Kamaszok

Amikor hazaérek a munkából, az első nyom a tornacipője - az időjárást teljesen figyelmen kívül hagyó darab, vászonból és egyénien. Rögtön keresztben az ajtó előtt, az egyik fele állva, a másik oldalt dőlve. Esetenként más, már ismert cipők társaságában.
Kíváncsiság? Féltés? Számos oka lehet annak, hogy megfordul a fejedben, hogy beleolvass-e a gyermeked naplójába.
Ha megtiltom, rossz anya vagyok? Ha megengedem, annak beláthatatlan következményei lesznek? Mégis mit tegyek? Mi van, ha begyullad? Ha megbánja? Ha elrontják? Számtalan kérdés. A válaszokban Hetyei Tamás, az egyik budapesti tetoválószalon tulajdonosa és Szalai Katalin klinikai szakpszichológus segítenek.
Mit és hogyan élnek meg a középiskolások? Hogyan tudunk nekik segíteni szakemberként? Tudunk szülőként tenni, hogy könnyebb legyen? Meddig tartható ez a helyzet? Lesz-e hosszú távú következménye a gyerekekre, fiatalokra? Cikkünkben az iskolás korosztállyal folytatott segítő munkánk tapasztalatait dolgozzuk fel.
Az elmúlt években számos tinilánnyal fordult elő, hogy leszólították parkban, plázában, és csillogó modellkarriert ígértek neki. Bár a legtöbb ilyen leszólítás sokkal inkább a pénzlehúzásról, mint valódi lehetőségről szól, vannak esetek, amikor valóban egy ilyen véletlen nyitja meg az utat a nemzetközi kifutók felé. Álommeló? Vagy inkább rémálom? Ezekre a kérdésekre is választ ad Juno Dawson 2020 legjobb Young Adult regényének ítélt könyve: a Kifutó modell.
Egy hónap híján egy éve van velünk a bezártság. 2020. március 16.-a óta kisebb-nagyobb megszakításokkal otthonról tanulnak a középiskolások. Egy év nagyon hosszú idő. Nem múlik el nyomtalanul sem lelkileg, sem fizikailag.
Milyen a jó érintés? A minőségi, tiszteletteljes érintés? Te kaptál ilyet gyerekkorban, felnőttként, bármikor? A szüleid, felmenőid hogyan reagálnak az ölelésre, érintésre? Szeretném, ha tudnád, hogy a minőségi érintés befogadása gyógyítja, helyreállítja a harmóniát az emberekben, testileg, lelkileg, érzelmileg. Sejt szinten válik olyan információvá, tudássá, amely akár fizikai betegségek kialakulását is meg tudja előzni.
Iskolai bántalmazás hallatán mindig összeszorul a szívünk. Sokszor hallani a médiában konfliktushelyzetekről, erőszakos cselekedetekről, bántalmazásról, bullyingról, de a megelőzés ritkán téma. Ezért ebben a cikkünkben szeretnénk körüljárni ezt a kérdést. Bízva abban, hogy hatására máshogy is rá fogunk tudni nézni helyzetekre akár szülőként, pedagógusként, szakemberként is.
Immár 20 éve dolgozunk kamaszokkal és a szüleikkel. Ez idő alatt egy erősödő tendenciát figyeltünk meg, egyre túlterheltebbek, kevesebb önbizalommal rendelkeznek a fiatalok, egyre inkább torz az én-képük, ráadásul egyre több szülő keres meg minket, hogy segítséget kérjenek kamasz gyerekük kapcsán. A mostani, pandémiás időszak mindenkinek nagyon bizonytalan, így jobban kiéleződnek a problémák is. Hogyan lehet ezt kezelni, megoldani? Milyen lehetőségek vannak a kezünkben?
Ma már sokkal előrébb járnak a gyerekek. Az előző generációk 10-12 éves korban még javában játszottak, fogócskáztak, társasoztak. Gyerekek voltak. Ma egyre inkább azt látni, hogy egy 10-12 éves kislány kész nőként viselkedik. Például a szőrtelenítés kapcsán. Te engednéd neki?
Gyermekeinkkel való bizalmas, biztonságot adó párbeszédeink, egyre nagyobb teret kívánnak meg maguknak. A környezetük okozta kihívásokat és Önmaguk megértését, segítését szolgálja a "KIBESZÉLŐ".
A We Are Social és a Hootsuite social media vállalatok legfrissebb közös kutatása szerint a Föld lakosságának 60 százaléka, azaz 4,66 milliárd ember rendelkezik internetkapcsolattal, akik közül 4,14 milliárdan (53 százalék) használják aktívan a közösségi médiát. A 16-64 éves internetezők naponta átlagosan 2,5 órát töltenek a közösségi oldalak böngészésével, ami 5 évnek felel meg egész életük során(1). A felhasználók ráadásul egyre fiatalabb korban szoknak rá ezekre a felületekre, hiába 13 év a korhatár a legtöbb platformon.
Sokszor találjuk magunkat szembe örökké telefont nyomkodó, kütyüző fiatalokkal. Ez a tendencia nő, a pandémiás helyzet következtében pedig át is alakul. De mit is gondolnak a fiatalok erről? Csapatunk egy tucat problémásnak mondott középiskolással beszélgetett erről.
A mobiltelefon szinte az első, amihez nyúlunk ébredéskor, és az utolsó mozdulatunk este az, hogy magunk mellé tesszük elalváskor.
A korlátozások miatt online platformra költözött a továbbtanulók nagyrendezvénye, ám mint azt a szervezők mondják, ez a kihívás egyben új lehetőségeket is hoz. A 21. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítást 2021. január 21-23. között rendezik meg, a megvalósítás céljából egy úttörő, többnyelvű virtuális expo programot hoztak létre. Az eseményen egyszerre 51 felsőoktatási intézménytől szerezhetnek be információkat az érdeklődők, amely minden bizonnyal elősegíti a továbbtanulás döntéskörét február 15-ig.
Az otthoni tanulás, leckeírás eredményessége nemcsak a tanulási módszerek helyes megválasztásával növelhető. Melyek azok a tényezők, amelyek szintén hozzájárulnak a tananyag sikeres elsajátításához?
A továbbiakban pár tippet és tanácsot olvashatsz azzal kapcsolatban, hogy szülőként mire érdemes odafigyelni az írásbeli felvételit közvetlenül megelőző, izgalommal teli időszakban.
Ha megszületett a döntés, hogy iskolát váltatok, akkor még nem vagytok túl a nehezén. Talán első körben megkönnyebbültetek, hogy meghoztátok végre a döntést, de még számos nehézség állhat előttetek.
Mindannyian a legtartalmasabb gyermekkort szeretnénk biztosítani a világot folyamatosan birtokba vevő gyermekeink számára. Komoly szülői feladat, hogy olyan időbeosztást tudjunk kialakítani, ami tartalmas, gazdag, lehetőleg üresjáratok nélküli, fejlesztő, és közösséget is nyújt a már iskolás gyermeknek. Ki nem mondott mozgatórugónk az is, hogy fiunk vagy lányunk minél kevesebb időt töltsön különböző monitorok előtt. A társadalmi színterek, melyekbe megpróbáljuk bevezetni őket, sokféle lehetőséget tartogatnak. Első közösségi színtér természetesen a játszótér, később jön az óvoda, iskola. Ebben az időszakban azzal szembesülünk, hogy míg a gyermek számára délután már szabadidő kínálkozik, mi még dolgozunk a munkahelyünkön, esetleg otthoni munkán, vagy a háztartást próbáljuk egyenesbe hozni.
Hallgatói és oktatói fórumokon személyesen kérdezhetnek vagy előzetesen írásban is elküldhetik a kérdéseiket azok a diákok, akik a Semmelweis Egyetem szakképző iskolái és egyetemi képzései iránt érdeklődve a leggyorsabban regisztrálnak az intézmény január 15-16-i online nyílt napjára. A legfontosabb információkról azonban senki nem marad le, hiszen a rendezvényt bárki élőben követheti az esemény honlapján.
Az új év közeledtével sokunkban felmerül a gondolat, hogy értékeljük az előző évben elvégzett munkavégzésünket, kapcsolataink alakulását, baráti - és családi hovatartozásunkat, előzetesen kitűzött és megvalósult terveinket, sikereinket, kudarcainkat valamint vágyálmainkat.... Szükséges mindez? Igen, hiszen érdemes átgondolni, lezárni, tanulságokat levonni az elmúlt év eseményei kapcsán, pláne akkor, amikor egy világjárvány okozta rendkívüli helyzetben kellett töltenünk az elmúlt hónapokat. Sok mindent tanultunk a történtekből és biztosan szeretnénk elkerülni ilyen jellegű eseményeket, hiszen nincs olyan generáció és foglalkozás, akit ne érintett volna negatívan valamilyen mértékben. Ezért kell új és felemelő terveket szőni a jövőre nézve és bátorítani erre gyerekeinket is, hiszen ha nincsenek elhatározások, koncepciók a változtatásra, akkor a jövőkép is veszélybe kerülhet. Hogyan fogjunk hozzá? Néhány jó tanácsot olvashatnak számvetéssel kapcsolatban.
Elindult a felsőoktatási felvételi eljárás, hétfőtől lehet jelentkezni a jövő szeptemberben induló alap-, osztatlan és mesterképzésekre, valamint a felsőoktatási szakképzésekre - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a tárca parlamenti és stratégiai államtitkárát idézve hétfőn az MTI-vel.
A diákok életében nagyban meghatározó évnek számít a 12. évfolyam. Általában erre az időszakra alakulnak ki azok az elképzelések, amelyek a jövőbeli munkavégzéssel kapcsolatosak vagy lehet, hogy még mostanra sem körvonalazódott számukra, hogy mivé is szeretnének válni a foglalkozásokat tekintve? Ekkorra az osztálytársak már összefonódtak, mély barátságok köttettek, szerelmek szövődtek és lehetőség szerint a tanárok is mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a felsőfokú továbbtanulási szándékokat elősegítsék. Nem könnyű évfolyam a 12., pláne az idei végzősöknek nem az! Nyomasztó teherként nap, mint nap jelen van az ÉRETTSÉGI vizsga ténye. Mindemellett átvillan gondolataikban, hogy van-e jövője a diplomás pályának, milyen szakra lenne érdemes menni továbbtanulni és tudják-e majd finanszírozni a szülők, ha pedig nem veszik fel állami képzésre őket, akkor vegyenek-e fel diákhitelt? Egy 10 pontból álló áttekintés nem fog ártani nekünk, szülőknek sem ebbe a még időben aktuális kérdéskörbe.
A középiskola legfőbb kérdése, hogy "Mi leszel, ha nagy leszel?". Decemberben nagyon is aktuális téma a továbbtanulás, hisz február közepéig a végzős diákoknak el kell dönteni, hogy milyen egyetemekre és azon belül is milyen karokra és szakokra adják be a jelentkezésüket.
Egy szingapúri édesanya osztotta meg elképesztő módszerét egy ausztrál családi lapban. A bejegyzés annyira népszerű lett, hogy pillanatok alatt elterjedt a közösségi médiában. A módszer lényege, hogy minden esetben, amikor a gyerekek elmulasztják a kötelességeiket vagy rosszalkodnak, pénzbüntetést szab ki rájuk.
A legtöbben úgy gondolják, a tudásért meg kell szenvedni. Van benne valami igazság, hiszen nem születhet mindenki zseninek... De biztos, hogy csak kemény önsanyargatás árán válhatsz okosabbá? Természetesen nem!
A továbbtanulás jelenleg aktuális kérdéssé vált mind az általános iskolai, mind pedig a középiskolás korosztály számára. Miért is?
Szülőként sokszor felmerül bennünk, hogy kamasz gyermekeinket hogyan is vonhatnánk be az ünnepi készülődésbe. Amíg még óvodás - és kisiskolás korban vannak olyan egyszerű ez a feladat, mert minden esetben be akarják bizonyítani a segítőkészségüket és tehetségüket akár a konyhai műveletek terén is. De hová tűnik el ez a bizonyítási vágy később? Miért vesszük természetesnek, hogy már alábbhagy az érdeklődésük? Nem hagyhatjuk! Az értékes, együtt töltött idő nem veszhet el! Számos digitális eszköz vonja el a figyelmüket a számunkra fontos várakozási időszakról, de nem szabad engednünk a befolyásoló kísértésnek és ki kell találnunk olyan lehetőségeket, amelyek felkelthetik figyelmüket és újra a kreativitásuk kerülhet előtérbe.
A számítógép rendszerek- és hálózatok által alkotott tér a kibertér. Ebben az online tartományban igyekeznek felnövekvő gyerekeink maradandó alkotásokat végezni, naphosszat képesek azon ügyködni, hogy korszakalkotót hozzanak létre. Szülőként, pedagógusként és szakmabeliként is a mi felelősségünk, hogy felhívjuk figyelmüket arra, hogy mára a szórakoztató és tanulást segítő tartalmakon túlmenően nagyon sok veszélyforrást is tartogathat számukra az esetlegesen felelőtlen és átgondolatlan tevékenység. Nem mehetünk el olyan tevékenységek mellett, mint selfie, sexting, cyberbulliyng. Hogyan is jelentkezhet mindez a valóságban?
A kibertérben való lavírozás vagy jártasság megszerzése szülőként nem egyszerű jelenség. Nagy a nyomás rajtunk, ha feltámad bennünk a kíváncsiság és tudásvágy arra nézve, hogy megismerhessük azokat az okostelefonos alkalmazásokat, platformokat, amelyeket kamasz gyerekeink használnak és gyakran "betegesen" ragaszkodnak. Ha fogékonyak vagyunk a felületek működtetésére könnyen beszippanthat bennünket is a posztok áradata. Lássuk, mit is jelent ez a valóságban?
© 2004-2020 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media