SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Iskola előtt - Amiről minden szülőnek tudnia kéne

Székely Szilvia [cikkei] - 2021-04-19
Az elmúlt időszakban nagyon sok kérdőjel jelent meg az életemben ezzel kapcsolatban. Nem gondolom és nem is érzem azt, hogy kizárólag az óvodapedagógusok, illetve az óvoda felelőssége a gyermekek iskolára való felkészítése.
Iskola előtt - Amiről minden szülőnek tudnia kéne

Vár az Iskola

"Az én vezérem bensőmből vezérel!

Emberek, nem vadak -
elmék vagyunk! Szivünk, mig vágyat érlel,
nem kartoték-adat.
Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet,
jó szóval oktasd, játszani is engedd
szép, komoly fiadat!"
                 
                 
(József Attila : LEVEGŐT!)

6-7 évesen az óvoda után újabb lépést kell tennie a gyermekeknek az önállósodás, a szülőkről való leválás felé. Nagyon fontos, hogy szülőként helyesen kezeljük ezt a helyzetet. Nyilván mindenki óvja-félti csemetéjét az új kihívásoktól, a megfelelési kényszertől, a túlzott elvárásoktól.

Fontos tudni, hogy szülőként mi magunk is erősíthetjük gyermekünk bizonytalanságát, megfelelési vágyát, gyengíthetjük önbecsülését, saját félelmünket vetítjük ki gyermekeinkre. Ugyanakkor tehetünk is azért, hogy gyermekünk boldogan és várakozással telve pillantson az iskolára, illetve az elkövetkezendő évekre. Ne szorongjunk!

Szülőként és óvodapedagógusként is azt gondolom, hogy szigorúan tilos kötelezően kitöltendő feladatlapokkal bombázni óvodás gyermekünket. Nem ettől teljesít jól majd az iskolában. Csak szorongást, dacot vált ki a legtöbb gyermekből az, hogy esetleg nem tudja jól megoldani a feladatokat, nem tud megfelelni NEKED szülőnek és arra gondol, hogy nem tud majd megfelelni a mosolygós tanító néninek sem.

Egy óvodából iskolába érkező 6-7 éves kisgyermek mindössze 20-25 percig képes koncentrálni, figyelni egyhuzamban. Ne gyakoroltassuk vele a 45 perces ülést, mert az is ellenérzéseket ébreszt a legtöbb ovis korú gyermekben. Ne gyakoroljuk gyermekünkkel a számok, betűk írását, hiszen a rosszul berögzült mozdulatokat, rosszul begyakoroltatott betűket sokkal nehezebb korrigálni a leendő tanító néninek, mint megtanítani egy kíváncsi, nyitott, csillogó szemű, tudásszomjjal teli gyermeket az írás művészetére.

Szülőként kínáljunk fel gyermekünk számára lehetőségeket, tevékenységeket

Tegyük elérhető közelségbe a gyurmát, a színes ceruzákat, a krétát, az ollót, ragasztót, színes és rajzpapírt, gyöngyöt, hogy bármikor elővehesse és alkothasson.

Játsszunk! Sokat játsszunk!

Meséljünk neki, milyen volt gyermekként nekünk az iskola. Főleg a szépet, a vicceset, a kirándulásokat, a kalandokat, a barátságokat meséljük el neki. Meséljük el, mennyire féltünk mi magunk is az iskolától. Mondjuk el neki, hogy mindenki fél egy kicsit a változástól, az újtól. Így tudni fogja gyermekünk, hogy nem benne van a hiba, ha picit szaporább a szívverése az iskola szó hallatán.

Meséljünk neki népmeséket, folytatásos regényeket!

Ne Bogyó és Babócát és ne Anna és Petit, (bár én magam is kedvelem őket) ezek a történetek kicsi óvodások számára íródtak leginkább. A nagyoknak már kell a történet izgalma, a királylány, a királyfi, a sárkány, a bölcs varázsló stb. és kell a történet végén a feszültség feloldása. Ezekben a mesékben már van nehézség, amit le kell küzdeni, meg kell vívni a csatát, ahogyan majd neki is meg kell vívni a saját csatáit kicsiny élete során.

Mondókázzunk, énekeljünk vele,- a ritmusok nagy segítségére lesznek majd a szótagolásnál, helyesírásnál.

Amennyit az idő és a lehetőségek engedik, legyen sokat kint a szabadban az ovis.

Fusson, szaladjon, hintázzon, bicajozzon, pattogtasson labdát! (Nagyon sok gyermek nem tud labdát pattogtatni, vagy azt elkapni). Legyen gyerek! Essen, keljen, ügyesedjen, mozogjon, erősödjön. A szabad levegőnek, a napfénynek immunerősítő hatása is van, mindamellett, hogy az idegrendszere is fejlődik gyermekünknek.

Vonjuk be a házimunkába a maga szintjén.

Ő is tud teríteni, megszámolni mennyi villa, pohár, tányér stb. kell. Segítsen takarítani, amikor takarítunk, pakoljon össze. Legyen feladata a családban. Ettől fontosnak érzi magát. Mindig köszönjük meg és dicsérjük őt, ha segít, figyeljünk a pozitív megerősítésre. Semmiképpen sem PÉNZZEL, ajándékkal, vagy édességgel. Már a szándékot is dicsérjük. Nyilván nem lesz tökéletes azonnal az elvégzett munka, de gondoljunk arra, hogy mi magunk sem úgy születtünk, hogy mindent tudtunk, mindenhez értettünk. Vonjuk be az ételkészítésbe. Kenjen kenyeret, kiflit, segítsen süteményt sütni, panírozni, salátát készíteni. (A rossz evők talán megkóstolják, amit saját maguk készítenek.)

Társasozzunk sokat.

Kártyázzunk, dobókockázzunk, léptessük a bábukat (megtanul számolni és észre sem veszi a játék során). A társasjáték során ne hagyjuk, hogy mindig ő nyerjen.  Inkább szelíden segítsünk neki eleinte, ha szükséges. Tanulmányok bizonyítják, hogy a társasjáték fejleszti a matematikai gondolkodást, a logikát, illetve a kudarcok tűrését, feldolgozását segítik és a kitartást fejlesztik.

Legyen napirendjük a gyermekeknek.

Legyen napirendje a családnak. Legyenek világosak a szabályok és azokat következetesen tartsuk és tartassuk be. A keretek és a rendszer biztonságérzetet ad a gyermekeinknek. Nyugodtan mondjunk nemet egy-egy esetben. Mi vagyunk a felnőttek, miénk a felelősség. Emlékezzünk arra, hogy mi magunk is voltunk gyermekek, akik próbálgatták a szárnyaikat és feszegették a határokat. Gyermekeink is ezt teszik. Ne hagyjunk rá mindent, amit szeretne. Az iskolakezdés az egész család együttes kalandja. Ő még kicsi. Nem mindig tudja mi a helyes, mi a jó út. Válasszuk ki az iskolatáskát, a tolltartót, a füzeteket stb. együtt. Nem feltétlenül a legdrágább, a legrózsaszínűbb, a legillatosabb, a legtündéribb a megfelelő. A család együtt döntsön! APA-ANYA-GYERMEK közösen.

Értékeljük gyermekünkben azt, amilyen most.

Élvezzük ki a MOST minden szép pillanatát, mert ez az időszak nem jön vissza már. Ne fenyegessük a jövővel, mert szorongást okozhat, ha mindig felemlegetjük számára, hogy milyen elvárásoknak kell majd megfelelnie. Ne akarjuk felgyorsítani a folyamatot, hogy megérjen az iskolára, mert az csak pillanatnyi gyorsulást hoz. Nem kell egy ovisnak tolltartó és munkafüzet, hanem leginkább az életkoruknak megfelelő beszélgetés, mese (nem digitális!)  játék , mozgás, elvárások és feladatok.

Sose felejtsük el, hogy mi vagyunk a felnőttek, mi irányítjuk a család életét. Sosem a gyerek ül majd szemben a tanító nénivel, vagy a tanárral a fogadóórán, hanem mi szülőként, akik felelősek vagyunk gyermekünk neveléséért.

Végezetül pedig három fontos tényezőn múlik a sikeres iskolakezdés. Ezek a tényezők pedig egymással szimbiózisban, együttműködve, együtt gondolkodva érhetnek el igazán sikereket. A három tényező pedig a GYERMEK, a SZÜLŐK (család) és az ÓVODA. Egyik sem ér el igazán hosszantartó sikert a másik nélkül. Csak együtt gondolkodva, együtt beszélgetve, együtt nevelve hozhatjuk ki az óvodás kisgyermekből azt, hogy ne szorongva, hanem kíváncsian, ragyogó szemmel várja az iskolát és később ne csalódjon.

Székely Szilvia

 

indexkép: depositphotos

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Napjainkban számos sebészeti beavatkozás egynapos sebészeti ellátás keretén belül is elvégezhető. Ehhez hozzájárult a technikai fejlődés, a minimal invazív technika térhódítása. A korszerű eljárás számos előnnyel bír a nyitott műtéttípushoz képest.
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Miközben az utóbbi körülbelül két évtizedben világszerte érzékelhető volt a cigarettázás visszaszorulása (2007-ben 23% volt a dohányzók aránya, míg 2021-re 17%-ra csökkent), az új típusú, füstmentesként aposztrofált hevített dohánytermékek és elektronikus cigaretták forgalma növekszik. Az elmúlt években sok dohányos szokott át ezekre a termékekre és egyre nagyobb számban az addig nem dohányzó fiatalok is beleesnek általuk a nikotinfüggőség csapdájába. Hogyan működnek ezek az új termékek, és mit tudunk jelenleg az egészségügyi hatásaikról? Tekinthetők-e kevésbé káros alternatívának, illetve a leszokás eszközének? Dr. Cselkó Zsuzsát, az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet Országos Dohányzás Leszokást Támogató Módszertani Központjának vezetőjét kérdeztük minderről.
Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
A szerkesztő ajánlja