SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A hangtani tudatosság szerepe óvodáskorban

Szabóné Vékony Andrea [cikkei] - 2020-10-19
Az olvasástanulás pozitív élménye és a jó olvasási teljesítmény hosszú távon kihat a gyermekek személyiségfejlődésére, a tanulási sikerességére, az új ismeretek megszerzésének ütemére, valamint azok feldolgozásának pontosságára. Az olvasástanítás óvodáskorban megalapozható különféle nyelvi játékokkal, amelyek a gyermekek számára örömet okoznak.
Hang-lépcső kiadványunkkal olyan játékos segédeszközt kívánunk adni az 5-7 éves gyermekekkel foglalkozó pedagógusok, valamint szüleik kezébe, amelynek alkalmazásával játékos módon fejleszthetik a gyermekek hangtani tudatosságát, elősegítve ezzel az olvasás-írás tanulásának megalapozását.

 

Bevezetés

Az olvasástanulás pozitív élménye és a jó olvasási teljesítmény hosszú távon kihat a gyermekek személyiségfejlődésére, a tanulási sikerességére, az új ismeretek megszerzésének ütemére, valamint azok feldolgozásának pontosságára. Tágabb értelmezésben tehát az olvasási teljesítmény hatással van a felnövő generáció önérvényesítő képességére, a tudás felértékelődésére, illetőleg ebből következően a munkaerő-piaci sikerességre, az önálló egzisztencia megteremtésének esélyére.

Kiemelten fontos ezért segíteni a jövő nemzedékét úgy, hogy olyan tudás birtokába jusson, amely alkalmassá teszi az olvasás által történő információszerzés és -feldolgozás folyamatára. Az olvasástanítás óvodáskorban megalapozható különféle nyelvi játékokkal, amelyek a gyermekek számára örömet okoznak.

 

Mit is jelent a hangtani tudatosság?

Az olvasás/írás elsajátításához szükséges képességek, készségek közül kiemelkedik az ún. hangtani/fonológiai tudatosság. De vajon mi rejlik e fogalom mögött? A hangtani tudatosság nem más, mint a nyelv különböző egységeinek megtapasztalása, felismerése, azokkal való manipuláció, játék. Elemeit, alapvető feladatait megtaláljuk minden anyanyelvi fejlesztésben, csak sokszor nem feltétlenül tudatosan, szisztematikusan, egymásra épülve alkalmazzuk azokat.

A hangtani tudatosság tehát az a képesség, mellyel a mondatok szavakra, a szavak szótagokra, azok pedig hangokra bonthatók vagy éppen összerakhatók szótagokká, szavakká, mondatokká. Ez a képesség teszi lehetővé a hangokkal való kreatív játékot.

Az utóbbi évek kutatásai arra mutattak rá, hogy a hangtani tudatosság fejlettségének szintje meghatározó az írás és az olvasás elsajátítása szempontjából. Amennyiben a gyermek hangtani tudatosságának fejlődése nem megfelelő, mind az olvasás, mind pedig az írás elsajátítása nehézségekbe fog ütközni.

 

A hangtani tudatosság fejlesztése a Hang-lépcső című tréningprogrammal

Szerzőtársaimmal, Magyarné Várbíró Zitával és Szatmáriné Mályi Nórával közösen készített kiadványunkkal olyan játékos segédeszközt kívánunk adni az 5–7 éves gyermekekkel foglalkozó pedagógusok, valamint szüleik kezébe, amelynek alkalmazásával játékos módon fejleszthetik a gyermekek hangtani tudatosságát, elősegítve ezzel az olvasás-írás tanulásának megalapozását.

A gyermekek ugyanis eltérő ismeretekkel, tapasztalatokkal érkeznek az iskolába, tehát nem azonos szintről kezdik meg az írás és olvasás elsajátítását. Ezeket a különbségeket az óvodai évek alatt jól kompenzálhatjuk. A családra és az óvodára is nagyon fontos szerep hárul az írásbeliséggel kapcsolatos modell-nyújtásban, valamint a későbbi olvasás-írás elsajátításához szükséges különféle képességek, készségek fejlesztésében.

Tréningprogramunkban elméleti megalapozással és rendszerezett, konkrét gyakorlatsorok párhuzamában mutatjuk be a hangtani tudatosság fejlesztésének lehetséges módozatait.

Játékos feladatokat tartalmazó könyvünket ajánljuk családok, óvodák, fejlesztő foglalkozásokat tartó szakemberek számára.

Tréningprogramunkban a hangtani tudatosságot 7 bázisterületen fejlesztjük:

  1. hallási figyelem és hallási észlelés
  2. mondatszintű tudatosság
  3. szószintű tudatosság
  4. szótagszintű tudatosság
  5. fonémaszint 1. (kezdőhang)
  6. fonémaszint 2. (műveletek)
  7. rímek

A tréningprogram egyes szakaszaihoz jól használhatók a „Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajátékok”. Jelenleg 4 típusa áll rendelkezésre.

Memóriajátékok

Ez a kártyajáték azért különleges, mert nem az azonos képek alkotnak párt, hanem az azonos nyelvi elemekkel, mint a szó kezdő hanggal, az utolsó hanggal, vagy az első és utolsó szótaggal állnak össze párokká. A játék abban segíti majd a gyermeket, hogy a hangtani tudatossága fejlődjön.

A nyelvi kreativitáson túl élvezetes játék formájában fejleszti a kombinációs készséget.

A játék szóanyagát úgy állítottuk össze, hogy a párok ne tartozzanak egy kategóriába/főfogalom alá, ne hasonlítsanak vizuálisan egymáshoz, törekedtünk az eltérő szótagszámra, ezáltal a gyermek a döntései során kifejezetten a hangtani tudatosságára, beszéde megfigyelésére tud támaszkodni. A gyermekek számára ismeretlen szavak elmagyarázásával a szókincs bővíthető.

Szükség esetén a játék felfordított/látható képekkel is játszható, ilyenkor mindvégig látják a gyermekek a képeket, így keresik a párokat.

A játékot akár egy játékos is játszhatja, ebben az esetben csak ő forgatja fel a kártyákat.

Felfordított memóriakártyák

Bővebb információ a Hang-lépcső tréningprogramról, valamint a kártyajátékokról a www.logopédia.hu weboldalon található (kapcsolat: info@logotech.hu).

 

Irodalom:

  • Első szótag azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020), Logotech Kft
  • Utolsó szótag azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020),  Logotech Kft
  • Első hang azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020), Logotech Kft
  • Utolsó hang azonos. Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajáték. Magyarné Várbíró Zita, Szabóné Vékony Andrea, Szatmáriné Mályi Nóra (2020), Logotech Kft
  • Hang-lépcső. A Hangtani tudatosság fejlesztése 5-7 éves gyermekeknél. Magyarné Várbíró Zita–Szabóné Vékony Andrea–Szatmáriné Mályi Nóra (2019), Logotech Kft

 

Szabóné Vékony Andrea


Szabóné Vékony Andrea
Okleveles gyógypedagógus - logopédus

Elérhetőségeim:
Munkahely:
Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye
             1221 Budapest, Szent István tér 1.
Honlap:
  • Logopédiai: http://logopédia.hu

  • SzóL-E? Szűrőeljárás óvodások logopédiai ellátására: http://szole.hu

  • (A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

    LEGOLVASOTTABB

    Őrizetbe vettek egy 13 éves fiút, miután játszótéri balesetben meghalt egy 12 éves gyerek

    Tragédia történt egy játszótéren: egy 12 éves fiú életét vesztette, miután leesett a körhintáról, amelyet egy elektromos kerékpár segítségével hajtottak meg. A rendőrség egy 13 éves fiút gyanúsítottként vett őrizetbe.

    Kettős tragédia: egy édesapa a fia temetésén halt meg

    Egy brit család szívszorító veszteségen ment keresztül, amikor Norman "Nosha" White, egy szerető apa meghalt szívrohamban fia temetésén Middlesbrough-ban. A család már amúgy is egy mély gyásszal küzdött, hiszen a fiút, David Beilickit temették augusztus 21-én, amikor az újabb tragédia lecsapott rájuk. Ez a kettős gyász mély emberi fájdalmat és összetartást mutat fel, amely mindenki szívét megérinti.

    Kétéves fiú halt meg, miután az orvosok sűrített levegővel próbálták eltávolítani az orrába szorult pattogatott kukoricát

    Egy rendkívül felkavaró eset rázta meg Brazíliát, amikor egy két éves kisfiú vesztette életét azután, hogy az orvosok súlyos hibát követtek el egy egyszerű orrdugulás kezelése során. A fiú orrába szorult pattogatott kukoricaszem eltávolítása közben alkalmazott sűrített levegős eljárás következtében a gyermek tüdeje és gyomra is megrepedt, ami végzetesnek bizonyult.

    A szérum irizinszint és pajzsmirigyfunkció kapcsolata - újonnan felfedezett összefüggés?

    Korábban már írtam arról, hogy az irizin egy sajátos hormon, amelyet az izomszövet állít elő és lényeges szerepe van a testsúly szabályozásában. Az ülő életmód ugyanis összefüggésben áll a különféle egészségügyi rendellenességekkel, mint például az elhízás, a cukorbetegség, a szívbetegségek, bizonyos rákos megbetegedések. A legújabb kutatások kiemelték az irizin számos jótékony hatását, beleértve a zsírsejtek barnulását, az anyagcsere-folyamatok modulálását és a csontanyagcsere szabályozását.

    Szívszorító tragédia: Egy anyuka lelőtte halálos beteg férjét és két gyermeküket - a legkisebb gyermekük árván maradt

    Egy szívszorító tragédia történt New Hampshire-ben, ahol Emily Long, 34 éves anyuka lelőtte a halálos agydaganatban szenvedő férjét, két gyermeküket, majd végül önmagával is végzett. A tragédia után a legkisebb gyermekük, egy hároméves kisfiú árván maradt - ő sértetlenül került egy család gondozásába.

    © 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
    Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
    ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
    A szerkesztő ajánlja