SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hogyan fejleszti a nyelvi készségeket a zene?

- 2019-11-18
Számos tanulmány bizonyította már, hogy a zenei képzés javítja a nyelvi készségeket. Nem volt ismert azonban az, hogy a zenei leckék vajon javítják-e az általános kognitív képességeket, jobb nyelvismerethez vezetnek-e, vagy a zene hatása inkább a nyelvfeldolgozásra korlátozódik-e.

Egy újabb kutatás megállapította, hogy a zongoraóráknak nagyon sajátos hatása van az ovisok azon képességére, hogy különbséget tegyenek a különféle hangmagasságok között, ami javítja a beszédértést, a szavak megkülönböztetését. A zongoraórák azonban úgy tűnik, hogy semmiféle előnyt nem jelentenek az általános kognitív képesség szempontjából, amelyet az IQ, a figyelemtartomány, és a munkamemória mér.

Az eredmények szerint a gyerekek nem különböztek egymástól a szélesebb körű kognitív mutatókban, de mutattak némi javulást a szómegkülönböztetés terén, különösen a mássalhangzók esetében. A legnagyobb javulást a zongoracsoport mutatta.

A tanulmány azt sugallja, hogy a zenei tréning legalább annyira hasznos a nyelvi képességek javítása szempontjából, és valószínűleg még hasznosabb is, mint a további extra olvasási leckék.


A zene előnyei

A korábbi kutatások kimutatták, hogy a zenészek átlagosan jobban teljesítenek, mint a nem zenészek olyan feladatokban, mint az olvasásértés, a beszéd megkülönböztetése a háttérzajtól, és a gyors hallásfeldolgozás.

A tanulmányban részt vevő gyermekeket három csoportra osztották: az egyik csoportba tartoztak azok, akik heti háromszor 45 perces zongoraórára jártak, a másik csoport olvasási feladatokat kapott, míg a harmadik csoport tagjai nem jártak zongorázni és olvasási feladatokat sem kaptak.

Hat hónap elteltével a kutatók megvizsgálták a gyermekeket, hogy hogyan tudják megkülönböztetni a szavakat a magánhangzók, mássalhangzók, vagy a hangzásbeli különbségek alapján. A jobb szómegkülönböztetés általában megegyezik a jobb fonológiai tudatossággal, a szavak hangszerkezetének tudatosításával, amely az olvasás megtanulásának kulcseleme.

A zongoraórán részt vevők jelentős előnyt mutattak az extra olvasócsoportba járó gyermekekkel szemben azáltal, hogy ügyesebben megkülönböztették a mássalhangzóban eltérő szavakat. Mind a zongora, mind az olvasócsoport gyermekei jobban teljesítettek, mint azok a gyermekek, akik nem részesültek semmilyen plusz oktatásban.

A kutatók az EEG vizsgálatot is segítségül hívták az agyi aktivitás mérésére, és azt találták, hogy a zongoracsoportban a gyermekek erősebb válaszokat adtak, mint a többiek, amikor különböző hangmagasságú sorozatokat hallgattak. Ez azt sugallja, hogy a zongoraórán részt vevő gyermekek jobban érzékelik a hangmagasság-különbségeket, amely segít abban, jobban megkülönböztessék a különböző szavakat.

Nagyon fontos ez a gyerekek számára a nyelvtanulásban: megérteni és hallani a szavak közötti különbségeket. Az IQ, a figyelem és a munkamemória tesztelésében a kutatók nem találtak szignifikáns különbségeket a három csoport között – utalva ezzel arra, hogy a zongoraórák nem javítottak az általános kognitív funkciókon.

A kutatást végzők azt remélik, hogy ez az eredmény segít meggyőzni az oktatási szakembereket a zene oktatásának fontosságáról intézményi szinten is.

Forrás: Massachusetts Institute of Technology. (2018, June 25). How music lessons can improve language skills: Study links piano education with better word discrimination by kindergartners. ScienceDaily. Retrieved September 17, 2019 from    www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180625192827.htm

Cikk forrása: 7koznapipszichologia.blog.hu
Kép: nightowl / pixabay

Kapcsolódó cikkeink:

 

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

Egyszerű hátfájásnak gondolta az anyuka, amíg rá nem jött: 3. stádiumú rák volt

Amikor Courtney Liniewski hátfájásra panaszkodott, azt hitte, túl sokat ül az íróasztalánál. 34 évesen, két kisgyerek anyukájaként, krízistanácsadóként dolgozott egy pszichiátriai kórházban Milwaukee mellett - észre sem vette, hogy valami sokkal komolyabb dolog zajlik a testében. És ami a legfélelmetesebb: a tünetek olyan hétköznapiak voltak, hogy bármelyikünk figyelmen kívül hagyhatja őket.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja