SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK
Szakbarbár


Szakbarbár
TB szakértő

TB ügyintéző, családtámogatási (családi pótlék, GYES, GYET, anyasági támogatás) és pénzbeli egészségbiztosítási ellátások (táppénz, terhességi gyermekágyi segély, gyed) szakértője.
Mielőtt kérdést teszel fel, kérlek, olvasd el bemutatkozásomnál az alapelveket!

Kérdezz-felelek

Kérdezni a gomb megnyomásával tudsz, amennyiben a napi kérdések száma még nem haladta meg a napi limitet.
Kedves Szakértő!

2011 augusztusban született a gyermekem. A szülés előtti években sajnos bejelentett munkaviszonyom nem volt, vagy csak 1 órában az utolsó 1,5 évben (tényleges munkavégzés viszont volt). Ismerős segítségét kérve az utolsó pár hónapban be voltam jelentve az ő cégébe. Tavaly szeptember óta már a gyest kapom. Valószínű, hogy februártól sikerül elhelyezkednem bejelentett munkával egy másik helyre. A kérdésem az lenne, hogy ebben az esetben milyen költségei lennének az ismerősnek? Ha az új helyre megyek, akkor a régi munkaviszonyt meg kell/lehet szüntetni, még akkor is ha a felmondási védelem alatt vagyok? A segítségét előre is köszönöm!
Nincs értelme fenntartani egy nem valós munkaviszonyt, ha van egy igazi. A felmondási tilalom a munkáltató felmondása esetén van, közös megegyezéssel bármikor azonnal megszüntethető a munkaviszony. Ilyenkor csak a babázás alatt felhalmozódott szabadságot kell megváltani=a közterheket megfizetni utána. Hogy ez hány nap, azt csak Ti tudjátok, ha mindketten 5 napot számoltok 30 helyett, senki nem fog vele foglalkozni...

Szakbarbár
2014-01-21 21:32:14
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Tisztelt Szakbarbár!

Leírom az adatokat:
2008 augusztus-2010 március 31. munkaviszony
2010 július 1- munkaviszony (innen mentem szülni) bruttó bérem 115000 Ft
közben hallgatói jogviszonyom volt abban a kimaradt 3 hónapban
2011 július 31-tól táppénz
2012.02.13. egyeske születése
2012.02.13-2012-07-29. Tgyás
2012-07-30- Gyed
Jelenleg is gyeden vagyok még 2014.02.13-ig.
Szeptemberre várjuk ketteskét.

Az lenne a kérdésem, hogy mit tegyek ahhoz, hogy a legoptimálisabb ellátást kapjam ketteske után is?
Korábbi hozzászólásoknál olvastam, hogy menjen el fizetés nélküli szabadságra, onnan táppénzre. Ez megoldható nálam is? Ezt a munkáltató felé hogy jelzem? Mennyi szabadságra kell mennem, hogy táppénzre mehessek? Ezzel hasonló összegű lesz az ellátásom az egyeske után kapotthoz képest? Ez a verzió a legjobb számomra?

Válaszát előre is köszönöm, Ági
Egy ilyen alcsony bérnél teljesen mindegy, hogy mit csinálsz, az összes létező esetben- szabadság, munka, táppénz, ezek bármilyen sorrendben vagy gyessel kombinálva - ugyanannyi lesz a a tgyás és a gyed alapja, a most aktuális béred.
A gyed vége után vegyél ki pár nap szabadásgot - nincs jelentősége, hogy mennyit - , ezzel párhuzamosan igényeld meg a gyest, majd néhány nap múlva menj táppénzre. Semmilyen hátránnyal nem jár és kellemes dolog együtt kapni a gyest és a táppénzt. Egyedül arra figyelj, hogy a táppénzes papíron 9-es kód legyen. Keress rá a korábbi válaszok között, hogy miért fontos, hogy így, a helyes kóddal adják ki a táppénzes papírt.

Szakbarbár
2014-01-21 21:27:12
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Tisztelt Szakbarbár!
Második gyermekünket tervezzük, ezügyben kérném segítségét!
2006 óta folyamatos a munkaviszonyom. 2013-ban 08.02-ig dolgoztam, 08.25-ig betegszabadságon voltam, 26-tól táppénzen első gyermekem 09.24-i születéséig, azóta TGYÁS-t kapok. GYED-em a maximált összeg lesz.
A második babával jól gondolom, hogy ha a második szülési szabadságot 2014. dec 31-ig megkezdem (vagyis max 2015 január végéig szülök) akkor a TGYÁS alapja a 2013-as átlagjövedelmem lesz (mert ott még volt 180 nap jövedelem)? Vagy a minimálbér 2x maximált összeg adja majd a TGYÁS alapját? Ha az előbbi akkor az átlagot ugye a jogosultsági napok alapján számolják és nem éves átlagot néznek (esetemben a 01.01-08.25 237 nap átlagát veszik és nem 365 napra vetítve képeznek átlagot, ugye?)?
Ha 2015 január után születik a baba akkor mindenképp a minimálbér 2x lenne a juttatás alapja, mert előző évben nincs bérezett napom?
A GYED esetén számíthatok majd ismét a maximált összegre?
A GYED extra kihasználása érdekében járható út a terhesség alatt a fizetés nélküli szabadság megszakítása, 1 nap szabadság és utána táppénz? A későbbi juttatásokra ez nem lesz hatással?
Válaszát előre is köszönöm.
Igen, így van, ha a tgyás 2014-ben indul, akkor a 2013-as átlag korlátlanul lehet az alapja. 237 napi bérből úgy számolnak átlagot, hogy 237 nappal oszták, nem 365-nel.

2015-ben induló tgyás alapja 0 bérezett nappal, ennél magasabb átlaggal a minimálbér kétszerese. A gyed alapja ebben az esetben végig a tgyás kezdetekor aktuális minimálbér kétszerese.

Ha legalább 1 nap szabadságon leszel a táppénz előtt, akkor abból úgy semmiképpen sem lehet gond. A táppénz a későbbiekben nem befolyásol semmit.

Szakbarbár
2014-01-21 21:18:56
Olvasói értékelés: 5/5
Kedves Szakbarbár!

Egy közeli rokonom kérdésével kapcsolatosan írok Önnek. Párjával vásároltak egy lakást 1/2-1/2 arányban, nincsenek összeházasodva és élettársként sincsenek bejegyezve hivatalosan. Viszont lakcímre vannak bejelentve. A nő mint egyedülálló igényelte a nemrégen megszületett gyermek után a családi pótlékot. Ilyenkor mi van, törvényellenes?

Köszönettel: Ildi
A valóságnak megfelelő helyzet az, hogy nem egyedüálló. Ha ennek ellenére egyedülállóként igényelte a családi pótlékot, akkor azt az összeget, amivel ez magasabb nem egyedülállóknak járónál, jogalap nélkül veszi fel. Ezrelékekben mérhető az esély, hogy ebből valaha problémája lesz. Reális esély csak akkor van erre, ha egy jóakaró felnyomja.

Szakbarbár
2014-01-21 21:14:00
Olvasói értékelés: 5/5
Kedves Szakértő!

Jelenleg 2010. óta vagyok itthon gyeden, jelenleg a második kisfiammal. Eredeti szerződés szerinti bérem 187 000 ft volt. A múlt év folyamán kaptam egy levelet a munkahelyemről miszerint elveszik az ágy melletti pótlékomat ami bruttó 30 ezer ft. Ma pedig egy besorolási papirt miszerint ettől kezdve a besorolási bérem bruttó 142 000 ft. Az a kérdésem hogy ez a változtatás jogos e, mert mintha azt olvastam volna hogy az ellátás összege nem csökkenhet gyed alatt.
Köszönöm válaszát.
Éva
Ágy melletti pótlék az egészségügyben van, az közszféra, annak a hülyeségihez nem értek. Viszont a közalkalmazottak gyedét is az Ebtv. szabályozza, úgyhogy meg tudlak nyugtatni, hogy egy ellátás - nem csak a gyed - a végéig annyi marad, mint amennyi az elején volt. Egy kivétel van, de az is pozitív, a gyed több lehet, ha érinti az újévi maximum.

Szakbarbár
2014-01-20 21:17:45
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Kedves szakbarbár ! 2013,11,21 én beadott Gyes iránti kérvényemet a mai napig azaz 2014,01,20 ig nem birálták el Jogosultságom elvileg 2012 11 20 napjától áll fenn!
... Előzmények 2013,11,21 én a kormányablakhoz beadtam a kérelmet...
2013,11,25 én az államkincstár érkeztette-
2013,12,30 án már rákérdeztem akkor belföldi jogsegélyre vártak ez volt az összes info amit elmondtak
2014,01,07 én kiderült tévesen az OEP-től kértek belföldi jogsegélyt bár van munkáltatóm és ez fel is volt tüntetve a kérelmi papiron...
2014,01,15 én a munkáltatóm elküldte nekik a belföldi jogsegélyt (hiszen ök fizették a Gyedet mivel tb kifizetőhely)
Ekkor azt igérték mivel ilyen sokáig elhuzodott soronkivül rendezik a dolgot. Hová forduljak még? a mai napig semmi nem történik se pénz se papir :( Elvileg 30 nap vagy mégsem?
Nagyon fontos lenne hiszen kisfiam után január 1 től igényelhetném a gyed extrát aminek viszont a feltétele a gyes megszüntető határozat... De hogy mondjak le arról amit meg sem kaptam? Számithatok rá hogy ezért a januári GYed extrát sem fogom megkapni? Válaszát elöre is köszönöm!
Felteszem, hogy az ügy arról szól, hogy gyeden voltál, lemondtad, visszamentél dolgozni gyes helyett, most pedig gyesről gyedre váltanál, mert már gyed mellett is lehet dolgozni. Rutinos kifizetőhely ilyenkor rögtön ellát egy igazolással arról, hogy mettől meddig folyósított gyedet, mert tudja, hogy a MÁK ezt mindig látni akarja, ha 2 év és 1 napos kornál hamarabb kezdődik a gyes.

Az ügyintézési határidő egyébként 21 nap - tavaly még 18 volt. Ebbe nem számít bele a jogsegély kérése és a tényállás tisztázása. A MÁK nem tökölt, ez látszik a dátumkból, a gond a rossz helyről történő jogsegély kéréssel volt. Ez a MÁK hibája, de a legtöbb, amit elérhetsz, hogy a horribilis 6%-os késedelmi kamatot kifizetteted. Ennek annyira minimális az összege, hogy nem éri meg a fáradságot.

Ha a januári gyed folyósításáig nem fut be a határozat - addig azért még legalább 2 hét van, simán megérkezhet - , akkor majd februárban kapod meg a januárra járó gyedet is.



Szakbarbár
2014-01-20 21:13:52
Olvasói értékelés: 5/5
Tisztelt Szakértő!
GYED EXTRÁval kapcsolatos kérdéssel fordulnék Önhöz. Kisfiam 2005 júniusában született, 2009 februárjában tartósan beteg besorolásba került (F84.0), megigényeltem és folyósították a GYESt. Erről a családtámogatási ellátásról lemondtam 2012.júniusától, amikor megszületett a kistestvére. Az emelt családi pótlékot most is kapjuk. Szeretném megtudni, hogy a GYED EXTRA mellett lehet-e igényelni újra a tartósan beteg gyermekre a GYESt? Válaszát és segítségét köszönöm!
Ha most ketteskével gyedet kapsz, akkor nem kérheted egyeske után a gyest, mert az ellátásokat csak akkor lehet halmozni, ha az egyik egy 2013.12.31 után született gyermek után jár. Ilyenkor a régi ellátást meg lehet tartani az új mellett, de arról nincs szó, hogy két régi ellátást lehet kapni párhuzamosan.

Szakbarbár
2014-01-20 20:40:46
Olvasói értékelés: 5/5
Kedves Szakbarbár!
Kérdésem a következő: jelenleg GYED-en vagyok 6 hónapos kisfiammal, sajnos a terhesség kiderülése előtt 2 héttel megszűnt a munkahelyem, ahol vezető beosztásban dolgoztam 4 évet br. 300000Ft bérrel. Miután kiderült, hogy jön a baba egy kedves ismerősöm felvett magához, hogy el tudjak menni táppénzre és kaphassam a juttatásokat. Ez a munkaviszonyom most is tart. Terhesség alatt végig táppénzen voltam, fizettem mindent magam után, most pedig a GYED maximumot kapom. Ezen a mostani "munkahelyemen br. 120000 Ft-al vagyok bejelentve. Szeretnénk másik babát és mivel nincs hová visszamennem dolgozni (ugye ismerősnél csak szívességi bejelentéssel vagyok), így jó lenne a 2 évbe beleférni a másik babával (na meg 36 éves vagyok) . Kérdésem, hogy a másik babánál ha GYED-be szülök mi lesz a GYED és a GYÁS alapja? A mostani szerződés szerinti bérem? Mi lenne számomra a legjobb megoldás? Ha a mostani bérem lesz az alap, akkor ha megemelik a béremet annyira, hogy a max. GYED-et kapjam, akkor az úgy működhet? Meg lehet emelni a fizetést GYED alatt? Mit tanácsol, mit tegyünk? Segítségét előre is köszönöm!! Szép napot!!
Egy 2014 végi szülésnél érdekes lehet, hogy 2013 elején volt-e béred, úgyhogy pontosítani kellene a részleteket 2013 elejétől. Viszont még így is lesz egy bizonytalan tényező, a szülés éve. Ezért azt javaslom, hogy a részletekkel akkor gyere vissza, amikor már lehet azt tudni, hogy szülsz-e idén vagy sem, tehát májusnál hamarabb nem érdemes róla beszélni.
Addig is megnyugtatlak, hogy egyáltalán nem kell sietni, semmi sincs akkor sem, ha a gyes alatt vagy után (táppénz, szabi alatt) szülsz, illetve hogy legrosszabb esetben - ha a béremelés már nem használna, mert vannak ócska béres előzmények, amik még beszámítanak -, akkor elég lesz egy másik kedves ismerős vagy egy kis vállalkozó szellem...

Szakbarbár
2014-01-20 20:34:11
Olvasói értékelés: 5/4
Kedves Szakbarbár!

Segítségedet szeretném kérni egy a családomban felmerült eset kapcsán. Sógornőm 2014. április 8-ra van kiírva és sajnos nem fog járni neki sem a tgyás, sem pedig a gyed.
Felmerült, hogy esetleg az apuka igényelhetné meg a gyed-et (ha jól tudom, a tgyás csak az anyáknak jár). 2013. június végéig állt fenn a munkaviszonya, utána 3 hónapig munkanélküli ellátásban részesült. Jelenleg dolgozik, csak sajnos nem jelentette be a munkáltatója. A kérdésem az lenne, hogy:
1. Véleményed szerint mikortól kellene bejelenteni az apát ahhoz, hogy Ő igényelhesse meg a gyermek után járó GYED-et (még a baba születése előtt, vagy elég a 168 nap lejárta előtt valamivel)? 200.000 Ft-ra gondoltunk, hogy közel maximális ellátást kaphassanak de a járulékokat Nekik kell fizetni. Ezért nem mindegy hány hónapig kell fenntartani a jogviszonyt.
2. Jól tudom, hogy a tgyás idejére az anyuka GYES-t igényelhet, amit az apuka GYED igénylésének napja előtt le kell mondani?
3. Szerinted járható ez az út? Apa kapja a GYED-et és lehet, hogy mellette még dolgozni is fog?!

Előre is köszönöm szépen a segítségedet!

Üdvözlettel,

Dóri
1. Április 8-i szülés dátumhoz képest a tgyásnak megfelelő időtartam szeptember 22-én jár le. Innen lehet jogosult apuka gyedre, ha ezen a napon még fennáll a munkaviszonya és az innen induló előző 2 évben fel tud mutatni 365 nap előzetes biztosítást. A járadék szeptember végéig járthatott neki, azalatt biztosított volt, úgyhogy elvileg rendben van az előzetes biztosítása. Főleg, hogy ehhez a kb. 1 évhez még hozzájön annyi, amennyit most munkaviszonyban tölt.
Minél többet töltene, annál tovább kaphatna gyedet, de többe kerül egy havi maximális gyedhez szükséges bért lejárulékolni, mint amennyi utána a gyed, úgyhogy nem mondom, hogy legyen minél hosszabb a munkaviszonya.
2 hónap 200.000-rel jó lesz.

2. Pontosan.

3. 1 éves korig nem lehet gyed mellett dolgozni. Utána igen. Ha marad bejelentve - fizetés nélkülire megy 1 éves korig, nem szűnik meg a munkaviszony - , akkor nyugodtan dolgozhat a valóságban, nem lesz belőle gondja. Bárki munka közben találja, azt fogja látni, hogy ő egy hónapok óta bejelentett alkalmazott. Aki tegnapelőtt tért vissza a munkába a gyedről és még nem jelentette be, mert 5 napja van rá.

Szakbarbár
2014-01-20 20:22:23
Olvasói értékelés: 5/5
Tisztelt Szakertö!

(Elnezeset kerem, de sajnos nincsenek ekezetek a billentyüzeten, remelem igy is erthetö lesz a kerdes.)
Az alabbi kerdesem lenne:

A ferjem 2013 ota Nemetorszagban dolgozik, bejelentett munkahelyen. Nem tudom, hogy van-e jelentösege, de csak 2013 oktobere ota vagyunk hazasok, elötte elettarsak voltunk.
Van egy hat eves lanyunk, a következö baba pedig a napokban fog megszületni. En a szülesig tappenzen vagyok (fegyveres testületi tag), csak ezt követöen megyek TGYAS-ra. A terhesseg kezdetetetöl itthon voltam mint veszelyeztetett terhes. Elötte a brutto berem 310000 Ft volt, a tappenz ideje alatt tavolleti dijat kaptam netto 200000 Ft-ot (+-15000). A terhesseg elött betegallomanyban sajat jogon a tavalyi evben 1 napot, a lanyom miatt kb 3 hetet voltam.
A terhesseget itthon töltöttem, de a pici születese utan szeretnenk a ferjem utan menni. Ami kerdesem lenne:

1. A TGYAS folyositasat felfüggesztenek-e, ha a ferjem utan mennenk? (Azzal az indokkal, hogy a nemet csaladi ellatorendszer folyosit nekünk onnantol ellatast.)
En ugy tudom, hogy nem, mivel a TGYAS anyasagi ellatas nem pedig csaladi ellatas, tehat azt akkor is kapom, ha nem Magyarorszagon elek. De most mar teljesen bizonytalan vagyok...

2. A GYED-et viszont abban a pillanatban fel fogjak függeszteni, ha mi ott bejelentkezünk? Meg akkor is, ha nekünk a magyar ellatas kedvezöbb lehetne? Kerhetek-e kiegeszitest a magyar allamtol, mivel ott csak a ket gyermek utani csaladi potlek kb 370 euro es 300 euro elterngeld jar, ez utobbi a gyermek egy eves koraig. Ezt követöen mar csak a csaladi potlekra leszek jogosult. Mig Magyarorszagon a gyermek ket eves koraig kaphatnam a GYED-et. Raadasul többen jeleztek, hogy amint a nemet csaladi ellatasokat kapja valaki, akkor azonnal megvonjak töle a magyart. De ha en nem kerem? Tudom ez nem egyeni döntes, hanem allamigazgatasi eljaras kereteben vizsgalja a hivatal...
Raadasul többen jeleztek a neten, hogy akkor is megvonja (felfüggeszti) a MAK a kifizetest, ha itthon el a gyermek es az anya. Tehat akkor is elveszitem a GYED-et, ha nem megyünk a ferjem utan?

3. A csaladi es a TB ellatasok szempontjabol tehat nem vagyunk egyenerteküek a ferjemmel? Ha ö jogosultsagot szerez egy masik orszagban mint ado- es jarulekfizetö, akkor en teljesen mindegy, hogy mire lennek jogosult mint korabbi jarulekfizetö? Pedig több helyen is azt olvastam, hogy elvileg nem jarhat rosszabbul senki, mivel a különbözeteket kifizetik. Erre azt mondtak a MAK Nemzetközi Kapcsolatok Osztalyan, hogy nem, ha en kint elek akkor nem kerhetek kiegeszitest. Az OEP-nel azt mondtak, hogy kerhetek. Itt adtam fel...

(Az elmult hetekben sok telefonalgatas es informaciokeres dacara is csak egymasnak ellentmondo valaszokat kaptam a MAK-tol, illetve az OEP-töl es most mar lassan semmit sem ertek. Ezert is kernem a tanacsat. )

Elöre is köszönöm a valaszat, szep napot kivanva: K.Ramona
A tgyással garantáltan nincs gond, mert az nem minősül ún. családi ellátásnak, amiből csak egyet lehet kapni. A gyed viszont ilyen, tehát az nem jár együtt a kinti családi pótléknak megfelelő, családi ellátásnak minősülő juttatással. Nem tudom, hogy ilyenkor lehet-e választani, vagy a jogszabályok határozzák meg, hogyha ott élsz és ott dolgozik az apuka, akkor emiatt az ottani ellátás jár és kész.

Szerintem Neked inkább a családi pótlék megszüntetését írták, az egy egyszerűbb eset, mert ennél mindenki a kintit igényli, mivel az mindenhol máshol magasabb. Mivel úgyis kiderülne, hogy itthonról is kapják, ezért inkább bejelentik önként a gördülékenyebb ügyintézés és a visszafizettetés elkerülése miatt. A gyed vs kinti családi pótlék egy bonyolultabb valami. Nekem is az, úgyhogy nem nagyon foglalkozom ezzel, ezért ennél többet nem tudok mondani.

Az OEP-et csak gyeddel kapcsolatban kérdezd, a MÁK-ot pedig csak családi pótlékról, mert mindegyiknek csak az egyikhez van köze, a másikban nem illetékes.

Szakbarbár
2014-01-17 22:00:18
Olvasói értékelés: 5/5
Szia Szakbarbár!
Tgyással és Gyeddel kapcsolatba lenne kérdésem. 2010 októbertől dolgoztam 110000 Ft bruttóért 2013. november 10.-ig, majd átmentem új mukahelyre 11.-étől. November végén kiderült hogy terhes lettem, az új munkahelyen nem tudtak biztositani egy műszakot, ezért dec. 14-el kiléptem. Dec.-16-tól álláskeresési járadékra mentem. Most kaptam róla papirt, hogy a járadák alap 121000 Ft. (napi 2435 Ft). Március 15. éig jogosult vagyok. Szülés várható időpontja július 25. Úgy tudom, hogy tgyást és gyedet csak akkor kapok ha munkaviszonyból megyek szülni. Kérdésem hogy hogy kaphatnék teljes értékű ellátást? Szakitsam meg az álláskeresési ellátást, fizessem a Navnak a 6810 FT pár hónapig és újra kérjem az ellátást vagy van esetleg más mód is? Mennyi lenne körülbelül az összeg amit kaphatok tgyást és gyedet?
Előre is köszönöm a választ.
Adrienn
Bármilyen biztosítási jogviszony jó lenne a tgyáshoz és a gyedhez, ha az legalább a tgyás 1. napján fennáll, tehát akár a járadék is megfelel aktuális biztosításnak. Meg lehet szüntetni és aztán újra meg lehet igényelni, így ha nem is túl magas, de valamennyi tgyás és gyed jár. Azért mondom, hogy nem is túl magas, mert a megszakadó biztosítás miatt úgy gondolom - biztos nem vagyok benne - hogy az ellátások alapja csak a minimálbér lenne. Ebből családi kedvezmény nélkül a tgyás nettó 60.000, a gyed 53.000.

Az egészségügyi szolgálatási járulékért csak természetbeni ellátás jár, pénzbelire nem lehet vele jogosultságot szerezni. A járadék vége után még 45 napig jár az egészségügyi ellátás, csak ezt követően kellene fizetni.

Egyéni vállalkozni kellene, van még rá időd, akkor maximális körüli gyedet is kaphatnál.

Szakbarbár
2014-01-17 21:43:58
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Tisztelt Szakértő!

2013.10.23.-án szültem. Valóban igaz az, hogy Gyedemet a szülést megelőző 180 nap jövedelme alapján és nem a 2012-es jövedelmemből fogják számolni?
Segítségét előre is köszönöm.
Ha ugyanott dolgoztál 2012-ben is, folymatos volt a biztosításod (pl. nem voltál több, mint 30 napig fizetés nélküli szabadságon) és volt 2012-ben legalább 180 bérezett napod, akkor egy 2013-ban induló ellátás alapja a 2012-es átlag.
Utolsó 180 nap annál van, akinek az előző évben nincs, de az igényléstől visszamenőleg van 180 bérezett napja.

Szakbarbár
2014-01-17 21:04:02
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Kedves Szakbarbár!
Én írtam az olvashatatlanul hosszú levelet, ami miatt mégegyszer elnézést kérek.
Ha jól tudom, irányadó időszak a táppénzre jogosultság kezdő napját közvetlenül megelőző naptári év első napjától (tehát esetemben 2013. január 01-től) a táppénzre való jogosultságot megelőző napig tart.
És mivel nekem ez folyamatos (hiszen amint megszűnik a régebbi munkaviszony, másnaptól e.v. leszek a táppénzig), akkor a táppénz összege esetemben az e.v. –ként járulékolt bruttó bérem 60%-a lesz? És CSAK az e.v.-i bruttó béremből számítják a táppénzt, az előző jogviszonyból származó bért ugye nem számítják bele?
Mennyi lehet így a táppénz időtartama? A maximális 1 év is lehet a folyamatos biztosítás miatt (annyi nekem nem kell, csak pár hónap, a szülésig)?
Vagy azért írtad, hogy kb. 2 hónapot járulékoljak a br. 177E után, hogy abból lehet majd 2 hónap táppénzem (mivel az e.v. jogviszonyban meg nem lesz meg összesen 180 nap -vagy ez utóbbi nem számít)?
Ha nem emiatt írtad, akkor miért pont 2 hónapot kell járulékot fizetnem?
Illetve, nem értem, hogy miért a br. 177.000Ft-ot írtad. Miért nem fizethetek 2 hónapig a minimálbér kétszerese után járulékot? A „szakmai” bérminimum 118.000Ft. Ennek kétszerese 236.000Ft. Akkor még magasabb tgyást, gyedet és táppénzt kapnék… Ezt egyáltalán nem értem, hogy miért pont 177.000Ft és miért nem 236.000Ft.
Illetve hogy érted azt, hogy megúszható az SZJA e.v-ként? Utána néztem, és azt találtam a nav honlapján, hogy az e.v. csak 10 százalék nyugdíjjárulékot, valamint 8,5 százalék egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékot fizet. Ennyi? Csak ezt a kettőt és kész?
Köszönöm türelmedet megintcsak hosszú kérdéseimhez.
Csak az ev-s járulékalap lenne a táppénz alapja. Ennek semmi köze ahhoz, hogy a táppénzjogod a hosszú folyamatos biztosítás miatt 1 év, az egy másik szabály miatt lenne így.
A 2 hónapot azért mondtam, mert szerintem nem árt legalább ennyit járulékolni ahhoz, hogy ne legyen rád jobban senki kíváncsi.

Az egyéni vállalkozó járulékfizetése egy bonyolult dolog, 3 féle járulékot 3 féle összeg után kell fizetni. A Neked érdekeset a 118.000-nek a 150%-a után, ez a 177.000. Ennél többet ne akarj érteni, mert a sokkal kevesebb infót sem tudod kezelni.
A 236.000 nem egy olyan szám, ami bármilyen szempontból érdekes lenne. Ami még érdekes, az a sima 101.500 Ft-os minimálbér kétszerese, mert szakképzettként is legfeljebb ez a 203.000 Ft a tgyás és a gyed alapja 180-nál kevesebb bérezett nappal. Ha ezt akarnád átlagban elérni, akkor nem lenne elég a kötelező minimumot megfizetni. Akkor egy tényleges magas összeg után kéne nemcsak járulékot, hanem itt már SZJA-t is fizetni.

Amit javasoltam, az minden szempontból - biztonság, egyszerűség, olcsóság, határhaszon - az optimális megoldás.

Szakbarbár
2014-01-17 20:52:23
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Tisztelt Szakbarbár!

Ma már válaszoltál a kérdésemre, de van amit nem értek, s mivel még itt a lehetőség, kihasználnám.
Az egyetlen ami kötelező a 4 órás ajánlat elfogadása.... ami nekem nem tiszta. Konkrétan gyed lejár, szabit kiveszem 8 órásba és utána 4 órában kötelesek visszavenni? Vagy már szabadság ideje alatt is közölhetik, hogy nincs tovább munkaviszony és akkor maradok gyes-en szabi után és keresek új munkát? Végkielégítés vagy valami jár esetleg ha 2006 októbertől dolgozom, 2009 májusban egyeske, 2010ben fél év munka 2011-től gyed, gyes, táppénz, 2012 ketteske.
Türelmed, segítséged megköszönve: Éva
A szabadság alatt már felmondhat a munkáltató, ha így alakul, akkor valóban nincs mit módosítani a munkaszerződésen, mert azt a további munkavégzéshez módosítanátok.
A munkáltató felmondása esetén 8 teljes év munkaviszonnyal - minden beleszámít a babázásból - 50 nap felmondási idő és 2 havi végkielégítés jár.

Szakbarbár
2014-01-16 19:52:36
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Kedves Szakbarbár!

Első gyermekem 2011.09.27-én született. TGYÁS lejárta után én visszatértem dolgozni és férjem maradt a gyerekkel, aki jelenleg GYES-en van. Második gyermekünk 2014.03.13-ra várható és a felállás ugyanez lenne, a TGYÁS lejárta után én visszatérnék dolgozni és a férjem menne GYED-re. A kérdésem a következő:
1, Amig én TGYÁS-on vagyok az elsővel, férjem jogosult-e GYES-re a második jogán vagy mindenképpen vissza kell menjen dolgozni ezen időszakra? A Gyed-extra ad erre lehetőséget?
2, Hogyan alakul az ellátás számítása, ha visszatér munkába illetve ha maradhat továbbra is GYES-en? Mindkét esetben a 2013-as évi jövedelem az alap?
Köszönettel
1. Az ellátások halmozása - egyszerre több gyermek utá több ellátás - csak olyan formában működik, hogy ugyanaz veszi igénybe őket. Tehát ha tgyást kérsz, akkor a gyest is csak Te kaphatod. (Az ok - szerintem - : a gyes mellé egészségügyi szolgáltatásra jogosultság és teljes szolgálati idő jár. Ha még ezt is adnák mellé, az már végképp sokba kerülne...)

2. Apuka akkor lesz jogosult gyedre - de akkor Neked semmilyen ellátás nem jár - , ha vagy még a baba 1 éves kora előtt megigényli, ebben az esetben nem dolgozhat mellette. 1 éves kor után igényelve egy kicsit bonyolódik a helyzet: ha otthon babázik, akkor nincs semmi újdonság, kapja és kész. Ha dolgozik mellette, akkor viszont 60 napig nincs gyed. (Hogy ezt is értsd, miért van: ilyenkor valamilyen variálás van a háttérben, aminek a több költségvetési kiadás lesz a vége, ez a 60 napos szabály segíthet a variálás visszafogásában.)

Ha lesz most 180 bérezett napja - 168 valószínűleg lesz, ha a tgyás ideje alatt dolgozik, ez nincs messze a 180-tól - akkor az utolsó 180 napi átlag az alap. Ha nem lesz ennyi, akkor ott nem vagyok biztos benne, de talán az egyeske utáni gyed lesz ennek a gyednek is az alapja.

Szakbarbár
2014-01-16 18:55:10
Olvasói értékelés: 5/5
Tisztelt Szakbarbár!

Kislányom másfél éves, két éves kora után visszamennék dolgozni s ha jól értem az új szabályt akkor munka mellett a gyest is megkaphatom. Jelenleg is érvényes az a megállapítás, hogy a visszatérő kisgyermekes munkavállalóknak a gyermek 3 éves koráig nem lehet felmondani, és az azonnali hatályú felmondás is csak rendkívüli esetben lehetséges.
Vagyis 2015 júliusig elvileg kötelesek foglalkoztatni gyes mellett is?
Másik kérdés, hogy az eredeti irodát bezárták, de más településeken /min.20km/ még van lehetőség, oda közös megegyezéssel tudnék átjárni és mondjuk a 8 órás munkaidőmet átalakítani 6 óra + utazási időre?
Köszönettel: Éva
A 2012. közepétől hatályos Mt-ben ilyen már nincs, a felmondási tilalom csak addig tart, amíg otthon vagy fizetés nélkül szabadságon, tehát ehhez és nem önmagában a gyesben részesüléshez kötődik.

Az egyetlen, ami kötelező, az a 4 órás ajánlatod elfogadása. A 6 óra vagy a másik munkavégzési hely a munkaszerződés közös megegyezéssel történő módosításával lehetséges. Az utazással töltött idő nem munkaidő. (Az a saját befektetésed abba, hogy van munkád.)

Szakbarbár
2014-01-16 18:33:02
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Tisztelt Szakértő! Az alábbi kérdésem lenne: 2008. júliusa óta folyamatos munkaviszonnyal rendelkezem, azonban a munkaviszonyom most január 31. napjával megszűnik. Gyermekem várható születési időpontja 2014.03.09. Február 1-jétől álláskeresési járadékot szeretnék igényelni. Ilyen esetben ha jól tudom jogosult vagyok tgyásra majd azt követően Gyed-re is. Az viszont nem egyértelmű számomra hogy ilyenkor mi képezi az ellátások alapját a korábbi keresetem vagy az álláskeresési járadék? Válaszát előre is köszönöm!
Tavaly július 15-től csak az utolsó jogviszonyban szerzett jövedelem az ellátások alapja, mivel járadékon lévőnek egészségbiztosítási járulék köteles jövedelme nincs (ez nem kell belőle fizetni), a minimálbért veszik alapul. Ha a járadék alapja ennél kevesebb volt, akkor pedig ezt a kevesebbet.

Viszont úgy volt, hogy innen 300 napig van egy átmeneti szabály, ami végül 2014 végéig lesz. Eszerint az eddig született babák után igényelt ellátásokat a régi és az új szabályok szerint is kiszámítják és a kedvezőbbet állapítják meg. A régi szabály szerint ha folyamatos a biztosítás - és ha 31 napon belül megigényeled a járadékot, akkor az marad - és az előző évben van legalább 180 bérezett nap, akkor az előző évi jövedelem az alap. Ha a 2013-as átlagod több, mint bruttó 101.500, akkor az átmeneti szabályra tekintettel a tavalyi átlag lesz a tgyás és a gyed alapja.

Miből állna az orvosnak 2 héttel korábbra nézni az a babát, hogy január végétől már jogosult legyél tgyásra? Akkor megspórolhatnád a járadékigényléssel és a munkaügyi központon keresztül való tgyás és gyedigényléssel járó macerát és egyszerűbben lenne ugyanolyan összegű, ugyanolyan hátteret biztosító, mert ugyanúgy passzívnak minősülő tgyásod és gyeded. Ehhez az kell, hogy a szülés várható idejét megelőző 28. nap január 31. előtt legyen. Biztosan fizetsz annyit a terhesgondozásért és a szülésért, hogy átértékelje a célidőt...

Szakbarbár
2014-01-16 18:29:04
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Kedves Szakbarbár!
Egy elég bonyolult problémával fordulok Hozzád.
2011 júliusa óta van munkaviszonyom, bár eddig 4 és 6 órás volt mind. Egy kis szünet volt benne csak, 2012. 05. és 2012. 09. hó között.
A legutóbbi és jelenlegi munkahelyem 2013. 11.14. óta áll fenn, itt 4 órában, br. 57.000Ft-tal vagyok bejelentve .
Ha jól sejtem, a tgyás és gyed jogosultságom megvan a fenti adatok alapján, azaz megvan a 365 napom 2 év alatt, vagy legalábbis a szülésig biztosan meglesz.
A bonyolult része viszont itt kezdődik.
Alkalmazottként vagyok bejelentve, de egy „speciális” helyzetben: a szépségiparban dolgozom, ahol magam után fizetem a járulékokat, MINDENT, tehát a munkavállalói és munkáltatói járulékot is, hiszen elvileg vállalkozó lennék. Azért vagyok technikailag alkalmazott, mert egyszerűbb így nekem. Szerintem ebben nem sok csalás van, mert amíg rendesen fizetjük a járulékokat, mindegy, hogy ki fizeti, én vagy a „főnököm”, márpedig rendesen fizetünk mindent.
Lényeg a lényeg, én fizetek mindent, illetve „székbérletet” is a főnökömnek. Emellett teljes keresetem az enyém, tehát amit kitermelek, az az enyém. Nem éri meg túlzottan, de nem is lehetetlen, csak arra termelek, hogy kifizessek majd 80 ezer forintot, és utána jön a megélhetés. Nehéz ügy.
A probléma csak az, hogy már nagyon szeretnénk babát. Viszont még nem termelek ki annyit sem, hogy ki tudjam fizetni ezt mind és még maradjon is annyi, hogy megéljünk belőle. Magyarul nem tudom magam magasabb bérbe bejelenteni mondjuk 1 éven át, azaz januártól, mert akkor azért dolgoznék, hogy fizessek, és ez senkinek sem érné meg.
A kérdésem ez irányú lenne: mit tudnék tenni annak érdekében, hogy normális összegű tgyást és gyedet kapjak, ha mondjuk novemberben elmegyek szülni (most csak egy példa a dátumra)? Hiszen 57.000Ft bruttóból éhenhalás összegű lenne a gyed, akkor már gyesen is jobban megérné lenni majdnem…
Az elképzelésem a következő: dolgozom itt, amennyit tudok, gyűjtöm a vendégkört, hogy megérje, és kitermeljem a béremet legalább. Ha mondjuk februárban sikerülne teherbe esnem, akkor teszem azt április 1-től közös megegyezéssel vagy munkáltatói felmondással megszűntetnénk a munkaviszonyomat. Bejelentkeznék a munkaügyi hivatalba munkanélküliként, álláskeresőként, 31 napra, hogy megszakadjon a munkaviszony, de addigis biztosított legyek.
Aztán ugyanezen a munkahelyen, ahol most vagyok, felvennének újra, 31 nap megszakítás után, egy új munkakörben (ez az új munkakör egy külön, másik szakma lenne, mint amibe most vagyok bejelentve, tehát másik okj szám, más munkakör, külön kellett vizsgázni, szóval teljesen külön szakma). Akkor ez új munkaviszonynak számítana teljesen?
És itt pedig fél évig bejelenteném magam relatíve magas bruttó bérrel, mondjuk 180.000Ft br-ra vagy inkább a minimálbér kétszeresére és mondjuk a bejelentéstől számított 2-3 hónap után elmegyek táppénzre, amiből ugye 15 napig kell csak fizetnem magam után, majd csak az 1/3-át, ha jól tudom, a 2/3-át az állam adja.
És akkor a legutóbbi munkaviszonyomból származó jövedelmet vennék figyelembe a tgyás és gyed számításakor. De ha elég kevesebb idő magas br utáni járulékolásra, akkor természetesen kevesebb ideig fizetném, mint 2-3 hónap, hiszen mint írtam, nem termelek ki annyit még sajnos. Mennyi a minimum idő, hogy valós munkaviszonynak tűnjön (mert az is, csak furcsán hathat, ha az ember elmegy 2 hét után táppénzre, és nem akarok gyanúba keveredni, mert nem csalásról van szó, nem azért vagyok most sem alacsony bérre bejelentve, hanem mert tényleg nem keresek többet)?
Jól gondolkodom? Új munkaviszonynak számítana a fent leírt eset? Sehol, semmilyen információt nem találtam ilyen esetekre, hogy ilyenkor ez új munkaviszonynak számít-e, de ha logikusan nézem, akkor igen. A legutóbbi munkahelyen kell meglennie a 180 napnak, vagy összesen kell meglennie 365 napnak 2 év alatt a gyed, tgyás jogosultsághoz? Olvastam olyat is, ha a legutolsó munkahelyen nincs meg a 180 nap (de összesen megvan a 365 nap), akkor a min. bér kétszereséből számolnak, akkor ugyanott vagyok, mert ugyanennyire lennék bejelentve is az „új” helyen és nekem az tökéletes a mostani 57.000-hez képest.
A táppénz számítása viszont nem tiszta számomra, azt nem tudom, milyen bérből számítják, de ha jól tudom, a megelőző évből, ami nekem ez esetben a 2013-as év lenne. De ott megintcsak másik munkaviszonyom volt. Akkor is abból számítanának táppénzt, vagy itt is csak a legutolsó bérből?
Bocsánat, hogy ilyen hosszúra sikerült és ilyen komplikált, de próbáltam érthetően leírni mindent, és azt is, hogy miért ilyen problémás és variálós a helyzet. És még bonyolítja a dolgot, ha még egy babát szeretnénk mondjuk az első baba 2. évének betöltéséig.
Van esetleg másik lehetőség a maximum összeg kihozására?
Esetleg ha nem számít új munkaviszonynak ez az eset (ami szerintem kizárt), ha vállalkozó lennék, a minimálbér kétszerese utáni bruttóval, azzal maximális gyedet és tgyást kapnék, az egyszerűbb, mint a fent leírt eset? Egy vállalkozói ig. kiváltása sem egyszerű, és költségei is vannak… melyik lehet jobb megoldás? Végülis a bruttó mindkét esetben ugyanaz lenne, csak egyik verzióban alkalmazottként, másik verzióban egyéni vállalkozóként… Bár tisztábbnak tűnik az e.v. megoldás, ha valóban így van, és tisztább, akkor megéri az a kicsi áldozat az e.v. igazolványért. Sőt, elég csak e.v-nek bejelentenem magam, nem is kell az igazolványt kiváltani, ha jól tudom.
Mert beleköthetnek olyanba is, hogy ha visszavesznek alkalmazottként, akkor a többiek miért br. 57E-ben vannak és én hogyhogy ilyen magasan, stb… És lehet, ha váltanék e.v-ra, akkor nem is kéne 30 nap szünet a két munkaviszony között?
Életmentő lenne a válasz ezzel kapcsolatban, mert nem tudom, kihez fordulhatnék ez ügyben, és nagyon tanácstalan vagyok… nagyon megköszönöm előre is!
A járadékkal nem szakad meg a biztosítás, ha pedig folyamatos marad, akkor hiába az egész, az első belépést veszik alapul. Új szabály idéntől, a tavaly 5,5 hónapig működő kiskapu bezárása. Ha megszakad a biztosítás, azzal kellemes összegű táppénztől szabadítod meg magad.


Olcsóbb, ha ténylegesen egyéni vállalkozó leszel a munkaviszony megszűnése után. Ott havi 63.000 Ft közteher mellett - amit elég kb. 2 hónapig megfizetni - 177.000 Ft-ból számoló tgyásra és gyedre lehetsz jogosult, mert középfokú végzettséget igénylő szakmával az egészségbiztosítási járulékot a garantált bérminimum másfélszerese után kell megfizetni, ami ennyi. Ebből a tgyás nettó 104.000, gyed 92.000, családi kedvezmény nélkül.
Vállalkozásnál meg lehet úszni az SZJA-t és nincs munkáltatót terhelő táppénz 1/3, ezért lényegesen olcsóbb ez a konstrukció.

Mégegyszer ennyit nem olvasok el. Ezt is kb. 10 sorban le lehetett volna írni.

Szakbarbár
2014-01-16 18:18:59
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Tisztelt Szakértő!

2005 óta van folyamatos munkaviszonyom. (Br 400ezer) Első gyermekem 2012.05.30-án született.
Tervezzük a 2. babát és a két gyermek között nem mennék vissza dolgozni.

Kérdésem hogy milyen összegű ellátásra (tgyás, gyed) számíthatok, ha

1. A második baba még az első gyermek 2 éves kora előtt megfogan, azaz kb 2014 december vagy 2015 január körül születik

2. Illetve ha csak szeptember körül fogan meg, azaz 2015 május-június körül születik meg.

Ha a terhesség tudomásomra azonnal elmehetek gyes helyett táppénzre illetve érdemes-e szabit kivenni?

Köszönettel
180 bérezett nap hiányában minimálbér kétszeresét meghaladó bérrel az összes létező verzió esetén a minimálbér kétszerese a következő tgyás alapja. A gyedé nem mindig ugyanennyi, de Nálad egyeske születésnapjából látszik, hogy nem tudsz a nagyon ritka 1% lenni, akinél más a helyzet. Innentől kezdve bármikor születik is ketteske, a gyed alapja is a minimálbér kétszerese.

Szabadságot amiatt érdemes kivenni, hogy garantáltan ne legyen gond azzal, hogy egyszerre kapd a gyest és a táppénzt. Az elmúlt pár napban többször volt szó erről a gyed/gyes extra kapcsán, olvass vissza.

Szakbarbár
2014-01-15 21:43:46
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
Tisztelt Szakbarbár!
A következő kérdésem lenne. 2007.11.04-óta állok munkaviszonyban (ugyanaz a cég, de néhány éve egy másik cégbe beolvadt és akkor a munkaszerződés is megújult). Kisfiam 2012.01.21-én született, tehát most jár le a gyedem és gyesen leszek. Most kiderült, hogy valószínűleg terhes vagyok (5 hét). Kérdésem, hogy a leendő babám 2 éves koráig kapom szintén a gyedet? Vagy ahhoz dolgoznom kellene? Illetve első körben arra jutottunk, hogy a gyest majd csak később igényelném meg (hogy ne legyen meg a 180 napom), mert úgy tudom a gyes is jövedelemnek számít és akkor a gyed-et is abból számolnák (mert a tgyást így is abból számolnák ugye?), viszont ha nem kapnám 180 napig a gyest, akkor a szerződés szerinti jövedelmem lenne a gyed alapja, jól gondolom?
Köszönettel várom válaszát!
Táppénz, tgyás, gyed, gyes nem alapja táppénznek, tgyásnak, gyednek.

Előző évi legalább 180 bérezett nappal a előző év az ellátások alapja. Ha itt nincs 180 nap, de közvetlenül visszafelé van, akkor az utolsó nap. Ha sehogy sincs 180, de van kevesebb, akkor a kevesebb napból számított átlag, de legfeljebb a minimálbér kétszerese. Ha egyetlen bérezett nap sincs, akkor a szerződés szerinti bér, de legfeljebb a minimálbér kétszerese.

Egyeskével 3 éves koráig kaphatod a gyest és mellette ketteskével megigényelheted a tgyást és a gyedet.

Szakbarbár
2014-01-15 21:36:30
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja