SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Nehezen nevelhető, de tehetséges

- 2017-05-07
A tehetséges tanulókat gyakran azonosítják a jó vagy kitűnő érdemjegyekkel rendelkező, jól kooperáló, motivált, vagyis minden téren kiemelkedő, egészséges otthoni környezetből származó gyerekekkel, akiknek olykor csupán arra van szükségük, hogy meglévő - vagy éppen kibontakozóban lévő - tehetségüket támogassák, képességeiket továbbfejlesszék.
Nehezen nevelhető, de tehetséges

Ők az iskolarendszerbe hamarabb beilleszkednek és könnyebben boldogulnak. Szinte a legnehezebb dolguk azoknak a tanulóknak van, akik sokproblémás családból, szegény körülmények közül érkeznek. Rajtuk észrevehető már az iskolába, sőt olykor már az óvodába lépés idején is, hogy kevésbé motiváltak a tanulásra és bizonytalanabbak önmagukban.

Pedig nagyon sok tehetségígéret található az iskolában alulteljesítő, magatartási vagy tanulási zavarral küzdő gyerekek között is. Számukra a család és a környezet, melyben nevelkednek, nem biztosít elegendő és életkoruknak megfelelő törődést, odafigyelést. Gyakran nem látnak maguk előtt olyan családi mintákat sem, amelyek segítenék őket a világ megismerésében, motiválnák őket a tanulásra.

Munkám során pszichológusként tehetséges gyermekek képességeinek, motiváltságuknak feltárását, tehetségterületük azonosítását, illetve önismeretük, személyiségük fejlesztését is végzem. A tehetséges tanulókkal egyénileg, párban vagy csoportban is foglalkozom.

Az elmúlt tanévben többek között egy olyan kistelepülés iskolájában tartottam a gyerekeknek tehetségfejlesztő foglalkozásokat, ahol a tanulók közel fele halmozottan hátrányos helyzetű és 23 százalékuk hátrányos helyzetű volt. Sokan éltek három vagy annál több gyermekes családban, sőt nem egy esetben 7-10 gyermeket látott el egyetlen vagy két szülő. A tehetséggondozás nemcsak a képességfejlesztés miatt szükséges az ő esetükben, hanem azért is, mert körükben igen nagy a lemorzsolódás.

Munkám szépsége és nehézsége, hogy különböző életkorú gyerekekkel foglalkozom. A tehetségcsoportokat úgy alakítom ki, hogy bárki részese lehessen, aki kedvet érez hozzá. Természetesen a beválogatásnál a tanulók érdeklődése mellett a pedagógusok, az osztályfőnökök és a szülők véleményét is figyelembe veszem. Általában azok maradnak meg végül a csoportban az egész tanév alatt, akik a sok játék és vidámság mellett vállalják a komolyabb munkát is. Fontosnak érzem, hogy a tehetségfejlesztő foglalkozásokon a gyerekeknek legyen beleszólásuk a folyamatokba, megfogalmazhassák véleményüket. Így mutathatják meg igazán saját, egyéni képességeiket. A kötetlen verbális megnyilatkozási lehetőségek elősegítik szóbeli kifejezőkészségük fejlődését, szókincsük gyarapodását.

Így került Zsolti is a csoportomba, aki az általános iskola egyik „legrosszabbul” viselkedő diákja volt. Nehezen és rosszul tanult, gyakran kiabált, feleselt; házi feladatokat nem készített, és sokszor keveredett verekedésbe. Ellenőrzője tele volt beírásokkal, egyesekkel. Nem sok minden érdekelte, egyedül a foci. Otthon, a kert végében, az iskolában szünetekben (vagy iskola helyett a falu határában) rúgta a labdát. Olyan ügyesen játszott, hogy pedagógusai felfigyeltek rá és elvitték őt megyei, majd országos versenyekre. Eredményei alapján tavaly beválogatták az ország egyik legnagyobb futballcsapatának utánpótlásába. A sportban elért sikerei kedvezően hatottak a személyiségére. A tehetségcsoportban szívesen vállalt szervezési feladatokat, a tanítási órákon pedig igyekezett társaival jobban együttműködni.

Zsoltinak szerencséje volt, hogy tanárai észrevették, felismerték sporttehetségét, és utat nyitottak számára annak kibontakoztatása felé. Sajnos nagyon sok hasonló helyzetű gyerek nem kap megfelelő támogatást, odafigyelést.
A hátrányos helyzetű gyerekek, tanulók felmérése, csoportba történő beválogatása nagyon problémás terület, mert a rendelkezésre álló, tehetségazonosítást segítő tesztcsomagok, kérdőívkészletek olyan kompetenciákat igényelnek, melyeknek ezek a tanulók nem mindig vannak teljes birtokában.
A tesztek minden esetben elvárják az átlagosnál magasabb intelligenciaszintet, a feladat iránti elkötelezettséget és a kreativitást. Ha pedig valamelyik tanuló e három területen nem mutat az átlagnál magasabb szintet, csökkennek az esélyei arra, hogy rejtett tehetségének fejlesztéséhez segítséget kapjon. Sőt, a mérések során átélt negatív tapasztalatok, gyengébb eredmények olykor egy egész életre megpecsételhetik a hátrányos helyzetű, tehetséges gyerekek sorsát.

Éppen ezért nagyon fontosak lennének a hozzájuk igazított, számukra szerkesztett mérőeljárások, vizsgálatok, melyekkel teljes, komplex képet kaphatunk nemcsak a tanuló rejtett erősségeiről, hanem az őt körülvevő környezetről; szűkebb (család) és tágabb (iskola, település, térség) értelemben egyaránt.

A munkám során megtapasztaltak alapján úgy gondolom, elsősorban óvodáskorban kellene minden gyermekről kideríteni, hogy miben ügyes, mi az, amit szívesen, kedvvel végez, és amiben motivált. Ez még nem feltétlenül jelentene konkrét tehetségkategóriába történő besorolást, de már elkezdődhetne a tehetségígértek feltérképezése, a szunnyadó képességek felismerése. Az általános iskolában történhetne meg a feltárt erősségek támogatása, párhuzamban a gyengébb területek fejlesztésével. Ebben a munkában a pedagógusok és az iskolában dolgozó vagy az iskolával kapcsolatban lévő pszichológusok felelőssége igen nagy, hiszen leghatékonyabban csak közösen együttműködve tudnak segíteni.

Forrás: http://mipszi.hu
Fotó: paologhedini/pixabay

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Megváltozik a hiányzások igazolásának rendszere szeptember 1-től, megszűnik a papír alapú orvosi igazolás

Megváltozik a hiányzások igazolásának rendszere szeptember 1-től, megszűnik a papír alapú orvosi igazolás

"Nincs többé trükközés" - írja a Medicalonline.
Vízbe esett egy 5 éves, úszni nem tudó kisfiú egy zalai fürdőben - mire kimentették, már nem lélegzett

Vízbe esett egy 5 éves, úszni nem tudó kisfiú egy zalai fürdőben - mire kimentették, már nem lélegzett

Egy Zala vármegyei fürdőben történt meg minden szülő rémálma.
Botot nyomtak a végbelébe - egy 9 éves kisfiút úgy megkínoztak a társai egy katolikus iskolában, hogy kórházba került

Botot nyomtak a végbelébe - egy 9 éves kisfiút úgy megkínoztak a társai egy katolikus iskolában, hogy kórházba került

A brutális eset egy nagybaracskai iskolában történt - a szülők nem az intézménytől, hanem az egyik bántalmazó gyerek szülőjétől értesültek a dologról.
Mintegy negyed évszázad elteltével mérték fel ismét a hazai lakosság egészséggel összefüggő életminőségét

Mintegy negyed évszázad elteltével mérték fel ismét a hazai lakosság egészséggel összefüggő életminőségét

A képzettebbek, a gazdaságilag aktívak, illetve az egy háztartásban többen együtt élők jobb egészséggel összefüggő életminőségre számíthatnak, mint az alacsonyabb iskolai végzettségűek, vagy az egyedül élők. Többek között ez derült ki abból a kutatásból, amelyet a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Technológiaértékelő és Elemzési Központja készített csaknem 12 ezer résztvevő kérdőíves felmérésével. Hazánkban hasonló kutatás utoljára 2000-ben mérte fel a lakosság egészséggel összefüggő életminőségét, így a vizsgálat abból a szempontból is egyedülálló, hogy az eredmények két évtized távlatából összevethetők, elsősorban a középkorúaknál jelentős javulást mutatva. Eredményeiket a neves Quality of Life Research című lapban publikálták az egyetem kutatói.
Akadozó és véres vizelet a hólyagrák tünete lehet

Akadozó és véres vizelet a hólyagrák tünete lehet

A gyakori vizelési inger, az akadozó vizelet meglehetősen sokakat érintő tünet, a véres vizelet azonban olyasmi, ami jóval ijesztőbbnek tűnik és hamarabb orvoshoz fordul miatta a beteg. Nagyon fontos felhívni a figyelmet arra, hogy urológus szakorvoshoz kell fordulni még a kevésbé fenyegető tünetekkel is, mivel a hólyagrák tüneteként megjelenő vérvizelés sokszor csak a laborelemzés során mutatható ki. Dr. Med. Habil. Buzogány István PhD, az Urológiai Központ urológusa a daganatos betegség további lehetséges tüneteire, valamint a kivizsgálás jelentőségére hívta fel a figyelmet.
A szerkesztő ajánlja