Hogyan indíts vállalkozást? - Amiről még nem beszélt senki

Himer Csilla - 2018-01-29
A vállalkozás indítása még akkor is igazi ugrás a sötétbe, ha valóban próbálunk mindenre felkészülni, ami csak emberileg lehetséges és persze eszünkbe jut. A gond nem is ezzel van. Hanem azzal, hogy sokszor még az elképzelhetőre sem készülünk fel. Himer Csilla, a kisvállalkozások kreatív kontrollere, vállalkozásfejlesztési coach írása.
Hogyan indíts vállalkozást? - Amiről még nem beszélt senki

FIGYELEM! 

A cikkben leírtak alkalmasak a nyugalom megzavarására, ezért csak az olvassa el, aki komolyan gondolja, hogy vállalkozóként akar élni, és nem eltántorodni akar a felsorolt akadályok láttán, hanem megoldani akarja azokat! A vállalkozás ugyanis határozottan jó dolog - de nem való mindenkinek.

Igen, a vállalkozás indítása ugrás a sötétbe. Mert egyszerűen nem tudhatod, hogy mi fog történni. (Ahogyan az életben gyakorlatilag semmiről sem tudhatod, hogy mikor és hogyan fog bekövetkezni, vagy hogy bekövetkezik-e egyáltalán.) 

Amit megtehetünk - ez azonban elvárható is -, az az, hogy próbáljuk meg csökkenteni a kockázatokat, amennyire ez emberileg és legjobb tudásunk, vagy bevont szakértőink legjobb tudása szerint lehetséges. 


Vállalkozás indítása - mit gondolj végig? 


A vállalkozás alapötlete

Nem árt, ha tudod, mire is akarsz tulajdonképpen vállalkozni.
Ez ugyan tűnhet alapvetőnek és magától értetődőnek, de sajnos tapasztalatból mondhatom, hogy messze nem az. 

Amikor különböző vállalkozói Facebook csoportokban úgy kezdi a frissen csatlakozó a bemutatkozását, hogy "Sziasztok! X.Y. vagyok, és vállalkozás indításán töröm a fejem. Azért vagyok itt, hogy ötleteket kapjak, mihez is lenne érdemes fognom...", akkor még mindig képes vagyok elhagyni az állam az asztal alatt a padlón. 

Szögezzük le: 
amíg nincs ötleted sem a vállalkozásra, addig még csak vállalkozókezdemény sem vagy! 


Tudod, erre mondták régen, hogy mindegy, milyen szél fúj annak a hajónak, amelyik nem tudja, melyik kikötőbe tart. Fogadjuk el, hogy egy vállalkozás indítását és később működtetését alapjaiban határozza meg az, hogy milyen területen akar piacot szerezni és ott mivel, milyen tevékenységgel kívánja ezt elérni. Amíg ezt nem tudod, addig a vállalkozás még csak nem is vágy, vagy álom, hanem csak egy felsorolás, hogy hát éppen ezt is csinálhatnám...


A vállalkozás emberi háttere 1.

Ez sokfrontos történet, ezért van a sorszám. 

Ha már a vállalkozás alapötletével kezdtük, akkor folytassuk is ezzel. Mennyire akarod Te ezt? Hogy pont ezt csináld? És hogy pont vállalkozóként? 

Mi a motivációd? 

Megmondom, miért fontos ez. Azért, hogy amikor jönnek az izmosabb kudarcok, hibák, tévedések következményei, és a padlóra kerülsz (mert ne félj, ilyen tuti, hogy lesz, aki mást állít, az nem tudja, miről beszél), akkor fel tudj állni. Hogy fel tudj állni, hogy megkeresd, ha kell, az ezermillióegyedik változatot, ahogyan addig nem próbáltad még, és megoldd a problémát. Hogy tovább tudj lépni. Hogy fejlődj Te is és a céged is. 

A vállalkozást keljfeljancsiknak és keljfeljulisoknak találták ki. Aki ezt nem bírja, vagy csak nem hajlandó a padlóra küldő hibákból tanulni, elismerni a saját szerepét a bakikban, és változtatni, illetve változni (ő maga), az ne akarjon vállalkozni. Az kínlódni fog. És 5, de inkább 3 éven belül le fogja húzni a rolót. 


A vállalkozás emberi háttere 2.

Egyszer számít ugyanis az, hogy amire vállalkozni akarsz, ahhoz értesz-e. Vagy legalább tudsz-e valaki olyan személyt bevonni valamilyen formában a vállalkozásodba (társként, alkalmazottként stb.), aki ért is ahhoz, amit csinálni akarsz. 


A vállalkozás emberi háttere 3.

Másodsorban pedig nemcsak a szakterülethez, az iparághoz kell érteni - hanem a vállalkozáshoz is. Óriási hiba, amit gyakran látok a saját szakterületükön hihetetlenül jó szakembereknél, hogy nem tudják eladni magukat, a cégüket, a terméküket, szolgáltatásukat. És akkor még csak a marketingről és az értékesítésről beszéltem. 

De nem tud az emberekkel bánni (nem vezető), nem tud semmit a pénzügyekről (ja, a KATA és az ÁFA nem ugyanaz? Miért nem?), és nem is érti, miért neki kellene ezzel foglalkoznia, miért nem a könyvelőnek, nem tud semmit munkajogról, de alkalmazottai vannak, nem épít szervezetet az emberekből (nem menedzser), nincs jövőképe, stratégiája, aminek mentén növekedhetne a cég, nem ért annyit sem az informatikához, hogy az Ügyfélkapun megnézhesse az adókivonatát, vagy kezelni tudná a számlázóprogramot - és még sorolhatnám. 

Igen, a vállalkozás egy külön szakma. Amit meg kell tanulni. A legnagyobb részét menet közben fogod elsajátítani, de ez ne rettentsen el! Ezt mindenki így csinálja. Még a sikeres cégvezetők is. Sőt ők csinálják így. Egy kicsit tényleg mindenhez kell érteni. Annyira mindenképpen, hogy értsd a könyvelődet, mit mond, hogy felelős pénzügyi döntéseket tudj hozni a cégedről, hogy tudd, merre akarod irányítani a vállalkozásodat. 

Szóval a vállalkozó olyan, mint a jó pap: holtig tanul. Csak kétszer annyit, mint a jó pap. 


A vállalkozás emberi háttere 4.

Korábban már írtam róla itt a CsaládiNet-en, nem ismételném magam nagyon. Azt azonban mindenképpen meg kell említenem itt, hogy a vállalkozásodnak nagyon fontos háttere a családod. 

Ahogyan azt már korábban írtam: a vállalkozás egy életforma. Ehhez pedig valamilyen módon igazodnia kell a családodnak is. Ha ezt meg tudjátok oldani, akkor szuper. Ha nem, akkor gajra mehet a családi életed. 


A vállalkozás tőkeháttere

Nem véletlenül csak pénzügyeket mondtam. Vannak ugyanis lehetőségek arra, hogy a pénzbeli kiadások, befektetések egy részét más eszközökkel pótold. 

Ott van például a kapcsolati tőkéd. Milyen van? Akiket ismersz, relevánsak-e a vállalkozásod szempontjából? (Tehát lehet nagyon aranyos a szomszéd Mari néni, aki szakácsnőként ment nyugdíjba a helyi iskola menzájáról, de kétséges, hogy a filatelistáknak különleges bélyegeket forgalmazó vállalkozásodhoz értékes kapcsolatokkal tudna hozzájárulni, vagy ő maga vásárolna ilyen bélyegeket. Bár sosem lehet tudni.) 

Milyen olyan eszközöd van, amit bevihetsz a cégedbe apportként? Vagy bérelni fogod? Pl. a számítógéped beviheted - ha megvan még róla a számlád.

Milyen tudásod van, amit a cég érdekében kamatoztathatsz? Lehet, hogy a bélyegekhez semmit sem értesz, de kiváló értékesítő vagy... (Ez a már fentebb említett emberi tudásháttér, de tudás is egyfajta tőke, ezért most a találkozás.) 

Mennyi pénzed van, amiről le tudsz mondani, hogy a cégalapítást finanszírozd belőle? Igen, jól láttad, azt írtam, lemondani. Mert erről a pénzről lemondhatsz. Onnantól, hogy ezt a pénzt bevitted a cégbe, ez a pénz már nem a Tiéd. Hanem a cégedé. Te hiába vagy a cég tulajdonosa, a vállalkozásod és Te jogilag két külön személy vagytok. Így ha kiveszel a cégből pénzt úgy, hogy az nincs megfelelően lepapírozva, bevallva és leadózva, az nemcsak azt jelenti, hogy a könyvelőd helyben megőszül és megőrül, hanem azt is, hogy Te sikkasztottál. A saját cégedtől. 

És még egy apróság: ha lemondasz a vállalkozás indításába beleölt pénzedről, az érinteni fogja a családodat is. Tehát nekik is le kell mondaniuk erről a pénzről - tudniuk kell róla, és bele is kell egyezniük! 

Ha már a pénznél tartunk... 

Klapka Györgytől származik a mondás, miszerint ha nem tudsz pénz nélkül vállalkozni, akkor pénzzel sem fogsz tudni. (Ezt egyébként előszeretettel terjesztik a marketingesek is.) Én meg pénzügyesként és vállalkozóként is kijelentem, hogy jó lenne kicsit mögé nézni, milyen kontextusban mesélte is ezt Klapka. Mert nem olyanban, ahogyan a legtöbben értelmezik, és még kevésbé úgy, ahogyan a marketingesek hivatkoznak rá. 

Szögezzük le, hogy még ha minimális pénz is, de valamennyi akkor is kell. A vállalkozás alapításakor van néhány dolog, ami akkor is pénzbe kerül, ha ez nem fér bele a marketinges világképbe: a bankszámla megnyitása, az első adó kifizetése, a cégbejegyzés illetéke, a számlázó és egyéb programok használati díjai, hogy a törzstőkéről már ne is beszéljünk. Igaz, a törvény szerint lehet tisztán csak apporttal is vállalkozást alapítani - de a bank nem biztos, hogy értékeli a számlára betett kistraktort a maga fizikai valójában... 

Én azt szoktam javasolni, hogy számoljuk ki, mibe kerül a cégünk fenntartása (bankköltségek, adók, alkalmazottak bére stb.). Vagyis számoljuk össze mindazokat a kiadásainkat, amelyeket akkor is fedeznünk kell, ha egy árva vasat nem kerestünk, tehát nulla a bevételünk. Ebből legalább három, de inkább hat havi tartalékot szedjünk össze! Ha ez megvan, akkor ki tudjuk bekkelni az szűkebb kezdeti időszakot is, amíg be nem indul az üzlet. 


A vállalkozás pénzpszichológiai háttere

Na, ilyennel még nem nagyon hallottam senkit sem foglalkozni, pedig nagyon sok vállalkozót (főleg nőt) látok ezzel szenvedni. 

Nem képes megkérni a munkája árát. 

Nem is tudja, hogyan kellene. 

Mert mit szólnak majd mások. Mert akkor nem fog tőle senki vásárolni. Mert a konkurencia már így is aláígért, akkor neki még olcsóbbnak kell lennie. Mert ő ezt annyira szereti csinálni, hogy ingyen is szívesen csinálja - akkor meg hogyan kérhetne érte pénzt? 

Az a tapasztalatom, hogy ilyenkor nem is annyira a cégben vagy a termékben, szolgáltatásában nem bízik a vállalkozó. Hanem saját magában. 

Az egyik, amihez vállalkozóként jó, ha hozzászoksz, hogy ezt a játékot pénzre játsszák. Ha nem vagy nyereséges, akkor ez csak egy költséges hobbi. Amit többnyire a család, néha a bank, vagy az ismerősök finanszíroznak. Márpedig tartozni soha nem kifizetődő. Senkinek. 

A másik, amivel vállalkozóként meg kell békélned, az az a tény, hogy ha vállalkozol, akkor kiteszed Magad a nyilvánosság elé. Folytonosan megítélnek. Az áraidat, a munkád minőségét, a márkádat, a kiszolgálást, a tudásodat, a cikkeidet a blogodon... mindent. Ez még akkor is igaz, ha csak egy kis ABC-d van a sarkon, és nem szerepelsz szakértőként rendszeresen a TV-ben, rádióban, újságokban, portálokon. 

Ha ezt a fajta nyilvánosságot (online térben az időnként megjelenő trollokat, offline térben a kisvárosi pletykákat, összesúgásokat) nem tudod kezelni, elviselni, akkor a vállalkozás nem a Te tereped. 


A vállalkozás jó dolog

A vállalkozás éppen ezért jó dolog. Aki egy kicsit is nyitott arra, hogy személyesen fejlődjön, az vágjon bele bátran (persze a megfelelő előkészítés után).

Vida Ágival, a Gazdagmami Európai vállalkozásfejlesztési díjas tulajdonosával készítettem egyszer egy interjút, és akkor mondta Ági, hogy a vállalkozás egy önismereti út. Nagyon igaza van. 

Hiszen a vállalkozás hihetetlenül érdekes, izgalmas és változatos. Éppen ezért számtalanszor kerülhetsz a komfortzónádon kívülre. Ez az, amire fel kell készülnöd - és a környezetednek is. Mert miközben kibillensz a komfortzónádon túlra, fejlődsz. Változol. Más leszel. 

Rájössz, hogy olyan dolgokra vagy képes, amikre korábban nemhogy nem tartottad volna Magad képesnek, de még csak nem is hallottál róluk. Rájössz, hogy sokkal több van az életben, mint amennyit eddig észrevettél. Rájössz, hogy a Magad urának lenni nagyszerű érzés - ugyanakkor óriási felelősség is. 

Ezzel kell megtanulnod együtt élni. Mert erre momentán senki nem készít fel. Sem a szüleid (kivéve, ha ők is sikeres vállalkozók), sem a párod (kivéve ha ő is sikeres vállalkozó), sem az iskola, sem a társadalom.

Te leszel a különc. A csodabogár. 

De Te döntöd el, hogy ez Neked jó-e, vagy sem. 

Fotó: geralt / pixabay

Közösségi hozzászólások:
Copyright © 2004-2019. CsaládiNet. All rights reserved - minden jog fenntartva.