SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Haláljófej! - Menő bébicuccok koponyával

dr. Kovácsné Papp Szilvia [cikkei] - 2011-08-12
Messziről kezdem. A jelektől, amelyek lenyomatai a gondolkodásunknak, vagy éppen a gondolkodásunk hiányának. Mi köze a jeleknek a divathoz, közelebbről is a gyermekruhákhoz? Milyen jelekről is beszélek? A felnőtt öltözeteken és a tini ruhákon kívül ma már a babaruhákat is elárasztó agresszív képekről, a gyermekruhákról ránk iramodó ordító rajzfilmfigurákról, a tini pólókon megjelenő horrorjelenetekről.
Haláljófej! - Menő bébicuccok koponyával

gyerekruhaA bébiholmik kedves állatfigurái és pasztellszínei közé egyre gyakrabban keverednek katonai uniformist utánzó ruhadarabok, ijesztő szörnyek vagy harcosok képei. Ezek a képek is  jelentéssel rendelkeznek, jelek: lenyomatok a korról, a társadalmi működésről. Viseljük a jeleket, magunkon hordjuk, a gyermekeinkre tesszük.

A divat jelrendszer, amely hat ránk: követjük, bálványozzuk, figyeljük vagy szembeszállunk vele. Benne létezünk. A ruhákon, bútorokon, tárgyakon megjelenő motívumok áramlása, fel-és letűnésük jelzik az ízlésáramlatokat, a kultúrák egymásra hatásait, és manapság egyre inkább a kiüresedést, a kultúra hiányát, a figyelem, a tudatosság megszűnését, a sodródó, öntudatlan ösztöntársadalom szellemtől megfosztott igényét. A jelek viselőik számára a hasonulás semmitmondó eszközévé válnak, elveszítik szimbolikus jelentésüket, tárgyiasulnak. Megfigyelhetjük ezt az ész és lélek nélküli keresztviselésben, vagy például a hennafestés divattá válásában: az indiai és arab kultúrában a társadalmi státuszt jelző testdíszítés puszta divattá, mondhatni sallanggá vált az utóbbi évtizedben Európában.

Térjünk a tárgyra. Egy gyermekruhán akadt meg a szemem, miközben két fiammal a játszótéren időztem. Kétévesre való, rózsaszín alapon mintás pamutruha, a széle fodrosra varrott - első pillantásra egy nagy gonddal és némi ízlésficammal kimunkált marcipándíszt idéz. De puha, kényelmes, jól szabott darab. Egy kétéves, bájos, tiszta tekintetű kislány viseli. Tökéletes kis teremtés minden porcikájában. A homokban játszik egy templom előtti árnyas, platánokkal körülvett játszótéren, ebédet főz, kever, kavar. Ragyog a nap. Egy mély belégzés és hosszú kifújás idejére minden rendben, körbevesz a nyugalom. Ahogy így lebegek az idillben, egy villanásnyi időre - csak mintha - egy halálfej képe tűnik fel: egy fehér halálfej, keresztbe rakott lábszárcsontokkal a kislány virágos ruháján. A tudatmezőmbe került. Nem értem, érdekes. Továbbgördül a figyelmem. Nézelődöm. Aztán megint a szemem elé bukkan a halálfej. Közelebb megyek a picihez. Megfigyelem ruhája mintázatát, keresem a halálfejet. Talán csak képzelődtem. Szóval közelebb megyek. Nem, nem tévedtem. A szívecskékből, apró virágokból, magokból felépített mandalaminták közé asszimilálódva, akárha szívecskék, virágok vagy magocskák volnának ott bújnak a halálfejek. A ruhácskát díszítő hatféle mandalából kettő a halálfejek ismétlődésével szerveződik, körbeölelve a szívekből álló belső kört. Az egyik típuson a körön belül még ötágú csillagokból álló gyűrű is látható. A halálfejek így megbújva, beépülve a szív és virágmotívumok közé - milyen alattomos is ez. Mi ezzel a baj? Először is: nem stimmel. Valahogy éppúgy nem stimmel egy kisgyereken a halálfej, mint a paprikásszalámi címkéjén vigyorgó malac képe. Bár a kettő éppen inverze egymásnak. Mégis mind a kettő morbid, azaz természetellenes.

Mit is jelent a koponyamotívum csontokkal és kalóz szemkötővel egy kislányon - gondolkodom. A halálfejre gyerekkoromból emlékszem a hypo dobozáról. A méreg jele. Aztán tudom, hogy a kalózok zászlajának is motívuma. Ez sem jobb. A kalózok szervezett bűnözést folytató rablógyilkosok voltak ugyebár, és ma is azok, akik rettenthetetlen hatalmuk kifejezéseként a halál urainak tartották magukat - legalábbis ezt fejezi ki zászlajuk, a Jolly Rogers, amely egy nyíllal szívet átdöfő csontvázfigura.

Le vagyok maradva. Hogy miért? Mert nem követem a divatot, csak annyira, amennyire a természetes új utáni vágyammal találkozik. Általában ódzkodom a kommersztől. Ahogy utánanézek, a halálfejes divat 2006 óta masszívan jelen van a tömegízlést formáló cégek termékein. Ma már letűnőben, már csak a másolatokban, a kínai piacos ruhákban jelenik meg.

Nézzük a szimbólum kulturális hátterét, ami talán nem a legmeghatározóbb pont a divat alakítóinak látóterében. A keresztény szimbolikában a halálfej kötődik Krisztushoz is - arra utal, hogy Krisztus magára vette Ádám bűnét, ezáltal a halált. Kétlem, hogy a koponydivatnak bármi köze lenne ehhez a szimbolikához.   A régi, kétévszázad előtti sírkövek alján gyakran találni halálfejmotívumot: koponya, alatta keresztbe tett lábszárcsontokkal, ez nem meglepő. A kalotaszegi Magyarvistán például a templomhoz vezető lépcső oldalát régi sírkövekkel díszítették, ott is feltűnt a jel használata.  



Az is eszembe jut, hogy a német SS alakulatoknak is jelképe, illetve hatalmi szimbóluma  volt a halálfej. Ennyi elég ahhoz, hogy ne tegyük divattá. Végtére is horogkeresztes és vöröscsillagos gyermekruhákba sem öltöztetnénk csemetéinket.

Gondolkodom. Talán az lehet a motivációja - ha van egyáltalán -  ennek a divatnak, a halál ilyenfajta ábrázolásának, hogy nevetség tárgyává váljon, hogy lekicsinyítve ne legyen olyan rémisztő? Ez a modern kor haláltánca? Elveszik a hatalmát, azzal, hogy apró virágmotívumok helyett fűzik fel egy mintában? Kigúnyolják? Lehet, ha feltételezünk bármiféle tudatosságot a divat formálói részéről.

Menő, fiatalos, lázadó? Poén? - olvasom a fórumbejegyzéseket.

Nem értem mi a poén ebben?

Lehet, hogy a halál az élet egy pontjáról tekintve nem rémisztő, lehet, hogy képesek vagyunk életünk során odáig fejlődni lélekben, hogy elfogadjuk a halál tényét, hogy átlépésként éljük meg - igen megéljük a halált, képesek vagyunk magunkat olyannyira a természet részeinek, a kozmosz csillámatomjainak tekinteni, hogy nem rémülünk meg a halál, az itteni lét felől tekintve végleges átalakulást hozó pillanatától. Mégis, az a gyanúm, hogy a halálfejdivat mögött egyszerűen bár, de settenkedve, a mitizált és elferdítetten jónak feltüntetett kalózmúlt áll, mert  sokakat érdekel a kalózok története, vagányság, merészség kötődik hozzájuk.

A halálfejes lánykaruha címkéjén egyébként a kétbetűs márkanév alatt: made in Kambodzsa.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

A 21 éves lány két szívtranszplantáción is átesett, harmadik szíve pedig hétfő este feladta a harcot. A lány tudta, hogy csak hónapjai vannak hátra, ezért bakancslistát írt - a halála előtt több álma is valóra vált.
Az én időmben még fel sem merült, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket

Az én időmben még fel sem merült, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket

A férfi munka után fáradt, hagyni kell őt enni és pihenni. Akkoriban mindenki így tartotta. Ami pedig a házaséletünket illeti: akkoriban senki sem beszélt arról, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket. Igazából én úgy voltam vele, hogy amikor a férjem kívánta, akkor hagytam magam.
A szerkesztő ajánlja