SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Először az iskolapadban

Kókai Kata [cikkei] - 2005-08-21
Szeptember első napjaiban megszeppent apróságok töltik meg az iskola folyosóit.

Amint a gyermek hat éves korához közeledik, a szülők fontolóra veszik az iskolába történő beiratást. Néhányan úgy döntenek, gyermekük maradjon még egy évet az óvodában, hiszen később már nem lesz lehetősége a felhőtlen szórakozásra. Mások viszont, amennyiben gyermekük fizikailag és mentálisan is megfelel az iskolaérettség követelményeinek, engedik gyermeküknek, hogy máris megtegyék az első lépést a tudás felé vezető, olykor rögös úton.

Az új helyzet, az ismeretlen tanárok, és egykorú gyermekek nem egyszer "megrémisztik" gyermekeinket. Kíváncsian méricskélik a nagyobbakat, kiválasztják a padot, ahol később majd napjuk nagy részét töltik, s lapozgatják színes, ám számukra még nem teljesen érthető könyveiket. Szerencsésebb helyzetben vannak azok a gyermekek, akik barátaikkal, vagy óvodában már megismert társaikkal kezdhetnek neki az iskolás éveknek. Számukra kevésbé megterhelő az újfajta környezet, illetve a kötöttség.

Már az óvodában is bizonyos rendszer alapján telik a gyermekek napja, ám kevésbé szükséges koncentrálóképességük használata. A kötetlen játékok során szabadon cselekedhetnek, s csupán kevés kötelezettségük van. Az iskolában azonban szigorú rendszabályok érvényesek, s fontos az odafigyelés, a helyes magatartás elsajátítása. Az órán kapott feladatok végrehajtása során a gyermekben kialakul egyfajta kötelességtudat. Valószínűleg életében először itt tanulja meg mit jelent felelősséget vállalni tetteiért.

Elsajátít a tanulás során számtalan olyan tulajdonságot, mely felnőttkorban elengedhetetlen. Megtanulja, hogy mindennek megvan a maga ideje, nem mindig teheti azt, amihez éppen kedve lenne. Megérti, hogy egy nap csupán 24 órából áll, melynek beosztása nem mindig rajta múlik. Egyre inkább megérti mit jelent a teljesítmény, s társai jó eredménye őt is több energia befektetésre ösztönözhetik. Hasonlóképpen az is motiválhatja, ha jó eredményeiért a szülőtől dicséretet kap.

Egy szülő számára furcsa lehet korábban csak a játékoknak élő, szertelen gyermekét egy komoly tanuló személyében viszontlátni. A gyermekek 5-7 éves kora között bekövetkező folyamatnak köszönhetően nagyjából az iskolába lépés során kezdenek el "megkomolyodni". Egyre inkább felfedezhető a két nem közötti fizikai különbség, s a gyermekek mentalitása is megváltozik. Sokkal több dolgot értenek meg, s egyre jobban képesek alkalmazkodni a változó követelményekhez. Természetesen a változás nem egyik napról a másikra következik be, így előfordulhat, hogy míg egyik gyermek szinte felnőtteket megszégyenítően komolyan teljesít, a másiknak még a játékon jár az esze.

A kezdetben rosszul teljesítő gyermekek szülei néha elkeserednek. A rossz teljesítmény oka szinte soha nem az értelmi képesség. Nem egyszer a legjobb képességű gyermekek a legszertelenebbek, mely teljesítményükre is rányomja bélyegét. Könnyen előfordulhat, hogy a gyermek még képtelen alkalmazkodni a rendszabályokhoz, s bár képes lenne a feladatok megoldására, nem köti le a tanulás. Ez esetben a megdorgálás nem használ, hiszen a gyermek csupán korának, viselkedésbeli fejlettségének megfelelően reagál.

A büntetés nem megoldás, a kedvenc rajzfilmtől való eltiltás csak utálatosabbá teszi a tanulást. Helyette meg kell értetni a gyermekkel, hogy a tanulás nem a jobb keresetért, vagy a könnyebb életért történik (hiszen ezt hat-hét évesen nem értheti meg), hanem azért hogy elérje álmait, és tényleg pilóta, vagy űrhajós válhasson belőle.

 

Kép: www.foter.com

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

Egyszerű hátfájásnak gondolta az anyuka, amíg rá nem jött: 3. stádiumú rák volt

Amikor Courtney Liniewski hátfájásra panaszkodott, azt hitte, túl sokat ül az íróasztalánál. 34 évesen, két kisgyerek anyukájaként, krízistanácsadóként dolgozott egy pszichiátriai kórházban Milwaukee mellett - észre sem vette, hogy valami sokkal komolyabb dolog zajlik a testében. És ami a legfélelmetesebb: a tünetek olyan hétköznapiak voltak, hogy bármelyikünk figyelmen kívül hagyhatja őket.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja