SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Íráskép kialakulása-kialakítása kisiskolás korban

Makra Ildikó Judit [cikkei] - 2010-07-14
Írásérettség 6-7 évesen alakul ki. Szükséges hozzá a megfelelően kialakult idegrendszer, látás, hallás, csont- és izomrendszer épsége.
Íráskép kialakulása-kialakítása kisiskolás korban

Eleinte az íráselemeket tanulják a gyermekek, melyek az óvodai feladatokból ill. a spontán rajzolásból már ismertek számukra. Első osztály végére kialakul a tanult folyóírás. Nem egyszerű ám a betűtanulás, hiszen abba egy felnőtt sem gondol bele, hogy az írás és olvasás együtt jár. Így a magyar abc 42 betűje nem 42, hanem 4x 42 betű felismerésén alapul. (Írott kicsi, írott nagy, nyomtatott kicsi és nyomtatott nagy.) Ugye nem is olyan kevés? Nem csak megjegyezni, de 2x 42-t leírni is tudni kell, és nem szabad ám összekeverni a hasonló írásmozdulatú betűket.

Akinek logopédiai gondja van, az máris nehezebben veszi az akadályt, aki pedig kétnyelvű, vagy más anyanyelvű, szintén nehezebben birkózik meg az elvárásokkal. Ehhez még a helyesírás is azonnal hozzájön és megspékelődik azzal, hogy a figyelemkoncentrációs kitartása milyen volt a csemetének, ha kicsit máshova is figyelt, akkor kihagyások lehagyások is lehetnek a szövegben a helyesírási és egyéni tévedések mellett.…

Persze azt sem szeretik a felnőttek, ha radíroz és csúnya, ha satíroz, ráír, átjavít. Pedig aki nemcsak észreveszi a hibáit, hanem javítani is próbálja, azt el kell ismerni és segíteni, hogy szebb legyen a későbbi íráskép.
Szóval, nincs könnyű dolga a gyerekeknek.

Az íráskép, - a rajzoláshoz hasonlóan - a lapon elhelyezett vonalak rendezettségéből, egyenletességéből vagy bizonyos változások együttesének hatásából áll össze.

Míg rajzban nincs előírva, hogy mekkora formák, milyen elhelyezésben sorakozzanak a lapon, addig az írásnál ez szabályozottabb. Először is: balról jobbra kell haladni, hiszen az írás folyamatossága ezt kívánja meg, míg a rajz sorrendje tetszőleges volt. A méret a vonalazásokhoz igazodik. Álló és szépen kerekített betűkből áll. Vagyis szeretnék, hogy álljon. Szeretné a tanító, szülő és a gyermek is, hiszen a megfelelés vágya, az elfogadottság kritériuma. Sajnos ez nem mindig sikerül. Elsőben még nagy az igyekezet, de később, ahogy az írás kezd automatizálódni - abba ne menjünk most bele, hogy akinek az elején is megerőltető és kudarccal teli volt az írástanulás (netán az olvasás is), annak milyen is lesz a hozzáállása a tanuláshoz, iskolához, tekintélyhez, társakhoz….- egyre egyénibb jelleget ölt az íráskép.
 
Tulajdonképpen, már az első írásoktól megfigyelhető lenne jobban az írás egyéni jellege, ha hagynánk őket elég nagy (/A/4) üres lapon írni. Az betűk mérete, lendülete, szavak sorok elhelyezése sokkal valóságosabb, természetesen kifejezőbb lenne.
Aki szeretné, kipróbálhatja, hogy nagy üres lapra bármilyen színnel és eszközzel hagyja írni is gyermekét és figyelje meg az eltérést az iskolai és a szabad írás között. Érdekes különbségeket fog észrevenni.

Az írásban, a gyermek személyisége éppen úgy megjelenik, mint a rajzokban. A jól olvasható, rendezett és egyenletes íráskép kialakulásához kellene, hogy legyen lehetősége, szívesen írni, kötetlenül. A kötött-kötelező méret, - 2 vonal között -, elhelyezés - 2 margó között -, meghatározott színnel és eszközzel - grafit ceruzával -, stb. maradjon meg a szabályokkal teli iskolai életnek.

A betűk formáját, gördülékeny vonalvezetését és megfelelő nyomatékát, harmonikus kivitelezését nyugodtan, játékosan gyakorolhatjuk együtt nagyobb lapokon és kevesebb kötöttséggel. Írjon kedve szerint választott vagy másolt szavakat, mondatokat. Különböző méretekkel kísérletezhessen, választhasson a változók sokasága közül, szín, eszköz, szavak, méretek, nyomaték és így a betűk létrehozásának mozdulatai is mélyebben rögzülnek.

Itt a nyár. Kicsit több időnk van egymásra. Lehet írásjátékkal is párbeszédes együttlétet kialakítani. Én is írok valamit valamekkorában neked valamilyen színnel, és te is írjál válaszul nekem azt és úgy, ahogy neked jólesik. Ez folytatható, amíg kedvünk van. Lehet viccesen, lehet érzéseket leírva, lehet egy-egy szóhoz tulajdonságokat párosítani, vagy bármit. Ötlet kérdése az egész.. Szabad továbbgondolni… és szabad, sőt kell a gyermek ötleteiből kiindulva, arra építve, az érdeklődésére alapozva indítani az írásjátékokat, akkor biztosan szívesebben fog a szabályokkal teli iskolai füzetbe is írni, hiszen addigra jó barátai lesznek a betűk, szavak. Az íráskép pedig gyakorlással és nyugodt írásbiztonsággal párosulva, egyre szebb lesz.

Érdemes a nyári szabad időszakot ilyen játékos írásra is felhasználni, hiszen a közösen töltött idő mindig a közös öröm. Az együtt átélt élmények vissza nem hozható, megismételhetetlen de bármikor felidézhető pillanatai az életünknek.
 
Jó nyaralást!
 
Makra Ildikó Judit


Makra Ildikó Judit
Írásjavító grafo-pedagógus

Rajzelemzés és íráselemzés

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig)
E-mail: grafobazis@gmail.com
Honlap: http://www.grafomotoros.hu
             http://www.iraszavar.hu

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Hallásromlással fenyegeti a gyerekeket és a fiatalokat a zenés, valamint a hangosított rendezvények többsége - a szakma törvényi szabályozást sürget

Hallásromlással fenyegeti a gyerekeket és a fiatalokat a zenés, valamint a hangosított rendezvények többsége - a szakma törvényi szabályozást sürget

Visszafordíthatatlan hallásromlással fenyegetik a gyerekeket a különböző szabadidős (gyerek)rendezvények, koncertek, mozik, színházak, illetve a nagy hangerejű zene rendszeres hallgatása az egyéni zenelejátszókon. A WHO előrejelzése szerint 2030 után a halláskárosodás lesz az egyik leggyakoribb, a társadalmakra legnagyobb terhet rakó fogyatékosság a világon.
Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Napjainkban számos sebészeti beavatkozás egynapos sebészeti ellátás keretén belül is elvégezhető. Ehhez hozzájárult a technikai fejlődés, a minimal invazív technika térhódítása. A korszerű eljárás számos előnnyel bír a nyitott műtéttípushoz képest.
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Miközben az utóbbi körülbelül két évtizedben világszerte érzékelhető volt a cigarettázás visszaszorulása (2007-ben 23% volt a dohányzók aránya, míg 2021-re 17%-ra csökkent), az új típusú, füstmentesként aposztrofált hevített dohánytermékek és elektronikus cigaretták forgalma növekszik. Az elmúlt években sok dohányos szokott át ezekre a termékekre és egyre nagyobb számban az addig nem dohányzó fiatalok is beleesnek általuk a nikotinfüggőség csapdájába. Hogyan működnek ezek az új termékek, és mit tudunk jelenleg az egészségügyi hatásaikról? Tekinthetők-e kevésbé káros alternatívának, illetve a leszokás eszközének? Dr. Cselkó Zsuzsát, az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet Országos Dohányzás Leszokást Támogató Módszertani Központjának vezetőjét kérdeztük minderről.
A szerkesztő ajánlja