, de a tanfolyam hatására egyik nap szó nélkül elkészült azzal a megjegyzéssel, hogy ő most nézőpontot váltott, beleképzelte magát az édesanyja helyzetébe.

Mi a legkisebbeknek szóló Érzelmeink nyomában című tanfolyamra látogatunk el a Király utcai lakásba, ahol két szobát alakítottak ki a csoportok számára pontgyűjtő táblákkal, játékokkal, zenés eszközökkel. Két kisfiú és két kislány ül a gyógypeadógusokkal egy körben, ahol egy pörgentyűs körtábla, úgynevezett érzelemkerék segítségével a gyerekek megmutatják, hogy jelen pillanatban hogy érzik magukat, aztán megkérdezik a társaiktól is. A csoport egyik szabálya, hogy amikor valaki más beszél, akkor csendben kell maradni és figyelni kell a másikra, aki ezt betartja, mosolygós fejet kap a neve alá a táblára. A nagyobbaknál már bonyolultabb, egyéni szabályok is vannak, például az, hogy kedvesek legyenek valakivel, amibe beletartozik, hogy nem tesznek megjegyzéseket másokra, figyelnek a hanglejtésre.

A gyerekek rendszeresen kapnak házi feladatot is, amiről a foglalkozáson is beszélgetnek. A szüleik segítségével le kell rajzolniuk az alapítvány saját munkafüzetébe, hogy a héten miért voltak boldogak, szomorúak, dühösek és szorongók. Az egyik kislány, Lotti például azért szorongott, mert félt, hogy lemarad a hétvégén a kedvenc meséjéről, szomorú pedig azért volt, mert az oviban elesett és koszos lett a nadrágja.

"Elmentünk a kisfiammal a játszótérre, ahol fel akarta venni egy kislánnyal a kapcsolatot, ezért rálépett a kezére. Nem is értettem, hogy miért csinálta, pedig ő csak nem tudta, hogyan kell ismerkedni. A tanfolyam nagyon nagy segítség volt, mert tanult olyan fogásokat, amiket tud alkalmazni, és most már ő is be tud kapcsolódni a játékba" – meséli az egyik anyuka, aki autizmus spektrum zavarral küzdő fiára vár az alapítvány konyhájában.

A kisfiú már két éve jár a Symbo tanfolyamaira, és szemmel látható a változás. Az óvodában barátai lettek, be tud kapcsolódni a játékokba, és kezelni tudja a dühét.

Az alapítvány munkatársai egyfajta mankót nyújtanak ezekben a társas szituációkban azzal, hogy a foglalkozások során például egy dühös kisgyereknek felajánlják, hogy gondoljon valami jóra, vagy csináljon valami olyan tevékenységet, amitől úgy érzi, megnyugszik. A gyerekek ezek közül a stratégiák közül azt választják ki, ami nekik a leginkább segít, de hosszú idő mire begyakorolják annyira, hogy egyedül, például az iskolában is tudják alkalmazni.

A foglalkozás második felében a négy ovisnak képeket és szituációkat mesélnek a gyógypedagógusok, amiből meg kell tippelniük, hogy mit éreznek a szereplők. Egy másik feladatban pedig mércén kell megjelölniük, hogy mi, mennyire teszi őket boldoggá, a tévézésnek mind a négy kisgyerek nagyon örül. A gyerekek könnyen veszik a feladatokat, a végén pedig jutalmat – matrciát vagy édességet –  kapnak az összegyűjtött pontjaikért.

_HD59977

Egy kis pozitív megerősítés a gyakorlatok végén. / Fotó: Hajdú D. András

A nagyobb gyerekeknek már bonyolultabb dolgokat is tanítanak, például egy pizza rajzának segítségével, aminek a feltétjei jelölik mindazt, amire szükség van egy barátság kialakításához: együtt töltött idő, türelem, elfogadás. Megtanulják azt is, hogy mi az a kegyes hazugság, meddig lehet valakivel őszintének lenni, mi az, ami már sértő, hogyan helyezkedjenek a másik nézőpontjába.

Az alapítvány tanfolyamai ugyan fizetősek, mégis egyre több diagnosztizáló központ küldi ide a gyerekeket, még akkor is, ha nem állapítható meg egyértelműen autizmus. A módszer a gyerekeknél is több eredményt hozott. A szülők kérésére, akár az osztályközösségekben is tartanak foglalkozást, mert sokszor fordul elő, hogy hiába készítenek fel egy autista gyereket, ha az osztálytársak nem befogadók. Ezekkel a foglalkozásokkal el lehet érni, hogy egy marginalizálódott autista is újra az osztály része lehessen.

A tanfolyamok elengedhetetlen része a rendkívül részletes munkafüzet, amit az alapítvány maga készített. A munkafüzet részletesen ír a módszerekről, hogy a szülőknek is mankót nyújtson, miközben a gyerekek is használhatják arra, hogy belerajzolják az érzéseiket. Ez egyelőre csak egy Wordben szerkesztett összefűzött füzetke, de az alapítvány tagjai most gyűjtenek az adjukossze.hu-n arra, hogy könyvformát ölthessen. A munafüzet mind a pedagógusoknak, mind olyan szülőknek is érdekes lehet, akiknek nincs autista gyerekük, de azt szeretnék, hogy a gyerekük jó szociális kapcsolatokat tudjon kialakítani felnőtt korában.

Forrás: Abcúg 
Indexkép: Hajdú D. András

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja