SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A tinédzserek szerint félelmetes a TikTok-algoritmus pontossága

Családinet [cikkei] - 2025-03-12
Sok gyermek már 8-10 évesen elkezd tiktokozni, pedig a platformra elvileg csak 13 éven felüliek regisztrálhatnak - mutat rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss, a hazai TikTok-felhasználók szokásait vizsgáló tanulmánya. A mintegy ezer, 18-49 éves felnőtt online, reprezentatív kérdőíves felmérésén, valamint 10-17 éves fiatalok fókuszcsoportos vizsgálatán alapuló kutatás arra is rámutat, hogy a felhasználók más felületekhez képest a TikTokon kevésbé érzik zavarónak a reklámokat.

A 18–49 évesek több mint fele regisztrált már TikTok-fiókot, a kedvenc platformjuk mégis a Facebook maradt, míg a TikTok csak a negyedik legnépszerűbb közösségi felületük. A platformra regisztráltak csaknem fele azonban így is legalább egy órát tölt naponta tiktokozással. A legtöbbet a 30 éven aluliak, az alacsonyabb iskolai végzettségűek, valamint a megyeszékhelyeken élők, míg a legkevesebbet a 40 éven felüliek, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők és a fővárosiak töltik a platformon.

A TikTokot továbbra is a rövid, tömör és gyorsan fogyasztható videókért szeretik a legtöbben: bár a platform próbálkozik az egyre hosszabb videók engedélyezésével, a megkérdezettek kétharmada továbbra is elsősorban a legfeljebb 30 másodperces videókra kíváncsi. A felhasználók többnyire rábízzák magukat az algoritmusra, és a platform által ajánlott tartalmakat fogyasztják.

A 10–17 évesek jellemzően szintén elégedettek az algoritmus kínálatával, bár gyakran félelmetesnek érzik, mennyire pontosan képes eltalálni az érdeklődési körüket. Sokan nézik külön az általuk követett csatornákat is, ezeket azonban eredetileg általában szintén az algoritmus ajánlotta számukra. Élő adásokat a felhasználók közel fele szokott nézni, ajándékot, vagyis anyagi támogatást pedig összesen 14 százalékuk küldött már valamelyik tartalomgyártónak.

A 18–49 éves felhasználók mintegy 40 százaléka maga is osztott már meg tartalmakat a platformon, de jellemzően nem üzleti célból: azokból pénzt keresni a feltöltők csupán 13 százaléka szeretne, de saját vállalkozást népszerűsítő videókat is csupán 9 százalék szokott megosztani. A tartalomgyártás célja a legtöbb esetben inkább az önkifejezés, a saját hang hallatása, és persze a többi felhasználó szórakoztatása. A felnőttek közül a legtöbbet a harmincas korosztály posztol.

A 10–17 évesek jellemzően passzívabbak, ők inkább csak fogyasztják a tartalmakat, ugyanakkor a legfiatalabb tizenévesek többet posztolnak, mint idősebb társaik. A késői tinédzserévekben a passzivitás fő oka egyrészt, hogy egyre inkább szeretnék a saját adataikat biztonságban tudni, másrészt, hogy egyre jobban félnek a negatív kritikától. Az önkifejezés és a kapcsolattartás platformja számukra sokkal inkább az Instagram.

A TikTok mára a reklámkampányokban is megkerülhetetlenné vált, a platformon feltűnő hirdetéseket mégis csupán a felnőtt felhasználók 19 százaléka tartja igazán zavarónak. Ennek oka lehet, hogy a fizetett tartalmak a TikTokon organikusabban képesek beilleszkedni az egyéb tartalmak közé, mint más felületeken. A hirdetéseket ugyanakkor a megkérdezettek alig 8 százaléka érzi saját maga számára nagyon vagy inkább relevánsnak. A felhasználók több mint harmada kattintott már hirdetésekre, és 14 százalékuk vásárolt is azok nyomán. A fizetett tartalmakra a 30–39 évesek a leginkább fogékonyak.

A felnőtt felhasználók kétharmada kiemelten fontosnak tartja az adatai biztonságát, és közel ennyien fektetnek külön figyelmet az adatvédelmi beállításaikra is. Konkrét adatvédelmi aggálya azonban a felhasználók mindössze egyharmadának van, és tízből csupán egy felhasználó tekint a platformra kiberbiztonsági kockázatként.

A fiatalok többsége átlagosan 10–12 éves korában kezd el tiktokozni, de a kutatás fókuszcsoportos interjúi arra is rámutattak, hogy sokan már korábban, 8–10 éves korukban regisztrálnak a platformra. A fiatalok jellemzően naponta használják a TikTokot, hétköznapokon pedig általában egy-két órát töltenek a platformon.

Az alábbi videóban Soós Edina, az NMHH kutatási munkatársa nyilatkozott:

Nyitókép: depositphotos

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Hátborzongató tragédia: Négyen is meghaltak, miután egy csecsemőt magára hagytak a tűző napon egy ház előtti füvön

Drámai mentés, megrázó családi tragédia, hatalmas összefogás - szívszorító eseménysorozat egy kisvárosban.

Tragédia az uszodában: egy 10 éves fiú 5 méterről ugrott a vízbe, rázuhant egy 67 éves férfira, aki a helyszínen elhunyt

Egy szomorú baleset rázta meg azt az uszodát, ahol egy 10 éves fiú az 5 méteres ugrótoronyról ugrott a medencébe, és egy 67 éves férfire zuhant. A férfi a helyszínen életét vesztette, miközben a gyermek is eltűnt a rendőrség elől. Az eset rávilágít a medencehasználat biztonsági szabályainak fontosságára.

Kétéves fiú halt meg, miután az orvosok sűrített levegővel próbálták eltávolítani az orrába szorult pattogatott kukoricát

Egy rendkívül felkavaró eset rázta meg Brazíliát, amikor egy két éves kisfiú vesztette életét azután, hogy az orvosok súlyos hibát követtek el egy egyszerű orrdugulás kezelése során. A fiú orrába szorult pattogatott kukoricaszem eltávolítása közben alkalmazott sűrített levegős eljárás következtében a gyermek tüdeje és gyomra is megrepedt, ami végzetesnek bizonyult.

Ne féljünk a természetes édességektől, együnk gyümölcsöt!

Gyakori táplálkozási tévhit, hogy a gyümölcsökben található természetes cukrok (azok közül is a fruktóz) hizlalnak, megemelik a vércukor- és inzulinszintet, ezért egészségtelenek. Az igazság ezzel szemben az, hogy a gyümölcsökben található rostok, vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok kulcsszerepet játszanak a daganatos betegségek megelőzésében, az immunrendszer erősítésében és az anyagcsere szabályozásában - mondja Szabó Adrienn dietetikus, a Semmelweis Egyetem Szakrendelő Intézetének munkatársa.

Hathetes csecsemőt menet közben kivettek a gyerekülésből, frontális karambol következtében kirepült az ablakon - újra kellett éleszteni

Egy hathetes csecsemő életveszélyes állapotba került, amikor családja autójában frontális ütközés történt Balatonendréd és Lulla között hétfőn. A baleset előtt a kicsit kivették a gyerekülésből, így a baleset pillanatában már nem volt biztonságosan rögzítve - ez a döntés nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a baba kirepüljön az autóból és újraélesztésre volt szükség a helyszínen.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja