SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hogyan segíthetjük gyermekünk rajzfejlődését? - 1. rész

Makra Ildikó Judit [cikkei] - 2010-06-29
Az egyes életkorokban hasonló fejlettség által láthatjuk, mikor milyen ábrázolási-önkifejezési módok alakulnak a gyermekeknél.
Hogyan segíthetjük gyermekünk rajzfejlődését? - 1. rész

Egy-másfél évesen vonalak, gombolyagok körfirkák és szálkás vonalkák jellemzik a gyermek rajzait. Mozdulatait a nyomhagyás öröme hatja át. Érdemes ekkor minél vastagabb és minél színesebben nyomot hagyó, könnyen marokra fogható eszközt adni, hiszen teljes testével alkot az elérhető teljes felületre a gyermek.  (Ha nincs más kéznél, akár a nappali egész falát kidekorálhatja, a szülők örömére.)

Két-három évesen a gyermekek az egyenes, görbe és szögletes vonalak halmazába -rácsodálkozva saját mozgásos alkotásukra -, különböző alakokat, formákat és figurákat látnak bele. Ebben sokat segíthetünk a fantázia fejlesztésével, ha közösen nézzük a síkba dermedt akciót, és együtt keressük a felismerhető formákat. Előcsalogathatjuk, ha az ujjunkkal a forma vonalhatárain haladva mutatjuk, miben mit látunk, és ugyanezt elfogadjuk a gyermektől is. Jó kis vidám párbeszéd alakulhat így ki, erősítve a szülő-gyermek kapcsolatot. Te látsz valamit benne és megmutatod, majd én is látok, és én is megmutatom. Minden oldalról szemrevételezhetjük a művet a végsőkig kutatva közös örömteli játékunkban.

Ezt lehet játszani úgy is, hogy a szülő is firkál kusza vonalakat, vagy együtt a kicsivel egy lapra, ezután a szülő színes filctollal átrajzolja a formák határvonalait. Három évesen megpróbálhatja csemeténk is egy másik színű szövegkiemelővel a vonalon haladva körbejárni az eszközzel a látott mintát és megnevezni mit is talált. Ezeket akár fel is lehet írni és eltenni emlékbe. Még később elővéve is lehet újat felfedezni rajta….. Ez a körberajzolós, „vonalon mutatós” játék nagyszerűen fejleszti a gyermek szem-, kéz- koordinációját, ami az iskolai írástanulásnál igen fontos képesség lesz.

 
Három-négy évesen már alakokat rajzol gyermekünk. Embert, házat, fát, napot. Megjelennek környezete tárgyai és állatai. Nem tilos (ha szívesen rajzol, alkot a felnőtt is saját örömére), a gyermek mellett vagy vele közösen képeket készíteni. Rajzolni, ragasztással, fonalakkal, textil vagy egyéb anyagdarabokkal gazdagítani, ötletekkel formálni a közös képet. Később lehet biztatni önálló formák képzésére térben és síkban egyaránt. Rajzait ne minősítsük. Örüljünk, mert mindig a szívét-lelkét mutatja meg általa. Természetesen megmutathatjuk, mi hogyan rajzolunk többféle házat, embert, állatot, fát stb, de ezek csak sémák lesznek a gyermek számára, útmutatók. A saját házformáját, állatábrázolásait, egyéb figuráit ő alakítja magának és ebbe nem szabad beleszólni. Olyan, hogy „így kell”, nem létezik. Nem „kell” sehogy. Nem kötelező semmi. A rajz szabad asszociációk érzelmek halmaza, látható formában.
 
5 évesen részletesebbek a rajzok. Átlátszó házak, testek, figurák jelennek meg. A fában látszik az odú és abban akár a fa aljáig emeletesen a mókusfészek - téli és nyári alvóhellyel, élelem-raktárral, egyéb ismeretekkel. A gyermek ebben az életkorban azt rajzolja amit tud, nem azt amit lát. Ne mondjuk neki, hogy „nem átlátszó a fal, vagy nem látszik a lovas túloldali lába vagy az oldalra néző arcon a másik szem…” Ez az életkor az ismeretek feldolgozása képi síkban is, főleg a vizuálisan érzékeny gyermekeknél. A gyermek ekkor tudja, hogy nem így látszik igazából, de tudatja, hogy ő többet tud, mint ami van. Ő a dolgok mélyére lát és szeretné, ha tudását elismernénk.

2. rész
 
Fotó: www.foter.com
Makra Ildikó Judit


Makra Ildikó Judit
Írásjavító grafo-pedagógus

Rajzelemzés és íráselemzés

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig)
E-mail: grafobazis@gmail.com
Honlap: http://www.grafomotoros.hu
             http://www.iraszavar.hu

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja