SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Frank Orsolya - megjelent cikkei

Pohártörős mese, avagy: szülői mondataink rejtett üzenetei

Pohártörős mese, avagy: szülői mondataink rejtett üzenetei

Gyereknevelési mintáinkat a szüleinktől, szülőfiguráinktól szívjuk magunkba, öntudatlanul hordozzuk, és a megfelelő helyzetben működésbe lépnek. Nem mindegy azonban, mit üzenünk gyermekünknek ezekkel a jól ismert mondatokkal, melyek automatikusan törnek fel belőlünk bizonyos helyzetekben.
Kommunikáljunk pozitívan! Tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 6. rész: Segíts jól!

Kommunikáljunk pozitívan! Tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 6. rész: Segíts jól!

Felnőtt gyermekeinkkel fenntartott viszonyunkban nagyon sokat nyerhetünk, ha az élet gyakorlati síkján pontosan, gyakorlatiasan, ügyesen járunk el, tiszteletben tartva azt, amiben megállapodunk. Az együttműködés sokkal olajozottabb lesz, ha figyelünk a pontos egyeztetésre, ha elfogadjuk, hogy a segítségünk nagy kincs, és sértődés nélkül, ügyesen segítünk abban, amire a gyermekeinknek szüksége van. Ha pontosan betartjuk a megállapodásokat és tudnak ránk támaszkodni, akkor részesévé válhatunk az életüknek és ha bizalommal fordulnak felénk.
Kommunikáljunk pozitívan! Tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 5. rész

Kommunikáljunk pozitívan! Tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 5. rész

Összetartó, nevetős nagycsalád, vagy viszályok és sértődések keserves szappanoperája? Mindkettőre van példa. Sajnos a sérelmek keresése, őrizgetése, szükség szerinti felhasználása viszálykeltésre roppant elterjedt viselkedésminta, pedig komoly érzelmi árat követel: nemcsak a szülő-gyerek viszonyt, hanem a tágabb család szövetét is bomlasztja, házasságokat dúl szét és akár nemzedékeken át megbénítja a tágabb család érzelmi vérkeringését, a szeretet áramlását. Lássuk, hogy működik ez és milyen hozzáállással kerülhető el!
Kommunikáljunk pozitívan! Tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 4. rész - Mitől fog megnyílni a gyermekem?

Kommunikáljunk pozitívan! Tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 4. rész - Mitől fog megnyílni a gyermekem?

A figyelem minden emberi kapcsolat elsőszámú valutája, a legnagyobb kincs, amit egymásnak adhatunk. Ösztönösen is elvárjuk, hogy egy párbeszéd során mindkét fél részesüljön a figyelemből, a meghallgatásból. Ha pedig hosszú távon egyenlőtlen a viszony, valaki mindig csak beszél, valakit pedig ritkán hallgatnak meg, azt általában megsínyli a kapcsolat. Nagy művészet értőn és őszinte odaadással meghallgatni másokat és figyelni arra, hogy adni is, kapni is tudjunk jó minőségű odafigyelést. Felnőtt gyerekek szüleiként érdemes megtanulnunk, hogyan tudunk úgy figyelni, úgy hallgatni, hogy megnyíljon a fiatal és jólesően meséljen.
Kommunikáljunk pozitívan! Tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában - 3. rész

Kommunikáljunk pozitívan! Tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában - 3. rész

Sorozatunk harmadik részében arra keressük a választ, hogyan építhetjük kommunikációnkkal mások személyiségét. Megtudhatjuk, hogy a kedvesség csodákra képes; hogy miért veszélyes, ha megszégyenítéssel próbálunk nevelni; és eltűnődhetünk egy titokzatos magyar szó történetén...
Kommunikáljunk pozitívan! Tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 2. rész

Kommunikáljunk pozitívan! Tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 2. rész

Az itt következő néhány írásban segítünk tudatosítani és nyakon csípni, hogy a mai ötven fölötti nemzedék kommunikációs eszköztárában melyek azok a beidegződések, amelyek megnehezítik, hogy fiatal felnőtt gyermekeik jól és szívesen kapcsolódjanak hozzájuk. A fiatalok panaszait kihangosítva és elemezve segítünk megfejteni, mi késztetheti távolságtartásra a harminc-negyven körüli generációt. Törekeszünk arra, hogy minél hamarabb mutassunk egy néhány lehetséges kiutat is az egyes kommunikációs típushelyzetekből. Annál is inkább, mert úgy tűnik, ma egyre több Anyu és Apu ismeri föl, hogy sokat nyerhet, ha korszerűsíti a kommunikációs eszköztárát és "jó fej", mai Anyuként, Apuként vagy Nagyiként, pozitív szülőfiguraként kapcsolódik a fiatalabb generációhoz.
Kommunikáljunk pozitívan! - Kommunikációs tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 1. rész

Kommunikáljunk pozitívan! - Kommunikációs tévutak és kiutak felnőtt gyerekek és szüleik kapcsolatában 1. rész

Nehéz témához nyúlok itt, mert mindig nehéz, ha attól kell tartani, hogy valaki megbántódik. Pedig istenigazából nem is "az Anyuról" meg "az Apuról" lesz itt szó, hanem arról a kommunikációs eszköztárról, amelyet ők is úgy örököltek a saját szüleiktől, nagyszüleiktől, és amelytől talán ők maguk szenvednek a legsúlyosabban.
Kirekesztés az óvodában, iskolában, avagy mi a dolgunk az ösztöneinkkel? - Csoportdinamikai gyorstalpaló szülőknek, nevelőknek

Kirekesztés az óvodában, iskolában, avagy mi a dolgunk az ösztöneinkkel? - Csoportdinamikai gyorstalpaló szülőknek, nevelőknek

A szülők egyik legnagyobb félelme, mikor közösségbe engedik a gyermeküket, az, hogy a többiek kipécézik, és áldozattá válik a kicsi. A klikkesedés az emberi faj génjeibe van kódolva, azt felszámolni soha nem fogjuk tudni. A helyes mederbe terelés azonban kiemelt feladata a családnak és az oktatási intézményeknek.
Mitől lesz ünnep a tanévkezdés? - "Oké vagyok, oké vagy" az iskola és a család viszonyában

Mitől lesz ünnep a tanévkezdés? - "Oké vagyok, oké vagy" az iskola és a család viszonyában

Hogyan tudjuk megkönnyíteni gyerekünk dolgát, jó hangulattal övezni az iskolakezdést és maximális esélyt adni arra, hogy a tanév jó startot vegyen? Mit tehetünk azért, hogy a pihenésből a teljesítésbe való átmenet, az iskolai társadalomba való megérkezés jó élmény legyen, és a tanulásra, a munkára való ráhangolódást szolgálja? Hogyan erősíthetjük ezzel a gyerek önbecsülését és az iskolához, illetve a saját családjához való kötődését? Minden azon múlik, milyen pozitív üzeneteket, milyen "pszichológiai engedélyeket" közvetítünk mi szülők - a viselkedésünkkel éppúgy, mint kimondott szavainkkal. Tudjuk-e azt sugározni: az iskola is oké, a gyerek is oké és a családunk is oké.
"Jaj, anyám, add el a házat, vegyél rajta tehenet!" - Hogyan szoktuk aláásni saját anyagi biztonságunkat – és hogyan kerülhetjük el ezt...

"Jaj, anyám, add el a házat, vegyél rajta tehenet!" - Hogyan szoktuk aláásni saját anyagi biztonságunkat – és hogyan kerülhetjük el ezt...

Az előző részből láthattuk: már a Maslow-féle szükségleti rangsor első lépcsőjén elég könnyű megakadni, megállni és eltöprengni: jól vagyok ebben a konkrét pillanatban? Mit tehetnék magamért és esetleg a velem élőkért, hogy így legyen? Nagyon fontos, hogy amíg az elemi testi jólétünk szintjén meg nem tettük az elégséges állapotért azt, ami az adott pillanatban megtehető, addig ne lépjünk magasabb emeletre. Míg a Maslow I. a pillanatnyi testi jóllét fontosságára figyelmeztet, a második szinten a biztonsággal kapcsolatos szükségletek szerepelnek: fontos tudni, hogy jövő hónapban, jövő évben is lesz-e fedél a fejünk fölött, lesz-e mit aprítani a tejbe, lesz-e fűtés, víz, villany; váratlan baj esetén lesz-e mihez nyúlni. Anyagiakra lefordítva: van-e körülöttünk egy biztonságos pufferzóna, fennáll-e ama bizonyos "nincs hátralék, van tartalék" állapot, amitől éjszaka jól alszik az ember. Vajon melyikünk ne esett volna kísértésbe, hogy szintet ugorjon és hanyagolja a biztonságot valamely más, magasabb rendű vagy egyszerűen vonzóbb cél érdekében?
Ha így kéred, megkapod! Szükségleteink és azok hatékony közlése

Ha így kéred, megkapod! Szükségleteink és azok hatékony közlése

Az ember azt hinné, hogy saját vágyait, hiányérzeteit, szükségleteit mindennél jobban ismeri. Pedig általában inkább érzéseink zavaros gomolyagában élünk és nem is olyan könnyű kibogozni, mi hiányzik az egyensúlyunkhoz, mitől lennénk jobban. Még nehezebb rászánni magunkat, hogy ezt közöljük, és tudni, hogyan lehet kulturáltan, kapcsolatkímélő módon kérni azt, amire szükségünk van.
A család mint rendszer - avagy: kapcsolati sudoku?

A család mint rendszer - avagy: kapcsolati sudoku?

A legtöbb család egy nyüzsgő méhkas, amelyben ki-ki próbálja élni a maga életét, és közben szeretnénk, hogy a kapcsolataink is rendben legyenek, mindenkinek mindenkivel, keresztbe-kasul; hogy kijöjjön a sudoku függőlegesen is, meg vízszintesen is... Na de hogy lehet ebben eligazodni?
Életszínvonalat akarsz vagy életminőséget? Avagy: hogyan ajándékozzunk családunknak boldogabb életet...

Életszínvonalat akarsz vagy életminőséget? Avagy: hogyan ajándékozzunk családunknak boldogabb életet...

Mert ugye mi a szokásos berendezkedés? Az, hogy elhatározzuk, megálmodjuk, belőjük, milyen életszínvonalat akarnánk elérni, ezt aztán kitűzzük magunk elé célul, majd ennek minden mást alárendelünk. Érdemes elgondolkodni azon, ezzel milyen életminőségre fizetünk be hosszú-hosszú évekre: amelyek sokszor egybeesnek gyermekeink gyerekkorával...
Az introvertált gyermek erényei - ritka kincs az egyre felszínesebbé váló világban

Az introvertált gyermek erényei - ritka kincs az egyre felszínesebbé váló világban

A gyerek fejlődésének is, és a szülő-gyerek kapcsolatnak is az tesz jót, ha a szülő őszintén felkészült arra, hogy a gyermeke nem az ő egyenes folytatása, hanem egy különálló lény - és ennek megfelelő elfogulatlan kíváncsisággal figyeli és engedi kibontakozását.
Mit ad a TESTmozgás a LELKI fejlődésnek?

Mit ad a TESTmozgás a LELKI fejlődésnek?

A szeresdjol.hu szülőképző rendszer alapgondolata az, hogy a szülőség tanulható. Kár minden napért, amikor úgy nevelünk, hogy nem tudjuk, mi zajlik a gyermek lelkében és agyában. Amikor egyik nap így próbálkozunk, a másik nap amúgy, és közben nem leljük benne örömünket. Nincs fájóbb, mint a félresiklott szeretet nyomai - a szereteté, amely túlfélt és fojtogat, amely túlszabályoz és uralkodik, vagy túl sok jót ad és nem tanít meg helytállni. Ebben a 18-20 évben megformálunk egy (kettő, három, négy...) embert. Kialakul a személyisége, az önképe, a szokásai, eldőlnek kibontakozásának, testi-lelki egészségének alapbeállításai.
Óvodai trauma: mit tehet a szülő, ha úgy érzi, gyermeke sérül az óvodában?

Óvodai trauma: mit tehet a szülő, ha úgy érzi, gyermeke sérül az óvodában?

Ép lelkű gyerekekkel vidámabb az élet.
Hogyan legyek szeretve várt anyós és nagymama?

Hogyan legyek szeretve várt anyós és nagymama?

Hasznos útmutató szülőknek, 12 pontban.
Csigabiga, gyere ki! - Hogyan őrizd meg kamasz kölköd bizalmát?

Csigabiga, gyere ki! - Hogyan őrizd meg kamasz kölköd bizalmát?

Igen, bizony, ne tessék megsértődni! A kamasz bizalmáért már nekünk kell dolgozni, a serdülés a legnagyobb próbája a kapcsolatunknak is, meg a saját személyiségünknek is. Ugyanakkor ez nem jelenti, nem jelentheti, hogy "alámegyünk" a serdülőnek. Sok tanár-diák viszony is azon vérzik el, ha a pedagógus rangsor dolgában alápozicionálja magát a tanítványainak. Légy stabil, méltóságteljes, ugyanakkor rugalmas, vicces és mindenek fölött: hiteles. A bizalmát és a tiszteletét nem kikényszeríteni kell, hanem kiérdemelni. Nem akármilyen lelki bűvészmutatvány ez - de ha felidézzük saját kamaszkorunk kedvenc felnőttjeit, talán nem is lesz olyan nehéz elkapni a fonalat. Ehhez adunk néhány tippet az alábbiakban.
Ha elengeded, visszajön

Ha elengeded, visszajön

Amikor a kamasz és szülője között döcög a viszony, tízből kilencszer az derül ki: a gyerek teljesen rendben van, rója a fejlődési menetrend szerint előírt útját. A szülő az, aki küzd még - szegény - valamivel a gyerek serdülése kapcsán. És valóban: ez a legtöbb szülőnek kritikus fordulópont. Na de mi is a dolgunk ilyenkor?
Szeresd jól!

Szeresd jól!

A szülőket csak hibáztatni szokták, képezni nem. Ezt Thomas Gordon mondta, a Gordon-módszer alapítója - és ezzel végképp feltalálta a szülőképzést. Merthogy képződni érdemes. A szülőség tanulható. Ösztöneink azt diktálják, úgy neveljünk, ahogy neveltek. Pedig ez nem mindig célravezető - nem mindig ez építi legjobban kicsinyeink személyiségét.
Nevelj embert a gyermekedből!

Nevelj embert a gyermekedből!

Édesapám mindig azt mondogatta: a gyermek isten áldása a házon. Ezt éreztem minden szavából, mozdulatából, hangsúlyából. De ez azt is jelentette: a gyermeket nevelni kell.
Csak csínján azzal a bölcsivel! Néhány szóban kicsinyeink fejlődési menetrendjéről

Csak csínján azzal a bölcsivel! Néhány szóban kicsinyeink fejlődési menetrendjéről

Kezd divatba jönni a bölcsőde. Egyre többen döntenek úgy, hogy másfél-két éves gyermeküket heti több napra bölcsődébe vagy családi napközibe adják, akkor is, ha ez elkerülhető lenne.
Tehetségesnek vagy értéktelennek hiszi magát a szavaidtól? - a pozitív kommunikáció hatásai a gyerekekre

Tehetségesnek vagy értéktelennek hiszi magát a szavaidtól? - a pozitív kommunikáció hatásai a gyerekekre

A csapból is ez dől manapság: légy pozitív, gondolkodj pozitívan és kommunikálj pozitívan! Naponta tíz pozitív szemléletformáló e-mailt kapunk: már ez elég, hogy gyanút keltsen, csömört szüljön és hiteltelenítse az egész ügyet. Na de mit is értünk istenigazából a pozitív kommunikáción/gondolkodáson, és hogyan lesz tőle kézzelfoghatóan jobb az életünk a mindennapokban?
Az önmegvalósító pályaválasztás

Az önmegvalósító pályaválasztás

A serdülőkor egyik életkori feladata a pályaválasztás. Van azonban emellett sok más is. A fejlődés gének diktálta menetrendjének hála a serdülő ösztönösen érzi: a párválasztással kapcsolatos viselkedéseket tanulgatni és csiszolgatni (udvarlás, flört, nemi szerepek: nőiesség, férfiasság, emberismeret, kamaszkori próbakapcsolatok), vagy az önálló életvitellel kapcsolatos főpróbákat műsorra tűzni (a szélsőséges helyzeteket is beleértve) legalább annyira időszerű és életbevágó.
Tanítsd tanulni!

Tanítsd tanulni!

A szakemberek megosztottak azzal kapcsolatban, tanuljunk-e a gyermekünkkel. Kétségtelen, hogy jobb, ha szülő és gyermeke kapcsolatában a hangsúly a közös örömökre, játékra és felfedezésre, a feltétel nélküli elfogadásra, a melegségre és a támogatásra, az életleckéket közvetve tanító jófajta beszélgetésekre kerül.
Kiből lesz a jó tanuló?

Kiből lesz a jó tanuló?

Mi az, amit a szülő az iskolába kerülést megelőzően megadhat gyermekének, hogy az később jól vegye az iskolai akadályokat és olyan élményeket szerezzen, amelyek valószínűsítik, hogy a felnőtt társadalomban is maximálisan kibontakozzék és közben jól is alkalmazkodjék majd? Röviden: kiből lesz a jó tanuló?
Anya ne kiabálj! 

2. rész: Benned hányan laknak?

Anya ne kiabálj! 2. rész: Benned hányan laknak?

A családi boldogságot, emberi kapcsolatainkat semmi nem építi úgy, mint a Szabad Gyerek állapotban együtt töltött idő. Szülő és gyermeke kapcsolatát csodaszer módjára erősíti a játék, a bohóckodás, a teljesítmény- és feladatkényszertől mentes, oldott együttlét. Megfáradt házasságunkkal is csodát tesz, ha a párunk vidámnak, könnyűnek és élénknek lát - a boldogság a legszexibb tulajdonság (és a savanyú mártíromság a világon a legkiábrándítóbb).
Anya, ne kiabálj!! Megoldások családi kommunikációra

Anya, ne kiabálj!! Megoldások családi kommunikációra

"Lesz csend, vagy én hallgassak??!" - rikácsolta anyám, ha valamiért sírtam, bőgtem, bömböltem, mert akartam, nem akartam, fájt, nem engedték, muszáj volt, vagy más efféle. Ez valójában egy hajdúsági szólás, de hiába hallottam megannyiszor, a logikáját nem értettem, s ez nem hagyott nyugodni. Hát persze - gondoltam három, négy, hat, nyolc évesen - persze, hogy az lenne jó, ha ő hallgatna, borzasztó, ahogy kiabál és a koponyámat recsegteti a hangja! De végül mindig bölcsebbnek tűnt, ha elcsöndesedem és eltakarodom.
Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 9. rész: A tágabb család, mint erőforrás

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 9. rész: A tágabb család, mint erőforrás

Nem szabad azt hinnünk, hogy a fiatal és a nagyszülői nemzedék között a nagy távolság az ideális. Szó sincs ilyesmiről. Csak az a lényeg, hogy a felek ne sérüljenek, hogy a kapcsolatok a résztvevők jóérzését, lelki egészségét, fejlődését szolgálják. Élhet egy nagyszülő akár egy házban is gyermekével, része lehet az unokák mindennapi életének, ehetnek egy asztalnál, ülhetnek egy autóban, ha az együttműködés bejáratott, szerves, az érintettek kívánságával és igényeivel találkozik.
Felnőtt gyerek, idős szülő - Működések és zavarok 8. rész: Játszma, szerződés és határok

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működések és zavarok 8. rész: Játszma, szerződés és határok

Ki ne ismerné életünknek azokat a helyzeteit, amikor egyszeriben benne találjuk magunkat egy kényelmetlen, képtelen, értelmetlen helyzetben, aztán kimondunk egy rosszízű, indulatos mondatot, amiről már abban a pillanatban tudjuk, hogy nem lesz jó vége, amikor ebből feszültség támad, és magunk sem értjük, miért, de "már megint itt tartunk", amikor magunk se látjuk át, mi a baj, de az ismerős mondatok sorjáznak egyik a másik után, miközben az indulat feltartóztathatatlanul dagad, pedig talán egyikünk sem akarja, míg végül valamilyen ismerős keserű, fájdalmas érzéssel, megértetlenül kullogunk el és semmit sem sikerült megbeszélni?
A szerkesztő ajánlja